Урок "Сторінками історії рідного краю"

Про матеріал
Характеристика сторінок історії рідного краю, що допомагає учням доповнити знання з історії України.
Перегляд файлу

 

Гілецький ліцей

 Чорнухинської районної ради Полтавської області

 

 

 

 

Сторінками історії рідного краю

                                               

                                                 Конспект

                                                                      розширеного заняття

                                                                         історико-краєзнавчого

                                            гуртка

                                                                Вчитель історії та

                                                                      суспільствознавства:

                                                                Побєда Валентина       

                                                     Миколаївна

 

 

 


Мета:  на основі пошуку і дослідження різноманітних краєзнавчих джерел

            визначити розташування Полтавської області серед адміністративно-

            територіальних одиниць України; довідатися про чисельність та

            національний склад населення краю; здійснити уявну подорож

            визначними місцями Полтавщини та познайомитися із здобутками

            жителів нашого краю в галузях матеріальної та духовної культур;

 

            виховувати в школярів любов до рідного краю, до своєї «малої                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

            Батьківщини»; повагу до її багатої і легендарної історії, до своїх

            земляків як минулих, так і нинішніх поколінь;

 

            розвивати навички самостійної роботи учнів із різними джерелами

            історичних краєзнавчих знань;  уміння знаходити, досліджувати

            потрібну інформацію, критично мислити, робити узагальнення і

            висновки, висловлювати власну точку зору

 

Тип уроку: урок-подорож (за проектною технологією)

 

Обладнання:   - етнографічна виставка «Матеріально-побутова культура

                          рідного краю»;

                         - експозиція  літератури та ілюстративного матеріалу;

                         - карти Полтавської області і Чорнухинського району;

                         - стенд «Школи у вишиванках»;

                         - презентація

 

Хід заняття:

На початку – вірш «Полтавському краєві» (автор Побєда В.М.) :

Учениця:     Полтавський край! Свята земля!

                    Барвиста, рідна, мила.

                    Твоя історія жива

                    Багата і правдива.

 

Учень:          Її плекали автори –

                        Сини і дочки краю.

                    Це ними вписані рядки

                    В літопис величавий.

 

Учениця:     У ньому: сива давнина

                    І дзвін козацьких шабель,

                    Голодомор, страшна війна,

                    Суверенітет державний.

 

Учень:         І ми завдячуєм творцям

                    Історії уклінно.

Разом:         Взірець нам всім на майбуття,

                    Щоби прожити гідно!

Вчитель:

      22 вересня цього року Полтавській області виповнилось 80 років. Цій особливій знаменній даті і присвячений шкільний тиждень краєзнавства під назвою «Моя історія жива» та сьогоднішнє розширене заняття Історико- краєзнавчого гуртка «Едельвейс» під назвою «Сторінками історії рідного краю» (слайд 1).

    Вивчаючи щкільний курс історії України, ви обов’язково повинні знати, а яке ж місце у багатовіковій історії Української держави посідає наша «мала Батьквіщина», який вагомий слід в історії рідного краю залишили наші попередники – земляки. В усі час актуальними залишаються слова символа української нації Т.Г.Шевченка (слайд 2   Епіграф до уроку):

Подивіться лишень добре.
Прочитайте знову.
Тую  славу. Та читайте
Од слова до слова.
Не минайте ані титли, ніже тії коми,
Все розберіть та й спитайте тойді себе :
Хто ми? Чиї сини? Яких батьків?

   Наше заняття буде проходити за проектною технологією, яка передбачає самостійну роботу учнів над чітко визначеними темами проекту. Вони працювали як у парах, так і індивідуально. А типи їхньої діяльності в проекті наступні  (слайд 3 – схема). При підготовці учні опрацьовували велику кількість історичних джерел, створивши так званий «банк інформації»  (слайд 4). Деякі основні джерела містяться у експозиціях. Кожний охочий може із ними ознайомитися. Тож настала черга оголосити основні теми проекту   (слайд 5). Результати своєї роботи над цими темами вам представлять: картограф, статист, 2 екскурсоводи, релігіє знавець, архітектор, етнограф. Але і ви всі, хто присутній на занятті повинні активно включатися в роботу і на основі знань з історії України та свого власного краєзнавчого кругозору довати додаткову інформацію там, де вона буде потрібна. Нашими завданнями впродовж заняття є…    (слайд 6 «Очікувані результати»).

   Перш ніж перейти до роботи давайте проведемо інтелектуальну вправу – розминку «Асоціації». Вона полягає в тому, що я називаю будь-який термін із краєзнавства, а ви повинні називати свої терміни, поняття, дати, імена, які асоціюються у вас із даним завданням. Пропонується назва «Шумейково»  (очікувані відповіді учнів: «війна», «Південно-Західний фронт», «військова рада», «бійці», «Городище», «відступ», «Лохвицький район», «Дрюківщина», «Кирпонос», «20 вересня 1941 року» тощо).

     Отже, розпочнемо роботу за темами проекту. І першою темою є «Географічна довідка про Полтавську область». Вона має дві складові:  1.Фізико-географічне положення Полтавської області і 2. Чисельність та національний склад населення . Над цією темою працювали два учні. Тож надамо їм слово. Перший учень за картою характеризує географічне положення Полтавської області, а потім із учнями проводить вікторину із одночасним створенням «картографічної візитки». Другий учень за двома діаграмами у презентації дає інформацію про чисельність та національний склад населення нашого краю    (слайди 7-8).

Запитання до учнів:

- З якими районами Полтавської області межує наш Чорнухинський район?

   Переходимо до другої теми проекту «Визначні місця Полтавщини». У нас є дві дівчини – екскурсоводи, які вивчали дане питання, створивши цілу «збірку» ілюстративного та описового матеріалу про те чи інше місце. Із деякими  з них вони хочуть ознайомити і вас   (за слайдами 9-15 учениці зачитують характерні ознаки Круглої площі , Білої альтанки, Краєзнавчого музею в Полтаві; усипальниці Закревських у с. Березова Рудка Пирятинського району, музею М.В.Гоголя  в с. Гоголево Шишацького району, меморіального комплексу в урочищі Шумейково Лохвицького району, «батьківської хати» Г.С.Сковороди в селищі Чорнухи).

Цікаві місця Полтавської області

З літописних часів на території регіону збереглися лише фрагменти земляних фортифікаційних споруд. Традиційно найдавнішими архітектурними пам’ятками є культові (православні) будівлі XVIII ст. Наступні віки презентують різноманітні споруди адміністративного, садибного і релігійного призначення, парки та усілякі пам’ятники.

Найбільш цікаві міста та села Полтавської області

Березова Рудка – родинна усипальниця Закревських у вигляді піраміди

Великі Сорочинці – одне з гоголівських місць

Гоголеве – прекрасний музей письменника Гоголя в колишньому родовому маєтку

Комендантівка – загадкова піраміда

Мгар – старовинний монастир

Миргород – місто-курорт

Опішня – центр гончарського мистецтва

Полтава- велика кількість історичних пам’яток

Хомутець – садиба Муравйових-Апостолів з парком      

 Чорнухи – батьківщина Г. Сковороди

 

Кругла площа в Полтаві

Кру́гла пло́ща (стара назва  Олекса́ндрівська) — історичний майдан у Полтаві, композиційний центр і символ міста. Пам'ятка містобудування і архітектури національного значення[1]. Основа класичногоархітектурного ансамблю площі закладена в 18051841 роках. У 18401842 роках центральна частина площі, засаджена деревами, перетворилася на парк з кільцевою магістраллю та радіальними алеями Корпусний сад. Композиційне завершення площа отримала в 19451969 роках після відбудови.

Біла альтанка в Полтаві

Біла альтанка була відкрита під час святкування 200-річчя Полтавської битви в 1909 році. Вона була споруджена на тім місці, де під час Полтавської битвиперебував Подільський сторожовий бастіон міцності. Твердиня не малакам'яних стін і була захищена тільки крутими схилами пагорба, на якому вона розташовувалася, земляними валами й частоколом. Під час Північної війни , тут же, поруч з бастіоном перебувала сторожова вежа, де солдати гарнізону та мешканці фортеці відбивали атаки шведів.

Полтавський краєзнавчий музей

Заснований у 1891 році за ініціативою видатного вченого професора В. В. Докучаєва, який передав понад 4000 зразків грунтів, близько 500 зразків гірських порід, 862 гербарні аркуші.Нині фонди – унікальне зібрання предметів старовини, побуту та народного мистецтва, у якому не лише місцевий матеріал, а й старожитності різних частин світу: Стародавнього Єгипту, Індії, Японії, Китаю, Індонезії. Справжня гордість музею – козацькі старожитності, в яких зберігся високий дух свободи й незалежності. А всього в музеї близько 300 тисяч експонатів.

Василь Григорович Кричевський (1872—1952) – живописець, архітектор, графік, художник театру і кіно, вчений і педагог, автор проекту видатної пам’ятки української архітектури в стилі модерн – будинку Полтавського земства (зараз краєзнавчий музей) та малюнка Державного герба України.

Піраміда – усипальниця Закревських

Українська піраміда знаходиться в селищі Березова Рудка, де колись розташовувалася садиба Закревських . В середині 17 століття їх маєток було відкрито для всієї української еліти. Садибу неодноразово відвідували такі знамениті письменники як Євген Гребінка і Тарас Шевченко. Ігнатій Платонович Закревський в той час знаходився на службі у царя Олександра III як посол Російської Імперії. Він часто бував у відрядженнях в країні великих фараонів і привозив звідти різні елементи інтер`єру. Також йому вдалося дістати древню статую богині Ісіди. Єгипетську скульптуру Ігнатій Закревський встановив біля входу в свою родову усипальницю.У цій піраміді і були поховані Закревські. З приходом на українські землі радянської влади іменна усипальниця була розграбована. Її неодноразово намагалися знести. Майже нічого не збереглося з часів її величі. Однак навіть зараз зарослі мохом і обвиті диким плющем стіни зберігають у собі таємницю роду Закревських.

Село Гоголеве Шишацького району Полтавської області

Батьківщина письменника М.В. Гоголя-Яновского (1777-1825 рр.). Тут пройшли дитячі і юнацькі роки М.В. Гоголя, сюди він приїжджав в різні роки до матері і сестер. У 1984 р. садиба батьків Миколи Гоголя (поміщицький будинок, флігель, парк) реконструйована. В даний час – музей-заповідник.

 

Урочище Шумейково

Однією з трагічних сторінок історії Другої Світової війни стало урочище Шумейкове, що знаходиться за 15 кілометрів від міста Лохвиця Полтавської області

20 вересня 1941 року тут потрапила в оточення колона штабу Південно-Західного фронту та Військової Ради. Намагаючись вийти з фашистського кільця, в низовині склали голови близько 800 радянських солдат. Із зброєю в руках разом із ними цього дня загинули начальник штабу Василь Іваноіич Тупіков та член Військової Ради фронту Михайло Олексійович Бурмістенко. В урочищі, біля джерельця, поліг смертю хоробрих смертельно поранений кулею й розривом ворожої міни командувач Південно-Західним фронтом, Герой Радянського Союзу, генерал-полковник Михайло Петрович Кирпонос.

У 1976 році тут було відкрито Меморіальний комплекс воїнам Південно-Західного фронту .

Садиба Г.С.Сковороди в Чорнухах

     1972 році за рішенням ЮНЕСКО в 134 країнах світу відзначалося 250-річчя з дня народження геніального філософа. Був створений Всесоюзний та республіканський ювілейні комітети, а також районні ювілейні комісії в Чорнухах, Золочеві, Лохвиці та Переяслав-Хмельницькому. Зокрема, на батьківщині Сковороди до цього ювілею було побудовано і відкрито меморіальну садибу батьків Григорія Сковороди та історико-краєзнавчий музей, значна частина експозиції якого була присвячена саме життю і  творчості мандрівного мислителя. Відтворенню садиби передувало вивчення значного числа архівних документів, біографічних і етнографічних джерел, проект садиби розробляли архітектори В. Тертичний та Ю. Чернов.

Запитання до учнів:

- Яке визначне місце вам найбільше запам’яталося і чому?

- В якому із вище названих місць бували ви і що вам запам’яталось?

- А чи є у нашому селі якісь визначні історичні місця?

   Нагадую всім, що третьою темою нашого проекту є «Козацька сторінка в історії нашого краю». Фактів козацької історії на теренах нашої області дуже багато. Ви це добре знаєте з уроків історії України чи історії Полтавщини. Це факти як ранньої історії українського козацтва, так і пізньої. От саме із пізньої історії ми обрали питання, пов’язане із містом Гадяч.

Запитання до учнів:

- Який зв’язок має це місто із козацькими часами?

    (після відповіді учнів  як підсумок – витяг із відеофільму «Гетьманська

     столиця України»)

     Коли на уроках історії України ми вивчаємо духовну культуру, то завжди її елементом є релігійне життя. Тому четверту тему «Духовна і матеріальна культура ми розпочинаємо із релігійної сторінки. Я хочу зазначити, що у минулому столітті не було такої  свободи віросповідання, яка існує нині. Був період злочинної сталінської влади, коли віроломно порушувалися права і свободи людей. Одним із таких злочинів було руйнування релігійних святинь, коли у повітря вибухами здіймалися прекрасні рукотворні архітектурні споруди. Нині на території нашої області є багато таких релігійних святинь, які, хоча і постраждали, але все ж зуміли відродитися, щоб до них могли приїздити люди і помолитися, не боячись будь-якого тиску зі сторони влади. Зараз вам наш релігіє знавець надасть інформацію про релігійні храми Полтавської області

(учениця - релігієзнавець зачитує топ-5 релігійних святинь і останнім називає Спасо-Преображенський  Мгарськиї монастир)   (слайд 16)

У цього монастиря також є своя трагічна сторінка, про яку йтиметься у наступному літературному творі   (учениця читає поезію Раїси Плотникової «Мгарський монастир»)


Мгарський монастир

Не день, не два — а три століття

Ген на горі, впритул до неба,

Стояв, загорнутий в блакиття,

Притиснувши хреста до себе.

"Хіба звикати православним

Монастирям? Ні, не звикати

Свій хрест нести і хрест державний

Руками обома тримати?

Невже Раїна Вишневецька

На тому світі має славу

Коли серденько й досі б 'ється,

Вмуроване у цю державу!

Вмирали літописці мудрі,

Вмирали і ченці, й гетьмани,

Але не нелюди, а люди

У вірі, а не у обмані.

І вже коли до нечестивих

Обличчям повернулась доля,

Соборну церкву в ризах сивих

Терзали, Ось вона, сваволя!

І гроші, гроші, гроші, гроші...

В кишеню, в пельку, навіть в душу,

Тому хто харконе на прощі

І хрест зламає невмирущий.

Сула гуляла ген аж до садів,

їй не хотілось у свої тенета

Хоча Великдень вже відгомонів

Під пильним оком тих, із "сільсовєта'

Ще не світало, але люди йшли

Під монастирські сумовиті стіни.

Почули, що приплив із-за Сули

Якийсь безбожник в образі людини.

Неначе в пекло ліз він по стіні,

А з кожним рухом слалися прокльони,

І скочувались по крутій спині

Та падали памолоді пасльони.

Спливала кров'ю вранішня зоря,

Півні мгарські немовби голосили,

Ридала ридма стомлена земля,

Ударив хрест об неї, наче брила.

Стояла церква покриткою, й мить

Здавалося впаде, як та руїна...

І хтось на тому світі закричить:

Богдан, Мазепа чи сама Раїна.

Та репалася тиша, і луна

Од реготу котилась за Сулою.



Військові спрагло тицяли юрбою.

Заюшилася стоптана трава.

Ввижалося - роса червоно-синя,

А дядько йшов, радіючи: грошва

Біля грудей, а гріла навіть спину.

Вчинила повінь в річці круговерть,

Де верби, наче навмання бродили,

І бовталася на ковбанях смерть

Без кладовища, без хреста й могили.

"Герой" сп'янів, бо човен розгойдав,

І вже весло гуляло, ніби стерво.

Якийсь вояка з берега кричав:

 Ти що, здурів! Куди тебе поперло! 

Але тягнула в морок глибини

Коловоротна паща, мов розплата.

Перед людьми і богом завинив,

І змила річка, повінню розп 'ята.

В монастирі розстрілювали фрески.

Стріляли душогуби у святих.

Стогнала церква стомлено й безхресто.

Пташиний щебет в розпачі притик.

Розкриті склепи варвари громити

І тіло Чудотворця в засланні.

Спливає час в розорені могили,

Довбає дірку куля у стіні.

І хто замолить? Хто той гріх, замолить?

Не розтерзає їх і не зсудомить

Ні каяття, ні віра, ні любов, 

Не треба сліз! Монастирі не плачуть!

Вони й безхресті вірою бринять.

У них своя благословенна вдача,

Щоб вистоять і кожному воздать!


 

 

 

 

 

Запитання учням:

 - Чому ніхто із села не наважився на повалення хреста, навіть за відповідну винагороду?

- Якою вам бачиться людина, яка вирішили здійснити цей страшний злочин?

- Що крім грошей, отримав хрестопродавець?

- А церква? Якою вона постає? 

    Наступним питанням духовної культури є освіта. І, оскільки, нині дуже багато говориться про Опанаса Сластіона та його творчу спадщину, ми вирішили ще раз звернути увагу на школи Лохвицького земства. При вивченні даного питання було створено стенд «Школи у «вишиванках». Чому цей стенд має таку назву – дізнаєтесь із наступної інформації  (учениця за стендом веде пояснення ).

                        Школи у «вишиванках»

2016-2017 роки-це період занесення будівель земських шкіл Полтавщини до загальноукраїнського реєстру архітектурно-історичних пам’яток. Приємним є те, що і на території нашої Гілецької загальноосвітньої школи є земська будівля,до якої 19 травня 2017 року було прикріплено меморіальну дошку. Я зацікавилася даними зразками архітектурного стилю початку XX ст.,дослідила декілька джерел і хочу донести до вас дуже важливу інформацію. Такі школи спроектував архітектор з Миргорода Опанас Сластіон і побудовані вони були у 1912-1913 роках в народному стилі. Характерні великі шестикутні вікна дозволяли добре освітлювати класи. Сластіон застосовував розкладні дерев’яні перегородки, які дозволяли за потреби переобладнати кілька класів в одну велику залу. Оскільки такі технології на той час практично не були відомі,автор виступив у цьому напрямку новатором. Архітектор підходив до справи не лише з практичного боку, а й з точки зору естетики: мальовничі орнаменти на стінах відтворювали елементи української вишивки і традиції цегляного мурування. Усі школи мали на даху башти, які мали певне символічне значення, вказували на особливий статус сільської школи та її важливу роль. Всього таких шкіл було побудовано близько 3-ьох десятків. Багато із них на сьогоднішній день завалилися, але є й такі, як наша, що збереглися, дають змогу школярам в цьому приміщенні отримувати знання протягом десятиліть. Тож давайте будемо не тільки пишатися наявністю в нас такої будівлі, а й піклуватися про її збереження, адже вона є неоціненним свідком минулого української нації і осередком «розумного», «доброго», «вічного» сьогодні,завтра й на довгі роки…

       Перегорнемо останню сторінку в історії нашого краю – це матеріальна культура, основу якої становить етнографічна виставка. Неможливо уявити минуле Полтавщини, якщо ми не знатимемо хоча б дещо із того. Що становило побут місцевого населення. Перед собою ви бачите речі, які відображають господарську спеціалізацію увідповідності до наявних природних умов як, наприклад, рогозяні вироби у селі нашого району Городищі чи гончарний посуд у Опішні Зіньківського району та нашому селі Постав – Мука, брилі у Семенівському районі та селі Чорнухинського району Білоусівці. Є на виставці ті речі, що були у вжитку повсюди – це: вироби із полотна, вишиванка, вишиті рушники, рубель з качалкою  (вчитель демонструє яким чином відбувалося прасування рублем і качалкою). А ще є у нас прилад , який становить сімейну реліквію вашої товаришки, яка розповість , що це за такий пристрій і для чого він був призначений (розповідь учениці про прядку).

Коли ми заговорили із вами про речі, то я б хотіла ознайомити вас із сучасним елементом речових історичних джерел – це монета, яка не є простою. Це ювілейна монета, запущена Нацбанком України восени і приурочена 80 річчю Полтавської області    (слайд 17).

І як додаток до нашого місцевого колориту звучить пісня у виконанні нашої землячки, безсмертної Чураївни – Раїси Кириченко «Полтавські галушки» і учасниці танцювального колективу виконають український народний танок.

Заключний етап – підсумок роботи на занятті – рефлексія, яка ділиться на дві

частини.   (учням вчитель роздає картки, на яких вони ставлять плюси чи мінуси по засвоєнню матеріалу, який розглядався впродовж заняття   слайд 18)

 

Сьогодні на занятті я:

  • довідався (лась) про поділ території Полтавської області

         на адміністративні одиниці

  • знаю, що чисельність населення постійно зменшується
  • визначу, у якому визначному місці я хотів (ла) б побувати
  • зрозумів  (ла): у чому трагізм історії Мгарського монастиря
  • зможу визначити риси архітектурного стилю шкіл

  Лохвицького земства  

 

    На протилежному боці карток ви зробите інші позначення, але згодом, коли почуєте наступний матеріал – це старовинна притча. Тож слухайте уважно.

«Йшов дорогою мудрець, а назустріч йому три людини,які везли пусті візки. Мудрець запитує їх: - Хто такі? Звідки йдете? Зустрічні відповіли, що вони каменярі і повертаються із будівництва. Мудрець запитує першого каменяра: «А що ж ти зробив за цілий день?». Він відповів, що возив цілий день те кляте каміння. Тоді мудрець питає другого: «А ти що робив?». Каменяр сказав, що цілий день сумлінно виконував свою роботу. А в третього зустрічного обличчя засяяло від задоволення і він зі щирою усмішкою відповів: « А я брав участь у будівництві храму».

  Отже, відповідь якого зустрічного ви поділяєте? Оцініть свої зусилля і старанність на сьогоднішньому занятті. Тому на карточках за умовними позначеннями, які ви бачите на слайді. Позначте свій вибір  (слайд 19).

Умовні позначення: трикутник – 1-й зустрічний; квадрат – 2-й зустрічний; круг – 3-й зустрічний  (учні позначають свій вибір і здають картки вчителеві)

 

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку