Зарубіжна література 9 клас
Тема. Свіфтівське дзеркало
Джонатан Свіфт «Мандри Гуллівера». Жанрова своєрідність роману.
Засоби комічного. Езопова мова.
Мета: розкрити головну думку Дж. Свіфта, а саме: сатиричне зображення
Англії XVIII ст.; звернути увагу учнів на особливості сатири й
алегорії; вдосконалювати навички роботи над текстологічним
аналізом твору; розвивати навички зв’язного мовлення, асоціативного
мислення, творчих здібностей учнів; виховувати почуття гумору,
негативне ставлення до людських вад, вірність моральним принципам.
Обладнання: фото письменника, підручники, ілюстрації до твору, учнівські проекти, презентація до уроку, буклети зі словником літературознавчих термінів та завданнями.
Сатира – вид дзеркала.
Дж. Свіфт
Якщо вчуєш жарт, шукай у ньому приховану правду.
Олександр Довженко
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя. Знайомство з романом Джонатана Свіфта «Мандри Гуллівера» ми розпочали зі змісту, з образів. У багатьох з вас склалося враження, що це пригодницький твір чи казка, тобто для дітей.
Але писав свого «Гуллівера» Свіфт для дорослих…
На уроці ми спробуємо розкрити «таємницю» цього відомого всьому світові твору. А для цього нам потрібно згадати його зміст…
Під час роботи декілька разів згадувалось слово «навігація». Пригадайте його значення (наука, що вивчає методи ведення кораблів). В загальному значенні, навігація – процес керування деяким об’єктом (в тому числі інформаційним), який має властиві йому методи пересування в певному просторі.
- Яке значення мала навігація для Гуллівера? (Стане в пригоді під час мандрівок)
Тож і вам, сподіваюсь, сприятиме в роботі на уроці те, що ми тільки що повторили.
III. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Джонатан Свіфт надто критичний, занадто непримиренний до людських та суспільних вад, надто гостро сприймає будь-яку несправедливість, намагається з нею боротись. Його зброя – їдке, влучне слово, адже ним він володів краще всього! Його мрія – краща доля людини, зміна її «обличчя». Роман «Мандри Гуллівера» – віддзеркалення його роздумів і сподівань.
IV. Робота над темою уроку.
Слово вчителя. Джонатан Свіфт – людина смілива і самовпевнена, тож запропонував людям подивитися на їх вчинки в його «свіфтівське дзеркало».
Свіфт для тлумачення поняття «сатира» обрав слово «дзеркало», тому що основа цих понять – відображення. Але в сатиричних творах предмети зображуються в непривабливому вигляді, тобто висміюються.
(Комічне (грецьк. Kemikos – веселий, смішний))
Наведіть приклади:
Слово вчителя. У своєму романі «Мандри... Гуллівера» Джонатан Свіфт гостро висміяв ницість, безглуздість державних установ Англії, її законів та звичаїв, її претензій на світове панування.
Саме для цього Свіфт звертається до комічного зображення дійсності, щоб показати приховану правду.
Слово вчителя. Ліліпути – покірні, терплячі, їх використовують, дурять, їх зневажає влада, а вони цим ніби задоволені.
Гулліверу це здається нормою, бо в нього таке ж саме виховання: він леститься, принижується перед нікчемним монархом. Зріст і можливості – ніщо перед традицією плазувати і упокорюватися. Але, дізнавшись про таємні наміри імператора – осліплення Гуллівера, – у нього прокидається людська гідність…
Слово вчителя. Свіфт змушує людей замислитися над своїм життям, дбати про чистоту душі. Треба мати власну гідність, бути собою, бо тільки такі люди здатні побудувати нове краще життя.
Майбутнє за людиною – велетнем розуму і духу.
Згадайте:
Не так-то просто, проходя по городу,
Увидеть человека в полный рост.
Где великаны опускают головы,
Там лилипуты поднимают нос. (Рос. поет Ф. Кривін)
Гуллівер
Допитливий, відважний
Мандрує, пізнає, розмірковує
Замислюється над вадами людства
Мандрівник
(4 частини: 1 – Гуллівер потрапляє до ліліпутів, крихітних чоловічків, у дванадцять разів менших за звичайних людей;2 – мандрівник опиняється в країні велетнів, а сам ніби перетворився на ліліпута;3 – подорожі Гуллівера до інших вигаданих країн (у цій частині Свіфт таврує тиранів, прославляє боротьбу за незалежність і волю); 4 – Гуллівер потрапляє до країни розумних коней — гуїнгнмів.)
(Цей гостро сатиричний твір має яскраво виражені риси роману-подорожі, пригодницького та фантастичного роману. Своєрідність жанру «Мандрів Гуллівера» полягає в поєднанні романної та памфлетної форм, що увиразнює його критичну спрямованість).
V. Підсумки.
Термін
|
Визначення |
|
А. Їдка, викривальна, дошкульна насмішка, сповнена |
|
Б. Особливий спосіб художньо відобразити дійсність, |
|
В. Замаскований спосіб думок з натяками, |
|
Г. Художній троп, який виражає глузливо-критичне |
|
Д. Різновид комічного, відображення смішного в |
Відповіді: 1 – Д, 2 – Г, 3 – Б, 4 – А, 5 – В
Слово вчителя. Свіфт викривав істинну сутність явищ політичного життя Англії ХVIII століття. Те, що неможливо було сказати відкрито, письменник говорив за допомогою алегоричних образів. Письменник стверджував: «Сатира – своєрідне дзеркало, в якому кожен, хто дивиться в нього, бачить, як правило, обличчя всіх, крім свого власного».
Сучасники Свіфта легко упізнавали в героях роману відомих політиків, бачили в сатирично-загостреному вигляді ситуацію у власній країні. Отже, незважаючи на вигаданий, фантастичний сюжет, роман показував людям вади їхнього життя. А оскільки картина цього життя змальована пародійно, сатирично, то людям хотілося виправити його, щось змінювати на краще. Власне, в цьому й полягає роль сатири.
Заключне слово вчителя. Ми живемо у ХХІ ст., але не позбулися подібних недоліків соціального устрою. Парадоксів вистачає і в нашому житті…
Свіфт «продовжує» боротися… Адже люди, читаючи його роман, духовно очищаються, вони прагнуть не стати «ліліпутом»… (Людина з маленькою душею може спричинити багато лиха.)
Твір Свіфта буде необхідний до тих пір, допоки в світі існує насилля і неволя, допоки принижується людська гідність. Він – свідоцтво активного бажання автора протистояти злу… Можливо, в цьому й полягає таємниця роману «Мандри… Гуллівера».
VI. Домашнє завдання.