Урок Світовий океан та його частини

Про матеріал

Ознайомити учнів зі поняттями «океан», «море», «протока», «затока», ознаками, сформувати знання про Світовий океан - найбільшу частину гідросфери; надати уявлення про складові Світового океану;продовжити формувати вміння й навички роботи із картами атласу й контурною картою

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ

Світовий океан та його частини

МЕТА УРОКУ:

навчальна: ознайомити учнів зі поняттями «океан», «море», «протока», «затока», ознаками, сформувати знання про Світовий океан - найбільшу частину гідросфери; надати уявлення про складові Світового океану;продовжити формувати вміння й навички роботи із картами атласу й контурною картою;

розвиваюча:  розвивати увагу, вміння самостійно розв’язувати різні навчальні завдання й створювати образ території, навчити учнів виділяти відмінності між різними складовими частинами гідросфери та знаходити всі об’єкти географічної номенклатури: океани, моря, протоки, затоки, острови, півострови;

 виховна: виховати спостережливість та кмітливість при нанесенні об’єктів географічної номенклатури, виховувати здатність до співпереживання та естетичного сприйняття довкілля; пробуджувати пізнавальний інтерес до предмету, поважне ставлення до мореплавців і мандрівників.

ТИП УРОКУ: комбінований

Обладнання: підручник із географії для 6-го кл, атлас з географії для 6-го класу, карта світу, зошити для практичних робіт.

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Бесіда за запитаннями:

1. До якої із оболонок Землі відносять океани?

2. Назвати основні частини гідросфери?

3. Як відбувається світовий кругообіг води і яка участь в ньому океанів?

4. Як вода на суші пов’язані із світовим океаном?

5. Яка саме частина площі поверхні Землі на Світовий океан припадає?

 

Відповіді

1. Океани належать до гідросфери.

2. Гідросфера складається, крім Світового океану, з поверхневих і підземних вод суходолу, з льодовиків, та всієї рідини загалом, що є на нашій планеті в різних станах (твердому, рідкому й газоподібному).

3. Існує два кола кругообігу: велике і мале. Океан-атмосфера-суходіл-океан.

Прийом «Вірю – не вірю»

#1. Вірите ви, що між гідросферою й атмосферою є взаємозв’язок?

#2. Вірите ви, що головна частина вод гідросфери зосереджена в водах суші?

#3. Вірите ви, що завдяки кругообігу вода суші не зникає?

#4. Вірите ви, що на планеті Земля можливі проблеми у забезпеченні людства прісною водою?

#5. Вірите ви, що люди неможуть ніяк вплинути на якість прісних вод Землі?

Тестування

  1. 96,5% вод всієї планети припадає саме на води: а) атмосфери           б) Світового океану; в) суходолу.

2. Вода у атмосфері перебуває переважно: а) у рідкому стані; б) газоподібному; в) твердому.

  1. Малому кругообігу води відповідає наступна характеристика: а) океан – атмосфера – суходіл - океан;                      б) океан – атмосфера – океан;
  2. Вода переходить з рідкого стану у газоподібний за температури: а) 0 С;  б) менше +50 С; в) понад +100 С.
  3. Вода виступає розчинником для наступних речовин: а) сіль і гіпс; б) пісок та глина;
  4. Великому кругообігу води відповідає характеристика: а)  океан – атмосфера – суходіл - океан                          б) океан – атмосфера – океан
  5. Вода переходить з рідкого стану у твердий за температури: а) +100 С; б) 0 С; в) нижче 100 С.
  6. Озера, болота, річки належать до вод: а) поверхневих; б) підземних;
  7. Найменша кількість води перебуває: а) У світовому океані б) в атмосфері; в) на суходолі.

Відповіді: 1) Б, 2) Б, 3) Б, 4) В, 5) А, 6) А, 7) Б, 8) А, 9) Б

 

ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Повідомлення теми і мети уроку

Темою нашого є Світовий океан та його частини.

Метою є уроку є зясувати основні особливості Світового океану й його складових частин.

План 1) океани, моря, затоки, протоки 2) Суходіл в океані

Розповідь учителя

Ви уже знаєте, що на планеті Землі існував лише один материк - Пангея, із всіх боків оточений одним океаном. Рух літосферних плит розділив даний величезний материк на 6 частин, що, у власну чергу, поділили океан на 4 складові. Але, незважаючи наподібні серйозні зміни у обрисах суші і води, океан зберіг власну цілісність. Із будь - котрої точки його можна потрапити до будь-якої іншої, не перетинаючи суші. Давайте ми здійснимо подорож Світовим океаном та познайомимося із його частинами і вияснемо особливості ділянок суходолу у океані.

Світовий океан - це важлива складова гідросфери: оскільки саме на океан припадає основна частина (96 %) її об'єму. Саме слово «океан» прийшло до нас із давньогрецьких міфів. Називали так бога однойменної ріки, що омиває весь земний світ. Звідси і прийшло поняття «світовий океан». Простори, охоплені ним, настільки великі, що нашу планету інколи звуть водною планетою.

ІV Вивчення нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди

СВІТОВИЙ ОКЕАН

Світовий океан — безперервний водяний простір на поверхні нашої планети Землі. Світовий океан займає близько 3/4 території Землі, й лише 1/4 поверхні її припадає на суходіл. Всю поверхню Світового океану ще називають акваторією.

Світовий океан та суходіл дуже відрізняються, однак вони не ізольовані: між ними відбувається постійний взаємообмін речовин.

Запитання: Як відбувається обмін речовини між океанами? (Завдяки колообігу води у природі)

За останні 1,5 тис. років рівень Світового океану постійно зростає. Протягом XX ст. він зріс на 0,1 - 0,2 м. Причиною, ймовірно, є танення льоду суходолу, зумовлене потеплінням. Нині рівень океану зростає в Північному Льодовитому океані аж на 2,6 мм за рік, у Атлантичному - біля 2 мм за рік, в Тихому - 1 мм за рік, у Індійському - 0,6 мм за рік.

Наслідки зростання рівня Світового океану можуть стати достатньо значними.

Запитання: Якими можуть бути ці наслідки?(Опиняться під водою великі низинні території. Руйнування берегів в окремих місцях може набути катастрофічних масштабів)

Повідомлення учнів

 Бесіду із запитаннями

1. Скільки на Землі океанів? Покажіть їх.

2. Хто першим з мореплавців довів єдність усіх океанів? ( Магеллан).

3. Який океан найбільший за площею, який - найменший?

4. А який океан найглибший і чому?

Отже, Океан – це  найбільша частина Світового океану, обмежена материками . Світовий океан умовно можна поділити на чотири океани розмежовані материками

ЧАСТИНИ ОКЕАНУ

 Моря –  це частина океану, відмінна від нього властивостями, течіями, організмами , що в ньому мешкають. (визначення поняття учні знаходять у  с 187  підручника). Усі моря мають зв'язок із Світовим оке­аном. Моря відрізняються між собою за мірою відокремлені від океанів островами й півостровами. Їх поділяють на типи. Це внутрішні моря і окраїні.

Внутрішні моря – це ті моря, що глибоко вдаються в суходіл і сполучаються з океаном протоками: Чорне, Азовське, Середземне.

Окраїні моря трохи вдаються в суходіл і відокремлені від океану островами, півостровами і нерівностями дна.: Аравійське, Баренцове, Берингове.

Робота з картою

1. Робота в групах Назвати кожній групі моря

Учні 1 ряду знаходять моря — Тихого океану ;

Учні 2 ряду знаходять моря  — Атлантичного океану;

Учні 3 ряду знаходять моря  — Пн. Льодовитого океану.

Уявляєте, в Атлантичному океані є море без берегів! Про це море послухаємо повідомлення. 

Бесіда.

А ще, у світовому океані є кольорові моря. Знайдіть їх на карті за підказками:

• Розташоване на півдні України.

• Розміщене між Африкою та Євразією.

• Омиває східне узбережжя Євразії у Тихому оке­ані.

• Омиває береги Росії і є частиною найменшого океану нашої планети.

Затоки

Учитель. Наступною складовою частиною виділяють затоки. Затока — це частина океану (моря), що глибоко вдається в суходіл.(Визначення діти знаходять у підручнику §41 ст164).

 

Які затоки утворилися на поверхні нашої пла­нети? Щоб відповісти на це запитання, попра­цюємо із картою півкуль в атласі.

 Робота з картою Учні першого ряду знаходять затоки у Тихому океані, учні дру­гого — в Атлантичному океані, а учні третього ряду — в Індійському океані. (Перевірка роботи з картою).

З-поміж заток є свої рекордсмени: найбільша – Бенгальська (2,2 млн км² ), найтепліша - Перська (середня температура +35 °С), Біскайська — відома своїми штормами.

Протоки

Тепер спробуємо відгадати загадку.

Ця частина океану

Розділяє суходоли,

А вузькою хвилястою смужкою

З'єднує водні простори.

Як найдовша — Мозамбікська,

Як найширша - Дрейка кроки,

Взагалі ми їх вивчаємо

Всі під назвою.......

         Відповідь знайдіть у підручнику  с.164

Робота з картою  Назвіть протоку, що сполучає Тихий океан із Атлантичним, Тихий океан із Півні-чним Льодови­тим, Червоне море з Аравійським, Середземне море з Атлантичним океаном.

Півострови

Загадка

Я — частина материка,

З трьох сторін мене оточує вода,

Четвертою — з'єднаний із суходолом.

Як ви гадаєте, хто Я?

Півострів – ділянка суходолу, сполучена з материком і оточена з трьох боків водою. (Визначення діти знаходять у підручнику  ст165  ).

Найбільшим півостровом у світі є Аравійський.

Завдання. На карті півкуль знайдіть півострови: Аравійський, Кримський, Апеннінський, Індостан, Індокитай, Лабрадор, Сомалі.

 Острови в океані

 В океані трапляються ділянки суходо­лу різного розміру: найбільші — материки, а по­рівняно невеликі — острови. Острів – це невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водами океан або моря. (Визначення діти знаходять у підручнику с165  ).

Острови розрізняють за розмірами та походжен­ням. На які типи можна поділили острови за розмі­рами? (Великі і малі.) Групи островів утворюють архіпелаги.

За походженням острови поділяють на материкові  - це ті що відокремились внаслідок руху  земної кори Гренландія, Мадагаскар.; Вулканічні – утворились під час виверження вулканів на дні морів та океанів Гавайські ,Курильські. Коралові складені вапняковими скелетами коралових поліпів. Найбільша коралова споруда Великий Бар’єрний риф.

V. Закріплення нових знань.

1.     Гра «Прес-конференція»

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Що найбільше вразило?

2. Гра « Знайди зайве слово» Яке поняття об’єднує назви географічних об’єктів.

   Атлантичний, Тихий, Аравійський, Індійський.

   Чорне, Середземне, Саргасове, Мадагаскар.

   Гренландія, Кримський, Мадагаскар, Тасманія.

   Аравійський, Сомалі, Скандинавський, Індійський.

   Дрейка, Карибське, Магелланова, Берингова.

3. Гра «Лови помилку картографа»

Учитель показує на настінній карті та називає (пра­вильно та неправильно) географічні об'єкти. Учні за допомогою піднятих рук сигналізують про свою зго­ду чи незгоду.

4. Гра «Завдання для допитливих»

    Назвіть найбільший півострів. (Аравійський)

   У якому морі ловлять рибу мешканці трьох частин світу?(Середземне)

    Яке море немає берегів? (Сарґассове)

    Назвіть кольорові моря? (Чорне, Червоне, Біле, Жовте)

VI. Підсумок уроку.

Світовий океан — безперервний водний простір на поверхні Землі.

Світовий океан поділяють на чотири океани.

Моря, затоки, протоки — частини Світового оке­ану.

За походженням острови поділять на материкові, вулканічні та коралові.

Д/з с.164-166

 

Море без берегів. У Світовому океані є лише одне море без бе­регів - Саргасове. Це море - справжнє царство одного з різновидів водоростей. Португальські мореплавці з експедиції Христофора Колумба назвали їх «саргасо», оскільки бульбашки повітря на водорос­тях за своєю формою нагадували сорт винограду з такою назвою. Саргасові водорості не закріплені на дні, а вільно дрейфують у водах Атлантики, утримуючись у межах великого колообігу морських течій тропічних широт. Унаслідок зміни впродовж року меж морських течій межі моря також змінюються і площа його становить 6-7 млн км2.

Тихий океан  - найбільший з океанів нашої планети. Його площа з морями 179679млн  км2. Він ще й наглибший: середня його глибина 3984м, максимальна – 11022м, виявлена в Маріанському жолобі. Сучасна назва океану пов’язана з навко-лосвітньою подорожжю Фергана Магеллана. Ф. Магеллан першим з європейців у 1521 р. перетнув Тихий океан від Вогняної Землі до Філіппін, не зустрівши на своєму шляху жодної бурі, жодного шторму. Вражений цим, він дав океану назву – «Спокійне море». Прийнята в Англії назва Pasifik Okean у ХІХ ст.. стала світовою. У той же час у літературі можна зустріти ще одну назву цього океану – Великий . Її запропонував у 1752р. француз Бюаш.

Атлантичний океан – другий за площею океан. Назву океанові дали стародавні греки за ім’ям міфічного Атланта, який буцімто стояв на краю землі і тримав на плечах небесне склепіння. Геродот також писав про атлантів. Вони жили в Африці за горами Атлас, а за стовпами Геракла, за Геродотом, знаходилось Атлантичне море. У Птоломея північна частина Атлантики називалась Західним океаном, а південна – Атлантичним морем. Середньовічні географи називали відому їм частину Атлантики Північним морем. Гепард Меркатор у ХVІ  ст. запропонував назву Атлантичний океан для його північної частини, а південну частину назвав Ефіопським морем. Сучасну наз-ву остаточно ввів у 1650р. голландський картограф Бернард Вареніус.

Третім за величиною є Індійський океан. Свою назву він одержав  від Індії, береги якої він омиває. З усіх країн, що розташовані на берегах Індійського океану, Індія виділялась своїм казковим багатствоми, і шлях на Схід був шляхом в Індію. Олександр Македонський у IV ст.. до н. е. називав цей океан Індійською затокою. У Птоломея зустрічається назва Індійське море. На карті 1515р. позначений Oceanus Orientalis Indicus  - «Східний Індійський океан».

Північний Льодовитий океан є найменшим за площею. Назва океану зумов-лена його арктичним положенням. Англійці називають його Artik okean – «Арктич-ний океан». Зустрічаються також назви: Північне Полярне море, Північне Льодови-кове море та інші. Вперше його визначив як окремий океан у 1650р. голландський географ Вареніус і назвав Гіперборейським. У 1845р. Лондонське географічне товариство перейменувало його на Північний Льодовитий.

 

 

docx
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
5516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку