Урок Тема:Кров і кровообіг.

Про матеріал
Мета: узагальнити і перевірити знання учнів про внутрішнє середовище організму, його сталість, функції і склад крові та плазми, групи крові, резус-фактор, резус-кофлікт, зсідання крові, порушення діяльності серцево-судинної системи, надання першої допомоги при кровотечах.
Перегляд файлу

Тема :Кров і кровообіг.

Мета: узагальнити і перевірити знання учнів про внутрішнє середовище організму, його сталість, функції і склад крові та плазми, групи крові, резус-фактор, резус-кофлікт, зсідання крові, порушення діяльності серцево-судинної системи, надання першої допомоги при кровотечах.

Обладнання та матеріали:

Таблиці: «Будова крові», «Будова серця», «Рух крові по судинах», «Будова судин», «Перша допомога при кровотечах».

Додаткова література: шкільна бібліотека, особиста учнівська бібліотека. Допоміжний матеріал.

Гості уроку: лікар-кардіолог, фітотерапевт, діагностик, невропатолог.

Тип уроку: урок-конкурс.

Прийми роботи: робота в групах, взаємоперевірка самооцінювання знань.

Методи навчання: репродуктивний, пошуковий, візуальний, ініціативний.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційний момент:

При вивченні теми учні прослухали ряд лекцій, написали одну лабораторну роботу «Мікроскопічна будова крові» і дві практичних «Визначення частоти пульсу при різних станах організму» і «Перша допомога при кровотечах». Під час вивчення теми 8-класники виконали ряд біологічних диктантів, тестів та інших завдань. І тому узагальнений урок доцільно провести у формі уроку конкурсу із запрошенням медпрацівників центральної лікарні і фармацевта  райаптеки.

ІІ. Постановка завдання уроку:  Вивчення проблем пов’язаних з функціями, складом, фізико-хімічними властивостями крові.

Знайомство з правилами конкурсу: вибір журі (лікар, представник адміністрації, 3-5 консультантів) поділ класу на команди.

ІІІ. Проведення конкурсу:

Конкурс 1. «Мозковий штурм» - усна перевірка засвоєння основних понять і термінів.

І команда

ІІ команда

Внутрішнє середовище - це

Кров - це

Гомеостаз - це

Гемоглобін - це

Кров складається з …..

Фізіологічний розчин - це

Еритроцити - це

Лейкоцити - це

Імунітет- це

Анемія – це

Кровообіг - це

Органи кровообігу - це

Артерії - це

Серце - це

Антитіла - це

Алергени - це

Донор - це

Вени - це

Реципієнт - це

Кровотеча - це

Гемофілія - це

Фібриноген - це

Лейкопенія - це

Фагоцитоз - це

Перикард - це

Електрокардіограма - це

 

Конкурс 2. «Імунітет»

Учитель розкладає набори цифр, картки (по дві) з написами (клітинний і гуморальний). На дошці позначено цифрами різні види лейкоцитів:

1-фагоцит    2-Т-лімфоцити      3- інтерферон      4-антитіла

Зачитуються ситуації, у яких виявляється певний вид імунітету. Учні одночасно підносять картки, де вказана назва імунітету та цифра (який вид лейкоцитів бере участь).

Ситуація 1. Хворому під час операції перелили перевізну кров. Через шість років в організм цієї людини потрапив вірус грипу, людина важко захворіла. Чого раніше при захворюванні на грип у неї не спостерігалося. Який вид лейкоцитів та імунітету тут проявився?

Ситуація 2. Сімнадцятирічна дівчина захворіла на дифтерію. Хворій потрібна була негайна допомога, тому в її організм ввели лікувальну сироватку, забезпечивши цим швидке одужання внаслідок того, що лікувальна сировина – це готові ……

Ситуація 3. У пошкоджену м’язову тканину потрапили мікроорганізми, подібні до яких 5 місяців тому були присутні тут. Організм вдало позбувся їх завдяки….

Ситуація 4. 8-річна дівчинка на початку листопада перехворіла грипом, а через 2 місяці захворіла на нього знову.

Ситуація 5. У 5-річному віці хлопчик перехворів на коклюш. У наступні роки він контактував з хворими на коклюш, але сам при цьому більше не хворів.

Ситуація 6. При опікові було пошкоджено епітеліальну тканину. З часом ушкоджені клітини відмерли й організм позбувся їх. Ця ділянка епітеліальної тканини відновилися, адже ушкоджених відмерлих клітин організм позбувається завдяки ….

Конкурс 3. «Життєвий шлях еритроцита».

А зараз пограємо в «міні-театр» з невеличкою трупою акторів. Слід зобразити шлях еритроцита крові по малому і великому колу кровообігу.  Учитель роздає картки, де написані ролі: еритроцит; ліве передсердя; правий шлуночок; легені; легенева артерія; легенева вена; О2; СО2; (еритроцит бере за руку СО2, а О2 біля легені, потім у легенях вони обмінюються).

Конкурс 4. «SOS судин»

На нижньому боці кожної з шести пелюсток квітки – завдання. Ви знімаєте одну з пелюсток, де міститься запитання для вас.

Пелюстка 1. Ця кровотеча виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна)

Пелюстка 2. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір. (Венозна)

Пелюстка 3. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя, подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно. (Артеріальна)

Пелюстка 4. Людина, в якої виникла ця кровотеча, стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес. (Внутрішня)

Пелюстка 5. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку. (Венозна)

Пелюстка 6. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину в точках, де прощупується і накласти джгут. (Артеріальна)

Конкурс 5. «Ерудитів»

Від кожної команди грають по два учні ( вони повинні дати розвернуту відповідь на запитання вчителя).

  1. В середньому за добу серце перекачує 10 тон крові. За рік – 3650 тон, а протягом життя – більше 300 тис. тон. Роботу, яку виконує серце людини протягом життя, достатня для того, щоб підняти завантажений вагон на висоту Ельбрусу. Чому наше серце помітно не втомлюється, чому воно не втрачає працездатності так, наприклад, як м’язи ніг?
  2. Чому в результаті тривалого часу вдихання вуглекислого газу люди, що хворіють на серцево-судинні порушення починають себе погано почувати? Які райони, міста і в який час доби найбільш небезпечні для людей з серцево-судинними захворюваннями.
  3. Чи згодні ви з вираженням, що вена- це судина по якій рухається венозна кров? По якій вені рухається артеріальна кров?
  4. Що таке артерія? Яка найбільша артерія? Чи по всім артеріям тече артеріальна кров?
  5. Якому принципу ви слідуєте:

Їсти, щоб жити?

Жити щоб їсти?

Чому ?

  1. Як впливає на роботу серця і судин куріння?

 

Конкурс 6. «Лікар – діагностик»

Один з учасників команди буде лікарем – діагностиком серцево судинної системи. На допомогу лікареві стає медсестра (другий гравець команди) і перераховує симптоми хвороби, а лікар ставить діагноз. Кожен лікар одягає халат і лікарську шапочку.

ХВОРИЙ 1: Лікарю, при огляді хворого виявлене нерівномірне розширення вен. Причиною цього є природжена слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанців, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен).

ХВОРИЙ 2: Лікарю у цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов’язана з перевантаженням,  негативними емоціями та напруженою розумовою працею. (Гіпертонія).

ХВОРИЙ 3. Лікарю, обстеження довели, що в цього хворого ущільнилися стінки артерій, звузився їхній простір і часто утворюються тромби. Він довго хворіє на гіпертонічну хворобу та страждає на ожиріння. (Атеросклероз).

ХВОРИЙ 4. Лікарю, у цього хворого спостерігається порушення тонус судин, у результаті чого погіршився і кровообіг. Хворий нарікає на головну біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія).

ХВОРИЙ 5. Лікарю, обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м’язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до зменшення постачання його клітин киснем та поживними речовинами і часткового їх змертвіння .(Інфаркт міокарда).

ХВОРИЙ 6. Лікарю, при огляді хворого виявлено гостре порушення мозкового кровообігу, що призводить до ушкодження тканин мозку розладів його функцій. (Інсульт).

Конкурс 7. «На засипку»

  1. Що легше для людини – одну годину стояти чи одну годину іти? Чому?
  2. Чому еритроцити червоні?
  3. Чому по капілярах, хоча вони вужчі, кров тече з дуже малою швидкістю?
  4. Чому, коли кров виштовхується з шлуночків серця, вона не потрапляє в передсердя?
  5. Чому, коли кров переходить від передсердя до шлуночка серця, вона не потрапляє в кровоносні судини?
  6. Із збільшенням висоти кількість еритроцитів в крові людини збільшується чи зменшується? Поясни ?

Конкурс 8. «Кардіологів» ( в нас в гостях лікар-кардіолог)

Від команди запрошується по 1 учаснику. Вчитель задає їм по черзі слідуючи питання:

  1. Ми знаємо, що химери це міфічні чудовиська, у яких частини тіла належать різним істотам. По аналогії з цим міфом біологи називають химерами організм, якому пересаджені тканини або органи від другого організму. Але для того щоб  створити таку істоту потрібно щоб клітини організму прижилися в другому організмі. Чому бувають випадки невдалої трансплантації органів?
  2. В наш час вчені – лікарі прагнуть створити штучне серце. Для чого лікарям необхідно створити штучне серце?
  3. Люди що загинули або померли є донорами не тільки крові але й органів. Як ви вважаєте це не блюзнірство?
  4. Якою ви бачите лікарню нашого завтрашнього дня?
  5. Яким ви бачите лікаря нашого завтрашнього дня?

Конкурс 9. «Фірма «Медик»»

В наш тяжкий час, коли лікування стало платним,  а лікарські препарати дорогими, треба самим давати собі допомогу. В нас в гостях лікарі «Фірми «Медик»», які дають безкоштовні консультації по питаннях, як попередити серцево – судинні захворювання.

Відповіді на питання дають лікарі: фітотерапевт, невропатолог, фармацевт.

Конкурс 10. «Хто важливіший?»

З першої команди виходять чотири учня, три з них дають характеристики еритроцитам, лейкоцитам і тромбоцитам. Четвертий робить висновок хто ж з формених елементів важливіший. З другої команди виходять теж чотири учні, завдання яких оцінити відповіді команди противника.

Конкурс 11. «Будова серця».

З кожної команди виходить по одному учаснику – режисеру. Вони повинні розставити учнів – акторів своєї команди зобразивши будову серця людини (учитель роздає картки де написані ролі: перикард, епікард, міокард, ендокард, клапани стулкові і кишенькові, ліве і праве передсердя, лівий і правий шлуночок).

Конкурс 12. «Літературно – кардіологічний »

З поняттям «Серце» з давна пов’язують уяву про любов, волю, лицарство і т.д. Який зміст ви вкладаєте в слідуючи вирази (кожна команда по черзі зміст виразу)

  1. М’яке, добре, любляче серце - …. 
  2. кам’яне серце - ….
  3. Зроблено від щирого серця - …. 
  4. Вирвати з серця - …..
  5. Серце щемить - ……
  6. Серце пішло в п’ятки - ….
  7. Серце кров’ю обливається - …. 

IV. Заключне слово вчителя.

Якими б різними не були ці вирази по змісту всі вони говорять про одне: серце наше реагує на біль, гнів, радість. Ми різко згадуємо і не дуже цінуємо нескінченний подвиг великого й сором’язливого трудівника. Закінчиться урок і  забудетеся багато того, що ми вчили. У нас є більш важливі справи і турботи які не можуть чекати, але інколи – зупиніться, прислухайтесь. В глибині вашого тіла б’ється серце. Годинник, заведений одного разу і на все життя. Серцю працювати тяжко, не заважайте йому.

V. Підведення підсумків конкурсів (журі).

VI. Виставлення оцінок.

VII. Аналіз роботи учнів на уроці.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
4 січня 2021
Переглядів
383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку