Тема. Суспільно-політичний розвиток у 50–70-х рр. на західноукраїнських землях. Слайд 1
Мета: формувати в учнів уявлення про стан національно-визвольного руху на західноукраїнських землях після революції 1848–1849 рр., а також охарактеризувати процес формування двох течій українського визвольного руху: «москвофіли» і «народовці» та створення культурно-освітнього товариства «Просвіта» й літературного імені Т. Шевченка; розвивати в учнів уміння самостійно працювати над дослідженнями, робити порівняльну характеристику певних явищ та подій, вміти висловлювати свою точку зору, робити висновки й узагальнення; виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до своєї Батьківщини і свого народу.
Основні поняття: «москвофіли», народовці, товариство «Просвіта», товариство імені Т. Шевченка.
Обладнання: роздавальний матеріал з документами, схемами, таблицями, ілюстраціями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
1. Назвіть основні особливості суспільно-політичного розвитку Галичини в першій половині 19 ст.
2. Якими були основні здобутки українського руху в революції 1848-1849 рр.
3. Назвіть основні особливості українського руху в Надніпрянській Україні
в 60-90 хрр 19 ст. слайд 2
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ситуація в суспільно-політичній сфері після революції 1848–49 рр. в Австрійській імперії залишалася складною.
Після революції галицьким намісником було призначено А. Голуховського, який проводив відверто пропольську політику — сприяв призначенню поляків на вищі посади цивільної служби краю; сформував у австрійського уряду думку про те, що український рух є винятково «русофільським»; заблокував реалізацію українських планів поділу Галичини на українську та польську частини тощо.
Після серії зовнішньополітичних невдач Австрії та укладення австро-угорського компромісу 1867 р. позиції поляків у Галичині ще більше посилюються — намісник завжди призначався з числа польської аристократії; виборча система зебезпечувала полякам відчутну перевагу в крайовому сеймі (це було надзвичайно важливо, оскільки навіть міністр закордонних справ Австро-Угорщини зазначав: «Наскільки русини мають існувати, вирішить галицький сейм»); діловодство та освітня сфера активно полонізувалися на догоду польській правлячій верстві.
За цих обставин соціальне напруження, українсько-польське протистояння в західноукраїнських землях наростали. Соціальні та національні суперечності сплелися в один нероз’язаний вузол. Один із польських дослідників писав: «Те, що селянин став синонімом русина, а поляк — синонімом пана, стало фатальним для нас».
План
1. Конституційна реформа
2. Старорусини та москвофіли
3. Народовці. Олександр Барвінський
4. Розбудова національного життя. «Просвіта»
5. Польські та єврейські рухи. Слайд 3
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Робота зі схемою
Завдання
Розгляд питань згідно плану
1. Конституційна реформа – доповідь учня юриста. Правова оцінка.
2. Старорусини та москвофіли
3. Народовці. Олександр Барвінський
4. Розбудова національного життя. «Просвіта»
5. Польські та єврейські рухи.
2-5 Доповіді дослідників з допомогою мультимедії.
Під їх розповідь учні заповняють таблицю
Напрям, організація, рух |
мета |
Старорусини, москофіли |
|
|
|
|
|
Слово вчителя.
Словничок
Антисемітизм -
Сегрегація -
V. Узагальнення та систематизація знань
Завдання
Вчимося робити висновки. Самостійно підведіть підсумки уроку та зробіть висновки.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.