Урок " Т.Г.Шевченко. Ранній період творчості. Балади « Причинна», «Лілея». Умовність у баладі, тривога за жіночу долю"

Про матеріал
Матеріали до уроку української літератури . 9 клас Тема: Т.Г.Шевченко. Ранній період творчості. Балади « Причинна», «Лілея». Умовність у баладі, тривога за жіночу долю
Перегляд файлу

 

  Т.Г.Шевченко.  Ранній період творчості. Балади  « Причинна», «Лілея». Умовність у баладі, тривога за жіночу долю  

 

 Балада "Причинна"- найкращий з відомих ранніх творів поета.

Мета:  Мета педагогів-навчити  учнів не лише опрацьовувати  матеріали, а й уміти їх представляти закріпити знання школярів про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка,  баладу як літературний жанр; розкрити на прикладі програмових творів образи жінок, їх долю; дослідити доцільність застосування елементів фольклору, звичаїв, обрядів для сприйняття ідейного змісту «Причинни», «Лілеї»; розвивати логічне й абстрактне мислення, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори, коментувати їх ідейно-художній зміст, грамотно висловлювати власні думки і робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості Кобзаря, волелюбність, доброту, щирість, вірність у почуттях. А  ще, я  сподіваюсь, наша  сьогоднішня  розмова  залишить  добрий  слід  у  душі  в  кожного  із  вас.

 

Очікувані результати: учні обізнані із життєвим та творчим шляхом поета, зі змістом балади "Причинна", знають про особливості ранньої творчості; вміють висловлювати свої думки з приводу порушеного питання, виступати перед класом, використовуючи презентацію, виразно читати баладу, працювати зі змістом твору, аналізувати її, працювати в групах.

Хід уроку

 Кобзарем його ми звемо,

 Так  від роду і до роду,

 Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

М.Рильський

І. Організаційний момент

  1. Вступне слово вчителя.

Батьком української літературної мови вважаємо Тараса Григоровича Шевченка. Уперше у творах Шевченка українська мова забриніла величезною силою. У них Шевченко своїм талантом розкрив невичерпні багатства народної мови, осягнув і, як ніхто, відчув чудову, чарівну музику українського слова. Тарас Шевченко став своєрідною візитною карткою України, а також символом боротьби, нескореності. Це ім’я дорогоцінною перлиною виблискує у золотій скарбниці світової культури. Наш урок-дослідження присвячено ранній творчості Великого Кобзаря. Всі ви, безумовно, чимало знаєте про нього.

2. Інсценівка про Шевченка.

Козак. Здоров був, хлопче!

Тарас. А здорово, дядьку!

Козак. Ти хто такий, хлопче?

Тарас.  Я - Тарас, а по батькові Шевченком звуть.

Козак. А родина в тебе є?

Тарас. Я сирота: ні батька, ні неньки не маю, а брати мої та сестри весь день Божий мусять працювати на панщині... Та знаю я від діда Івана, що не завжди був мій рід у неволі,.. Знаю, що колись мої предки, славні козаки, у саму Візантію в походи ходили, бідних бранців християнських із бусурманської неволі визволяли. Славний був колись козачий рід!

Козак. А де ж живеш, хлопче?

Тарас. В тому селі, що там унизу, в Кирилівці, що належить панові Енгельгардові.                                                     

Козак. Та, значить, це твоя Батьківщина?

Тарас. Не тільки це село моя Батьківщина. Бо мої всі і лани широкополі, і Дніпро поміж зеленими берегами, і голосні його пороги. Мій і Київ золотоверхий, і вся Україна - прекрасна - вся моя!

Козак. Вся кажеш?

Тарас. Вся, бо всю її люблю! А коли пісню давню, думу козацьку заспіваю, здається, що цілий світ мій.

Козак. А що ж ти тут у гаряче полуднє робиш?

Тарас. Ягнята стережу, та не свої. Але коли виросту, буду пісні-вірші писати про давню славу, про волю козацьку. Буду картини малювати, змалюю всю красу України, щоб усі знали, що кращої за неї нема в усьому світі! .

Козак. Бачу, хлопче, ти той, кого я давненько шукаю! Ходи, зо мною! (Показує рукою). Оце, хлопче, давня воля спить. Це давня слава в землю закопана. Міцно заснула вона, та не навіки. На те я й шукаю по всій нашій землі хлопчини, що розбудить її! І знайшов тебе, мій сину.. Осі тобі, дитино, золоте перо, бо не шаблею будеш давню славу будити, а оцим пером. (Дає Тарасу перо)

1-й учень.   

   І виріс він, і кобзу взяв,                     

  І струн її торкнувсь рукою

І пісня дивна полилась,     

Сповита вічною тугою.

2-й учень.

 В тій пісні людям він співав

 Про щастя, про добро, про волю,

 Вудив зі сну, пророкував      

 їм вищу і найкращу долю.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Слово учениці  Роман Валерії з презентацією біографії Шевченка. Ваше завдання уважно слухати, щоб потім дати відповіді на клоуз-тести.

  1. Перегляд презентації.
  2. Давайте дізнаємось, на скільки та на які періоди поділяється творчість   Шевченка. Попрацюємо з підручником. Сторінка  162   зачитаємо.
  3. Клоуз-тести

       На екрані початок фрази, а в учнів на партах картки з номерами, де вони дописують речення. Увага на екран! Перед вами слайди, на яких  написані незакінчені речення, пов’язані з життям  Шевченка, ваше завдання – продовжити їх.

 Тарас Шевченко народився в селі …

 Ця подія сталася навесні, а саме….

 Мати й батько Тараса були ….

 Перша нянька Тарасика - ….

 Важким було його дитинство…

 Після смерті батьків Тарас…

 Належачи панові Енгельгардту, він був змушений….

 Найбільшою втіхою для хлопця були….

 А ще мав він найзаповітнішу мрію…

 У 1838 році Тараса Шевченка було …

 Ця подія сталася завдяки ….

 Вільний молодий Шевченко почав ….

 І вже в 1840 році….

 Але в 1847 році…

 До 1857 року…

 10 березня 1861 року….

 Похований Т. Шевченко …

 Українці свято шанують пам’ять про Тараса Шевченка, тому що…

ІV.  Повідомлення теми та мети уроку  (Слайд 1)

     2. Мотивація навчальної діяльності школярів. (Слайд 2)

V. Основний зміст уроку

 

3. Робота з підручником.

4. Питання учням.

-Так на скільки періодів поділяється творчість Шевченка?

 -Який перший період?

 У 30-ті роки панівним в українській літературі був романтизм, що й позначився на ранніх творах поета-початківця.

 Отже, слово  Погоріляк Сніжані  "Романтизм як літературний напрям".

 ІV. Повідомлення про романтизм як літературний напрям.

 Так давайте з’ясуємо, які були джерела, мотиви ранньої творчості поета.

 V. Робота з підручником.

 Діти, ми з вами працюємо за новим підручником.                         

Об’єднайтеся в групи:

І ряд - визначає джерела ранньої творчості;

 ІІ ряд - жанрову розмаїтість раннього періоду;

 ІІІ ряд - тематику ранніх творів.   

 Опрацюйте відповідні сторінки підручника 163-166 і представте нам інформацію.

 VІ. Презентація групової роботи.

 Групи презентують результат роботи, інша група уважно слухає та задає  питання доповідачеві.

 Питання опонентів

ІІ)  Дебютна збірка "Кобзар" вийшла у світ у 1840р. в Петербурзі. До неї ввійшло 8 поезій: "Думи мої", "Перебендя", "Катерина", "Тополя", "Думка", "До Основ'яненка", "Іван Підкова", "Тарасова ніч".

 Жанрова розмаїтість ранньої творчості:

 ліро-епічні твори: балади "Причинна", "Тополя" поеми "Тарасова ніч", "Катерина", "Іван Підкова"

 ліричні: "думки", послання "До Основ’яненка" вірші з нагоди "На вічну пам’ять Котляревському"

 Всі твори новаторські: у них поєднуються ознаки ліричного, епічного та драматичного літературних родів

 Питання опонентів

ІІІ) Провідні теми, мотиви ранніх творів:

 Тема ролі співця: "Перебендя", "Думи мої, думи мої…"

 Тема героїчного минулого України: "Тарасова ніч", "Іван Підкова", "Гамалія", "Гайдамаки"

 Трагічна доля жінки-покритки та розбещеність панів: "Катерина", "Мар’яна-черниця"

 Сирітство і соціальна нерівність: "Тяжко-важко в світі жити"

 Питання опонентів

 VІІ. Робота в парах

З’ясуйте лексичне значення слів кобзар і "Кобзар". Поміркуйте, чому Тараса Шевченка називають  Кобзарем?

  Назва першої збірки дала йому друге ім’я - відтоді Шевченка називають Кобзарем. Та й сам він підписував деякі твори так: Кобзар Дармограй.

 VІІІ. Підсумок

 

 Згадайте свої асоціації з іменем Шевченка, занотовані на початку уроку. Складіть характеристику Шевченка, застосовуючи принцип "доміно".

 

 Т.Г.Шевченко → Великий Кобзар → письменник, поет → художник → академік → романтик → знавець фольклору → основоположник нової укр..літ.

 Алгоритм М-М2

 І. Звучить запис "Реве та стогне Дніпр широкий…"

Ця пісня вже давно стала народною, хоча насправді вона – початок балади "Причинна".

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

Ви вже знайомі із жанром балади. Згадаємо про нього.

 Ваше завдання: записати основні ознаки балади в зошит і дати відповідь на питання: Чи є твір "Причинна" баладою?

 Виступ-презентація учениці Гавловської В.

Балада - це ліро-епічний твір фантастичної, історико-героїчної чи соціально-побутової тематики з драматично напруженим сюжетом, що має фольклорну основу.

Про народну баладу, про Є.Гребінку "Човен".

Ознаки балади:

 фантастичний сюжет;

 зображення однієї події з життя головного героя;

 фольклорна основа

 висока емоційність;

 нетривалий час подій;

 невелика кількість дійових осіб;

 стислість, малий обсяг;

 віршова форма.

 Отже, чи є "Причинна" баладою? (Так, бо в основі фантастичні події, створений на фольклорній основі, висока емоційність, недовгий час дії, стислість, малий обсяг, віршова форма)

    Поетичний твір належить до раннього періоду творчості Т.Шевченка. Баладу було написано у 1837 році, надруковано в альманасі "Ластівка" у 1840.

       Автор влучно застосовував у творі елементи фольклору (наявність фантастичного, народних звичаїв та повір'їв, пісень, мовних засобів фольклорної поетики).

        Використав традиції написання балад своїх попередників у цьому напрямі як в російській (В. Жуковського "Людмила", "Кассандра", "Світлана"), так і в українській літературі (П. Гулак-Артемовський "Рибалка", Л. Боровиковського "Маруся", твори А. Метлинського).

 ІІІ. Словникова робота

 Що означа слово причинна?

Причинна- жінка, якій пороблено, яка не володіє собою, не тямить себе.

 ІV. Виразне читання балади "Причинна".

 V. Робота з текстом. Евристична бесіда:

 Яке значення має пролог для сприйняття змісту твору? Відповідь обґрунтуйте.

 Хто є головна героїня балади? Яким було її сирітське життя?

 Що спонукало дівчину звернутися до ворожки? Як ці відвідини вплинули на самопочуття героїні?

 Чим зумовлено блукання дівчини темної ночі? (То дівчина ходить,  Й сама не зна (бо причинна), / Що такеє робить)

 3 якої причини, на думку дівчини, не повертався її коханий?

 (Орел вийняв карі очі... Біле тіло вовки з'їли)

 Як автор характеризує сирітське життя героїні? (Кого ж їй любити? Ні батька, ні неньки, / Одна, як пташка в далекім краю. / Пошли ж ти їй долю,— вона молоденька)

 Для чого дівчині потрібні орлині крила?(3а синім би морем милого знайшла; / Живого б любила, другу б задушила, / А до неживого у яму б лягла)

  Хто порушив нічну тишу? Що символізують ці істоти? Як русалка пояснює своє походження? (Мене мати породила, / Нехрещену положила)

 Хто такі русалки?

 Довідка: Русалки - це дівчата або молоді жінки, котрі втопилися під час купання. Місяць і зорі викликають їх уночі  з води. Русалчині пісні небезпечні: хто їх почує, як зачарований, підійде близько до них, а вони тоді заманюють його до себе, бавляться з ним, а потім залоскочуть. Ще є уявлення, що - це померлі нехрещені діти.

 За яких обставин дівчина залізла на дерево, а потім спустилася до землі?

 Що було причиною смерті героїні? (Кругом дуба русалоньки / взяли її, сердешную, / Та й залоскотали)

 Чому кінь козака по дорозі додому, "насилу ступає, спотикається"?

 Якими були передчуття козака? (Коло серця козацького / Як гадина в'ється)

 Як зреагував парубок, побачивши кохану мертвою? (Зареготавсь, розігнався — / Та в дуб головою!)

 Чи можна виправдати його самогубство?

 Що подумали дівчата, які йшли в поле жати і побачили молодят, що лежали біля дуба?

 Для чого на могилі хлопця були посаджені явір, та ялина,а у дівчини — червона калина?

 Чи можна очікувати наступної жертви після того, як Т. Шевченко зазначив наприкінці твору Поки тії русалоньки / З Дніпра грітись вийдуть.

 Якими почуттями пройнята балада? Над чим вона змушує замислитися читача?

 Через що гине героїня? Чим можна було їй допомогти?

 VІ. Визначення теми, ідеї твору.

 Ви знаєте зміст твору, а тепер давайте визначимо тему та ідею балади. Увага на дошку. Знайдіть серед запропонованих тем правильну та запишіть її у зошит.

 

Тема: Зображення страждань дівчини через панську жорстокість і бездуховність. Відтворення спогадів поета про колишню славу рідного краю. Розповідь про вірне кохання, розлуку і трагічну смерть закоханих.

Ідея:  Висловлення співчуття героїні твору, яка вимушена страждати, плакати через "зраду чорнявого".

Возвеличення щирого почуття кохання і водночас засудження жорстокого і злого світу, де  неможливо зберегти сильні, чисті, справжні почуття.

     Засудження підступності, жорстокості; утвердження віри в невичерпні можливості людського духу, краще майбутнє України.

 VІІ. Підсумок.

 Дякую, правильно. Підсумуємо. Знайдіть об’єднуючі поняття.

 І. Мотивація навчальної діяльності:

 який твір розглядали на уроці?

 який жанр твору?

 про що йдеться у творі?

 яка ідея?

 

 Розгляньте ілюстрації, створені до твору "Причинна". Які епізоди вони  відображають?

 ІІ. Аналіз поеми.

 Групове дослідження. Використовуючи підручник стор. 167-168, додаткові джерела та карту-інформатор, опрацюйте матеріал та проаналізуйте:

 І група: Досліджують сюжет та композицію твору.

 ІІ група: Визначають реальне та фантастичне в баладі.

 ІІІ група: Художні особливості балади "Причинна".

 ІV група: Ліричні відступи та їх роль.

 V група: Народна українська символіка.

 VІ група: Віршовий розмір, ритм твору.

 

 Нагадую вам ролі, які ви маєте виконувати під час роботи в групах.

 

 Ролі, які виконують учні під час групової роботи:     

Спікер, головуючий(керівник групи):

 зачитує завдання групі;

 організовує порядок виконання;

 заохочує групу до роботи;

 підбиває підсумки роботи;

 визначає доповідача.

Секретар:

 веде записи результатів роботи в групі;

 записи веде коротко й розбірливо;

 як член групи, повинен бути готовим висловити свої думки.

Посередник:

 стежить за часом;

 заохочує групу до роботи.

Доповідач:

 чітко висловлює думку групи;

 доповідає про результати роботи в групі.

 ІІІ. Заслуховування результатів роботи:

І група доповідає, а інші групи заповнюють картки:

 ІІ група доповідає, інші групи заповнюють таблицю:

 ІІІ група доповідає, інші поєднують рядки прологу із наявними художніми засобами.

 Визначте по рядках, які художні засоби вживає автор у своїй баладі. Реве та стогне Дніпр широкий,                               синоніми, інверсія, метафора, епітет

 Сердитий вітер завива,     епітет, метафора

 Додолу верби гне високі,     інверсія, метафора

 Горами хвилю підійма.     гіпербола, метафора

 І блідий місяць на ту пору     епітет

 Із хмари де-де виглядав,                 метафора

 Неначе човен в синім морі,     порівняння

 То виринав, то потопав     антоніми, метафора

 ІV група доповідає, а решта записує в зошит:

 Ліричний відступ - це…

 V група доповідає, решта поєднує народні символи із їх значенням:

 Калина-

 Явір-

 Ялина-

 Явір –

VІ група доповідає, інші визначають віршовий розмір уривку з твору.

 ІV. Підсумуємо, розгадавши кросворд:

 

 Розгадування кросворду "Сторінками життя і творчості Т. Шевченка"

 

 По вертикалі: 1. Збірка творів Т. Шевченка. ("Кобзар")

 

 По горизонталі: 1. Ім'я однієї із сестер письменника. (Катерина) 1. Село, де народився письменник. (Моринці) 3. Жанр творів Тараса Григоровича "Причинна", "Тополя", "Лілея", "Утоплена". (Балада) 4. Поезія Т. Шевченка. ("Заповіт") 5. Яке звання присвоєно Шевченкові у 1860 році за високі мистецькі здобутки? (Академіка) 6. На кого вчився Тарасик у багатьох дяків? (Маляра)

 V. Підрахуйте набрані кожним бали за клоуз-тести з біографії поета, визначення спільних понять та заповнені картки дослідження в групах.

 VІ. Складання сенкану. 

Дякую вам за активну роботу. І наостанок давайте разом складемо сенкан про баладу "Причинна"

 Іменник

 2 прикметника

 3 дієслова

 речення

 синонім

Причинна

 Закохана, вірна, тужлива

 Блукає, сумує, помирає

 Закохані разом спочили навіки.

 Нещасна.

 VІІ. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру "Мої роздуми над баладою "Причинна"

Виразно читати поему "Наймичка", скласти план.

1

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
4831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку