Формувати уявлення про Сонце, воду, повітря як тіла неживої природи, розкрити значення їх для живої природи і розвивати уяву, фантазію, образне мислення, мовлення, формувати емоційно – оцінне ставлення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОКУ
З ПРИРОДОЗНАВСТВА
НА ТЕМУ
«СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ.»
ТЕМА УРОКУ : Світ неживої природи. Сонце, вода, повітря
МЕТА УРОКУ : Формувати уявлення про Сонце, воду, повітря як тіла неживої природи, розкрити значення їх для живої природи і розвивати уяву, фантазію, образне мислення, мовлення, формувати емоційно – оцінне ставлення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
ОБЛАДНАННЯ : Карта маршруту подорожі, малюнки, комп’ютер, презентація до уроку.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
І. ПРИВІТАННЯ
1.Встаньте діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Привітайтесь любязненько.
Всім присутнім я зичу добра
А нам до роботи братись пора.
ІІ. АКТУЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ,УМІНЬ, НАВИЧОК.
Вправа «Погода»
2.Перевіримо, як ви спостерігали за погодою.
Яка зараз пора року?
Який місяць і число?
Тепло чи холодно надворі?
Чи були сьогодні опади?
Гра «Мікрофон»
«Я почну, а ти закінчуй»
3.Сьогодні по дорозі до школи я бачив…
Біля школи ростуть…
Нашу землю вдень освітлює…
Ввечері я бачила на небі…
Ми п’ємо…
Риби живуть…
Ми дихаємо…
Як назвати все це одним словом? (природа)
А яка є природа?
СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ФОНУ УРОКУ.
А тепер спробуємо уявити себе мандрівниками.
А відправимось ми з вами в дорогу для того, щоб краще познайомитись з світом неживої природи і підсумувати ті знання, які ви вже одержали на попередніх уроках.
Сонечко.
ІІІ . ПОСТАНОВКА МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
ІV . ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
ВЧИТЕЛЬ : Зазирнуло сонечко до нас у віконечко. Освітило клас і поцікавилось
А як тут наші діти?
Доторкнулось ручками – промінцями до наших щічок, голівок і цікаво йому дізнатися, чи підросли, чи порозумнішали наші дітки, що нового дізналися.
Ось давайте й розкажемо йому що ми вміємо і що знаємо.
УЧЕНЬ ЧИТАЄ :
Золоте воно, яскраве
Променисте і ласкаве.
Є удень – вночі нема,
А без нього скрізь пітьма.
Є воно – все зеленіє
Все цвіте, росте, рясніє.
Листя й віти підніма
Як загляне у віконце
Всі радіють – бо це ж сонце.
ВЧИТЕЛЬ : На що ж схоже Сонце ?
УЧЕНЬ : Сонце – це величезна розпечена куля, це зірка, яка нам дає світло і тепло.
ВЧИТЕЛЬ : Чи існувало б життя на Землі без світла і тепла ?
УЧЕНЬ : Ні , не існувало б. Без сонця темно і холодно і Земля перетворилася б на мертву рівнину.
ВЧИТЕЛЬ : Що ви ще знаєте про Сонце ?
УЧЕНЬ : Сонце в багато разів більше від Землі. Як би Земля наблизилась до Сонця – на ній усе б засохло, а якби Сонце віддалилось від Землі, то вона б вкрилася кригою.
Гра «Коли це буває»
Пальчики нам покажуть правильні відповіді.
Казка
Сонце. Сонечко, соняшник
Починався літній день співали птахи, тягнулися квіти до Сонця
А над ними пролітав Джміль.
ДЖМІЛЬ - Ж – жарко ! Ж – жорстоке сонце ! Ж – жорстоке сонце !
СОНЦЕ – Кожен день я проміння ллю, щоб все росло, а ти назвав мене жорстоким.
(Образилось Сонце і сховалось за хмару)
Похмуро стало на світі, птахи замовкли,
Квіти опустили пелюстки.
- Що робити ? Як без Сонечка жити ?
Аж ось сонечко – жучок прилетіло.
ДЖМІЛЬ – Зможеш ти землю зігріти, зробити так щоб черешні цвіли, діти засмагали ?
СОНЕЧКО – Ні, я тільки попелиць знищую.
(Що робити ? Як без сонечка жити ?)
СОНЯШНИК – Може я допоможу?
ДЖМІЛЬ – А зможеш ти землю зігріти, зробити , щоб черешні цвіли, діти засмагали?
СОНЯШНИК – Ні , не вмію. Я тільки людей насінням годую.
ДЖМІЛЬ – Ж - жаль ! Дуже ж-жаль.
Тут піднявся сердитий вітер , злякався Джміль і сказав :
ДЖМІЛЬ - Пробач , Сонечко. Я все зрозумів, Ж-жити без тебе не можна.
І сонце вийшло з-за хмари, посміхнулося і зраділи дерева, защебетали птахи, розкрилися квіти.
ВЧИТЕЛЬ : Хто не може жити без сонячного тепла?
УЧЕНЬ : Без сонячного тепла не можуть жити рослини, тварини, люди, звірі, комахи, птахи, риби. Усе живе тягнеться до сонця .
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
ВЧИТЕЛЬ : Ой діти, подивіться, яка темна хмара закрила наше сонечко.
УЧЕНЬ : Запнувшись в блакитну хустинку
По небу пливла хмаринка
Та раптом зірвався вітер
Нема їй куди подітись
Зірвала мерщій хустинку
Закапали з неї краплинки
Так хмарка од вітру тікала
Землю дощем поливала
УЧЕНЬ :
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі
З нею в нас нема біди.
2. Є вода – ростуть рослини
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
3. Плавають в водиці діти
Риби у воді живуть
Розцвітають в лузі квіти
І рясні дощі ідуть.
Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде
То ж з водою всім прекрасно
І біди нема ніде
ВЧИТЕЛЬ : Які ж властивості має вода?
УЧНІ:
ВЧИТЕЛЬ : Діти, а куди ж зникає вода після дощу? Зараз нам розповість краплинка, яка завітала до нас на урок.
КАЗКА
«Як краплинка подорожує»
Була собі краплинка. Вона жила високо в небі в хатинці-хмаринці разом зі своїми сестричками. І кожна з них швидко росла. Одного разу хмаринка не витримала їх ваги і порвалася. Впали краплинки на землю рясним дощем. На небі засяяло сонечко. Краплинки нагрілися і перетворилися на невидиму пару. Вони стали легенькими і знову піднялися вгору. А там холодно! Стали вони тулитися одна до одної, щоб зігрітися. І знову утворилася хмарка. Сонечко світило і світило, і все нові і нові краплинки піднімалися вгору.
Хмарка стала такою важкою, що не втримала і порвалася. А краплинки знову впали на землю рясним дощем.
Не любить краплинка сидіти на одному місці. Так вона і подорожує завжди згори - вниз і знизу - вгору.
ВІДЕО «Кругообіг води в природі.»
ГРА «Які рослини і тварин не живуть у воді.»
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ НА ВОДІ
ВЧИТЕЛЬ : Як берегти і економити воду ?
УЧЕНЬ : Мию посуд у раковині, а не під краном.
УЧЕНЬ : Мию овочі і фрукти в мисці.
УЧЕНЬ : Чищу зуби при закритому крані.
УЧЕНЬ : Збираю дощову воду для поливу.
Попрацюй у парі
«Звідки водичка?»
ВЧИТЕЛЬ : Пройшов дощик, напоїв все живе на Землі, і так стало свіжо , дихати легко, все ожило.
Без чого ще не можуть жити живі істоти?
Щоб жити – нам необхідне повітря.
Повітря знаходиться скрізь. Воно прозоре ми його не бачимо, але можемо відчути.
УЧЕНЬ:Літає часто він довкола
Дерев чимало поламав
Але ніде, ніхто ніколи
Його не бачив, не тримав (Вітер)
Рух повітря – це вітер.
ВЧИТЕЛЬ : А яке повітря корисне?
ВЧИТЕЛЬ : Що потрібно, щоб очищати повітря?
УЧНІ :
Насаджувати дерева,
кущі,квіти.
Дбати про тварин, птахів.
Берегти, любити природу, бути їй другом.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.
УЧЕНЬ :
Учись любити все навколо себе
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо.
І синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити.
Щоб дарувати радість і красу
Учись дивуватись і любити
Чистеньку, мов перлиночка, росу
Яка Земля! Чарівна, пречудова
Вона нам мати – ми її дитя.
Летить на землю різная обнова
Бурлить, вирує на землі життя.
ВЧИТЕЛЬ :
Як можна назвати Сонце, воду і повітря?
ВЧИТЕЛЬ :
Як ми загартовуємо свій організм?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Наш урок підходить до кінця.
Ви всі молодці, працювали як бджілки – трудівниці, а зігрівали вас сонячні промінці, краплинки води додавали вам енергії і дихалося легко і ми швидко пройшли стежинками уроку.
1