Відкритий урок на тему: «Видозміни коренів»
6 клас
Підготувала і провела
вчитель біології та хімії
Дмитрівської ЗОШ І – ІІІ ст.
Мінаєва Вікторія Сергіївна
2018 – 2019 н.р.
Тема: «Видозміни коренів»
Мета: сформувати поняття про видозміни коренів, з’ясувати чому вони утворюються; розвивати логічне мислення, різні види компетентності; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати любов до природи, свого народу, його традицій.
Матеріали та обладнання: дидактичні картки, коренеплоди моркви, буряка, редьки, презентація, мультимедійне обладнання, листки самооцінювання, маршрутний лист.
Тип уроку: урок – подорож (комбінований урок).
Хід уроку
1.Організаційний момент:.
Добрий день, діти! Дуже рада вас вітати на нашому відкритому уроці.
Подивіться на картинку презентації, а тепер один на одного, посміхніться.
Подаруйте посмішку один одному, адже у нас сьогодні багато цікавої роботи.
Бажаю всім гарного настрою та плідної співпраці!
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Чи любите ви подорожувати? Тоді нас чекає урок-подорож на тему “Видозміни
коренів ”. Запишемо в зошитах число, класна робота, тема уроку: «Видозміни
коренів». Ми дізнаємось про те, що таке видозміни коренів і чому вони
виникають, навчимося розпізнавати різні типи видозмін. Щоб здійснити нашу
подорож, ми повинні відвідати такі станції:
1. “Мовна”.
2. ”Уяви”
3.“Практична”
4.“Афоризмів”
5. “Нових знань”
6. “Правильних відповідей”
7. “Загадок”
8. “Традицій”
9.“Ігрова”
10.“Узагальнень”
А що ми візьмемо з собою в рюкзак? Звичайно, гарний настрій, знання, які
отримали на попередніх уроках, а також листки самооцінювання. На кожній станції ви матимете змогу заробити певні бали за вірні відповіді. Ці бали ви будете вносити в свої листки самооцінювання і на їх основі отримаєте оцінку за урок. Давайте підпишемо їх.
Ви знаєте, що рослинний світ надзвичайно різноманітний. Деякі рослини нам будуть незнайомі або маловідомі, тому під час подорожі ми будемо звертатися за довідкою до учнів, що заздалегідь підготували повідомлення про незнайомі чи маловідомі нам рослини. Тож вирушаймо!
3. Актуалізація опорних знань.
Станція 1. «Мовна». Завдання «Доповніть речення»
Доповніть речення відповідними біологічними термінами:
1.Підземний вегетативний орган рослини, який закріплює і утримує її у грунті …
2.Корінь, що розвивається із зародкового корінця називається …
3. Корені, що відгалуджуються від головного та додаткових коренів – це …
4. Розрізняють два типи кореневих систем: стрижневу і …
5. Коренева система, у якій найкраще розвинений головний корінь, що відрізняється від інших розмірами, називається - …
6. Корінь вбирає з грунту воду з розчиненими в ній мінеральними речовинами, тобто виконує функцію …
Здійснимо взаємоперевірку, обміняємося зошитими по діагоналі. Кожна правильна відповідь 1 бал, якщо всі відповіді вірні то ви отримаєте 6 балів.
Станція 2 «Уяви»
Давайте уявимо, що ми з вами маленькі краплини води, які вбирає корінь з грунту. Якщо ми краплинки води, тоді ми можемо подорожувати всередині кореня і стебла рослини. Як же ми будемо рухатися?
Наше завдання встановити правильну послідовність переміщення води з мінеральними речовинами всередині кореня:
А) судинами кореня ми-краплини потрапляємо до стебла рослини;
Б) по клітинах кори кореня ми- краплини потрапляємо до судин центрального циліндра;
В) ми-краплини надходимо через кореневі волоски до клітин кори кореня;
Г) судинами стебла ми-краплини потрапляємо до всіх інших органів
рослини.
Якщо послідовність встановлена правильно, ви отримаєте 2 бали.
Станція 3 “Практична”.
Визначте типи кореневих систем у поданих рослин. Давайте згадаємо, які типи кореневих ситем є у рослин? Записуєте назву рослини і поряд буквою позначаєте тип кореневої системи. Кожна правильна відповідь – 1бал. Всього за це завдання можна отримати 4б.
Здійснюємо самоперевірку. Правильні відповіді:
1.Подорожник – м.
2.Часник – м.
3.Кульбаба – с.
4. Щавель – с.
Станція 4. “Афоризмів”
А що таке афоризми? Хто відповість на це питання? До речі, слово “корінь” зустрічається в багатьох крилатих висловах.
Поясніть вислови:
* “пустити корінь”?
*“почервоніти до коренів волосся”
* ”яке коріння таке й насінння”
4.Вивчення нового матеріалу.
Станція 5. «Нових знань»
На минулому уроці ми познайомились з видами коренів, типами кореневих систем, вчилися визначати типи кореневих систем у різних рослин за гербарними зразками. Сьогодні ми дізнаємось, які бувають видозміни коренів і чому вони виникають.
Крім основних функцій корені можуть виконувати й інші важливі функції.Тоді виникають їх видозміни, що відзначаються на зовнішньому вигляді коренів та пов’язані з їх додатковими функціями . Бувають такі видозміни коренів: коренеплід; бульбокорені; дихальні
корені; опорні; повітряні; корені-причіпки; корені-присоски.
1.Коренеплід– частина кореня яка потовщується при відкладанні поживних речовин у основі пагона і головному корені ( морква, редька, буряк ).
2.Бульбокорені або кореневі бульби - відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня . Вони зустрічаються у жоржин, батату, любки двулистої, хвощів.
Повідомлення учня. Батат.
Походить з Південної Америки. Одна з найпоширеніших у світі харчових і кормових культур. Батат він же «солодка картопля» - рослина, яка з картоплею не має нічого спільного. Через те, що теж росте в землі, чимось нагадує бульби картоплі, або ж з-за високого вмісту крохмалю, його часто іменують картоплею. Ну а солодким - бо батат на смак дійсно солодкий, особливо його десертні сорти.
Коренебульби батату — це ущільнені і потовщені бічні корені. М’якоть батату залежно від сорту буває рожевою, білою або навіть фіолетового.
3. Повітряні корені - додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів, де в повітрі завжди багато вологи, тому вони притаманні тропічним рослинам – орхідеям, монстері.
4.Дихальні корені – характерні для рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, де відчувається гостра нестача кисню. Вони забезпечують постачання кисню безпосередньо з повітря до клітин кореневої системи для їхнього дихання (кипарис, мангрові дерева) .
Повідомлення учня. Мангрові дерева
Мангрові дерева - це вічно зелені листяні рослини, що влаштувалися на тропічних і субтропічних узбережжях і пристосувалися до життя в умовах постійних відливів і припливів. Виростають вони до 15 метрів і мають химерні типи коренів. Одні корені - опорні або ходульні підводять дерева над водою і допомагають їм закріпитися в мулові. Другий тип коренів - дихальні (пневматофори), що стирчать з грунту, подібно до соломинок та поглинають кисень з повітря.
5.Опорні корені . Є рослини, які вимагають додаткової опори. У таких рослин можуть утворюватися додаткові корені, які виконують функцію підпорок. Корені-підпірки відходять від крони дерева і у ґрунту сильно гілкуються. Прикладом може послужити тропічна рослина баньян, кукурудза, пальми.
Повідомлення учня. Баньян.
Одним з найвідоміших дерев з незвичайною кореневою системою вважається баньян. Ця рослина належить до фікусів, а його унікальність полягає у здатності формувати на гілках допоміжні стовбури – опорні корені. Вони ростуть вниз, і в деяких випадках утворюють під великими представниками баньяна величезні гірлянди. Спочатку повітряні корені зберігають тонкість і гнучкість, але після досягнення землі вони стають подобою стовбура і починають підтримувати гілку. Завдяки цим кореням баньян називають дерево-ліс.
Переглянемо відео фрагмент про баньян.
6.Корені-причіпки.
Видозмінені корені, які з’являються у витких рослин. Вони здатні чіплятися за опору чи кору дерева, по якій в’ється рослина. Такі чіпкі корені наявні у плющів, фікусів.
7.Корені-присоски – притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам. Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки (повитиця, омела).
Музична фізкультхвилинка «Райдуга»
5. Закріплення вивченого матеріалу.
Станція 6 “Правильних відповідей”
Назвіть зображені рослини та поясніть, які видозміни коренів вони мають. Кожна правильна відповідь 1 бал.
Відповіді:
Станція 7. “Загадок”. Хто відгадає загадку і правильно вкаже видозміну кореня, отримає 1 бал.
1.Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска)
2.В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю. (Буряк)
3. Є коси, та не з волосся,
Є зерна, та не з колосся. (Кукурудза)
4.Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.
Хто до неї завітає—вітамінами вгощає. (Морква)
5.Є сусідонька в морквиці, худорлява, блідолиця.
Добре знають борщ і юшка, що сусідку звуть … (Петрушка).
Станція 8. “Традицій”
Добре, продовжуємо нашу подорож. Ми наблизились до станції «Традицій».
Скажіть, а яка улюблена українська страва вміщує найбільшу кількість коренеплодів. Так, звичайно ж , це український борщ! Послухаємо пісню «Борщ» Ольги Короленко.
Вчитель. А чи знаєте ви, що існують три різновиди цієї страви? Про це нам розкажуть наші господині.
1-ша господиня. Червоний борщ.
Найулюбленіший борщ, готували з капустою, буряком, морквою, петрушкою, пізніше з картоплею. У святкові чи недільні дні борщ варили на м'ясній юшці (із свининою чи птицею), в будень – затовкували або засмажували салом із часником та цибулею. Борщ готували з квасолею (Полтавщина, Поділля), на Півдні додавали злегка підсмажене борошно (затирали борщ), а на Полтавщині додавали галушки. У піст борщ варили без сала та м’ яса, проте намагалися додати гриби, в’ялену чи сушену рибу.
2-га господиня. Зелений борщ.
Другий різновид борщу щавлевий, зелений, або весняний. Його варили з
молодим щавлем, кропивою, лободою, листям городнього буряка, засмачуючи юшку круто звареним яйцем і сметаною. Так само як і червоний,
щавлевий борщ у піст готували без сала і м'яса, на олії, з грибами та
рибою.
3-тя господиня. Холодний борщ.
Холодник — готували виключно влітку. Молодий городній буряк варили, різали соломкою, заправляли квасом-сирівцем, сироваткою (маслянкою, сметаною), додавали з елень петрушки, кропу, цибулі, часнику, по можливості круто зварене яйце. Це був сирий борщ, оскільки варили (та й то окремо) лише буряк. Їли охолодженим, нерідко з вареною картоплею замість хліба.
6.Узагальнення та систематизація знань.
Станція 9. «Ігрова»
Гра «Вилучи зайве». Ви називаєте «зайву» рослину та вказуєте, чому вона зайва. Кожна вірна відповідь 1 бал.
Слайд 31: малюнок 3 - плющ, бо має корені причіпки, а повіліка та омела – корені присоски ;
Слайд 32 : малюнок 2 – батат, що має бульбокорені, а ріпа і редька – коренеплоди ;
Слайд 33: малюнок 3 –кипарис , бо має дихальні корені, а баньян і пальма мають опорні корені.
Гра «Хто я?»
1.Я справжній спортсмен-скелелаз. Бо дуже вправно вмію лазити по
деревах, парканах, стінах будинків. А все це завдяки моїм особливим кореням. Хто я такий, та які корені маю? (Плющ, корені-причіпки)
2.В давнину мене жарили, парили, варили з мене супи та каші, бо я дуже
багата на вітаміни В1,В2,С та мікроелементи.
А ще я головний герой популярної казки. «Працював дід не марно: зійшла я гарно. Щодень ішов дід у город, набравши води повен рот, мене поливав, до життя охоти додавав. Росла я, росла! Зразу така, як мишка, була, потім як кулак, потім як буряк, потім як два, а нарешті стала така, як дідова голова.» Хто я така та яку видозміну кореня маю? Назвіть автора цієї казки. (Ріпа, коренеплід, І. Франко)
3. «Вона вартує стільки золота, скільки важить сама», - саме так сказав про мене грецький бог Аполлон, який був родичем Ескулапа і тому знався на медицині. Хіба ж ці слова не говорять про те, що я необхідна для здоров’я людини?! Авжеж! Стародавні греки склали про мене чимало легенд. Використовують мене і зараз - і в кулінарії, і з лікувальною метою, хоча й говорять «гірка, як …» (Редька, коренеплід)
6.Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання.
Станція 10. “Узагальнень” .
Наша подорож наближається до кінця. Ми підійшли до останньої 10-ї станції – станції «Узагальнень». Давайте підведемо підсумки нашої подорожі.
Бесіда.
Добре, ми сьогодні всі гарно попрацювали. Підрахуйте загальну кількість балів в ваших листках самооцінювання.
Запишіть домашнє завдання: опрацювати &24 с.93-95, скласти кросворд до теми «Видозміни коренів» .
Додаткові завдання.
Гра « Вірю – не вірю»