УРОК-КАЗКА
(ІНТЕГРОВАНИЙ)
ТЕМА: Додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками.
МЕТА: Формувати вміння та навики учнів додавати і віднімати звичайні дроби з однаковими знаменниками.
Розвивати навички обчислювальної техніки усної лічби, уважність, кмітливість, логічне мислення.
Виховувати активність, наполегливість, працьовитість, акуратність.
ТИП УРОКУ: Урок формування вмінь і навичок.
ЕПІГРАФ: «Якщо відразу немає успіху, то спробуй ще і ще»
ДЕВІЗ: «Обчислюй та міркуй раціонально»
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Правильність виконання перевіряю фронтально.)
- Сьогодні наш урок незвичайний .Пригадаємо, яку тему ми зараз вивчаємо?
А на уроках зарубіжної літератури ви вивчили казку «Снігова Королева». За змістом цієї казки ми сьогодні і проведемо наш урок – казку. Нехай у роботі нам допоможе вислів І.Хіксона «Якщо відразу немає успіху, то спробуйте ще і ще». Це мало б застерегти нас від можливого розчарування, від невдач. Ми продовжуємо вивчати додавання і віднімання десяткових дробів, розв’язувати з їх використанням багато цікавих вправ. І тому, обчислюйте, міркуйте, при чому раціонально, пам’ятаючи, що «швидкість потрібна, а поквапливість – шкідлива», як говорив великий російський полководець О. Суворов.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Жили – були Кай і Герда. Вони дружили, і разом вирощували квіти. Але одного зимового дня Снігова Королева забрала Кая, кинула в очі льодяні сніжинки, заморозивши його так, що він забув про Герду.
Довго Герда сумувала за Каєм і вирішила його розшукати, а ми з вами допоможемо Герді у пошуках Кая.
1) Герда знала, що нелегким буде її шлях. Вона багато готувалася, тренувала себе. Давайте ми теж потренуємось і розв’яжемо такі
УСНІ ВПРАВИ :
_________________________________________________________
2) І спочатку Герда побігла до річки, запитати, чи не знає вона де Кай?
Але річка відповіла. Коли розв’яжеш мої задачі, тоді й покажу дорогу. ( картки – човники)
3) Герда сіла в човен і поплила до володінь старої чаклунки. Бабусі дуже сподобалась дівчинка і щоб вона забула Кая бабуся розчісуючи дівчинку, зачаклувала її. А щоб зникли чари, Герді треба пригадати назву квітки, яку вирощували вони з Каєм.
Розмістивши числа в порядку зростання, одержимо назву квітки, яку вирощували Кай і Герда.
Р=8/13, А=1/13, Я=4/13, Н=5/13, Т= 10/13, О=6/13 , Д=2/13 (троянда)
4) І тепер Герда згадала про Кая, і втекла від чаклунки.
Бігла вона довго, а стомившись сіла перепочити . Прямо перед нею стрибав старий ворон. Герда запитала, чи не знає він де Кай? Ворон відповів: «Кар – кар, напевно знаю де твій принц, але скажу якщо ти мені розкажеш про минуле десяткових дробів».
Наші учні підготували цікаву інформацію з історії десяткових дробів то ж допоможемо Герді.
Учень 1.
Десяткові дроби. Як і звичайні, виникли на основі практичної потреби в торгівлі, будівництві тощо.
Розвиток науки, техніки, промисловості розширення торгівельних відносин дедалі складніших обчислень. Тому постало питання про спрощення дій з дробами. Так виникло поняття десяткового дробу.
Учень 2.
В Азії дроби застосовували ще до нашої ери (2 століття до нашої ери). У 15 столітті аль-Каші. Астроном і математик із Самарканда, у своїй праці «Ключ до арифметики» (1427р.) систематизував і значно розвинув знання про десяткові дроби. Він описав правила дій над десятковими дробами, а самі дроби зображав так: 584/ 3257 ( риска ставилась між цілою і дробовою частиною).
Учень 3.
У 1585році нідерландський учений Стевін опублікував свою працю «Десятина» про десяткові дроби (те, що десяткові дроби відкрив аль-Каші, європейці ще не знали ), але запис, який запропонував Стевін, був незручним. Наприклад, десятковий дріб 35,912 він записував так 35 9 1 2 . Кому, як знак, що розділяє цілу і дробову частини числа, запропонував математик з Шотландії Джон Непер (1550- 1617). Його математичні роботи були направлені на спрощення та впорядкування записів в арифметиці, алгебрі та тригонометрії . Але ще раніше кому застосовував німецький вчений Йоган Кеплер (1571- 1630)
5). Ворон привів Герду до принца і принцеси, але це був не Кай.
Дівчинка розповіла їм свою історію і попросила у них карету, щоб вирушити далі у пошуках Кая. Принц і принцеса погодилися, але з умовою, що Герда виконає завдання, що є в кареті.
6). Довго їхала Герда в кареті, але в лісі її схопили розбійники, забрали в неї все, а її забрала маленька розбійниця, яка була дуже жорстокою. Та розповідь Герди, її доброта і турбота про товариша роздобрила маленьку розбійницю. І вона вирішила відпустити її, але за умови, що Герда визначить периметр лісу, в якому живуть розбійники.
7) Північний олень відвіз Герду до бабусі Лапландки , яка сказала : « Моя товаришка Фінка знає де Кай, але я тобі покажу дорогу, якщо ти скажеш скільки риби у Фінки, якщо у мене ______кг , а у неї на ________ кг більше ?
8) Фінка показала дорогу до замку Снігової Королеви. Коли Герда побачила Кая, вона кинулась до нього, але Кай сидів нерухомо. В його очах і в серці були льодяні сніжинки. Їх треба розтопити. (Індивідуальні завдання на сніжинках).
ІV. Підсумок уроку.
Сніжинки розтанули. Кай впізнав Герду. Вони сміялись і плакали від радості. Бо вірність і дружба перемагають всі незгоди.
Наші знання з математики допомогли Герді і Каю. Ми з вами повторили звичайні дроби _________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Добре працювали ___________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________
Герда і Кай дякують вам за допомогу
Оцінки одержують ______________________________________
________________________________________________________
V. Домашнє завдання. ____________________________________