СУЧАСНІ ЗАВДАННЯ МЕДИЧНОЇ ГЕНЕТИКИ. СПАДКОВІ ХВОРОБИ І ВАДИ ЛЮДИНИ, ХВОРОБИ ЛЮДИНИ ЗІ СПАДКОВОЮ СХИЛЬНІСТЮ, ЇХНІ ПРИЧИНИ.
Мета уроку:
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, презентації з даної теми.
Основні поняття та терміни: медична генетика, геном людини, спадкові хвороби, уроджені вади розвитку.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми.
Тема заняття: СУЧАСНІ ЗАВДАННЯ МЕДИЧНОЇ ГЕНЕТИКИ. СПАДКОВІ ХВОРОБИ І ВАДИ ЛЮДИНИ, ХВОРОБИ ЛЮДИНИ ЗІ СПАДКОВОЮ СХИЛЬНІСТЮ, ЇХНІ ПРИЧИНИ
Пролунав весільний марш Мендельсона. Народилася молода сім'я. І ось в один чудовий момент молодята вирішили завести дитину. Вони мріють про те, що їхня дитина буде красивою, як мама, розумною, як тато. Тато вимагає сина. А мама бажає донечку. Спори вже здатні перерости у сварку. І тоді втручається мудра бабуся, яка пояснює, що головне - дитина повинна бути здоровою. Щоб не сталося, як в казці у О.С.Пушкіна:
Родила царица в ночь не то сына, не то дочь
Не мышонка, не лягушку, а неведому зверушку…
А й справді, не завжди народження дитини приносить в будинок тільки радість. Щороку народжується 200 тисяч дітей зі спадковими хворобами, з них 40 тисяч залишаються жити з вродженими вадами. Щороку в світі народжується 90 тисяч розумово відсталих дітей і 150 тисяч тих, кому буде важко вчитися.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
Генетика людини вивчає явища спадковості й мінливості в популяціях людей, особливості успадкування нормальних і патологічних ознак, залежність захворювання від генетичної схильності й факторів середовища. Питаннями вивчення спадкових захворювань
займається окремий розділ генетики людини — медична генетика ,яку часто розглядають як окрему галузь медицини. Надзвичайно важливою метою медичної генетики є дослідження механізмів виникнення спадкових захворювань. Це важка праця, але в деяких випадках генетики вже досягли значних успіхів.
Як і будь-яка галузь науки, медична генетика має свої завдання і методи досліджень, що їх використовує для виконання цих завдань.
Основними завданнями медичної генетики є:
• діагностування спадкових захворювань;
• дослідження молекулярно-генетичних основ спадкових захворювань; • аналіз поширення спадкових захворювань у різних популяціях;
• проведення медико-генетичного консультування;
• здійснення пренатальної (допологової) діагностики спадкових захворювань;
• виявлення факторів ризику розвитку захворювань зі спадковоюсхильністю.
Методи медичної генетики співпадають з методами генетики людини. Це такі методи: генеалогічний, близнюковий, цитогенетичний, популяційно-статистичний, а також увесь комплекс молекулярно-генетичних методів.
Основні напрями медичної генетики
У медичній генетиці існує три основні напрямки роботи, які пов’язані з різними аспектами роботи зі спадковими захворюваннями:
• профілактика спадкових захворювань;
• діагностика спадкових захворювань;
• лікування спадкових захворювань та їхніх наслідків.
Чим спадкові хвороби відрізняються від вроджених вад розвитку?
Спадкові хвороби виникають при змінах генетичного матеріалу, передаються нащадкам у рецесивному або домінантному станах
( дальтонізм, гемофілія, синдром Дауна…)
Спадкові хвороби – захворювання, що обумовлені порушеннями в процесах збереження, передачі та реалізації генетичної інформації. В основі спадкових захворювань лежать генні, хромосомні та геномні мутації. Відповідно до цього всі спадкові хвороби людини можна об’єднати в 4 великі групи:
- генні- моногенні, виникають як результат пошкодження ДНК на рівні гена. До таких захворювань належать хвороби обміну амінокислот: альбінізм (шкіряно-очний), фенілкетонурія (зниження активності); ліпідного: хвороба Німана – Піка (дегенерація нервових клітин); сполучної тканини: синдром Марфана (павукові пальці, арахнодактилія) та інші
- геномні пов’язані з зміною кількості хромосом, що виникають в статевих клітинах одного з батьків, 50% спонтанних абортів і 7% мертвонароджених.
З покоління в покоління передається не більше, ніж 3-5% з них. Наприклад, синдром Дауна, синдром Клайнфельтера, синдром Патау, полісомія по Х-хромосомі та інші;
- хромосомні пов’язані з внутрішньо- і міжхромосомними перебудовами: синдром кошачого лементу (відсутність фрагменту 5-ої хромосоми), синдром Уільямса (обличчя ельфа – перебудова хромосом), синдром Ангельмана (сидром Петрушки – випадіння ділянки 15- ої хромосоми);
- мультифакторні виникають в результаті розвитку хвороби і впливу факторів навколишнього середовища: гіпертонія, цукровий діабет, ревматизм, шизофренія, язвена хвороба, бронхіальна астма, псоріаз, цироз печінки, ішемія та інші.
В Україні проблеми навчання, розвитку, працевлаштування дітей з синдромом Дауна залишаються внутрішньою проблемою родин, які мають таких малюків. За світовою концепцією інвалідності на рівні ООН та Конвенції про права інвалідів, інвалідність трактується як одна з ознак людства, а не як вада. Малюки з генетичними відхиленнями набагато краще розкривають свої можливості, якщо вони живуть удома в атмосфері любові, з ними проводять навчання за спеціальними програмами, а суспільство не відштовхує цих дітей.
Від літа в Україні запрацював Закон про інклюзивну освіту. Документ гарантує школярам з особливими освітніми потребами індивідуальне чи дистанційне навчання. Впровадженням інклюзивної освіти в Україні займається Марина Порошенко, голова Фонду «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації».
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Запитання
Тестові завдання
2. Укорочені кінцівки, маленький череп, плоска широке перенісся, вузькі очні щілини, нависаюча складка верхньої повіки, мавп*яча складка, розумова відсталість характерні для:
VІ. Рефлексія.
Основним є цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації, формування у кожного з учнів власного ставлення до досліджуваного матеріалу.
VІІ. Домашнє завдання.