Учителя початкових класів
Криворізької гімназії № 110
Перець Оксани Володимирівни
Інтегрований урок в 1 класі
Математика і Я досліджую світ
Тема: Додаємо і віднімаємо числа. Обчислення значення виразів двома способами. Підготовчі вправи до розв’язування задач. Вода. Три стани води.
Мета: формувати в учнів обчислювальні навички; закріпити знання про компоненти та результат додавання і віднімання, зміст словосполучень збільшити на кілька одиниць, зменшити на кілька одиниць; закріпити схематичну інтерпретацію додавання і віднімання, різницевого порівняння; формувати вміння: додавати й віднімати число двома різними способами; знаходити невідомий доданок; знаходити значення математичних виразів на дві дії; закріпити знання складу чисел; розширити уявлення про воду, її три стани; розвивати увагу, пам'ять, логічне і творче мислення, зв’язне мовлення, природознавчі інтереси; виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів, зокрема до води, інтерес до вивчення математики.
Очікувані результати: здобувач освіти ознайомлений з поняттям зменшуване, від’ємник, значення різниці та назвами компонентів і результату дії віднімання; вміє знаходити значення виразів на дві дії; додавати і віднімати число 3 двома способами; знаходити невідомий доданок; складати рівність за малюнком; добирати вираз до описаної ситуації та її схематичної інтерпретації.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: приймати мету, яку ставить вчитель; бажання вчитися; контролювати й оцінювати свої результати; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку; самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, витримувати паузи);
соціальної: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в парі, групі; виховувати толерантність, повагу до однокласників та членів родини;
здоров’язберігаючої: формувати основи культури здоров’я під час читання та письма, роботи з цифровими пристроями;
інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію.
Тип уроку: Урок – подорож.
Обладнання: мультимедійний комплект, робочі аркуші, зображення криниці, зображення краплинок (веселі і сумні), комплект гри «Подарунки для пінгвінів».
Освітні галузі: математична, природознавча.
Хід уроку:
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок.
Починається урок.
Сьогодні він незвичний,
І мандрівний, і таємничий.
Тож повернімося обличчям до гостей
І лагідно їм скажемо «Добрий день!»
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас,
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 1 клас!
2. Гра «Покращення настрою» (Слайд 2)
- Виконайте дію за шкалою покращення настрою.
- Подаруйте посмішку нашим гостям. Поверніться , подаруйте посмішку мені. І з позитивними емоціями сядуть спершу дівчатка (наша краса), а за ними хлопчики ( наша сила).
- Перегляньте все на парті:
Є підручник, зошит, картки,
Є пенал і олівці…
Бачу всі готові! Молодці!
То ж гаразд, часу не гаєм
і урок вже починаємо.
- Нехай сьогоднішній день буде успішним і щедрим на добрі вчинки, мудрі думки, цікаві відкриття.
- Діти, я сьогодні прийшла на урок з чудовим настроєм і почуваюся дуже щасливою. Отже, мені цікаво дізнатися, який у вас настрій.
II. Повідомлення теми уроку та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
- Але спочатку відгадайте загадку, який гість поспішає до нас. Ще не всі зібралися на уроці?
- Герой, з яким ми проведемо сьогоднішній урок математики має братиків та сестричок, які живуть всюди: в річках і в ставках, у морях і океанах, на хмаринках і в криничках. Здогадались про кого йде мова?
(Звучить пісенька Капітошки). (Слайд 3)
А ось і він сам.
(З’являється Капітошка). (Слайд 4)
- Діти, а хто такий Капітошка?
- Капітошка - це весела краплинка чистого літнього дощу. Там, де з'являється Капітошка, розпускаються квіти, листочки й трави. Він приносить веселощі та дружбу.
- Наш Капітошка народився із чистого джерельця і за допомогою цифр потрапив у цифровий струмочок, де дізнався, що йому надійшов лист із дуже важливим повідомленням. Але вітер жартівник відніс конверт далеко-далеко до Підсумкового океану. Тож він просить у нас допомоги: знайти лист. Допоможемо, діти ?
- Відправляючись у пошуки листа разом з Капітошкою, ми пригадаємо та закріпимо додавання та віднімання чисел . Продовжимо вчитися розв’язувати задачі, обчислювати вирази на дві дії, пригадаємо склад чисел, розвиватимемо свої математичні здібності. А ще дізнаємось про деяких братиків і сестричок Капітошки та познайомимось з ними краще.
III. Актуалізація опорних знань і способів дії. Підготовчі вправи. Усний рахунок. (Слайд 5)
-Ну що ж, вирушаємо на пошуки. І першою на нашому шляху зустрілася...Що це ? Відгадайте загадку?
Тече, тече – не витече.
Біжить, біжить – не вибіжить.
(Річка)
- Перед нами “Річка усних обчислень”. Щоб її подолати, потрібно дати відповіді на запитання. Тож працюємо дружно, активно. (Слайди 6 - 24)
1. Мозковий штурм.
-Назвемо числа першого десятка.
-В зворотньому порядку.
-Назвіть парні числа.
-Назвіть непарні числа.
-Назвіть сусідів чисел 4, 7, 9.
-Яке число передує числу 2,5,8?
-Яке число стоїть після числа 1, 3, 6.
-Які арифметичні дії ви знаєте?
-Що означає додати, відняти?
-Як називаються числа при додаванні, відніманні?
-Як знайти невідомий доданок?
-Яку арифметичну дію слід виконати, щоб число 5 збільшити на 4?
- Яку арифметичну дію слід виконати, щоб число 8 зменшити на 2?
-Як дізнатися, на скільки одне число більше, чи менше за інше?
- На скільки 10 більше за 4?
- На скільки 3 менше від 7?
- Діти, ви молодці! Справившись із завданням, ми успішно переправились на інший берег річки. (Слайд 25)
2. Усний рахунок.
а) Повторення складу числа 6 і 8. (Слайди 26 - 29)
- Що це з’явилось над водою? Це мабуть водяна пара. Вода постійно випаровується.
Випаровування - це перехід води з рідкого стану в газоподібний. Навіть якщо в кімнаті
досить волого, то в повітрі концентруються дрібні краплі вологи. Стикаючись з холодним склом, тепла водяна пара трансформується в рідину, залишаючись
на охолодженій поверхні. Так і утворюється вологий наліт на поверхні – конденсат.
- А ви малювали на склі? Давайте пригадаємо склад числа 6 і 8.
б) Знаходження невідомого доданку. (Слайди 30 -35)
- А на березі росте зелена, запашна травичка, так і хочеться побігати босоніж. Але що ж це за явище, що змочило нам ніжки? Відгадайте.
Крапельки водички зранку
На травичці, по землі…
Грають в барвах на світанку
Непосидливі малі.
(Роса)
- Крапельки вранішньої роси ненароком змили деякі числа у наших виразах. Давайте ми їх спробуємо знайти.
3 + = 7 5 + = 8 + 3 = 5 5 + = 9
- Молодці, діти. І з цим завданням ви впорались. (Слайд 36)
3. Каліграфічна хвилинка. (Слайд 37)
До цієї цифри ти вже звик,
Це цифра – сніговик.
Тільки зима зміняє осінь,
Діти ліплять цифру… (8).
4. Гра «Веселі санчата» (Слайд 38)
- На що перетворюється вода взимку?
5. Фізкультхвилинка для очей. (Слайд 39)
ІV. Основна частина. Формування нових знань і способів дії.
1. Закріпити знання про компоненти та результат додавання і віднімання. . “Хмаринки суми і різниці”. (Слайди 40 - 44)
Летіли хмаринки, летіли і заплакали:
Скільки знаєм ми дощів,
Порахуйте ж бо мерщій.
Дощик з вітром,
Дощ грибний,
Дощ з веселкою ясною,
Дощик з сонцем,
Дощик з градом,
Дощик з жовтим листопадом.
А коли мороз ударить
Дощик наш сніжинкою стане,
Сніг на землю упаде,
А весною із струмком піде. (7)
- Діти, “Хмаринки суми і різниці” задоволені вашою роботою, попливли далі по небу.
2. Розв’язання виразів на дві дії. (Слайди 45- 48)
- А що це за явище спустилось понад річкою та заховало все навколо?
Уночі понад водою
Білий дім пливе рікою.
Тільки сонечко засяє –
Білий дим кудись тікає.
(Туман)
- Розв’яжіть вирази на дві дії.
8 – 4 + 3 =
9 – 5 + 4 =
7 – 4 + 6 =
- Молодці! Гарно справилися з виразами. (Слайд 49)
3. Робота з підручником. (ст. 70, завдання 2) (Слайди 50 – 55)
-Тільки весняний дощик прошумів, як
За лужком, за лісом,
Хтось у небі рушничок
Вишитий повісив.
Хто вгадає з діточок,
Що воно за рушничок?
(Веселка)
- Дітки, скажіть, а скільки кольорів має веселка? Які, назвіть.
- “Грайлива Веселка” пропонує вам підібрати схеми до задач і записати вирази.
а) Формування вмінь ставити запитання до ситуації, описаної в тексті, добирати до неї схему та складати вираз.
Завдання 2. Що можна запитати про кількість журналів у кожній ситуації? Добери відповідну схему, склади рівність.
- Діти, веселка дуже задоволена вашими відповідями.
б) Закріплення вмінь додавати і віднімати число 3 двома способами. (Слайди 56 -57)
- А ми продовжуємо подорож. І на нашому шляху розкинулось безкрає... Відгадайте, що це?
Влітку, всі до нього їдуть,
Засмагати і купатись.
На піску і на просторі
Відпочити всім на... (Морі).
Так, перед нами “Море прикладів”.
- Щоб здолати високі морські хвилі, допоможемо Капітошці розв’язати приклади двома способами.
(Запис на робочому аркуші)).
- Відкрийте підручники на сторінці 70, завдання 3.
- Записуємо вирази в зошити і коментуємо розв’язання.
4. Фізкультхвилинка. (Слайд 58)
-Дітки, ви, мабуть уже втомились, бо дорога дуже далека, та й роботи зроблено чимало? Капітошка пропонує відпочити, провести фізкультхвилинку, вдихнути свіжого повітря.
V. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
1. ”Підсумковий океан”. (Слайди 59-60)
- Діти, а ось і розкинувся перед нами безкінечним синім килимом безкрайній океан. Нарешті ми дістались до “Підсумкового океану”. А ось і лист, загублений Капітошкою, відкриймо його. Що тут? А тут у конверті якась табличка і зашифровані слова. Прочитати ми їх зможемо, якщо нагодуємо рибкою пінгвінів. Це найбільш загартовані птахи — символ Антарктиди. А живуть вони серед вічних снігів.
(Гра на дошці)
- Давайте ознайомимося з інформацією з листа.
- Допоможіть мені розкласти по скриньках слова, які називають воду в різних станах. (Слайд 61)
(Слайди 62-63)
- Прочитаємо речення, що утворилося.
VI. Заключна частина. Рефлексія.
1. “Криничка мудрості”.
-У вас на партах є веселі та сумні краплинки. Якщо вам урок сподобався, і ви вважаєте, що ви добре на ньому попрацювали, то візьміть веселу краплинку. Якщо ви уроком не задоволені, і ви вважаєте, що вам не вдалось себе проявити на ньому, то візьміть сумну.краплинку.
-А тепер давайте всі ваші краплинки запустимо у нашу “Криничку мудрості” та наповнимо її “краплинками знань” та, сподіваюсь, гарним настроєм. І стане від цього водичка в нашій криничці живильна та цілюща. (на дошці зображення криниці)
-Дітки, на цьому наша подорож закінчується, ми допомогли Капітошці знайти лист, і при цьому самі добре попрацювали. Ви великі молодці. Я вами дуже задоволена, Капітошка теж. І дарує вам на згадку свій портрет.
-Урок закінчено, можете відпочивати. (Слайд 64)