Урок та презентація з історії України для 5-го класу на тему «Козацька Україна. Богдан Хмельницький»

Про матеріал

Мета: пояснити учням причини виникнення козацтва Україні та утворення Запорозької Січі; створити в уяві учнів образ козаків як хоробрих вояків – землеробів; ознайомити учнів з відомим українським гетьманом Богданом Хмельницьким та його роллю в житті українських козаків; розвивати творчу уяву учнів, виробляти вміння працювати з різними історичними джерелами, складати зв'язну розповідь; розвивати інтерес до історії; виховувати повагу до захисників Батьківщини.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Козацька Україна. Богдан Хмельницький

Номер слайду 2

Мета: пояснити учням причини виникнення козацтва Україні та утворення Запорозької Січі; створити в уяві учнів образ козаків як хоробрих вояків – землеробів; ознайомити учнів з відомим українським гетьманом Богданом Хмельницьким та його роллю в житті українських козаків; розвивати творчу уяву учнів, виробляти вміння працювати з різними історичними джерелами, складати зв’язну розповідь; розвивати інтерес до історії; виховувати повагу до захисників Батьківщини.

Номер слайду 3

У 1955 р. під час археологічних розкопок у Києві на вулиці Володимирській було знайдено житло 13 ст., у якому біля печі зберігався глечик із золотими колтами, браслетами та каблучками. Скільки років минуло відтоді, як їх було знайдено?до н.е.н.е.2018?19552018 – 1955 = 63 роки

Номер слайду 4

Заповніть пропуски. Центральна укріплена частина давньоруського міста називалася ___________. Частина міста, на якій мешкало багато ремісників та купців називалася _________. Віру, яка прийшла на наші землі з Візантії називають _____________. За верхній одяг і чоловікам, і жінкам правили __________. 882 року владу в Києві захопив князь __________. Княгиня Ольга 957 р. відвідала столицю Візантійської імперії – місто ________ . Ольгу на князівському столі 964 р. заступив князь ___________.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

“Бій Максима Кривоноса з Яремою Вишневецьким”Микола Самокиш1934 рік

Номер слайду 7

Перші згадки про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 роком. Вільні солдати з’явилися на території «Дикого поля» - вільних степах Південної України і заснували там свої господарства – зимівники.

Номер слайду 8

Запоро́зька Сі́ч або Запорі́зька Сі́ч — укріплений осередок нереєстрового Війська Запорозького, що був розташований за порогами Дніпра. 

Номер слайду 9

На Січі козаки збиралися ради, де запорожці вирішували найважливіші питання.

Номер слайду 10

На козацькій раді козаки обирали козацьку старшину: кошового отаманасуддюписаряосавула обозного.

Номер слайду 11

Епоха козацька Козацька доба – то є світла епоха, Коли українці орлами літали. Нікого вони не боялись нітрохи, Від них вороги у бою відступали. Козацтво – то світла сторінка у книзі, Що наші діди написали шаблями. Хоч кров’ю скропилась, полита сльозами, Та світлом Христа засіяла над нами. Було козакам воювати за віщо – За ними стояла кохана Вкраїна. 

Номер слайду 12

Богдан Хмельницький

Номер слайду 13

Богдан Хмельницький(1595 – 1657)Український військовий та політичний діяч. Гетьман Війська Запорозького, керівник Національно-визвольного повстання українського народу проти Польщі. Помер Б. Хмельницький у Чигирині. Поховано його у Суботові в Іллінській церкві, яку він збудував ще за життя.

Номер слайду 14

Виберіть речення, у яких ідеться про Богдана Хмельницького, та складіть розповідь про нього. 1. Підняв повстання на турецькій галері, оспіване в народній думі. 2. У 1648 р. очолив Національно-визвольну війну. 3. Спорудив на Дніпрі фортецю – першу Запорізьку Січ. 4. Його діяльність протягом першого року війни сприяла утворенню Україн­ської козацької держави. 5. Був керівником козацької держави – гетьманом, маючи найвищу владу в ній. 6. Будував Кодацьку фортецю, був автором книжки «Опис України». 7. Автор літопису, у якому оповів про найважливіші події з історії Національно- визвольної війни.

Номер слайду 15

Пам'ятник Богдану Хмельницькому. Київ

Номер слайду 16

Домашнє завдання. Опрацювати § 15 підручника. Намалювати малюнок «Українські козаки»

Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку

з історії України

для 5-го класу

на тему

«Козацька Україна. Богдан Хмельницький»

 

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

 

2018

 

Тема. Козацька Україна. Богдан Хмельницький   (Слайд 1)

Мета: пояснити учням причини виникнення козацтва Україні та утворення Запорозької Січі; створити в уяві учнів образ козаків як хоробрих вояків – землеробів; ознайомити учнів з відомим українським гетьманом Богданом Хмельницьким та його роллю в житті українських козаків; розвивати творчу уяву учнів, виробляти вміння працювати з різними історичними джерелами, складати зв’язну розповідь; розвивати інтерес до історії; виховувати повагу до захисників Батьківщини.   (Слайд 2)

Обладнання: підручник «Історія України (Вступ до історії)» для 5 класу (В. С. Власов), ілюстрації, мультимедійна презентація,проектор, атласи.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Хронологічна задача. (Слайд 3)

У 1955 р. під час археологічних розкопок у Києві на вулиці Володимирській було знайдено житло 13 ст., у якому біля печі зберігався глечик із золотими колтами, браслетами та каблучками. Скільки років минуло відтоді, як їх було знайдено?

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\5 клас\Богдан Хмельницький\Рисунок1.png

2018 – 1955 = 63 роки

  1. Заповніть пропуски.   (Слайд 4)

Центральна укріплена частина давньоруського міста називалася ___________(дитинець). Частина міста, на якій мешкало багато ремісників та купців називалася _________ (поділ). Віру, яка прийшла на наші землі з Візантії називають _____________( християнство). За верхній одяг і чоловікам, і жінкам правили __________ (плащ). 882 року владу в Києві захопив князь __________ (Олег). Княгиня Ольга 957 р. відвідала столицю Візантійської імперії – місто ________ (Константинополь). Ольгу на князівському столі 964 р. заступив князь ___________ (Святослав).

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з аудіо джерелами.   (Слайд 5)
  • Прослухайте мелодія. Подумайте, де ви її чули? (Гопак)
  • Звідки з’явився цей танок? (Танцювали козаки, український народний танець)
  • А хто ж такі козаки?
  • Чи відомо вам, що гопак – це не просто танець, а справжнє бойове мистецтво?
  • Сьогодні ми з вами дізнаємося про те, хто ж такі козаки, ознайомимося з їхнім життям та познайомимося з одним із найвідоміших козацьких гетьманів – Богданом Хмельницьким.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з візуальним джерелом.   (Слайд 6)
  • Розгляньте уважно картину Миколи Самокиша.
  • Що треба знати, щоб створити таку картину?
  • Звідки художник міг про це довідатися?
  • Що вам вже відомо про козаків та козацьку добу?
  1. Слово вчителя.

Перші згадки про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 роком. Вільні солдати з’явилися на території «Дикого поля» - вільних степах Південної України і заснували там свої господарства – зимівники. (Слайд 7) Проживали козаки за Дніпровими порогами, тому їх називають запорізькими, або запорожцями. Щоб захистити себе від степових небезпек, козаки будували укріплення із січених дерев’яних колод – січі. Врешті утворилась одна головна Запорізька Січ-фортеця.   (Слайд 8)

  • Пригадайте ким та коли була збудована перша Запорізька Січ? (Дмитро-Байда Вишневецький, 1556 р.)

Більшість козаків мешкали в зимівниках, збираючись на Січі лише за спеціальним сигналом, адже саме звідси вони вирушали у похід. Тут же збиралися ради, де запорожці вирішували найважливіші питання.   (Слайд 9) Право голосу мав кожен козак. Такий спосіб улаштування життя називаю республікою. На цій же раді козаки обирали собі козацьку старшину: кошового отамана, суддю, писаря, осавула, обозного.   (Слайд 10)

  1. Робота з літературним джерелом.   (Слайд 11)
  • Послухайте вірш. Як автор говорить про українське козацтво? За що воювали козаки?

Епоха козацька 
Козацька доба – то є світла епоха, 
Коли українці орлами літали. 
Нікого вони не боялись нітрохи, 
Від них вороги у бою відступали. 
Козацтво – то світла сторінка у книзі, 
Що наші діди написали шаблями. 
Хоч кров’ю скропилась, полита сльозами, 
Та світлом Христа засіяла над нами. 
Було козакам воювати за віщо – 
За ними стояла кохана Вкраїна. 
4. Слово вчителя.

З 1569 року майже всі українські землі опинилися під владою Польщі. І хоча козацтво не раз допомагало польському королю, він все ж хотів контролювати його і всіляко обмежував у правах. Козаки почали організовувати повстання. Спершу вони не мали результатів. Та коли у 1648 році, повстання очолив Богдан Хмельницький, воно розгорілося з новою силою.

  1. Робота з візуальним джерелом. (Слайд 12)
  • Розгляньте портрет Богдана Хмельницького.
  • Як ви можете його описати?
  1. Робота з історичним джерелом. (с. 116 підручника)
  • Порівняйте портрет, який ви побачили із словесним портретом гетьмана.
  • Які риси вдачі гетьмана Хмельницького втілено в портреті?
  1. Постать в історії. (Слайд 13)
  2. Слово вчителя.

Перша битва Національно-визвольної війни відбулася в урочищі Жовті Води і закінчилася поразкою поляків. Богдан Хмельницький швидкими темпами визволив значну територію українських земель і установлював на них козацькі порядки. Утворилася нова козацька держава – Військо Запорізьке. Найвища влада в ній належала гетьманові. Керувати державними справами гетьманові допомагала генеральна старшина: генеральний писар, генеральний обозний, двоє генеральних осавулів, двоє генеральних суддів. Територія держави поділялася на полки й сотні.

Гетьманщина проіснувала більше 100 років. У 1760-1780 рр. царський уряд ліквідував Гетьманщину.

  1. Робота з історичним джерелом. (с. 119 підручника)
  • Прочитайте джерело та роздивіться ілюстрацію.
  • Як на картині відтворено в’їзд Б. Хмельницького до Києва після переможних битв 1648 року?
  • Які суперечності між картиною та джерелом ви помітили?
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Робота з історичною картою (с. 117)

Де відбувались переможні битви українського війська у 1648 році?

Де відбулися інші визначні битви Національно-визвольної війни протягом 1649–1652 років?

Які козацькі полки Гетьманщини розташовувалися на Лівобережній Україні (5–6 полкових міст)?

Які українські землі на 1649 р. лишалися під владою Польщі?

  1. Виберіть речення, у яких ідеться про Богдана Хмельницького, та складіть розповідь про нього. (Слайд 14)

1. Підняв повстання на турецькій галері, оспіване в народній думі.

2. У 1648 р. очолив Національно-визвольну війну.

3. Спорудив на Дніпрі фортецю – першу Запорізьку Січ.

4. Його діяльність протягом першого року війни сприяла утворенню Україн­ської козацької держави.

5. Був керівником козацької держави – гетьманом, маючи найвищу владу в ній.

6. Будував Кодацьку фортецю, був автором книжки «Опис України».

7. Автор літопису, у якому оповів про найважливіші події з історії Національно- визвольної війни.

  1. Складіть стислу розповідь про Українську козацьку державу за планом (с. 120 підручника)
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 15 підручника.
  2. Намалювати малюнок «Українські козаки»
zip
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
11444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку