«Бердянський машинобудівний професійний ліцей»
Методична розробка уроку
на тему:
Підготувала
викладач вищої категорії
Іщик Валентина Єлисеївна
м. Бердянськ 2019 р.
Мета:
навчальна: сформувати поняття проектування та створення бази даних, моделі даних, таблиці, поля, записи; пояснити етапи проектування бази модель у вигляді об’єкту таблиці;
розвиваюча: формувати навички самостійно проектувати БД, самостійно реалізувати спроектовану модель; розвивати уміння працювати з програмами та чітко і самостійно висловлювати думки; логічне мислення; планувати свою діяльність; аналізувати і робити висновки;
виховна: виховувати у здобувачів освіти захоплення інформатикою, як наукою прогресивною, цікавою, необхідною для роботи любої галузі сучасного виробництва, культуру навчальної праці, бережливе ставлення до майна.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання та наочність: підручники, дошка, комп’ютери
Програмне забезпечення: MS Access
Базові поняття і терміни: моделі даних, таблиці, поля, записи
Хід уроку
Організаційний етап (2 хв.).
Перевірка наявності учнів.
Перевірка зовнішнього вигляду учнів.
Викладач: Сьогодні будемо працювати під таким девізом: «Нові знання – нові можливості».
Перевірка домашнього завдання
Здобувачі освіти об’єднуються у дві команди. На дошці виставлені два дерева з гілками без листочків. Викладач пропонує кожній команді «заповнити» дерево. Команда отримує за кожну правильну відповідь листочок.
Бліц опитування
Що таке інформація?
Назвіть форми і способи подання інформації?
Як ви розумієте інформаційні процеси?
Які ви знаєте моделі БД?
Яка основна властивість реляційної бази?
Назвіть основні елементи реляційної бази?
Що таке ключове поле? Які вимоги до ключового поля?
Що таке системи управління базами даних? Поясніть призначення СУБД MS Access.
Вправа «Жокей і кінь»
Одна команда отримує картки з назвою типу даних – інша з прикладами даних. Завдання – кожному «жокею» знайти свого «коня». Коли всі знайшли свою пару, сформовані пари озвучують відповідь.
Назва типу даних
|
Приклад
|
Інтерактивна вправа learningapps «Найти пару» Від кожної команди виходить по два представники. Вони по черзі знаходять пару. Якщо відповідь неправильна або неточна, друга команда має можливість отримати бал.
Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Ситуаційна задача»
Уявіть собі, що вам потрібно знайти один підручник із інформатики серед 100, ви знаєте повну назву його і автора. Всі підручники мають одинаків колір обкладинки і одинаків розмір. Скільки разів можна обрати не той підручник? (99 разів)
Як можна прискорити пошук потрібного підручника? (здобувачі освіти пропонують різні варіанти).
Так, для цього створюються БД (упорядковують або систематизують).
Основний структурний елемент для збереження даних в MS Access – це таблиця. Усі інші об’єкти залежать від її структури. Саме тому особливу увагу слід приділяти розробці таблиці.
Вивчення нового матеріалу
Розглянемо алгоритм або етапи створення БД.
І. Спочатку визначаю структуру таблиці. Пригадайте структуру реляційної БД (поле, запис).
ІІ. Послідовність створення таблиці: Створення – Таблиця.
Існують такі режими створення таблиць, як режим таблиці, режим конструктора, за допомогою майстра таблиць, імпорт таблиці із зовнішніх файлів, встановлення зв’язку з таблицями. (Розповідь викладача супроводжується демонструванням роботи в програмі).
У своєму конспекті створіть ментальну карту на тему: «Режим створення таблиці»
ІІІ. Вибираю режим «Створення таблиці в режимі конструктора»
Надаю назву, наприклад «Учні» з назвами полів: «Код учня» Визначаю тип даних – лічильник), «Прізвище» (тип даних – текст), «Ім’я» (тип даних – текст), «По батькові» (тип даних – текст).
ІY. Задаю властивості поля (розмір, формат, число десяткових знаків, маска введення, підпис поля, умова значення, повідомлення про помилку, обов’язкове поле, індексоване поле) Для кожного поля вибираю необхідне. Наприклад, для «Дата народження» середній формат дати. «Маска введення» визначає форму, у якій вводяться дані в полі. Підпис поля. Напис, що використовується у формах і звітах замість імені поля. Число десяткових знаків. Установлює число знаків після крапки (коми). Наприклад, 2.99.
Y. Виконую редагування та форматування таблиці.
А) переміщую поле «Дата народження» за поле «Стать» (показ дії викладачем);
Б) ввожу дані в таблицю, тобто записи у кожне поле таблиці (показ).
В) об’єдную поля за допомогою обчислювального типу даних.
Запишіть в конспекті алгоритм створення таблиці.
Закріплення знань
Вправа «Ти мені – я тобі» Здобувачі освіти об’єднуються у дві команди. Кожна команда має сформулювати по три запитання з теми уроку до іншої команди. Команди по черзі ставлять запитання. Якщо відповідь неправильна або неточна, команда, яка ставила запитання, сама відповідає і заробляє собі бал.
Рефлексія
Вправа «Мікрофон» Здобувачі освіти по черзі додають по одному слову до висловлювання: «Сьогодні на уроці я дізнався (лась)…»
Підбиття підсумків
Виходять по одному представнику від команди і підраховують листочки на дереві команди-суперника. Перемагає та команда, яка краще «одягла» дерево.
Домашнє завдання