1
Тема програми: Системи опрацювання табличних даних. Електронні таблиці. Табличний процесор.
Тема уроку: Створення та настроювання діаграм.
Мета уроку: а).освітня: сформувати поняття діаграми; ознайомити учнів з основними типами діаграм, правилами побудови та настроювання діаграм засобами табличного процесора Microsoft Excel;
б).розвиваюча: розвивати світогляд учнів, уміння аналізувати інформацію, увагу, пам'ять, спостережливість, формувати логічне мислення, інформаційну культуру особистості;
в). виховна: виховувати охайність, старанність, культуру праці, акуратність, дисциплінованість; сприяти формуванню позитивного ставлення до предмета; виховувати бажання мати глибокі та якісні знання, допомагати усвідомити необхідність навчання упродовж усього життя;
Тип уроку: комбінований
Методи навчання, прийоми: словесні, наочні, практичні, самостійна робота, робота в парах;
Міжпредметні зв’язки: математика, біологія, хімія, поштовий зв'язок;
Наочність: слайдова презентація, завдання до уроку, інструкційні картки, тести, опорні конспекти.
Технічні засоби навчання: ПЕОМ, табличний процесор Microsoft Excel, програма для роботи з презентаціями Microsoft PowerPoint.
План уроку
Хід уроку.
Перша вправа «Лови помилку».
У фразах допущені помилки! Необхідно знайти їх і виправити.
Учень, який надав правильну відповідь отримує 1 бал (виставляється в бланк оцінювання).
€ |
бігунки |
₤ |
рядок формул |
М |
аркуші |
Д |
рядок |
Г |
заголовок вікна |
І |
стовпець |
¥ |
клітинка |
Р |
сума |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
Д |
І |
€ |
Г |
Р |
¥ |
М |
₤ |
Д |
І |
А |
Г |
Р |
А |
М |
А |
Тема сьогоднішнього уроку «Створення та настроювання діаграм».
Елемент мозкового штурму. Кожен з вас у житі вже зустрічався з графіками, діаграмами. На яких предметах ви з ними зустрічались, яке їх призначення.
Прогнозовані відповіді:
Сьогодні ми дізнаємось, які є типи діаграм; з яких елементів вони складаються і саме головне навчимося будувати діаграми в програмі Microsoft Excel.
Прослухайте інформаційне повідомлення.
У 2017 році найбільш популярними серед українців були соціальні мережі:
Facebook: дана соціальна мережа зберегла і зміцнила свої позиції серед українців, відсоток користувачів становить до 52%.
Twitter: піднявся вище, відсоток користувачів зріс до 32%.
YouTube: третє місце зберегла найвідоміша відеоплатформа в світі. На сьогоднішній день в YouTube зареєстровано 6% користувачів.
Pinterest: чисельність користувачів цієї платформи становить 4%.
ВКонтакте: російська платформа втратила свої позиції, але не покинула топ-5 найбільш відвідуваних соцмереж України. Відсоток українських користувачів дорівнює 2,5%.
Інші соцмережі – 3,5%
Важко визначити, яка частка користувачів припадає на яку мережу. Що може спростити це завдання? Побудова діаграм.
Як бачите, провести аналіз великої кількості числових даних значно легше, якщо ці дані зобразити графічно, у вигляді діаграм чи графіків.
Висновок: Діаграми призначені для графічного відображення числових даних. Вони використовуються для наочного представлення даних або уявлення про співвідношення величин, при цьому діаграма може не забезпечувати високу точність, зате вона дозволяє швидко, «на око», порівняти величини між собою.
Запишіть в зошит означення.
Діаграма – це представлення даних таблиці в графічному вигляді, зручному для аналізу і порівняння даних.
У табличний процесор Excel вмонтовані спеціальні засоби, які дозволяють зобразити табличні дні у графічному вигляді.
Запишіть в зошит.
В програмі існує понад 14 різновидів діаграм. Серед них:
Створення діаграм.
Для створення діаграми треба виділити діапазон клітинок, що містить дані, на основі яких треба побудувати діаграму, та скористатися вкладкою Вставка Діаграми.
Діаграма та дані таблиці, на основі яких було побудовано діаграму, зв'язані між собою. Це означає, що діаграма автоматично оновлюється, якщо в дані вносяться деякі зміни.
Запишіть в зошит алгоритм побудови діаграми.
Для видалення діаграми потрібно виділити її і натиснути клавішу Delete.
Діаграму можна створити на окремому аркуші книги або розташувати на існуючому.
Основні елементи діаграми
Операції над окремими частинами діаграми
Після створення діаграми можна змінювати її тип, джерело даних, параметри діаграми або місце розміщення
Для налаштування зовнішнього вигляду діаграми та її елементів використовується контекстне меню об’єкта діаграми або тимчасова вкладка Робота з діаграмами, яка містить складові: Конструктор, Макет, Формат.
Ви ознайомились з порядком створення та налаштування діаграм. Продовжіть речення:
Викладач демонструє на мультимедіа хід виконання завдання. Потім учні виконують завдання за робочими місцями. Консультанти надають допомогу учням.
Скопіюйте файл Робочий стіл\Діаграми_завдання.х1sх. у власну папку.
1Δ. Відкрийте з власної папки файл Діаграми_завдання.х1sх. На Аркуш1 наведено таблицю розподілу площі суші та площі води на поверхні Землі. На основі цих даних:
Побудуйте кругову діаграму. (Вкладка Вставка Діаграми Кругова)
Макет4 (Вкладка Конструктор Макети діаграм)
Один з учнів демонструє на мультимедіа хід виконання завдання. Учні виконують завдання за робочими місцями. Консультанти надають допомогу учням.
2Δ. На Аркуш 2 наведено розподіл видобутку газу в Україні. На основі цих даних:
Побудуйте гістограму розподілу видобутку газу в Україні.
Цікава інформація (розповідь учня)
Діаграми можуть мати і нестандартне застосування, їх можна використовувати і в часи дозвілля, підвищуючи тим самим рівень власного інтелекту. За допомогою фрагментів діаграм можна будувати графічне розв’язання рівнянь, геометричні фігури, створювати малюнки.
Завдання до заняття
Учні виконують завдання за робочими місцями. 1 учень виконує завдання на ПК, по завершенні роботи демонструє результат на мультимедіа.
3Δ. На Аркуш 3 наведено таблицю розчинності речовин у воді. На основі цих даних:
4Δ. На Аркуш 4 наведено таблицю значень функції на відрізку [-2; 2] з кроком 0,2. На основі цих даних:
Макет8 (Вкладка Конструктор Макети діаграм)
Завдання для самостійного виконання
Учні виконують завдання за робочими місцями. Учні-консультанти перевіряють виконання самостійної роботи та виставляють оцінки учням групи.
5Δ. На Аркуш 5 наведено таблицю виконання плану замовлень поштовим відділенням №1.
На основі цих даних: побудуйте об’ємну кругову діаграму. (Вкладка Вставка Діаграми Об’ємна кругова діаграма).
Цікава інформація (розповідь учня)
|
Діаграма квітки — схематична проекція квітки на площину, що відображає кількість, відносні розміри та взаємне розташування частин квітки. Побудова діаграми виконується на основі розрізів бутону. В діаграмі квітки можуть ображатись як частини, які видно на розрізі, а також нерозвинені та такі, що зникли в процесі еволюції. |
Й.Я.Ривкінд «Інформатика, 11 клас», стор.95-106, конспект
Додаток 1
Лист оцінювання
Прізвище учня ___________________________________________
Вид роботи |
Кількість балів |
За що виставляється бал |
Лови помилку |
|
1 бал за 1 правильну відповідь |
Відповідність |
|
за правильну відповідь 2 бали |
Продовжить речення |
|
1 бал за 1 правильну відповідь |
Демонстрація завдання №2 |
|
до 5 балів |
Бали за консультацію |
|
до 5 балів |
Самостійна робота |
|
(оцінка виставляється сусідом або консультантом) максимально 6 балів |
Тестування |
|
1-11 балів |
Всього балів |
|
Оцінка __________ |
Бали |
0-5 |
6-10 |
11-15 |
16-20 |
21-25 |
26-30 |
31-35 |
36-40 |
Оцінка |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |