Урок. Світ моєї майбутньої професії (програміст)

Про матеріал
Центральна частина пропонованого заняття - інтерактивна вправа - презентація інформаційних революцій, історії розвитку обчислювальної техніки, та дискусія на основі цієї презентації. Студенти-доповідачі отримують випереджальні завдання заздалегідь. Їх виступи містять на 20 % більше нової інформації від того обсягу, яка вивчалась на початку семестру. Студенти групи під час презентації є активними слухачами та виконують завдання. Кожен виступ студента обговорюється. Підсумок презентації-дискусія щодо найважливішого винаходу та найталановитішого вченого-винахідника з точки зору окремої особистості та людства. Логічне продовження дискусії -обговорення блоку „Професійно-значущі якості програміста” та проведення рольової гри. Використовуються різноманітні форми організації навчальної діяльності студентів – керована бесіда та фасилітована дискусія, організація самоконтролю під час презентації та взаємоконтролю при проведенні тесту. Раціонально розподілено час на різні види діяльності – аудіювання, читання та письмо. Була зроблена диференціація завдань по рівням.
Перегляд файлу

ПЛАН ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

Дата:

23.12.2009

Група:

ПС-07-1/9

Викладач англійської мови:

Кухар Т.В.

Тема:

Світ моєї майбутньої професії. (програміст)

Навчальна мета:

Практикувати студентів у вживанні засвоєнної лексики з теми: „Компютеризація. Історія розвитку обчислювальної техніки.” в аудюванні, читанні, письмі та усному мовленні (зокрема монологічне, діалогічне мовлення) для формування комунікативної компетенції. Вчити студентів бути ефективними користувачами мови в процесі діяльності спілкування по ситуаціям „Інтервю у відомої людини”, „Як справи”, „Доведи, що...”, etc.

Розвивальна мета:

Розвивати навчальні вміння вести дискусію, розв’язувати комунікативні завдання, використовувати навчальний досвід, набутий у технікумі, для подальшої самостійної роботи щодо оволодіння іноземною мовою. Розвивати пізнавальний інтерес до обраної спеціальності.

Виховна мета:

Формувати у студентів науковий світогляд на обрану спеціальність;

Виховувати риси ділової, успішної людини на основі матеріалу про видатних науковців минулого та сьогодення ;

 

 

Тип заняття:

Практичне - заняття узагальнюючого повторення.

Обладнання:

Мультимедійний комплекс, презентація, роздатковий матеріал.

 

  

 

 

 

 

 

План заняття

 

I. Введення до іншомовного середовища.

 

1.Привітання; (робота в малих групах);

2.Навчальна бесіда з групою; (контрастування часів Indefinite);

3.Фронтальна бесіда з групою про розклад, навчання в технікумі;

4.Мотивація подальшої роботи над темою. Завдання: доведи, що твоя професія найкраща.

 

II. Основна частина заняття.

 

1.Оголошення теми та епіграфу заняття;

2. Історія розвитку обчислювальної техніки. Презентація: виступи студентів та фронтальна робота з групою.

  1. Інформаційні революції;
  2. Видатні науковці, які зробили вагомий внесок у розвиток обчислювальної техніки:
    • Леонардо да Вінчі;
    • Блез Паскаль;
    • Джон Непер;
    • Жозеф Марі Жаккард;
    • Чарльз Беббідж;
    • Ада Августа Лавлейс;
    • Герман Холлерит;
    • Джон Преспер Екерт і Джон Вільям Моклі;
    • Джон фон Нейман.
  3. Підсумки презентації. Обговорення найважливішого винаходу та найталановитішого вченого-винахідника з точки зори окремої особистості та людства.

3. Професійно-значущі якості програміста

  • Заповнення анкети “Job application form”;
  • Тест – віртуальна співбесіда з метою відбору найкращих спеціалістів для вакансії;
  • Обговорення якостей характеру студентів даної групи;
  • Аудіювання тексту „Біл Гейтс” та обговорення формули успіху програміста;
  • Рольова гра „Інтервю з Білом Гейтсом”;
  • Ознайомлення з рекомендаціями для досягнення успіху – написання есе, та презентація групі.

 

IV.Підбиття підсумків заняття.

 

 1.Оцінювання результатів заняття, коментування;

2. Д/з, інструктування виконання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Warming-up

  •   Good morning! I am glad to see you!
  •   Good morning! So are we. (so am I)
  •   How are you today?
  •   Quite well, thank you and what about you?
  •   I am fine too, thanks.

 

What date is it today?

Who is absent today?

Will he come?

What is the matter with him?

 

T: N! You look sad.

  •   How are you?
  •   I’m so-so
  •   Why?
  •   Because I am tired.
  •   What are you tired of?
  •   I am tired of the lessons I have learnt for today.
  •   Do you mean English?
  •   No, I don’t mean English, because we were given to recollect everything. I mean other subjects.

 

  •   What lessons do you have today besides English?
  •   I have …
  •   Do you like these subjects?
  •   Yes, I do like them, because they will be necessary for my future profession.

 

  •   And you?
  •   Actually I like all these subjects and the teachers I only hate that after the quarantine we have too much homework and we have to go to technical school on Saturdays.
  •   Clear. But you should remember what you study for. Are you going to get a diploma?
  •   Yes, I am.
  •   Are you working hard to get a diploma?
  •   Yes, I am working hard.
  •   Why are you working hard? Do you think it is possible to find a job in accordance with it?
  •   I think that the profession of programmer is in great demand nowadays.
  •   Try to prove this. Persuade me that your profession is really needed nowadays.

 

  1.     Computers are the most rapidly changing sphere of modern technology. We are living in the age of information. And I think that the future is just filled with computers. That’s why I think programmers are in great demand
  2.     I share S’s opinion and I would like to add that computer industry is developing so fast that it comprises almost all spheres of professional life. No business now is possible without computers. This is especially true about automated manufacturing of products and robotics.. That’s why I am sure programmers are needed nowadays.
  3.     S! I agree with you and I would like to mention that hundreds of computers are already in daily use. Prosperous businesses need more and more equipment. As computers greatly increase man’s thinking capabilities of planning, analyzing, computing and controlling, businesses need more special programs. That’s why I’m convinced programmers are in great demand.

 

You have managed to persuade me.

 

 

II. Presentation

I agree with you that your profession is a whole new world. Now let’s travel there. Our password to enter there will be the following quotation. Look at the screen.

 

KNOWLEDGE IS POWER.

 

FRANCIS BACON

 

Read and translate it. Whom does this quotation belong to? (It belongs to F.B.)

Yes, it’s true.

 

 Some 400 years ago F.B. an English philosopher said, “KNOWLEDGE IS POWER”.

In all times B.C. and A.D. power was based not only on rough physical strength, but also on knowledge. Only the selected people had access to knowledge. Evolution of our civilization development has proved correctness of this philosophical thought.

 

Modern information society appeared as the  result of several information revolutions. Information revolutions not have only cardinally changed the ways of information processing, but also ways of manufacture, person’s system of values and lifestyle.

 

Look at the slide and tell what the first information revolution connected with.

 

THE FIRST INFORMATION REVOLUTION IS CONNECTED WITH THE APPEARANCE OF A WRITTEN LANGUAGE.

 

Time passed … The Middle Ages came..... Manuscripts could not be affordable for all strata of the society.

Renaissance came..

 

Look at the slide and tell what the SECOND information revolution connected with.

 

THE SECOND INFORMATION REVOLUTION IS CONNECTED WITH THE INVENTION OF PUBLISHING.

 

Whom was the first type-setting press invented by?

The type-setting press was invented by Johannes Gutenberg [´jɔhәn´gu:tәnbә:g]

What was the first printed book?

What year was it published?

 

Time passed…Mankind had constantly growing requirements. 
The printed book did not meet new requirements of mankind - to transmit the information to distances.

 

Look at the slide and tell what the third information revolution connected with.

 

THE third INFORMATION REVOLUTION IS CONNECTED WITH THE INVENTION OF PUBLISHING.

 

The third information revolution is connected with the invention of telegraph, radio, telephone and television.

 

 

Whom was radio/telegraph/telephone/television invented by?

 

 

 

Time passed…Mankind had constantly growing requirements. 
Mankind requirements to transmit information to the big distances grew quickly…

 

Look at the slide and tell what the FOURTH information revolution connected with.

 

The fourth information revolution is connected with the invention of microprocessor technology and personal computer.

 

 

T: The computer invention became possible thanks to achievements in mathematics and mechanic area of antique and medieval scientists. The most considerable representative of medieval scientists is Leonardo da Vinci. He has outstripped time for some centuries.

 

Inventors who have made great contribution to the development of computing, technics ( technique, technology).

T: Listen to your colleague’s reports and be ready to answer the questions:

 

  • Which of the above inventions is the most important for the mankind / for you personally? (computer, the appearance of a written language, telephone, internet architecture etc.)

 

  • Who of the above scientists was the most outstanding one? Why?

 

  • Who of the above scientists was the most successful entrepreneur (businessman)?

 

 

Teacher should comment and lease the reports.

 

 

So, our presentation is over, let’s sum up.

 

You have just proved that knowledge is power and all above scientists were successful

businessmen. Knowledge brought them wealth.

 

 

 

After you have graduated from the technical school you will try to employ. You will find for a vacancy; vacant position.

To be invited for the interview you should fill in a typical application form.

Let’s read and translate it.

 

 

Hand out these applications. In 2 minutes these forms should be completed.

 

What are your personal qualities? Do you agree that S1 is …?

 

Why are you a good person for this job?

 

Sometimes the employer holds an exam for the candidate to see if he is suitable for a particular post. Imagine that the suggested test is the very exam.

 

If you give the right answers – you will be employed.

 

Exchange your tests and evaluate your collegue.

 

It is interesting if there is a success formula. Difficult to answer, probably it is the best to ask a celebrity about.

 

Let’s listen to the text about a very popular multy-billionaire.

New words, repeat after me

Answer the questions. SSSSSS

I suggest that the students of A level should role-play

Others should unscramble the dialogue and present the results.

 

Would you like to be successful?

 

Here are some recommendations how to be….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
20 червня 2019
Переглядів
830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку