Урок "Тектонічна будова, рельєф і корисні копалини материка Північна Америка. Клімат і кліматичні пояси материка Північна Америка."

Про матеріал

Цей урок розроблено за новою структурою креативного уроку. Він має 8 блоків, які розраховані на дві академічні години і перервою між ними. Використані прийоми розвивають логічне та дивергентне мислення, уяву, творчі здібності, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.

Перегляд файлу

Урок №41-42.

 

Тектонічна будова, рельєф і корисні копалини материка Північної Америки.

Клімат і  кліматичні пояси  материка Північна Америка.

Практична робота №9. (П). (продовження).

Позначення на контурній карті географічних об'єктів Північної Америки.

 

Мета: сформувати в учнів знання про взаємозв'язок між тектонічною будовою, рельєфом, корисними копалинами, кліматом та кліматичними поясами материка Північна Америка; ознайомити учнів з рельєфом та корисними копалинами Північної Америки; розкрити роль вулканізму та давнього зледеніння у формуванні рельєфу Північної Америки, розвивати логічне мислен­ня; розвивати вміння працювати з тематичними картами, аналізувати, порівнювати; виховувати повагу до думки інших, самостійність.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта півкулі, атласи, картки, підручники.

 

Опорні та базові знання: платформа та її будова, загальні риси рельєфу материків тропічних широт, періоди горотворення, корисні копалини та їх зв'язок з тектонічною будовою, вулканізм, зледеніння, особливо­сті формування рельєфу, встановлення причинно-наслідкових зв'язків у формуванні рельєфу, розміщенні корисних копалин, клімат, циркуляція атмосфери, сонячна радіація, торнадо, Великі рівнини, Середній Захід, Гольфстрім, Кордильєри, іверіо, верано.

 

Географічна номенклатура (за програмою):

затоки: Гудзонова, Мексиканська, Аляска;

острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг;

півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан; Примексиканська низовина, Центральні і Великі рівнини;

гори: Кордильєри (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі;

течії: Лабрадорська, Каліфорнійська, Гольфстрім.

низовини: Примексиканська, Приатлантична;

рівнини: Великі, Центральні;

гори: Кордильєри (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі (г. Мітчелл);

височини: Лаврентійська

 

Організаційний момент

Перевірка присутності учнів, їх підготовки до уроку, організація уваги.

 

Блок 1.Мотивація – ефект здивування.

Прийом «Здивую всіх!» - супроводжується слайдовою презентацією або відео.

Сьогодні ми здійснимо подорож Північною Америкою. Ми подолаємо вершину г. Мак-Кінлі з висотою 6194 м, опустимось у Долину Смерті на 86 м нижче рівня моря, помандруємо ідеально плоскими рівнинами, відвідаємо знаменитий Великий каньйон, сфотографуємось на фоні вулканів та у карстовій печері. І вияснемо чому саме ці географічні об’єкти знаходяться на материці Північна Америка.

 

 Прийом «Творча лабораторія»

Учні знайомляться з фізичною картою Північної Америки і роблять висновок, що рельєф материка різноманітний та відрізняється від рельєфу материків, що вже було вивчено.

 

Блок 2. – Змістовна частина – розв’язок завдань на розвиток уяви, фантазії.

Прийом «Естафета» - по рядам.

  1.   Площа материка Північна Америка з островами складає.....
  2.   Північна Америка витягнута в напрямку ...
  3.   Північна Америка повністю розташована в ................півкулі.
  4.   Яку частину материка називають Центральною Америкою?
  5.   Крайні точки материка ...........
  6.   Найбільший острів світу що  належить до Північної Америки .....
  7.   Яку затокув  Північній Америці називають «мішком із льодом»?
  8.   Хто побував на материці Північна Америка до Христофора Колумба?
  9.   Коли відкрив острів Ньюфаундленд?
  10.  На честь А. Маккензі було названо  географічний об’єкт - ....
  11. З подорожей якого мореплавця було розпочали колонізацію материка Північна Америка?
  12. Яку велику затоку материка ПівнічнаАмерика названо на честь однієї з країн материка?

 

Прийом «Фантазування»

Уявіть собі, що в основі материків  планети лежить лише одна літосферна плита.

  • Як би це вплинуло на природу нашої планети та людей, що проживають на ній?

 

 Прийом «Аукціон»

Один учень називає, а другий показує географічний об'єкт на стінній карті. На рахунок «три» учень повинен дати відповідь. Поступово темп рахування можна збільшувати.

У цей час інші учні можуть розгадувати кросворд «Острови Америки» і ключовим словом Острів.

 

1. Тектонічна будова.

Прийом «Умовні знаки»

Пригадати якими  умовними знаками на контурній карті позначаються: основні тектонічні структури:

  щит                                                   

  плиту                                                

  молоду платформу                          

  кайнозойський вулканічний пояс 

  розломи                                                

• пояси складчастості                            

 

Прийом «Складання глосарія»

Визначте основні особливості тектонічної структури материка Північна Америка.

 - плити

 - платформи

 - складчасті системи

Зі списку понять і географічних назв учні придумують символи до кожного з них. Створюється виставка й усі відгадують малюнки чи схематичні зображення один одного. Далі автор пояснює його.

 

2. Рельєф.

Прийом «Проблемне питання»

  • Як ви розумієте ці слова?

Г. Горшков писав: «У рельєфа нічого ви­падкового немає. Кожна рисочка рельєфу, від самої глибокої западини до самої високої гори, чимось пояснюється і чимось обумовлюється».

 

Прийом «Гронування».

Створити схему рельєфу Північної Америки.

 

Прийом «Встановити взаємозв’язки»

Учні досліджують взаємозв'язок між тектонічною будовою материк і рельєфом, використовуючи тематичні карти.

 

3. Корисні копалини.

Прийом «Пошук на карті».

Користуючись тектонічною картою Північної Америки  визначте особливості розміщення різних груп корисних копалин. 

1 група - корисні копалини, характерні для щита

2 група - корисні копалини, характерні для плити

3 група - корисні копалини, характерні для Кордильєр.

4 група - корисні копалини, характерні для Аппалачі.

 

Прийом «Торнадо»

Твердження – «Корисні копалини материка Північна Америка більш різноманітні ніж корисні копалини Південної Америки».

1 ряд – jpdexe.nm аргументи на захист.

2 рад – спростовує твердження

3 рад – формулює запитання з метою уточнення погляду кожного ряду.

 

Блок 3.Психологічне розвантаження – релаксація.

Прийом «Оживи картину».

Лунає тиха класична музика. Учитель показує будь-яку картину і пропонує учням відповисти на низку запитань про думки й почуття, викликані картиною. До того ж думка може відображати не лише думку автора або глядача, а й відчуття об’єктів, зображних на цій картині.

 

Блок 4.Головоломка

Прийом «Спільне та відмінне».

Порівняти рельєф Північної Америки і Південної Америки. Знайти спільні та відмінні риси.

Спільні:

  • гірські хребти простягаються переважно в меридіо­нальному напрямку;
  • гори на заході, рівнини на сході;
  • розвинений вулка­нізм (кайнозойський вулканічний пояс);
  • молоді гори — Кордильєри, Анди.

Відмінні риси — на сході 'Північної Америки — старі гори Аппалачі.

 

Прийом « Закінчи речення»

  1.   Велика область складчастості виникла в
  2.   На Канадському щиті утворилась
  3.   Основними гірськими системами Північної Америки є
  4.   Найвищою точкою Північної Америки є
  5.   Найнижчою точкою Північної Америки є
  6.   Рельєф Північної Америки формували такі зовнішні процеси
  7.   На плиті давньої Північноамериканської платформи утворились
  8.   Про подальший розвиток земної кори свідчать

 

 Прийом «Німа карта»

Назвіть основні форми рельєфу Північної Америки та по­кажіть їх на картосхемі.

