Саме на грі словом дитина вчиться рідної мови.
Максим Горький
ТЕМА. І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ
Мета уроку : охарактеризувати образ Наталки; інші образи драми, з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвивати навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків своєї праці.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Привітання. Емоційне налаштування учнів. Під розлогою вербою, що росте біля хати, стоїть струнка, чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі
чоловік в одязі чиновника, а із-за дерева виглядає якийсь дідуган. Вдалині
- вишневі садки, луки, в'ється річка...
Це опис одного з барельєфів на пам'ятнику І.П.Котляревському в Полтаві. Скульптор М.Позен відтворив знаменитий факт в історії українського театру, бо саме таку картину побачив глядач в 1819 році на виставі «Наталка Полтавка».
Село Полтавської губернії. Тут живе наша героїня Наталка Полтавка, якій ми присвячуємо урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (Підготувати по три питання за змістом твору) «Літературна дуель» Про кого з героїв п’єси «Наталка Полтавка» ми говорили на минулому уроці? Прочитайте, будь ласка, про них сенкани, складені вдома.
1.Тетерваковський.
Хитрий, підступний. Вимагав, хапав, «крючкотворив». «Юриста завзятий» полюбив Наталку. Чиновник.
2. Макогоненко.
Скритий, улесливий. Оббріхував, догоджав начальству, підлабузничав.
«Хитрий, як лисиця», допомагає возному. Сільський начальник.
3. Терпилиха.
Ляклива, неосвічена. Страждає, бідує, уболіває за долю дочки.
Хоче видати Наталку за багатого. Любляча мати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
А тепер перевіримо, як ви пам’ятаєте героїв п’єси.
1. Цитатний зоровий диктант з кодуванням «Упізнай героя!»
Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число.
1 – Петро, 2 – Возний, 3 – Наталка,
4 – Микола, 5 – Виборний, 6 – Терпилиха.
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:
1. «Ти був бідним, любив мене - і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
2. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота - без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)
3. «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
4. «...Живу я хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка волочиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський))
5. Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться...»? (Микола)
6. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)
7. До кого звернулась Наталка і словами: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе... не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
8. Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра).
9. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»? (Наталка)
10. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
11. Хто з героїв говорить про Наталку: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола)
12. Хто про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут.» (Петро).
Відповідь:143. 245. 613. 241. Взаємоперевірка.
2. Інтерактивний метод «Займи позицію»
(Учням пропонується зайняти місце під однією з таблиць: "Життєва позиція Миколи", "Життєва позиція Петра", "Життєва позиція возного", "Життєва позиція Макогоненка" — та обгрунтувати свій вибір
3. Завдання на асоціативне мислення
Зосередьтеся і подумайте, кого із героїв п'єси Котляревського ви уявляєте, коли чуєте слова: душевність, простота, людська гідність, вірність у коханні, любов до матері, готовність до самопожертви заради неї, рішучість у боротьбі за своє щастя?
Так, звичайно, це Наталка, головна героїня п’єси, чий образ став ідеалом української жінки. Ось уже майже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей.
Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати на сьогоднішньому уроці.
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Вчитель. Мету ж нашого уроку, я сподіваюсь, ви можете визначити самостійно, давши відповідь на питання:
З чим повинні ознайомитися та що – охарактеризувати образ
охарактеризувати на уроці? Наталки; інші образи драми .
Що будемо робити? – Визначати риси характеру
персонажів, аналізувати внутрішній
світ героїв, працювати з текстом.
Що маємо виховати в собі? – Кращі риси людини: працьовитість,
доброту, щирість, уміння любити,
милосердя.
Які ваші очікування від уроку?
Проблемне питання: У чому секрет популярності Наталки,
яка чарує читачів і глядачів майже двісті років?
V. Основний зміст уроку.
1. Робота в групах, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру.
(Проведення у формі інтерактивної вправи «Акваріум».)
I група. Учні характеризують головну героїню Наталку, під тверджуючи свої судження цитатами з твору. ( Довести , що дівчина пишається тим, що вона — «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що спокій матері, шанування її — це святе; заради цього можна й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської гідності.)
II Група. Учні характеризують возного та виборного, відзначаючи їх негативні і позитивні риси. (Попри всі негативні риси, і возний, і виборний — справжні українці. Перший не став одружуватися з багатою, але нелюбою дівчиною; вирішив зробити добро, до якого все життя прагнув, та, на його думку, нагоди не випадало), відступився від Наталки, не став заважати її щастю. Виборний теж проти брехні, негативно ставиться до хабарництва чиновників.)
III Група. Учні характеризують Терпилиху, висловлюють своє ставлення до її вчинків. (Терпилиха — стара жінка, яка зазнала в житті багато горя; їй хотілося щастя своїй дочці (і собі біля неї), вона його саме так уявляла. І хоч мотиви її вчинків хороші, зрозумілі, методи ж неприпустимі (хоча в той час було звичайною річчю підбирати пару, одружувати дітей за розсудом і бажанням батьків).
IV Група. Учні характеризують Петра й Миколу, знаходять у їхніх характерах спільне та відмінне.( Петро — взірець доброти (навіть надмірної), християнського смирення та всепрощення. Микола більш рішучий, спонукає до дії й Петра.)
V Група. Учні досліджують роль пісень у драмі «Наталка - Полтавка» та мову дійових осіб, порівнюють її, роблять виписки. (У «Наталці Полтавці» пісня є суттю твору, формою його існування. Народна пісня, музика були невід'ємною частиною духовного життя народу.Кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. Феноменальність твору — 22 пісні.
Звернути увагу на колоритну мову возного, пе ресипану «вченими» словами та канцеляризмами, повторюва ною примовкою «теє-то як його» та ін.; на велику кількість прислів'їв, приказок у мові героїв, особливо Наталки: «Знайся кінь з конем, а віл з волом», «Ніхто не віда, як хто обіда»,)
2. Презентація групами своєї роботи.
3. Коментарі вчителя.
4. Сценка дії другої, картини ХІ.
5. Уособлена гра «Я– Наталка»
Серед нас є учениця, яка спробує охарактеризувати героїню від імені
самої Наталки.
Проблема: У чому секрет популярності Наталки,
яка чарує читачів і глядачів протягом майже двохсот років?
Наталка чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню, чесністю, силою духу, рішучістю… Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисте кохання...
Таке зображення простих людей було прогресивним, бо вселяло віру в краще майбутнє. Тим більша честь авторові, бо ніхто в літературі того часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу, а він зобразив український народ, націю як реальну історичну силу, за якою майбутнє.
5. А так говорить про себе сама Наталка. (Прослуховування пісні «А я дівчина Наталка…»)
6. Складання характеристики образу Наталки
А) «Асоціативний диктант»
Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки.
Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм. (виписують в зошит)
Б) Перевірка через «Гронування».
Доведіть, що Наталці притаманні саме такі риси.
Підсумок: Підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що спокій матері, її шанування – це святе; заради цього можна й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя з Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської гідності.
VІ. Закріплення вивченого.
– Чи може Наталка бути ідеалом сучасної української дівчини?
– Любов возного – почуття щире чи корисливе?
2. Слово вчителя.
– Наталка – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.
Образ Наталки – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим дівчатам та юнакам наслідувати це велике чисте почуття.
VІІ. Підсумок уроку
Вчитель. П’єса Котляревського «Наталка Полтавка» має велике пізнавальне і виховне значення. А ще вона завоювала світову славу. Особливим успіхом користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналах ішла сотні разів. «Наталку Полтавку» вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Буенос-Айрес, Торонто та інші столиці світу. Відомий негритянський співак Поль Робсон включив до свого репертуару кілька пісень із п’єси. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини та інших країн. Отже, праматір українського театру (як відзначав Карпенко-Карий) і драматургії стала багатим надбанням світової театральної культури.
Сьогодні ми завершуємо вивчення творчості великого сина українського народу, автора бурлескно-травестійної поеми «Енеїда», соціально-побутової драми «Наталка Полтавка», іскрометного водевілю «Москаль-чарівник» Івана Петровича Котляревського, якому Тарас Шевченко присвятив такі рядки:
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть.
• Продовжіть речення:
У мене склалося враження...
П'єса "Наталка Полтавка" для мене... Я вважаю, що...
На сьогоднішньому уроці я…
Мені сподобалося…
Найважче мені було…
Я хотіла б (хотів би)…
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
ІХ. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольного твору за мистецькою спадщиною Івана Котляревського.
ДОДАТОК 1
Завдання з теорії літератури. «Поєднати поняття».
Всі герої твору надзвичайно колоритні. І. Котляревський створює їх за допомогою різноманітних художніх засобів. Поєднайте, будь ласка, художні засоби з їхніми визначеннями.
Висновок: Усі художні засоби є не тільки окрасою твору, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюють їхні настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа.
ДОДАТОК 2
Кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються.
У п’єсі – 22 пісні.
За походженням вони поділяються на такі види: (Запис у зошити)
а) пісні, написані самим автором:
б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень:
в) літературного походження, але перероблені автором:
г) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:
ДОДАТОК 3
Які види пісень за характером змісту і художніх засобів можна виділити у п’єсі?
Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.
Ці пісні не випадково введені в тканину п’єси. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб.