Тема. Т. Шевченко «Про себе»
МЕТА: Продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю
Т. Г. Шевченка, з красою, неповторністю і чарівністю його слова,
значенням творчості поета для українського народу, викликати
бажання пізнати його творчість самостійно.
Розвивати зв’язне мовлення учнів, пам’ять, уміння словесно малювати
картини до прочитаних творів; пізнавальну активність, критичне
мислення, творчі здібності учнів.
Вчити дітей використовувати в діалогічному мовленні виразні засоби.
Виховувати любов і повагу до світлого образу поета ─ мислителя і
борця, до його творчості, гордість за духовну спадщину українського
народу.
ОБЛАДНАННЯ:
─ Портрети Т.Г. Шевченка
─ Виставка творів поета
─ Проектор, ноутбук,екран
--Картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Учитель: Добрий день, четвертий клас!
Дуже рада бачить вас!
Учні: На урок прийшли ми знову,
Працювати всі готові.
- Сьогодні урок не звичайний. Тому, що багато присутніх гостей. Кожен з вас порадує їх своїми знаннями, вмінням, правильно і чітко працювати на уроці. Будьте уважними, старанними й обов’язково усміхненими.
ІІ. Мовна розминка.
1.Чистомовка.
Сі-сі-сі — будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть — зимові місяці пройдуть,
Не-не-не — засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх — обігріє нас усіх.
2. Гра «Поетична розминка».
— Доповніть рядки вірша римами, назвіть прикметники.
На траві блищать росинки,
Мов...
Роси падають на квіти
І блищать...
Засоромилась дівчина,
Мов...
ІІІ .Повідомлення теми уроку
─ Наш урок присвячений великому поету України, творчість якого знають і люблять не тільки в нашій країні, а й далеко за її межами.
Кобзарем ми звемо
Так його від роду.
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
─ Назвіть прізвище та ім’я цієї людини…
І V. Актуалізація знань учнів
1-учень:Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
В похилій хаті, край села,
Над ставом чистим і прозорим,
Життя Тарасику дала
Кріпачка – мати, вбита горем.
2-учень: 9 березня 1814 року темної ночі перед світанком у селі Моринцях, що на Звенигородщині, в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгардта, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова панові кріпацька душа, а Україні – її Великий співець - Тарас Шевченко.
3 – учень: Безрадісним було дитинство Тараса.
Тяжке кріпацьке життя. Був він і пастухом, і кухарчуком, і козачком у пана.
Тарас ріс мовчазним, задумливим хлопцем. Його цікавило все: і залізні стовпи, що підпирають небо, і життя кріпаків. Часто він слухав розповіді кобзарів, що заходили в село, або розмови діда з односельчанами. Все це дуже хвилювало його душу.
У 9 років Тарас залишився без матері, зазнав тяжких знущань лихої мачухи. Коли хлопчику виповнилося 11, помер і батько.
4–учень: Т Г. Шевченко прожив всього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві. Десять років мучився він у солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною. Коли Т. Г. Шевченко перебував у кріпацькій неволі, його друзі – художники зібрали гроші і викупили друга з кріпацтва, так вони відкрили перед ним шлях до науки і мистецтва.
5- учень: Гнів на жорстоке панство, жаль та біль від споглядання мук – все це виливалося на папері. Його славні твори кликали до боротьби за волю. Мріяв поет про прекрасне майбутнє трудящого люду, але добре знав, що за це треба боротися.
6–учень: За сміливі заклики, вільнодумні твори царський уряд переслідував і жорстоко карав поета. Найтяжчою карою була заборона писати і малювати. Його відправили на заслання в далекі степи Казахстану. Але і там Т. Г. Шевченко дуже сумував за Україною і продовжував писати вірші.
7 – учень: У 1861 році на Україну страшним громом, чорною хмарою печалі прилетіла сумна звістка – у Петербурзі 10 березня перестало битися серце великого поета. Поховали Т. Г. Шевченка в Україні над Дніпром, поблизу Канева.
V .Опрацювання оповідання Тараса Шевченка «Про себе».
1.Перевірка сприймання.
— Чи сподобалося вам оповідання?
---Які картини ви уявляли, слухаючи його?
— Які почуття переживали?
— Назвіть головного героя твору.
— Чому оповідання має таку назву?
— Яких ще дійових осіб ви можете назвати?
2.Словникова робота.
Читання колонок слів учнями .
Шаг батіг
мажа череда
царина перелаз
неборак барильце
— Знайдіть тлумачення слів першої колонки у підручнику.
— Доберіть тлумачення до слів другої колонки. (Запис на дошці.)
- Прикріплений до держака мотузок Перелаз
або ремінець, яким поганяють тварин.
- Певним чином обладнана частина огорожі; Барильце
місце, де перелазять або переступають
через неї.
- Гурт свійських тварин, які утримуються, Батіг
пасуться разом.
- Невелика посудина для рідини з двома Череда
днищами й опуклими стінками,
стягнутими обручами.
3.Вибіркове читання.
— Якою була хата, де виріс майбутній поет?
---Яким був сад?
---Які рядки тексту свідчать про те, що малий Тарас був допитливим хлопцем?
--- Прочитайте розмову Тараса з чумаками.
--- Знайдіть і прочитайте уривок, у якому описуються риси характеру Катерини.
4. Аналіз змісту оповідання .
— З яким почуттям Тарас Шевченко згадує своє село?
— Якими словами поет передає захоплення садом?
—Чому рідний сад для нього наймиліший?
—Куди він помандрував?
— Чому вирішив повернутися додому?
— Куди він насправді пішов?
— Хто довіз Тараса додому?
— Кого Тарас побачив на подвір’ї?
— Хто найбільше зрадів поверненню Тараса? Чому?
— Хто така Катерина?
— Чому малий Тарас довго не міг заснути?
5. Дочитай речення.
--- Я читаю початок речення, а ви дочитуєте кінець.
І от стоїть переді мною…
Бачив я на своєму віку…
Встав і, не міркуючи…
Вона до череди корів пожене,
Посадили його на скриньку,
Дивлюся через перелаз на двір,
Катерину можна обдурити
6. Гра «Упізнай предмет за його ознакою».
Вбога, стара, біла... (хата).
Стара, розлога... (верба).
Густий, темний, тихий... (сад).
Кубічний, білявий... (хлопчик).
Терпляча, ніжна... (сестра Катерина).
7.Робота в зошитах.
- Складіть і запишіть 3 запитання до тексту.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Розгадування кросворда.
- Вписавши слова у рядки віршів, ми розгадаємо кросворд і прочитаємо виділене слово.
1.Вітер з гаєм розмовляє, …. з осокою.(шепче)
2. Поплив човен в синє …. .(море)
3. Пливе човен по Дунаю один за … .(водою)
4. Пливе …. води повен.(човен)
5. Садок …. коло хати.(вишневий)
6.Сім'я вечеря коло хати,..зіронька встає.(вечірня)
7. А мати хоче научати, та …. не дає. (соловейко)
8. Поклала мати коло хати, маленьких …. своїх.(діточок)
2. Бліцтурнір.
1. Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)
2. Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814 р.)
3. Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)
4. Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстрашний.)
5. Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)
6. Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)
7. У якому селі минуло дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівка)
8. Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)
9. Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка назива ється Тарасовою)
10. Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47 років)
3.Асоціативний кущ складемо
Найкращі слова доберемо.
Новокурська філія І-ІІ ступенів КЗ «Широківска опорна школа І-ІІІ ступенів ЗСО»
УРОК
літературного читання у 4 класі
«Тарас Шевченко.
Про себе»
Підготувала вчитель: Завадська Л.О.