УРОК-СУД в 4 класі з літературного читання на тему: "Іван Франко. Лисичка - кума"

Про матеріал

Цікавий та нетрадиційний урок-суд для найстарших учнів початкової школи. Діти роблять висновки, займають позицію вовка або лисички, вчаться відстоювати власну думку.

Перегляд файлу

Іван Франко. Лисичка-кума (продовження). Розігрування епізоду казки

 

Мета: розширити знання учнів про творчість І. Франка; розвивати образне мислення, мовлення, творчість, уяву, фантазію, вміння працювати з текстом, швидко орієнтуватися в його структурі, відповідати на запитання за змістом твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати інтерес до усної народної творчості, літературних казок; виховувати почуття дружби, товариськості.

Обладнання: презентація, костюми лисички та вовка, малюнки до казки, шапка судді, елементи українського побуту.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Любі діти, добрий день!

Зичу праці та пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Хто з вас любить казки?

- Що ви знаєте про казки? (вони є народні і літературні, про тварин, фантастичні, побутові).

- З якою літературною казкою ми познайомились на минулому уроці? (Лисичка-кума).

- Чому ця казка є літературною? (тому що є автор, її написав І.Я.Франко).

- Що мої науковці підготували цікавого про життя і творчість Івана Франка?

(Розповіді дітей).- Іван Якович Франко народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі, що поблизу Дрогобича на Галичині, у родині сільського коваля. Батькова кузня була першою життєвою школою для малого хлопчика. Про це письменник розповів в оповіданні "У кузні".

- За своє життя Іван Франко написав майже шість тисяч творів,знав 14 іноземних мов. Його твори перекладено 60 мовами народів світу.

                 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

- Іван Франко любив дітей. "Життя - говорив Франко, - мені мало всміхалося, але діти були тим весняним, сонячним промінням, яке зігрівало моє серце". Саме для дітей каменяр написав багато казок. Сьогодні ми продовжуємо вивчати одну з них.

- Але сьогодні вперше в історії казки, головні герої звернулися до незалежного суду із проханням розсудити, хто ж насправді заслуговує покарання та осуду.

- Прошу всіх встати, суд іде!

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Гра "Передбачення".

- Як ви гадаєте, хто міг звернутися до суду? Чиї права були порушені?

- Зараз перевіримо, хто ж є головною підсудною?

(загадка про лисичку)

2. Наукова хвилинка.

E:\Мои документы\ТАНЮЛЬКИН\ПОЧАТКОВА ШКОЛА\фото 2015\твои фотографии\DSC03854.JPG

- А що ви знаєте про життя вовка та лисиці в природі? Можливо, ви не все ще знаєте. Наші науковці підготували наступні цікавинки. (Виступи учнів)

Лисиця-хитрунка    

     Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва. Підлетить поцікавитись сорока чи ворона - дивись і попаде хитрунці в лапи. 

Лисиця-танцівниця

 Лисиця дуже любить поласувати мишами. А щоб спіймати мишку, їй часто доводиться добре пострибати - здалеку її рухи нагадують елегантний танок. 
    Чи чули ви коли-небудь про танець фокстрот? Його назва так і перекладається - лисячий танець.

Чи можна приручити вовка

 Вовк ніколи не зможе бути сторожовим собакою: він боїться незнайомих людей і буде ховатися від них, замість того, щоб гавкати

Чому так кажуть: «Вовка ноги годують»

    Шукаючи їжу, вовки можуть бродити цілу ніч, пробігаючи десятки кілометрів. Але нерідко так буває, що і одна, і друга, і третя ніч проходить даремно. Вдалі полювання бувають рідко. Тоді голодний вовк втрачає обережність, стає особливо небезпечним і навіть може знищити більше тварин, ніж здатен з’їсти.   

Чому так кажуть: «Голодний як вовк»

    Голодувати вовк може по кілька тижнів. Після вдалого полювання може відразу з'їсти більш як 10 кг м'яса. Але це тільки тоді, коли дуже зголодніє. Зазвичай, вовк з’їдає за один раз близько 2 кг м'яса.  

- Що нового ви дізналися про них? А тепер побачимо, якими лисичку та вовка зобразив І.Я.Франко?

3. Перевірка домашнього завдання.

- Мої учні-свідки судового позиву детально вивчили план подій судового діла та були об'єднані в 3 групи:

  • 1 група - висвітлює повний план;
  • 2 група - висвітлює стислий план;
  • 3 група - висвітлює цитатний план.

4. Переказ казки.

- А тепер перекажемо казку, спираючись на свій план.

(Діти переказують, але дійшовши до основної частини, їх зупиняю)

- Увага, вдалося скористуватися послугами відео зйомки і відтворити епізод судового діла. (Діти розігрують епізод казки).

E:\Мои документы\ТАНЮЛЬКИН\ПОЧАТКОВА ШКОЛА\ЗВІТ ТИЖНЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ\DSC03856.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Чим закінчилася казка? Прочитайте кінцівку. Яку б нову кінцівку ви запропонували?

5. Характеристика дійових осіб.

- Якими ви уявляєте головних героїв?

- Які у них риси характеру? Доведіть це словами тексту.

- Додайте закінчення, доберіть відповідну рису характеру.

6. Фізкультхвилинка.

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

7. Гра "Знайди пару".

- Чи відомі вам подані вирази?

- Коли так кажуть? Оберіть правильну відповідь.

- Отже, і в своїй мові використовуйте ці вислови також.

8. Запитання судді.

— Що задумали Вовчик-братик і Лисичка-сестричка?

— Де вони заховали страву?

— Які витівки Лисички пов’язані з іменами удаваних похресників?

— Прочитайте, як Лисичка вперше надумала обдурити Вовка.

— Прочитайте за особами діалог Вовка і Лисиці після того, як вона вперше бігала до горщика.

— Прочитайте другий діалог після других відвідин полуденка.

— Що Вовк побачив у корчах, коли прийшов обідати?

— Куди Лисичка заховалася від розгніваного Вовка?

— Як вона знову його перехитрила?

E:\Мои документы\ТАНЮЛЬКИН\ПОЧАТКОВА ШКОЛА\фото 2015\твои фотографии\DSC03857.JPG

V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.

1. Визначення головної думки казки.

- Поведінка тварин часто переноситься на поведінку людей. Чи бувають люди, схожі на наших персонажів?

- Чому автор дав казці таку назву?

- Що у ній схвалюється, а що - засуджується?

- Чому з Вовком трапилась така пригода? (Невміння вибирати друзів).

- Яким повинен бути справжній друг?

- Як ви ставитесь до своїх друзів?

- Яка ж головна думка казки?

2. Гра "Мультиплікатори".

- Пронумеруйте малюнки до казки відповідно послідовності подій.                                                                                                                                                                                                                         

- Де є зачин, основна частина, кінцівка?                                                                      

VІ. Підсумок уроку.

Рішення судді.

- Отже, суддя виносить вирок.

(Слово судді).

VІІ. Домашнє завдання.

- Всім встати, судову справу завершено!

docx
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
5392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку