Тема. Число і цифра 7. Поняття «сьомий». Склад числа 7. Дні тижня
Мета: ознайомити учнів з числом та цифрою 7, поняттям «сьомий», складом числа 7, назвами днів тижня; розвивати математичне мовлення учнів; формувати в учнів розуміння ролі математики в пізнанні явищ і закономірностей навколишнього середовища, здатність міркувати логічно; виховувати толерантність, повагу до символів нашої держави, цікавість до читання казок.
Очікувані результати: відтворює послідовність чисел у межах 10; читає і записує число 7; розуміє поняття «попереднє», «наступне» число; називає дні тижня.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: сприймати мету, яку ставить учитель; створити умови, що сприяють бажанню вчитися; контролювати й оцінювати свої результати; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку; самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком, співпрацювати в групі, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативна: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко та виразно);
соціальна: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в групі; виховувати толерантність, повагу до однокласників.
здоров’язберігаюча: формувати основи культури здоров’я під час читання та письма при роботі з цифровими пристроями;
інформаційна: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника.
Обладнання: набір математичних матеріалів (геометричні фігури), простий та кольорові олівці, ноутбук, презентація, підручник.
Тип уроку: урок - подорож.
Освітні галузі: математична, мовно - літературна, природнича, мистецька.
Хід уроку
I.Вступна частина
1.Організація класу. (Привітання, перевірка готовності учнів до уроку) Емоційне налаштування (Слайд 1)
Встало сонечко давно,
Зазирнуло у вікно.
На урок час поспішати
Математику вивчати.
- Дітки, оберіть цеглинку такого кольору, яка відповідає вашому настрою. (Слайд 2) (Так, як ми працюємо дистанційно й не маємо цеглинок, то використовуємо олівці відповідного кольору).
II.Основна частина
1.Ігрове налаштування
І дорослі, і малі, всі ми любим казочки.
І сьогодні часу не гаймо
У цікаву подорож рушаймо. (Слайд 3)
Задивився, мабуть, дід
на ялинку, на сосну
і зронив якось із ручки
рукавичку хутряну.
Рукавичка невеличка
на снігу собі лежить.
Раптом мишка тишком-нишком
з нірки вилізла й біжить.
Чи здогадалися, що це за казочка? (Казка «Рукавичка») (Слайд 4)
-Правильно. Сьогодні ми згадаємо казку «Рукавичка», але на новий лад.
Правила нашої подорожі : - «Бути активними»;
- «Бути уважними».
Починаємо нашу подорож до Казки.
II. Актуалізація вивченого матеріалу.
Послухайте уважно , дітки. (Слайд 5)
Жили собі дід та баба. Холодно взимку, дрова закінчилися, нічим топити піч. Отже, відправила баба діда до лісу. Дід так поспішав, що загубив рукавичку. А поряд мишка пробігала. Замерзла сильно та каже: « Пусти мене, рукавичко, погрітися». А рукавичка не пускає, пропонує виконати завдання.
-Дітки, давайте допоможемо мишці виконати завдання.
Завдання 1
1.Усна лічба
-Давайте всі разом полічимо від 1 до 10, від 10 до 1.
- А тепер поділимося на групи. (Розподіл дітей на групи)
Перший група лічить від 1 до 6;
друга - від 1 до 7;
всі разом від 8 до 2 .(Слайд 6.)
Завдання 2
2. Назвіть «сусідів» числа 2, 5, 6. (Слайд 7)
- Рукавичка дуже вибаглива й просить, щоб мишка виконала ще одне завдання.
-Дітки, допоможемо нашій мишці впоратися з цим завданням? (Так.)
Завдання 3 Пригадати вивчені цифри. А для цього пограємо у гру. (3хв)
https://wordwall.net/uk/resource/80032877/кількісна-лічба-до-6
-Ви молодці! Впоралися зі всіма завданнями. То рукавичка дозволила мишці потрапити до неї в гості.
-Дітки, ви трішки втомилися, давайте зараз разом із мишкою виконаємо руханку.
3. Руханка з мишкою «Ми –чудові!»
https://www.youtube.com/watch?v=qrx2V59IS_A&t=42s
III. Повідомлення теми уроку
- Дітки, сьогодні ми будемо вивчати «магічне» число 7. (Слайд 8)
-Ознайомимося з цифрою 7.
-Дізнаємося про склад числа 7.
-А також будемо вивчати дні тижня.
1.Каліграфічна хвилинка. (Слайд 9)
-А ось і жабка поспішає до рукавички. Але там вже мишка хазяйнує, і вона не пускає жабку. І пропонує жабці виконати каліграфічну хвилинку. Їй треба записати цифри, які ми повторили під час гри .
-То допоможемо нашій жабці виконати це завдання? (Так)
Завдання 4
Перед тим, як ми почнемо писати цифри, пригадаємо правила при письмі.
Прописуємо такі цифри:
-Молодці! Впоралися з цим завданням і допомогли жабці потрапити до рукавички. Тепер скільки їх стало у рукавичці? (Двоє)
- Дітки, наші пальчики трішки втомилися, то давайте виконаємо пальчикову гімнастику й зробимо ковточок водички.
2. Пальчикова гімнастика «Зайчик –хитрячок» (Ковточок водички). https://www.youtube.com/watch?v=5xvvk3Apj1Q&t=34s
VІ. Вивчення нового матеріалу
Поряд з рукавичкою стрибав зайчик і почув, що в ній хтось розмовляє. Йому стало цікаво, хто ж там живе? Він наблизився до рукавички й раптом з’явилися мишка та жабка. Зайчик почав просити, щоб вони його впустили до рукавички. А вони в один голос сказали, що треба виконати йому завдання, щоб потрапити до них. (Слайд 10)
-Дітки, чи ви згодні допомогти зайчику виконати завдання! (Так)
3. Ознайомлення із числом та цифрою 7.(Слайд 11)
Завдання 5
а )Робота з віршованою задачею
Дві машини мав Петро,
п’ять приніс йому Дмитро.
Діти разом стали грати
і машинки рахувати.
Підкажіть, будь ласка, їм:
скільки всіх машинок? … (7)
- Давайте всі разом викладемо 7 кружечків. (Викладаємо й рахуємо вголос.)
-Покажіть на пальчиках число 7. ( Супер! Ви розумнички!)
Завдання 6
б)Місце числа 7 на числовому промені. (Слайд 12)
-Які геометричні фігури зображено на малюнку?
-Скільки трикутників? Скільки квадратів? Скільки кружечків ?(7)
-Якого кольору квадратики?(Синього)
- А якого кольору кружечки?(Жовтого)
-Чи знаєте, якого кольору наш прапор? Що означають ці кольори?
- А зараз порахуйте числа від 1до 7 в прямому й зворотному порядках.
-Між якими числами стоїть 7?
4.Робота з підручником (с.23) (Слайд 13)
Завдання 7
1.Утворення числа 7
-Дітки, давайте порахуємо скільки цуценят є ліворуч? (6)
- Скільки стане, коли ще до них прийде одне цуценя? (7)
-Давайте подивимося, як утворилося число7?
- Що треба зробити, щоб утворити число 7? (До 6 додати 1)
Завдання 8
2.Знайомство з цифрою 7 (Слайд 14)
-Давайте порахуємо намистини. Скільки намистин синього кольору ? (6)
- А рожевого? (1)
- Скільки їх разом? (7)
-Розгляньте зображення.
Число «сім» на письмі позначається цифрою 7. Уважно розгляньте друковану й рукописну цифру 7. На що вона схожа?
Цифра 7, як кочерга,
У неї, бач, одна нога.
Завдання 9
3.Робота у зошиті (Слайд 15)
а)Навчання написання цифри 7.
б) Настанови вчителя
-Пам’ятаємо про правила постави при письмі. Відступаємо 1 клітинку з гори та 1клінки з боку, розпочинаємо писати.
в) Пояснення вчителя методики написання цифри 7
- Сім складається з хвилястої горизонтальної лінії, довгої прямої похилої лінії та короткої горизонтальної лінії. Починаємо писати трохи нижче середини верхньої сторони клітинки хвилясту горизонтальну лінію праворуч до верхньої правої вершини кута квадрата. Потім, не відриваючи руки, ведемо вниз довгу пряму похилу лінію до середини нижньої сторони квадрата. Відірвавши руку, посередині другого елемента проводимо горизонтальну лінію симетрично з двох сторін. Прописуємо «у повітрі», а потім у зошит.
(Учні прописують цифру 7, називаючи її елементи).
-Ви молодці! -подякував нам зайчик. І мишка з жабкою запропонували зайчику жити разом.
-Дітки, скільки тепер живе тваринок у рукавичці? (Троє)
-А ось біжить лисичка. Вона дуже змерзла. З лапки на лапку перескакує. Аж бачить на дорозі рукавичка лежить і рухається. Вона підійшла, хотіла рукавичку на лапку одягнути. Тільки-но своїм носиком доторкнулася та раптом хтось як запищить, як закричить. Усі звірята визирнули з рукавички, а лисичка й питає в них: «Чи можна я до вас завітаю в гості?» А звірятам так стало лячно, що вони могли би її впустити без виконання завдань, але зайчик пригадав, що нещодавно ця лисичка хотіла його з’їсти. Вони вирішили провчити її та запропонували виконати завдання. Розказати про магічне число 7.
-Дітки, допоможемо лисичці виконати завдання? (Так.)
4.Крісло автора (Заздалегідь підготовлені 2 учні) (Слайд 16)
Завдання 10
1.Учень.
-Число 7 – магічне число. Воно перебуває в гармонії із природою та являє собою 7 кольорів веселки, 7 планет, 7 днів тижня,7 чудес світу , 7 нот нотного стану.
- Шанування цього числа збереглося в прислів’ях та приказках «Сім п’ятниць на тиждень», «Сім раз відміряй, а один раз відріж»….
2 .Учень (Слайд 17)
-А ще число 7 зустрічається у назвах казок. Наприклад: «Білосніжка та семеро гномів», «Вовк та семеро козенят», «Сім мандрівок Синдбада», «Мертва царівна і 7 богатирів», мультфільм «Квітка – семибарвиця».
-Молодці! Впоралися з цим завданням і допомогли лисичці потрапити до рукавички. Тепер скільки звіряток стало жити у рукавичці? (Четверо)
5.Фізкультхвилинка
Дітки, наші очі трішки втомилися. Давайте виконаємо фізкультхвилинку для очей.
https://www.youtube.com/watch?v=8G87kg9s1HM&t=5s
Аж ось поряд із рукавичкою пробігає кабан. Він дуже зголоднів. Шукає собі жолуді на обід. Чує, якийсь гамір, і відразу зрозумів, що це хтось у рукавичці живе. Він підійшов ближче й відчув смачний запах, який надходив із рукавички. Йому так закортіло потрапити до неї, але тваринки почули, що хтось підійшов до рукавички. Визирнули, а кабан їм відразу каже:« Пустіть мене до рукавички! Я такий голодний, такий нещасний!» Звіряткам хоч і було шкода кабанчика, але впустити до рукавички без виконання завдань вони не погодились. (Слайд 18)
-Дітки, допоможемо кабанчику виконати завдання? (Так.)
Завдання 11
6.Робота з підручником. (Слайд 19)
Знайомство зі складом числа 7 (Завдання 3)
-Дітки, давайте порахуємо, скільки всього квіток у кожному глечику?
Скільки з них ромашок і скільки волошок?
Рахуємо й записуємо до зошита склад числа 7.
Завдання 12
7. Робота в зошиті
(Учитель нагадує про правила при письмі. Під час запису контролює, скільки клітиночок треба відступати від краю аркуша, між стовпчиками).
Рахуємо й записуємо до зошита склад числа 7 (підручник с.23 з. 3.)
7=6+1 7=3+4
7=5+2 7=2+5
7=4+3 7=1+6
-Розумнички! Впоралися з цим завданням і допомогли кабанчику потрапити до рукавички .Скільки звіряток стало жити у рукавичці? (П’ятеро)
8.Руханка
Давайте виконаємо руханку. (Зробіть ковточок водички)
Нейропсихологічна гра "Майстерні руки" (повтори, якщо зможеш)
https://www.youtube.com/watch?v=H3jbfL0zUYo
Раптом вовк відчув смачненький запах і завдяки нюху прибіг до рукавички. Йому дуже хотілося щось або когось з’їсти. Він вже не пам’ятав, коли останній раз їв. Від голоду вовк навіть забув, який сьогодні день. На порозі до рукавички його зустріли звірята. Звісно, вони злякалися вовка. Але вовк почав їх просити потрапити до рукавички та пообіцяв, що всі звірята залишаться неушкодженими. Ми вже знаємо, що до рукавички просто так звірята не впустять. Треба вовкові виконати завдання. (Слайд 20)
-Дітки, давайте й вовчику допоможемо виконати завдання, щоб він теж потрапив до рукавички. Чи згодні ви допомогти вовчикові із завданням? (Так)
Завдання 13
9.Робота з підручником. Дні тижні ( с.23 з.4) (Слайд 21)
-Діти, давайте спочатку допоможемо пригадати вовчику, який сьогодні день тижня. Хто знає, який сьогодні день тижня? (П’ятниця)
-А назвіть, який був учора день тижня? (Четвер)
-А хто може сказати, який буде завтра день тижня? (Субота)
- А хто знає, скільки всього днів у тижні? (7)
-Назвіть сьомий день тижня. (Неділя)
-Як ви визначили, що сьомий день тижня – неділя. (Перелічили всі дні по черзі).
-Так, давайте всі їх назвемо. (Понеділок, вівторок , середа, четвер, п’ятниця, субота та неділя.)
Треба запам’ятати назви днів тижня ( Разом повторюємо назви днів.)
-Розумнички! Впоралися з цим завданням і допомогли вовчику потрапити до рукавички. Вовчик заліз до рукавички й став голосно повторювати назви днів тижня, щоб запам’ятати. Скільки звіряток стало жити у рукавичці? (Шестеро)
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Аж ось почув ведмідь, як виє вовк. Йому спало на думку, що з вовчиком трапилася біда. Не вагаючись, пішов визволяти свого друга. Ішов-ішов, бачить, рукавичка лежить, а в ній хтось голосно повторює назви днів тижня. (Понеділок, вівторок…). Він підійшов ближче та й каже: «Вовчику –братику, чому ти так виєш ? З тобою все гаразд?» Звірятка почули, що це ведмідь говорить, перелякались. А вовчик визирнув із рукавички та й каже: «Привіт, Мишко! У мене все гаразд, я просто повторюю назви днів, щоб не забути. А ти, ведмедю, знаєш, який сьогодні день тижня?» Мишко замислився…А потім сказав: «Мабуть – понеділок». «Ні, сьогодні п’ятниця,»-відповіли звірята. «Ой, як соромно мені! А можна з вами повчити назви днів тижня?»- спитав ведмідь.
-Дітки, давайте разом із тваринками попрацюємо з віршиком.
Завдання 14
9.Робота з віршем. (Слайд 23)
(Для того, щоб запам’ятати дні тижня, послухайте віршик. За допомогою пальчиків на руках вчимо назви днів.)
Днів у тижні рівно сім
– Назви вивчимо усі.
Понеділок – перший день,
А за ним вівторок йде.
Далі середа, четвер –
Твердо знаю я тепер.
Після п’ятниці – субота,
Де кінчається робота.
Ну, а сьомий день який?
Та звичайно ж – вихідний.
-Дітки, ведмедику дуже сподобалося разом із нами та звірятами вчитися. Він теж захотів потрапити до рукавички. Почав залазити в неї і….
-А що сталося далі ?
-Якщо б ведмідь потрапив до рукавички, скільки б звіряток було б в ній? (7)
То ця казочка теж всередині себе має число 7.
-Чи знайшов дід рукавичку?
(Учитель пропонує учням переглянути разом із батьками українську народну казочку «Рукавичка» та пригадати події, які відбувалися у казочці. Порівняти їх з подіями, про які ми говорили під час уроку).
https://www.youtube.com/watch?v=THzOFKM_34o
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія. (Слайд 24)
- Про що ви дізналися на уроці?
- Що навчилися робити?
- Як отримати число 7 із попереднього до нього числа?
-Що означає додати 1?
- Які дні тижня ви знаєте?
-Чи запам’ятали, якого кольору прапор України?
-А скільки кольорів має веселка? (7)
-Що найбільше сподобалося?
- Давайте зараз завдяки кольорам веселки визначимо, чи все вам легко вдавалося виконувати на уроці. Оберіть,будь ласка, відповідного кольору олівець .(Вчитель проговорює, що означає кожен колір. )
Вправа «Веселка»
(Слайд 25)
–Ви чудово працювали. Всі були старанні, уважні, кмітливі. Поплескайте у долоні за свою плідну роботу. Нехай цей урок залишить у вас міцні знання й позитивний настрій. Успіхів вам у подальшому вивченні математики! Наш урок математики завершено.
Використані джерела
Електронні ресурси (інтернет)
1.Гімнастика для очей
https://www.youtube.com/watch?v=8G87kg9s1HM&t=5s
2. ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році.( Додаток до листа МОН від 30.08.2024 1.1/15776-24)
https://osvita.ua/doc/files/news/930/93002/Pochatkova__1_.pdf
3.Математика : підруч. для 1 кл.закладів загальної середньої освіти / Н.П.Листопад.-К. : УОВЦ « Оріон»,2018.-144с.
https://pidruchnyk.com.ua/1211-matematika-1-klas-lystopad.html
4. Нейропсихологічна гра "Майстерні руки" https://www.youtube.com/watch?v=H3jbfL0zUYo
5.Пальчикова гра «Зайчик –хитрячок» https://www.youtube.com/watch?v=5xvvk3Apj1Q&t=34s
6.Руханка з мишкою «Ми –чудові!» https://www.youtube.com/watch?v=qrx2V59IS_A&t=42s
7.Типова освітня програма ,розроблена під керівництвом Савченко О. Я.,
1 - 2 клас.( Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22)
https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.1-2.Savchenko.pdf
8.Українська народна казка «Рукавичка» https://www.youtube.com/watch?v=THzOFKM_34o
1