Матеріал присвячений розгляду різноманітних напрямів сучасного мистецтва: абстрактний живопис, інсталяція, перфоманс, геппенінг, флешмоб, боді-арт, муралізм, графіті
О.П. Ґедзь, вчитель вищої категорії, учитель мистецтва («інтегрований курс»), музичного мистецтва. Ліцей № 144 ім. Г. Ващенка, м. Київ.
Новаторські художні явища. Арт-практики
(«Мистецтво» (інтегрований курс), 7 – й клас)
Мета:
навчальна:розширити знання учнів про багатогранність художніх явищ у сучасному мистецтві, ознайомити учнів з митцями та творами сучасного мистецтва, акцентувати увагу на внесок українських митців в світову художню культуру, засвоїти відповідну термінологію;
розвивальна:розвивати предметні компетентності, уміння аналізувати твори мистецтва, вільно висловлювати власну думку, активізувати творчі здібності учнів;
виховна:прищеплювати естетичний смак, пізнавальний інтерес та розуміння сучасного мистецтва, творчості митців, формувати ціннісне ставлення до об`єктів мистецтва.
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Учитель. Мистецтво, з яким ми будемо знайомитись сьогодні, представлено як творчістю митців, що намагалися відобразити темпоритм епохи та свій внутрішній світ на зламі ХІХ та ХХ століття, так і тих, які створює мистецтво у добу постмодернізму. Революції, війни, падіння імперій, виникнення нових країн та ідеологій, розвиток промисловості вплинули на формування іншого за духом суспільства, на зміни у сприйнятті світу митцями. Всі митці в своїх роботах намагалися втілити сенс новітнього часу, використовуючи для цього нові можливості, засоби, технічні прийоми. Це час експериментів з формами, кольорами, свідомістю глядача. Використовуючи знання, які ми здобули на уроках мистецтва, текст та ілюстрації підручника, пропоную вам скласти табличку, позначивши в ній прізвище художника та напрям образотворчого мистецтва чи скульптури, який він заснував, чи завдяки якому став відомим.
Робота з підручником.
Учні, готуючись до уроку вдома, переглядали матеріал теми. Підсумовуючи інформацію, розміщену у підручнику, вони мають скласти табличку, яка систематизує отримані знання. Перевірити правильність заповнення таблички можна, ознайомившись з слайдом 2 презентації. Також можна запропонувати учням заповнити лише два перших стовпчики таблички, а завершити її, характеризуючи напрям, під час виконання домашнього завдання.
Прізвище митця |
Назва напряму мис-ва |
Характеристика напряму |
Василь Кандинський |
Абстрактний живопис |
Базується на лініях, кольорових плямах, конфігураціях |
Пабло Пікассо |
Абстрактний живопис |
Конструювання об`ємних зображень на площині за допомогою геометричних фігур |
Робер та Соня Делоне |
Орфізм |
Домінують кольорові круглі форми |
Піт Модріан |
Мистецтво «чистої пластики» |
Передача вражень тільки за допомогою ліній, квадратів та прямокутників 3-х кольорів |
Віктор Вазареллі |
Оптична ілюзія |
Зміна форм на площині |
Джексон Поллок |
Дрипінг |
Набризкування фарби на полотно |
Умберто Боччоні |
Абстрактна скульптура |
Передача руху у скульптурі |
Олександр Архипенко |
Абстрактна скульптура |
Використання кольору та «порожнечі» у скульптурі. |
Учитель: Серед митців, з якими ми познайомилися, є наші співвітчизники. Саме на цих постатях ми акцентуємо нашу увагу.
Учень 1: Соня Делоне, яку ми розгядаємо сьогодні як представницю орфізму, насправді мала багатогранне обдарування. Народилася вона в місті Одеса 14 листопада 1885 року і мала від народження ім`я Сара Штерн. Так як її батьки померли рано, то виховувалася дівчина в родині дядька у Санкт-Петербурзі. Дядько називав племінницю Сонею Терк, дав гарну освіту та багато подорожував з нею Європою. Пізніше Соня вчилася у Німеччині в академії витончених мистецтв, згодом – у студіях Парижу. Прізвище Делоне вона отримала завдяки другому шлюбу з художником-абстракціоністом Робером Делоне. Захопившись творчістю чоловіка, Соня створювала власні роботи у стилі орфізм. У 1912 році Соня Делоне ілюструвала поему Блеза Сандрара «Транссибірський експрес», створивши 2-метрову «симультаністичну» книжку-«розкладачку», і оздобивши її орнаментами, а також створювала моделі одягу та взуття, силуети автомобілів, театральні костюми, ткані килими, розробляла малюнки до тканин для ліонських фабрик, займалася керамікою та вітражами. Вона ніколи не забувала про край, який дав їй життя. В книзі спогадів „Ми йдемо до сонця“ Соня Делоне писала: «Яскраві фарби я люблю. Це фарби мого дитинства, фарби України» (презентація, слайд 3).
Учень 2: Скульптор Олександр Архипенко народився 30 травня 1887 року у Києві у родині професора Київського університету. Навчався в Київському художньому училищі. Продовжуючи освіту, переїхав спочатку до Москви, а потім – до Парижу, де вчився у Паризькій мистецькій школі. До речі, в цей період він познайомився із Сонею Делоне в інтернаціональній колонії художників «Вулик», в якій мешкали також вихідці з України. У 1924 році відкрив власну школу пластики у Нью-Йорку. Твори Архипенка перевернули світові уявлення початку XX століття про скульптуру. Саме Архипенко вперше «склав» єдину форму з різних нееквівалентних форм, вводячи у композиції скло, дерево, метал, целулоїд. Більшості його композицій властива манера кубізму, конструктивізму та абстракціонізму. Він запровадив у скульптуру поліхромію, увігнутість і отвір, як виражальні елементи скульптури. Скульптури Архіпенка мають за честь експонувати найпрестижніші музеї та галереї світу: (презентація, слайд 4).
Учитель: Отже, образотворче мистецтво і скульптура здавна є традиційними видами мистецтва. Переглянувши твори митців - новаторів, прізвища яких було внесено до таблиці, ми впевнилися сьогодні, що ці види мистецтва набули нових рис. Які особливості новітніх художніх тенденцій в образотворчому мистецтві та скульптурі вас вразили?
Відповіді учнів.
ІІІ ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Сучасне мистецтво виникло завдяки бажанню глядача та митця взаємодіяти. Класичне сприйняття твору лише як об`єкту для спостереження сьогодні продовжує посідати традиційне місце у мистецтві, але еволюція творчих процесів призвела до того, що з`явилися так звані арт-практики (мистецькі явища) та довели потужність впливу, яке мистецтво чинить на публіку. Сучасне мистецтво не може залишати нас байдужими, хоча б тому, що ми є свідками виникнення його нових форм. Давайте спробуємо умовно систематизувати новітні мистецькі явища, щоб розібратися в них.
Інсталяція. Просторова композиція, що побудована чи змонтована з найрізноманітніших матеріалів та форм називається інсталяцією. Презентовані в інсталяції речі можуть вступати в неординарні комбінації. Вони виставляються в музеях чи галереях, або тимчасово існують в публічних приміщеннях. Художник Дмитро Пригов запропонував певну класифікацію інсталяцій:
1. Сюжетна інсталяція Йозеф Бойс Das Rudel (Зграя). 1969
Автора цієї інсталяції під час війни від загибелі врятували селяни. Вони на санчатах, вкривши ковдрою, вивезли його взимку з морозу, з степу. Тож, предмети, що ми бачимо в інсталяції, мають для автора особливий сенс.
2. Інтер`єрна інсталяція Д. Пригов. «Російський сніг» (1984)
Автор інсталяції хотів продемонструвати як люди прагнуть дізнатися інформацію у газеті, але прочитавши її, перетворюють газету у сміття.
3. Споглядальна інсталяція Дж. Кошут. «Один і три стільці» (1965)
Автор інсталяції хоче показати один предмет у трьох його втіленнях: меблі, зображення, текст.
4. Світлотіньова інсталяція. Сігео Фукуда. Корабель та Мотоцикл (1987)
Інсталяція створена з виделок, ножів та ложок, які при особовому освітленні відкидають образну тінь.
5. Відеоінсталяції Нам Джун Пайк. «ТБ-сад» (1974), «Електронна супермагістраль континентальної частини США» (1995)
6. Вулична звукова інсталяція. Музичні гойдалки у Монреалі (2011). Представляє собою «музичний інструмент», завдяки якому можна створити спільну музичну композицію.
7. Вулична світлозвукова інсталяція. Світломузичний фонтан «Перлина кохання» у місті Умань (2017)
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=mvLSwOQ0Yyg
Перфоманс – це форма сучасного мистецтва, що охоплює театральну, літературну, візуальну і музичну сферу. Перформер – це автор та виконавець концепції, що розгортається в реальному часі. Для перфомансу обов`язковим є виконання наступних пунктів: певне місце та час виконання, комунікація з глядачем. Дія має чіткий сценарій. (презентація, слайд 8);
Геппенінг – імпровізована подія з активною глядацькою співучастю. Глядач стає повноправним творцем художньої реальності (презентація, слайд 8).
Спільним для перфомансу та геппенінгу є публічність, театральність, комунікація з глядачем.
Відмінність можна схарактеризувати так: перфоманс – це «дія як гра», геппенінг – «гра як дія».
Переглянути уривок вуличного перфомансу за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=ZhqcSQ2VPUk&t=59s
Флешмоб – заздалегідь спланована масова акція, в якій велика група людей несподівано для інших у громадському місті виконує обумовлені дії. Перекладається термін як «спалах натовпу» (flash-спалах, mob- натовп з англ.) Перший флешмоб відбувся у Нью – Йорку в 2003 році. Учасників акцій називають мобберами. Вони мають певний статут, який забороняє їм створювати незручності людям, повторювати чужі акції, порушувати суспільний порядок, залишати після акції сміття (презентація, слайд 8).
Переглянути уривок всесвітнього флешмобу #JerusalemaDanceChallenge, до якого долучилися працівники українських авіалиний МАУ
https://www.youtube.com/watch?v=s4a2LzMCLhE
Боді-арт. До цієї форми мистецтва відносять татуювання, пірсинг, бредінг та ін. Ми розглянемо такий вид боді-арту, який має естетичні ознаки та називається боді-пейнтінг (художній розпис на тілі). Людина почала прикрашати тіло малюнками ще до того, як навчилася створювати одяг в Африці, Азії, Австралії з метою вберегтися від злих духів та підкреслити свій статус. Сучасний боді-арт виник у Відні в 1964 році. Одним з кращих майстрів сьогодення вважають американського художника Крега Трейсі (презентація, слайд 9).
Роботи Крега Трейсі
Розглядаючи тему сучасних арт-практик не можна не звернути увагу на мистецтво стріт-арту. Вуличне мистецтво естетично урізноманітнює міський ландшафт. Ми розглянемо мистецтво муралізму та графіті.
Муралізм – це настінний розпис зовнішніх стін будівель. Напрям сформувався на початку ХХ століття у Мексиці і здобув всесвітньої популярності. Останнім часом художники з Європи, Америки, Австралії та українські митці прикрашають своїми роботами будівлі Києва та іншим міст України. Мурали умовно розділяють на графічні, живописні та декоративні (презентація, слайд 10).
Графічний мурал на проспекті Перемоги, 114/2 створений у 2015 році в рамках арт-проєкту Dynamic Urban Culture Kyiv. іспанський художник із Барселони Kenor Martinez Vanbergen.
Декоративний мурал на вулиці Академіка Туполєва 7-Б м.Київ. Автор – іспанський художник Zosen Bandido (2015)
Живописний мурал на вул Златоустівській, 26 (2015)
Існують також 3- D мурали.
3-D мурал по вул. Маршала Тимошенка. Створений київською студією «Anozer studio» (2014) внесений до Книги рекордів України як найбільший 3-D мурал в країні.
Графіті – це зображення на стінах споруд, транспорту, створені за допомогою фарби, маркерів, крейди. Сучасне мистецтво графіті виникло на початку 1920-х років у США та застосовувалося під час політичних акцій, а також кримінальних угрупувань. Поява аерозольний фарб (балонів) сприяла бурхливому розвитку мистецтва графіті. Найвідомішим майстром графіті сьогодні є англієць Бенксі (презентація, слайд 11).
Бєнксі. Покоївка.
Творче завдання (робота в групах)
Для виконання роботи в групах учитель повинен підготувати «art-boх», з якого учні (не дивлячись), «витягнуть» творче завдання. Вчитель має врахувати загальну кількість учнів в класі і, виходячи з цього, покласти необхідну кількість однакових репродукцій, щоб створити п`ять груп, завданням яких буде:
Учитель: Тож, ми створили групи «орфістів», представників «оп-арту», «боді-арту» , муралізму та графіті. Працювати над завданням кожен буде самостійно, але перед виконанням завдання, обговоріть у групі, яким чином його виконати якнайкраще, з чого починати, на чому загострити увагу. Подумайте, які емоції у вас викликає цей твір (презентація, слайд 12).
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія
Оцінювання
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ЛІТЕРАТУРА
1. Масол Л. М., Гайдамака О. В., Кузьменко Г. В., Лємешева Н. А. Мистецтво (інтегрований курс): підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2020.
2. Станіславська К. І. Мистецькі форми сучасної видовищної культури: навчальний посібник. Київ: Видавничий дім «Стилос», 2020.
Інтернет-ресурси
https://artinvestment.ru/news/artnews/20170117_josef_boyce.html
https://uk.wikipedia.org/wiki/ Архипенко_Олександр_Порфирович
https://uk.wikipedia.org/wiki/ Соня_Делоне
https://yourforest.ua/sony-delone
https://www.youtube.com/watch?v=mvLSwOQ0Yyg
https://www.youtube.com/watch?v=ZhqcSQ2VPUk&t=59s
https://www.youtube.com/watch?v=s4a2LzMCLhE
https://espreso.tv/article/2014/10/12/top_6_nayvydatnishykh_svitovykh_maystriv_bodi_artu