СТРУМ У МЕТАЛАХ.
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Конспект уроку з фізики
Вчитель: Лущик С. П.
Тема: Струм у металах. Розв’язування задач.
Мета уроку: поглибити й розширити знання учнів стосовно особливостей проходження електричного струму; учити бачити фізичну картину в різних ситуаціях, складати її в нестандартних умовах; розвивати самостійне, логічне та творче мислення учнів, уміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки; розвивати фізичну мову учнів та їхню зацікавленість фізикою.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок учнів.
ХІД УРОКУ
II. Перевірка домашнього завдання
III. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вікторина «Що? Де? Як? Чому?»
2. Інтерактивна вправа «Градієнт кмітливості»
Поставте правильно напрямок від фізичної величини до математичного виразу, за допомогою якого її можна визначити.
U IRt
R IUt
I
Q (1+)
P IR
A eN
q
IV. Мотивація навчальної діяльності
А. Б. Піппард, директор Кавендіської лабораторії, наголошував, що «Фізика — це набагато більше, ніж набір законів... Фізика — перш за все, жива творчість рук та мозку... Вона втілює мистецтво розв'язувати проблеми матеріального світу. І тому фізики потрібно вчитися, але вчитися, як мистецтву!»
Не можна не погодитися з цими словами. Фізика — потужна зброя в руках знавця. Адже багато явищ природи, проблем повсякденного життя пов'язані безпосередньо з фізикою.
Ось і сьогодні на уроці ми будемо розв'язувати проблеми — задачі, поставлені перед техніками, інженерами.
V. Повідомлення теми та мети уроку
VI. Формування вмінь та навичок
Розв'язування задач
Проблема 1. При проведенні кабельного інтернету працівники повинні звітувати про прокладений кабель. Допоможіть їм визначити довжину необхідного кабелю.
Проблема 2. Я сподіваюся, що більшість з вас пов'яже своє майбутнє з фізикою. Але треба буде подолати перешкоди у вигляді зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень учнів та державної підсумкової атестації. І щоб вони не стали непрохідними порогами на шляху вашого плавання, ми з вами готуємося до цих випробувань. Ось і наступну задачу ми розв'яжемо з завдань для державної підсумкової атестації.
2. До кінців сталевого провідника опором 3 Ом з площею поперечного перерізу 1 мм2 прикладено напругу 4 В. Визначте середню швидкість упорядкованого руху електронів у провіднику, якщо їхня концентрація 4-10 м.
Проблема 3. Наступна проблема зацікавила інженерів із науково-дослідицького інституту.
3. Котушка намотана з мідного дроту масою 1 кг та перетином 0,1 мм2. Різниця потенціалів на її кінцях 110 В. Визначте швидкість дрейфу електронів провідності та силу, з якою електричне поле діє на один електрон. Скільки часу після вимикання напруги знадобиться, щоб електрони провідності зупинилися?
Проблема 4. На жаль, сьогодні дуже актуальними стали крадіжки металу. Тому давайте оцінимо втрати держави, якщо злодії вирізали частину лінії електропередачі.
Проблема 5. До нас звернулися працівники УкрТелекому, їм необхідно з'ясувати місце ушкодження телефонної лінії та опір ізоляції в цьому місці.
Проблема 6. Робітників пекарні цікавить теплота, виділена електричною піччю та вартість електроенергії, спожитої нею.
6. Електричну піч, яка має спіраль із нікелінового дроту з площею поперечного перерізу 1,5мм2 і довжиною 75 м, приєднують до мережі з напругою 220 В. Визначити кількість теплоти, виділену піччю за 7 годин роботи та вартість спожитої нею електроенергії за тарифу 1,68 грн за 1 кВт∙год.
Проблема 7. Електрики електромережі запропонували нам допомогти визначити площу перетину підвідних дротів.
7. Напруга міської мережі 220 В. Довжина проводки до будинку 50 м. Визначити перетин підвідних дротів, якщо відомо, що під час ввімкнення повного навантаження, яке складається зі ста 75-ватних лампочок та п'ятдесяти 25-ватних, напруга на лампочках 210 В. Проводка виконана мідним дротом.
VII. Самостійна робота за картками (для окремих учнів, одночасно з розв'язуванням останніх задач на дошці)
Варіант 1. Треба виготовити нагрівальний прилад, який мав би опір 48 Ом при температурі 800 °С. Діаметр дроту 0,5 мм, температурний коефіцієнт опору 0,00021К, а питомий опір 4∙10 Ом∙м при температурі 0 °С. Визначте необхідну довжину дроту для нагрівника.
Варіант 2. Визначте середню швидкість впорядкованого руху електронів у металевому провіднику площею 0,5 см2, яким тече струм силою 12 А, якщо в кожному кубічному сантиметрі провідника знаходиться 5∙10 електронів провідності.
Варіант 3. У скільки разів зміниться сила струму платинової печі під час нагрівання її від 20 до 1200 °С, якщо температурний коефіцієнт опору платини 3,65∙10 К.
Варіант 4. На цоколі вольфрамової лампи накалювання написано: «220 В, 150 Вт». Визначити опір нитки накалювання за кімнатної температури, якщо температура накалювання нитки 2500 °С. Температурний коефіцієнт опору вольфраму 5,1∙10 К .
VII. Підбиття підсумків уроку
1. Експрес-опитування «Що нового я взнав на уроці?»
2. Інтерактивна вправа «Килимок вражень»
Коли учні виходять з класу, на дошці малюють «смайлики» — обличчя з різними посмішками, які показують настрій учнів після уроку, їхні враження від уроку.
VIII. Домашнє завдання
1