Міністерство освіти і науки України
Український інститут вивчення Голокосту «Ткума»
XV МІЖНАРОДНИЙ КОНКУРС ТВОРЧИХ РОБІТ
ШКОЛЯРІВ ТА ВЧИТЕЛІВ
«УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКОСТУ – УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ»
Методична розробка бінарного уроку (історія-інформатика) на тему: «Голокост – трагедія ХХ століття. Сумщина в роки лихоліття. Створення фотоальбому «Знати, щоб пам’ятати»
Лихацька Марина Володимирівна
(Стецьківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Сумської районної ради Сумської області, учитель історії)
Шаповаленко Ірина Леонідівна
(Стецьківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Сумської районної ради Сумської області, учитель інформатики)
с. Стецьківка, 2018
Тема: Голокост – трагедія ХХ століття. Сумщина в роки лихоліття. Створення фотоальбому «Знати, щоб пам’ятати»
Мета: ознайомити учнів з основними термінами - «Голокост», «гетто», «ШОА», «толерантність», «антисемітизм»; сформувати критичне ставлення до аналізу джерел інформації, розвинути інформаційну компетентність, вміння та навички створення презентацій, здійснювати пошук інформації в мережі Інтернет; виховувати в учнів толерантне ставлення один до одного, почуття гідності та віротерпимості, інформаційну культуру.
Очікувані результати
Після цього учні зможуть:
Тип уроку: бінарний (історія-інформатика)
Форма проведення: веб-квест
Тривалість: 90 хвилин
Основні поняття: «Голокост», «гетто», «ШОА», «антисемітизм», «толерантність».
Обладнання: комп’ютери, проектор, браузер, презентація, роздатковий матеріал, підручник Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І. Історія України : Підручн. Для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень). – К.: Грамота, 2011. – 320 с.; документи.
Епіграф уроку: «Ми вивчаємо Голокост не для того, щоб підкреслити свою національну виключність, а для того, щоб ніхто й ніколи не забував газових камер та печей Освенціма, абажурів з людської шкіри, жахливих медичних експериментів над живими людьми, сотні великих та малих Бабиних Ярів…» Ф.Л. Левітас (професор, м. Київ)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель історії. Доброго дня! Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Ми спробуємо застосувати ваші знання та вміння з інформатики на уроці історії.
Учитель інформатики. Так, і нашим помічником сьогодні на уроці буде комп’ютер. Тож, обговоримо правила ТБ при роботі за комп’ютером.
Наш урок буде проходити у формі веб-квесту, під час якого ви будете виконувати завдання на сайті і, виконавши їх, зможете відгадати зашифроване слово – лейтмотив нашого уроку. Перелік питань ви отримаєте на початку уроку, а шукати відповіді будете протягом усього уроку.
Завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель інформатики. Давайте пригадаємо правила пошуку інформації та основи безпеки в мережі Інтернет.
Запитання до учнів (слайд 4):
Для повторення правил безпечного серфінгу в Інтернеті виконується вправа «Ланцюжок» - діти по черзі називають умови безпечної роботи в глобальній мережі.
Учитель історії.
Запитання до учнів (слайд 4):
Проблемне питання (слайд 5)
Чому знищення євреїв в Україні проводилося гітлерівцями на очах представників інших народів?
Відповідь на проблемне питання учні дають в кінці уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель історії. Освенцім, Треблінка, Собібор, Люблін, Мінськ…Назви цих міст та сіл у сусідніх з Україною Польщі та Білорусі об’єднує одне – там у роки Другої світової війни знаходилися створені нацистами табори смерті, призначені для систематичного фізичного знищення євреїв та інших етносів і груп населення: циган, військовополонених, психічно хворих та ін. (слайд 6)
Але Україну це лихо також не оминуло. Сотні тисяч євреїв було знищено на нашій території, і на Сумщині зокрема. Сьогодні ми з вами спробуємо встановити ці місця масових розстрілів.
Учитель інформатики. І, вшановуючи пам’ять усіх невинних загиблих, ми створимо презентацію-фотоальбом «Знати, щоб пам’ятати», в якій ви відобразите пам’ятки жертвам Голокосту, розташованих на території України.
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель історії. Тотальне знищення євреїв було офіційною доктриною «Рейху». Головні тези антисемітської ідеології обґрунтовані в книзі А. Гітлера «Моя боротьба». У Вермахті для її реалізації створювались спеціальні військові підрозділи «айнзац-групи», які мали відповідні інструкції, матеріально-технічні засоби, ідеологічну підготовку.
Завдання 1. Робота з термінами
Учитель історії. Давайте занотуємо наступні визначення до зошита:
Антисемітизм - одна з форм національної та релігійної нетолерантності та дискримінації, що виражається у неприязному або ворожому ставленні до євреїв як представників уособленої етнічної та релігійної групи.
Голокост (з давньогрецької – «всеспалення», «жертвоприношення») – політика переслідування та знищення людей єврейської національності нацистським режимом (самі євреї з цією метою вживають на івриті термін «ШОА»).
Учитель інформатики. А тепер відкрийте сторінку сайту «Хмара термінів», знайдіть на долоні ще декілька важливих слів, що стосуються теми нашого уроку, і здійсніть пошук в мережі Інтернет визначень даних термінів.
Робота з «Хмарою термінів» (слайд 7)
https://sites.google.com/site/znatyschobpamiataty/hmara-terminiv
Учні записують і дають визначення поняттям.
Учитель історії. Нацистське керівництво створювало табори смерті, обладнані газовими камерами та крематоріями. Серед них, за свідченнями Нюрнберзького трибуналу, тільки в Освенцімі було знищено майже 2,5 мільйона євреїв, а всього у фашистських таборах смерті загинули, за різними оцінками, від 6 до 8 мільйонів євреїв (1,5 млн з них були діти) і мільйони людей інших національностей, у тому числі українців.
Якщо мова заходить про Голокост в Україні, більшість з нас пригадує трагічні події київського Бабиного Яру (де 1941 року було розстріляно від 70 до 150 тисяч чоловік, більшість із яких – євреї), а ще були Сухий Яр (м. Умань), Дробицький Яр (м. Харків).
По всьому світу розкидані пам'ятники, присвячені одній з найстрашніших сторінок історії минулого століття. З найбільш відомими ми сьогодні з вами ознайомимося (слайд 8, 9, 10).
Завдання 2.
Учитель історії. З’ясуйте, які пам’ятки жертвам Голокосту встановлені на території України (слайд 11).
Учитель інформатики. Знайдіть відповідні зображення і створіть презентацію-фотоальбом «Знати, щоб пам’ятати» (учні працюють із сайтом – сторінка «Пам’ятки», завдання 2).
https://sites.google.com/site/znatyschobpamiataty/2pam-atki
Давайте обговоримо, які ключові слова доцільно використати для пошуку.
(Пошук малюнків - пам’ятки жертвам Голокосту України)
Учитель історії. Навряд чи коли-небудь буде встановлена точна цифра загиблих від Голокосту в Україні, однак достеменно відомо одне: Україна є однією з держав Європи, єврейське населення якої понесло чи не найбільші втрати в період Другої світової війни.
Завдання 3. Робота в парах (слайд 12)
Вправа «Документи розповідають» (робота з сайтом – сторінка «Документи», завдання 3 (документи 1-4)
https://sites.google.com/site/znatyschobpamiataty/1dokumenti
Учні об’єднуються в пари і працюють із сайтом.
Завдання: обговорити документ і надати відповіді на запитання до нього.
Обговорення проблемного питання
«Мозковий штурм»
Чому знищення євреїв в Україні проводилося гітлерівцями на очах представників інших народів? ( учні висловлюють свої припущення)
Голокост на Сумщині
27 січня – Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту. В Сумах же вшановують пам’ять загиблого єврейського населення 2 лютого. Оскільки, розстріли відбувалися саме цього дня 1942 року. (Учні переглядають відео на сайті – сторінка «Відео»)
https://sites.google.com/site/znatyschobpamiataty/3video
На Сумщині найбільше євреїв було знищено в Ромнах, Сумах, Глухові. Так, лише в урочищі Бороку в Глухові поховано 900 чоловік, із яких вдалося встановити прізвища тільки 232.
Учитель історії. Давайте ознайомимося з додатковою інформацією стосовно Сумщини (слайд 13)
Не оминуло страшне лихо й Охтирку. В міському краєзнавчому музеї залишилась лише одна коротка згадка про ті трагічні події - мовою оригіналу: «Немецкие варвары, после зверских издевательств, расстреляли 32 чел. евреев, которые были зарыты на 4 сотне, среди них высококвалифицированный врач Халфин и маленький четырехмесячный ребенок…» (слайд 14)
Чимало охтирських євреїв були страчені в Харкові, у Дробицькому Яру, де зараз знаходиться меморіальний комплекс у пам’ять про розстріляних там у 1941році мирних жителів, переважно євреїв та циган. Серед них Єлизавета та Двойра Лосєва.
У Кролевці місцем розстрілу окупанти обрали Гайовий і Дацьків яри, а також хутора Кучерявий, піщані гори поблизу с. Артюхове та територію колишнього промкомбінату (нині центральне кладовище).
Учитель інформатики. Давайте звернемося до документів і спробуємо з’ясувати історію Голокосту на Сумщині (учні працюють із сайтом - сторінка «Документи» (документи 6-8)
https://sites.google.com/site/znatyschobpamiataty/1dokumenti
V. Закріплення знань
Учитель історії. Тепер спробуємо з вами назвати особливості Голокосту на території України.
Метод «Мозковий штурм» (діти висловлюють свої думки)
Орієнтовані відповіді
Голокост на Україні має свої особливості:
Учитель інформатики. Учні, ви створили фотоальбом «Знати, щоб пам’ятати», здійснили пошук зображень пам’яток жертвам Голокосту, які знаходяться на території нашої держави. Тож я пропоную вам повернутися до веб-квесту і перевірити вашу увагу та пам’ять, виконавши інтерактивну вправу «Назви місто».
Інтерактивна вправа «Назви місто» (слайд 15)
(Учні працюють на сайті – сторінка «Інтерактивна вправа «Назви місто»)
https://sites.google.com/site/znatyschobpamiataty/interaktivna-vprava-nazvi-misto
VI. Узагальнення та систематизація знань
Учитель історії. Прийшов час відгадати закодоване слово нашого з вами уроку. Отже, ви маєте виконати 13 завдань, кожне з яких міститиме певну букву. Склавши всі букви, ви зможете назвати ключове слово.
Завдання
Складіть слово за отриманим кодом:
9 – о, 5 – с, 7 – н, 6 – л, 2 – ь, 3 – і, 4 – а, 8 – р, 12 – е, 27 – т.
27_9_6_12_8_4_7_27_7_3_5_27_2.
Ключ:
27 |
9 |
6 |
12 |
8 |
4 |
7 |
27 |
7 |
3 |
5 |
27 |
2 |
т |
о |
л |
е |
р |
а |
н |
т |
н |
і |
с |
т |
ь |
Учитель інформатики. Ви сьогодні успішно виконали велику кількість завдань і наостанок нам залишилося виконати ще одне – оцінити свою роботу на уроці.
Метод «Рефлексія». Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази із рефлексивного екрана на сайті і за допомогою значка «+» дають письмову відповідь.
Сторінка «Рефлексія» (слайд 16)
https://sites.google.com/site/znatyschobpamiataty/refleksia
- Сьогодні я дізнався…
- Було цікаво…
- Було складно…
- Я зрозумів, що…
- Тепер я зможу…
- Я навчився…
- У мене вийшло …
- Я зміг…
VII. Домашнє завдання (слайд 17)
Додаток
Знайдіть відповіді на запитання
Складіть слово за отриманим кодом:
27 |
9 |
6 |
12 |
8 |
4 |
7 |
27 |
7 |
3 |
5 |
27 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Список використаних джерел
1