  • Чим пояснюється різноманіття форм рельєфу?

 

Виконання в зошитах для практичних робіт - Практична робота №9.

Позначення на контурній карті географічних обєктів Північної Америки.

 

Прийом «Атака на вчителян»  

Після вивчення матеріалу учитель і учні міняються місцями, учні ставлять цікаві питання, а вчитель чи інший учень відповідає на них. Умова – вчитель буде відповідати лише на цікаві питання. Ця умова стимулює учнів створювати проблемні питання.

 

Перерва- 10 хв

 

Блок 5. – Інтелектуальна розминкалогічне та дивергентне мислення.

Розподіл по групам

Кожен з вас бачив на небі веселку. Вона має різні кольори. Уявіть, що вам дісталась частина цієї веселки (учням роздаються кольо­рові аркуші паперу, за якими вони формують чотири групи, кожна група має свій колір).

 

Прийом «Експрес-тест»

1. Визначте спільну ознаку рельєфу Північної та Південної Америки:

А на заході та сході сформувалися високі гори;

Б серед рівнин переважать низовини;

В гірська система на заході материка;

Г рівнинний захід та гірський схід.

2. Якій формі рельєфу відповідає Канадському щиту?

А Великі рівнини;    Б Центральні рівнини;

В Аппалачі;     Г Лаврентійська височина.

3. Визначте основний район зосередження нафтогазових родовищ на материці Північна Америка:

А Примексиканська низовина; Б Аппалачі;

В Ґренландія;    Г півострів Каліфорнія.

4. Визначте основний район зосередження вугільних родовищ у Північній Америці:

А Аппалачі;    Б півострів Лабрадор;

В шельф Мексиканської затоки; Г Канадський Арктичний архіпелаг.

5. Який з перерахованих вулканів розташований на материці Північна Америка?

А Сан-Педро;    Б Котопахі;

В Орісаба;    Г Льюльяйльяко.

 

Прийом «Географічна мозаїка»

Кожна група отримує конверт із понняттям і його визначенням. Правильно визначити відповідність.

  1. Водна оболонка Землі, утворена океанами, морями, річками, озерами, водосховищами, а також льодовиками, підземними водами, вологою атмосфери... (Атмосфера)
  2. Прилад, який використовується для вимірювання відносної вологості по­вітря... (Гігрометр)
  3. Руйнівної сили вихор над суходолом, діаметром в кілька десяткін метрів... (Смерч)
  4. Атмосферна волога, яка випадає у вигляді дощу, снігу, граду або осідає на земну поверхню і всі предмети, що є на ній, у вигляді роси, інею, паморозі, називається... (Опади)
  5. Постійні вітри, які дмуть від зон високого тиску в тропічних широтах до екватора... (Пасати)
  6. Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов'язана нестійка хмарна погода з опадами... (Циклон)
  7. Пересування повітря в горизонтальному напрямку під впливом різниці атмосферного тиску... (Вітер)
  8. Атмосферний вихор, який має високий тиск у центрі та високий по периферії. (Атнициклон)

 

Блок 6.друга Змістовна частина – практична робота.

4. Клімат

Прийом «Піраміда роздумів»

Перший рядок – клімат.

Другий рядок – два поняття

Третій – три поняття

Четвертий – два поняття

П’ятий – одне поняття – «скарб»

 

 Прийом «Проблемне питання»

У жителів Північної Америки є жарт про кліматичні умови Північної Америки: «Голова» материка постійно мерзне, а «ногам» - жарко.

  • Як ви розумієте цей вислів?
  • Чи є в ньому науковий сенс?

Справді, такі особливості географічного положення та характер рельєфу материка спричинюють формування в Північній Америці майже всіх відомих на Землі типів клімату. Розгляньмо детальніше причини їх формування та особливості.

 

Прийом «Аукціон»

Учні називають чинники, що впливають на формування клімату.

  • Які чинники впливають на формування клімату?

(Аркуші з назвами чинників прикріплюються до дошки.)

  1. Кут падіння сонячних променів – географічна широта - сонячна радіація.
  2. Підстилаюча поверхня - рельєф (гори - бар’єр)
  3. Циркуляція повітряних мас
  4. Течії - теплі і холодні.
  5. Наближеність до морів.

 

Прийом «Зигзаг».

Завдання (робота в групах за допомогою карт атласу та підручника).

Виокремити, які чинники впливають на формування клімату Північної Америки. Приклади вплив чинника на материк (докази).

  1. Протяяжність материка з півночі на південь.
  2. Кордитьєриі – бар’єр – перешкоджають проникненню вологих повітряних мас до центральної частини материка.
  3. Вплив теплих і холодних течій.
  4. Центральна частина – вільне переміщення повіртяних мас з півночі на південь і навпаки.

Після обговорення кожна група дає відповіді. Показники прикрі­плюються на карті.

 

5. Кліматичні пояси.

Прийом «Географічний практикум»

Робота тематичними картами, кліматичними діаграмами.

Складіть характеристику кліматичних поясів Північної Америки. Результати занесіть у таблицю.

Назва

кліматичного поясу

Географічне

положення

Переважаючі

повітряні маси

Температурний

Режим (літо, зима)

Кількість

опадів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час характеристики кліматичних поясів вчитель звертає увагу на поняття «іверіо» (вологе літо), «верано» (жарка зима), «торнадо»,  прикріплює на дошку.

Узагальнення роботи під керівництвом учителя

     

Блок 7.Комп’ютерна підтримка мислення – ігри, робота з ЗD.

Прийом «Пошукова робота» - робота в парах

Порівняйте кліматичні пояси та їх розміщення Північної та Південної Америки:

  • Виділіть подібні та відмінні ознаки.
  • Яких ознак більше спільних чи відмінних?
  • Чому?

 

Прийом « Вірно – не вірно»

Якщо вірно діти піднімають сині картки, а не вірно – жовті

1. На материці Північна Америка є вулкани

2. Великий каньйон – це витвір річки Маккензі

3. У східній частині Північної Америки знаходяться Аппалачі

4. Найвища вершина Кордильєр г. Елберт

5. Гори Аппалачі багаті родовищами нафти

6. На півночі знаходиться При мексиканська низовина

7. Кордильєри – найдовші гори 

8. На півночі материка фундамент давньої платформи виходить на поверхню.

 

Прийом «Дерево рішень»

  Які кліматотворні чинники ви знаєте?

  Які повітряні маси переміщуються над Північною Америкою?

  Як морські течії впливають на клімат материка Північна Америка?

  Визначте в яких кліматичних поясах розташована Південна Америка, а в яких Північна Америка?

• Який кліматичний пояс відсутній у Північній Америці, але є в Пів­денній Америці?

  Особливості клімату в Кордильєрах?

 

Блок 8.Рефлексія – підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»

   Більша частина Північної Америки розташована в межах платформи, переважає рівнинний рельєф.

   На заході — молоді гори Кордильєри, а на сході — давні гори Аппалачі.

   На формування рельєфу впливають не тільки внутрішні сили, а і зов­нішні.

  Територія материка зазнала впливу давнього зледеніння, що вплинуло на рельєф.

  Особливості геологічної будови материка зумовили наявність різно­манітних покладів корисних копалин.

 

Обов’язково домашнє завдання.

  • Опрацювати відповідни параграф підручника.
  • Вивчити номенклатуру.
  • Підготувати презентації про головні річкові системи Північної Америки: Міссісіпі, Міссурі, Колумбія, Мак­кензі, Юкон, Колорадо.
doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
8 січня 2019
Переглядів
8151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку