Цей урок розроблено за новою структурою креативного уроку. Він має 8 блоків, які розраховані на дві академічні години і перервою між ними. Використані прийоми розвивають логічне та дивергентне мислення, уяву, творчі здібності, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Урок №41-42.
Тектонічна будова, рельєф і корисні копалини материка Північної Америки.
Клімат і кліматичні пояси материка Північна Америка.
Практична робота №9. (П). (продовження).
Позначення на контурній карті географічних об'єктів Північної Америки.
Мета: сформувати в учнів знання про взаємозв'язок між тектонічною будовою, рельєфом, корисними копалинами, кліматом та кліматичними поясами материка Північна Америка; ознайомити учнів з рельєфом та корисними копалинами Північної Америки; розкрити роль вулканізму та давнього зледеніння у формуванні рельєфу Північної Америки, розвивати логічне мислення; розвивати вміння працювати з тематичними картами, аналізувати, порівнювати; виховувати повагу до думки інших, самостійність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта світу, фізична карта півкулі, атласи, картки, підручники.
Опорні та базові знання: платформа та її будова, загальні риси рельєфу материків тропічних широт, періоди горотворення, корисні копалини та їх зв'язок з тектонічною будовою, вулканізм, зледеніння, особливості формування рельєфу, встановлення причинно-наслідкових зв'язків у формуванні рельєфу, розміщенні корисних копалин, клімат, циркуляція атмосфери, сонячна радіація, торнадо, Великі рівнини, Середній Захід, Гольфстрім, Кордильєри, іверіо, верано.
Географічна номенклатура (за програмою):
затоки: Гудзонова, Мексиканська, Аляска;
острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг;
півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; Примексиканська низовина, Центральні і Великі рівнини;
гори: Кордильєри (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі;
течії: Лабрадорська, Каліфорнійська, Гольфстрім.
низовини: Примексиканська, Приатлантична;
рівнини: Великі, Центральні;
гори: Кордильєри (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі (г. Мітчелл);
височини: Лаврентійська
Організаційний момент
Перевірка присутності учнів, їх підготовки до уроку, організація уваги.
Блок 1. – Мотивація – ефект здивування.
Прийом «Здивую всіх!» - супроводжується слайдовою презентацією або відео.
Сьогодні ми здійснимо подорож Північною Америкою. Ми подолаємо вершину г. Мак-Кінлі з висотою 6194 м, опустимось у Долину Смерті на 86 м нижче рівня моря, помандруємо ідеально плоскими рівнинами, відвідаємо знаменитий Великий каньйон, сфотографуємось на фоні вулканів та у карстовій печері. І вияснемо чому саме ці географічні об’єкти знаходяться на материці Північна Америка.
Прийом «Творча лабораторія»
Учні знайомляться з фізичною картою Північної Америки і роблять висновок, що рельєф материка різноманітний та відрізняється від рельєфу материків, що вже було вивчено.
Блок 2. – Змістовна частина – розв’язок завдань на розвиток уяви, фантазії.
Прийом «Естафета» - по рядам.
Прийом «Фантазування»
Уявіть собі, що в основі материків планети лежить лише одна літосферна плита.
Прийом «Аукціон»
Один учень називає, а другий показує географічний об'єкт на стінній карті. На рахунок «три» учень повинен дати відповідь. Поступово темп рахування можна збільшувати.
У цей час інші учні можуть розгадувати кросворд «Острови Америки» і ключовим словом Острів.
1. Тектонічна будова.
Прийом «Умовні знаки»
Пригадати якими умовними знаками на контурній карті позначаються: основні тектонічні структури:
• щит
• плиту
• молоду платформу
• кайнозойський вулканічний пояс
• розломи
• пояси складчастості
Прийом «Складання глосарія»
Визначте основні особливості тектонічної структури материка Північна Америка.
- плити
- платформи
- складчасті системи
Зі списку понять і географічних назв учні придумують символи до кожного з них. Створюється виставка й усі відгадують малюнки чи схематичні зображення один одного. Далі автор пояснює його.
2. Рельєф.
Прийом «Проблемне питання»
Г. Горшков писав: «У рельєфа нічого випадкового немає. Кожна рисочка рельєфу, від самої глибокої западини до самої високої гори, чимось пояснюється і чимось обумовлюється».
Прийом «Гронування».
Створити схему рельєфу Північної Америки.
Прийом «Встановити взаємозв’язки»
Учні досліджують взаємозв'язок між тектонічною будовою материк і рельєфом, використовуючи тематичні карти.
3. Корисні копалини.
Прийом «Пошук на карті».
Користуючись тектонічною картою Північної Америки визначте особливості розміщення різних груп корисних копалин.
1 група - корисні копалини, характерні для щита
2 група - корисні копалини, характерні для плити
3 група - корисні копалини, характерні для Кордильєр.
4 група - корисні копалини, характерні для Аппалачі.
Прийом «Торнадо»
Твердження – «Корисні копалини материка Північна Америка більш різноманітні ніж корисні копалини Південної Америки».
1 ряд – jpdexe.nm аргументи на захист.
2 рад – спростовує твердження
3 рад – формулює запитання з метою уточнення погляду кожного ряду.
Блок 3. – Психологічне розвантаження – релаксація.
Прийом «Оживи картину».
Лунає тиха класична музика. Учитель показує будь-яку картину і пропонує учням відповисти на низку запитань про думки й почуття, викликані картиною. До того ж думка може відображати не лише думку автора або глядача, а й відчуття об’єктів, зображних на цій картині.
Блок 4. – Головоломка
Прийом «Спільне та відмінне».
Порівняти рельєф Північної Америки і Південної Америки. Знайти спільні та відмінні риси.
Спільні:
Відмінні риси — на сході 'Північної Америки — старі гори Аппалачі.
Прийом « Закінчи речення»
Прийом «Німа карта»
Назвіть основні форми рельєфу Північної Америки та покажіть їх на картосхемі.
Виконання в зошитах для практичних робіт - Практична робота №9.
Позначення на контурній карті географічних об’єктів Північної Америки.
Прийом «Атака на вчителян»
Після вивчення матеріалу учитель і учні міняються місцями, учні ставлять цікаві питання, а вчитель чи інший учень відповідає на них. Умова – вчитель буде відповідати лише на цікаві питання. Ця умова стимулює учнів створювати проблемні питання.
Перерва- 10 хв
Блок 5. – Інтелектуальна розминка – логічне та дивергентне мислення.
Розподіл по групам
Кожен з вас бачив на небі веселку. Вона має різні кольори. Уявіть, що вам дісталась частина цієї веселки (учням роздаються кольорові аркуші паперу, за якими вони формують чотири групи, кожна група має свій колір).
Прийом «Експрес-тест»
1. Визначте спільну ознаку рельєфу Північної та Південної Америки:
А на заході та сході сформувалися високі гори;
Б серед рівнин переважать низовини;
В гірська система на заході материка;
Г рівнинний захід та гірський схід.
2. Якій формі рельєфу відповідає Канадському щиту?
А Великі рівнини; Б Центральні рівнини;
В Аппалачі; Г Лаврентійська височина.
3. Визначте основний район зосередження нафтогазових родовищ на материці Північна Америка:
А Примексиканська низовина; Б Аппалачі;
В Ґренландія; Г півострів Каліфорнія.
4. Визначте основний район зосередження вугільних родовищ у Північній Америці:
А Аппалачі; Б півострів Лабрадор;
В шельф Мексиканської затоки; Г Канадський Арктичний архіпелаг.
5. Який з перерахованих вулканів розташований на материці Північна Америка?
А Сан-Педро; Б Котопахі;
В Орісаба; Г Льюльяйльяко.
Прийом «Географічна мозаїка»
Кожна група отримує конверт із понняттям і його визначенням. Правильно визначити відповідність.
Блок 6. – друга Змістовна частина – практична робота.
4. Клімат
Прийом «Піраміда роздумів»
Перший рядок – клімат.
Другий рядок – два поняття
Третій – три поняття
Четвертий – два поняття
П’ятий – одне поняття – «скарб»
Прийом «Проблемне питання»
У жителів Північної Америки є жарт про кліматичні умови Північної Америки: «Голова» материка постійно мерзне, а «ногам» - жарко.
Справді, такі особливості географічного положення та характер рельєфу материка спричинюють формування в Північній Америці майже всіх відомих на Землі типів клімату. Розгляньмо детальніше причини їх формування та особливості.
Прийом «Аукціон»
Учні називають чинники, що впливають на формування клімату.
(Аркуші з назвами чинників прикріплюються до дошки.)
Прийом «Зигзаг».
Завдання (робота в групах за допомогою карт атласу та підручника).
Виокремити, які чинники впливають на формування клімату Північної Америки. Приклади вплив чинника на материк (докази).
Після обговорення кожна група дає відповіді. Показники прикріплюються на карті.
5. Кліматичні пояси.
Прийом «Географічний практикум»
Робота тематичними картами, кліматичними діаграмами.
Складіть характеристику кліматичних поясів Північної Америки. Результати занесіть у таблицю.
Назва кліматичного поясу |
Географічне положення |
Переважаючі повітряні маси |
Температурний Режим (літо, зима) |
Кількість опадів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Під час характеристики кліматичних поясів вчитель звертає увагу на поняття «іверіо» (вологе літо), «верано» (жарка зима), «торнадо», прикріплює на дошку.
Узагальнення роботи під керівництвом учителя
Блок 7. – Комп’ютерна підтримка мислення – ігри, робота з ЗD.
Прийом «Пошукова робота» - робота в парах
Порівняйте кліматичні пояси та їх розміщення Північної та Південної Америки:
Прийом « Вірно – не вірно»
Якщо вірно діти піднімають сині картки, а не вірно – жовті
1. На материці Північна Америка є вулкани
2. Великий каньйон – це витвір річки Маккензі
3. У східній частині Північної Америки знаходяться Аппалачі
4. Найвища вершина Кордильєр г. Елберт
5. Гори Аппалачі багаті родовищами нафти
6. На півночі знаходиться При мексиканська низовина
7. Кордильєри – найдовші гори
8. На півночі материка фундамент давньої платформи виходить на поверхню.
Прийом «Дерево рішень»
• Які кліматотворні чинники ви знаєте?
• Які повітряні маси переміщуються над Північною Америкою?
• Як морські течії впливають на клімат материка Північна Америка?
• Визначте в яких кліматичних поясах розташована Південна Америка, а в яких Північна Америка?
• Який кліматичний пояс відсутній у Північній Америці, але є в Південній Америці?
• Особливості клімату в Кордильєрах?
Блок 8. – Рефлексія – підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
• Більша частина Північної Америки розташована в межах платформи, переважає рівнинний рельєф.
• На заході — молоді гори Кордильєри, а на сході — давні гори Аппалачі.
• На формування рельєфу впливають не тільки внутрішні сили, а і зовнішні.
• Територія материка зазнала впливу давнього зледеніння, що вплинуло на рельєф.
• Особливості геологічної будови материка зумовили наявність різноманітних покладів корисних копалин.
Обов’язково домашнє завдання.