А.А. Павленко – вчитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії, старший вчитель
Шполянської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №1
Шполянської міської ради
об’єднаної територіальної громади
Черкаської області
Тема. Південний берег Криму.
Мета. Розказати учням про Південний берег Криму як своєрідну зону
України, його розташування. Формувати уявлення про розмаїття
рослинного і тваринного світу та його збереження. Розвивати
мислення, мову, уяву, правильні уявлення про навколишній світ,
забезпечити власну активність учнів. Виховувати любов до природи
України, її багатств.
Обладнання. Таблиці, комп’ютер, картки для індивідуальної роботи,
сніжинки, мікрофон, бейджі.
Хід уроку
Девіз уроку.
Вже дзвіночок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаєм,
Працювати починаєм.
І.ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Підсумок фенологічних спостережень
-Яка зараз пора року?
- Назвіть зимові місяці.
- Який місяць?
- Яке число?
- День тижня.
- А тепер послухайте про погоду на каналі «ІНТЕР».
Телеведуча.
Сьогодні день ясний. Температура повітря___ нижче нуля за Цельсієм. Опадів не передбачається. Вітру немає.
Астрологи радять в цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 4-Б класу можуть отримати гарні оцінки.
Вчитель
На нашому уроці сьогодні присутні географи, ботаніки, зоологи, довідкове бюро, екскурсовод. Всі сіли рівненько і вирушаємо в подорож. Відгадайте, на чому ми будемо подорожувати?
Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди
Стала краплею води. (Сніжинка)
Перша зупинка «Бліц – розминка»
(Природнича гімнастика)
Друга зупинка
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вчитель
Але, щоб потрапити в мандрівку , треба перевірити домашні завдання.
(Одні учні – відповідають усно, інші – на індивідуальних картках.)
Розповідь учня про зону «Лісостеп».
Розповідь учня про зону «Степ».
Робота на картках індивідуальної перевірки знань.
Картка №1
Природничі задачі
У лівій колонці подано початок речення, а у правій –кінець. З’єднай цифри і букви- отримай повну відповідь.
1. Чим далі на південь, тим частіше мішані ліси чергуються з безлісними ділянками… |
а) набули забарвлення сухої трави, так вони менше помітні. |
2. Між зонами мішаних лісів і степу… |
б) одні з них мають довге коріння, щоб дістати воду з глибини, деякі ростуть навесні, коли достатньо вологи у грунті. |
3. Багато рослин пристосувалось до життя в умовах степу… |
в) простяглася перехідна зона лісостепу. |
4. Більшість тварин пристосувалось в степу… |
г) які переходять у безкраї рівнинні простори - степи |
Відповіді на запитання: 1-г, 2-в, 3-б, 4-а.
Розподіли назви рослин і тварин за природними зонами
|
Мішані ліси |
Степи |
Рослини |
|
|
Сосна звичайна |
|
|
Дуб звичайний |
|
|
Ковила |
|
|
Береза |
|
|
Полин гіркий |
|
|
Горицвіт весняний |
|
|
Тварини |
|
|
Борсук |
|
|
Дрохва |
|
|
Орел |
|
|
Білка |
|
|
Лось |
|
|
Перепілка |
|
|
Гадюка |
|
|
Козуля |
|
|
Їжак |
|
|
Дятел |
|
|
Вчитель
Вирушаємо до наступної зупинки. Але що це? Розпочалася завірюха. На кожній сніжинці щось написано. Хто складе слова в такій хуртовині?
(Південний берег Криму)
Хто здогадався, чому на нас сипнув такий сніжок?
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.
На Південний берег Криму буде подорож у нас.
Це ж куточок України - рідний і близький для нас.
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Третя зупинка «Географічна»
Південний берег Криму – це надзвичайно мальовничий куточок України, де перед кожним , хто ступить на цю землю відкривається незвичайна картина: золотисто-голубе під сонцем Чорне море, казкова чудова рослинність, мальовничий вид Кримських гір.
(Слово надається географам)
1 учень
Південний берег Криму – мальовничий куточок, який простягнувся вузькою смугою від мису Айя на заході до Карадагу на сході. Тут дивовижно поєднується ніжна блакить моря з буйною смарагдовою зеленню долин і своєрідною красою.
2 учень
На Кримській землі можна спостерігати ознаки всіх природних зон нашої планети. Наприклад, на Ангарському перевалі катаються лижники, а в Ялті цвітуть троянди, на південному березі Криму панує запах магнолій, а в горах тільки-но з’явились фіалки.
О тій самій годині можна побачити різні пори року, якщо піднятися від жаркого пляжу моря до вершини гори.
Упродовж спекотного літа море так нагрівається, що і взимку своїм теплом зігріває повітря.
3 учень
Далеко в море видається велика ділянка суші – півострів Крим. Природа його дивовижна! Південну частину займає степ, на півдні пролягають гори, які спускаються просто до моря. Кримські гори порівняно невисокі й тягнуться із заходу на схід на 150 км. Найвища вершина Криму – гора Роман-Кош. Має висоту 1545м. Між горами й морем тягнеться смуга узбережжя – Південний берег Криму.
4 учень
Гори захищають цей куточок від північних вітрів, а море пом’якшує спеку. Це найтепліший регіон країни. Тут весна настає в лютому, а без морозний період перевищує 220 днів. За кількістю сонячних днів Крим займає одне з перших місць у Східній Європі.
5 учень
Південний берег Криму – це смуга суші завширшки вд 1 до 12 кілометрів між Кримськими горами і Чорним морем.
Сонячні промені майже прямовисно падають на Південний берег Криму. Весна тут розпочинається ще в лютому місяці. Літо довге, спекотне. Зима дуже тепла. Опади випадають восени і взимку.
Четверта зупинка «Книжкова»
На ній ми попрацюємо з книгою. Сторінки підручника 127- 128.
Бесіда
Де знаходиться Південний берег Криму? Які особливості пір року на узбережжі?
П’ята зупинка «Самостійна»
Робота в зошиті.
Дай характеристику пір року на Південному березі Криму.
Пори року |
Характерні ознаки пір року |
|
|
|
|
|
|
|
|
Шоста зупинка «Ботанічна»
6 учень
Південний берег Криму багатий на незвичайні рослини. Типовий приморський ландшафт до висоти 400-500 метрів складає так званий шиб ляк. Це зарості колючого чагарника, що перемежовується з невисокими деревами. Шипшина, ожина, глід з іншими кущами утворюють непролазні зарості. Звичайні для таких місць такі дерева, як граб і дуб.
7 учень
Вище в горах з’являються ліси, що складаються з кримської сосни, пухнастого та скального дубів. На висоті 1000-1300 метрів ростуть великі дубові та мішані ліси з участю сосни кримської. Тут росте і бук – дуже вологолюбна порода дерева, бо в горах кількість опадів доходить до 1100 міліметрів.
8 учень
Уявляєте , у Криму ростуть навіть кактуси!. Це – опунція. Її плоди дуже смачні.
На схилах гір розташовані Кримський заповідник, Ялтинський гірсько-лісовий заповідник і Карадазький заповідник. На схилах гір розташовані Кримський заповідник, Ялтинський гірсько-лісовий заповідник і Карадазький заповідник. Надзвичайно мальовничі місця узбережжя Криму є важливим районом туризму.
9 учень
За багатством видового складу рослинних угрупувань Ялтинський заповідник займає провідне місце серед заповідників України. Серед усіх представлених тут видів рослин багато рідкісних. 43 види занесено до Червоної книги України.
10 учень
В курортній зоні Криму можна зустріти кипариси, пальми, магнолії, лаври, мексиканські сосни, ліванські кедри, завезені сюди з різних куточків світу. Природна рослинність Південного берега Криму представлена низькорослими лісами, заростями чагарників, сухостійних трав. Тут поширені пухнастий дуб, суничне дерево, деревовидний ялівець.
11 учень
Південні схили гір дуже схожі на середньо морське узбережжя. Тому ці місця сподобались і грекам, і римлянам. Вони привезли сюди пірамідальні кипариси – невід’ємний атрибут чорноморських курортів.
Тільки в Криму ви зустрінетесь з середньоземноморською сосною Вона відрізняється від звичайної довгими голками. Біля Ялти є навіть заповідник,в якому ростуть величезні кримські сосни. Морське та чисте гірське повітря, насичене ароматом хвої, має лікарські властивості.
Екскурсовод
Неподалік від Ялти розкинувся дивовижний парк, який порівнюють із садами вавілонської цариці Семіраміди. Це Нікітський ботанічний сад, заснований у 1812 році відомим російським ботаніком Стівеном, котрий висадив тут 175000 екземплярів рослин з усіх кінців Землі.
Ботанічний сад у селищі Нікіта заслужено вважається одним із кращих у Європі і незрівняним за видовою розмаїтістю рослин. Тут можна побачити кедри: ліванський і гімалайський, гігантські секвойї, дику фісташку, чий вік сягає за тисячу років.
Розарій ботанічного саду нараховує кілька тисяч сортів троянд. Ботанічний сад сприяє збереженню рідкісних і зникаючих видів.
Сьома зупинка « Зоологічна»
12 учень
Різноманітний тваринний світ Південного берега Криму. Тут живе багато комах: метелики, жуки, коники, бабки. Серед них є рідкісні: метелик – бражник мертва голова, який занесений до Червоної книги України.
Комахи є кормом для земноводних, плазунів, птахів.
13 учень
Кожної весни в гаї та парки прилітають птахи: солов’ї, дрозди, мухоловки. На берегах селяться чайки, баклани, качки, які живляться рибою. Полювати на дрібних гризунів: мишей, ховрахів, білок, зайців прилітають хижі птахи: орли, яструби.
Для збереження й охорони природи Південного берега Криму створено заповідники: Карадазький і мис Мартьян.
Вчитель
Кара-даг – давній вулкан, який був діючим півтори сотні мільйонів років тому. Гострі скелі Кара-дагу утворені з вулканічних порід. Природа створила химерні замки: протягом століть вітер і вода «працювали» над м’якими породами. Найдивовижніша скеля – Золоті ворота. Це скеля – острівець у Чорному морі, що стримить за 85 метрів від берега і являє собою арку заввишки 25 метрів.
Крим – це надзвичайно чудовий край для відпочинку. Цілюща морська вода і теплий морський вітерець, мінеральні джерела, мальовничі пляжі, розкішна рослинність – все це в комплексі впливає на організм людини, поліпшує її самопочуття. Крим – оздоровниця міжнародного значення.
Покращується здоров’я дітей. Вже кілька десятиліть діє дитячий центр «Артек».
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Восьма зупинка. Технологія «Мікрофон»
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Дев’ята зупинка «Підсумкова».
Тести
1.Гори, розташовані на півдні України
А) Карпатські; Б) Кримські; В)Уральські.
2. За висотою Кримські гори є:
А) низькими; Б) середніми; В)високими.
3. Найвища гора Кримських гір;
А)Джомолунгма; Б) Роман-Кош; В) Говерла.
4. Висота Роман-Кош;
А) 2061м; Б) 5061 м; В)1545м.
5. Які рослини ростуть в Криму;
А) Суничне дерево, лавр, ялівець.
Б) Смерека, бук, модрина.
6. Тільки в Криму є :
А) Білка карпатська;
Б) Ведмідь бурий;
Г) Полоз леопардовий.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Десята зупинка « Домашнє завдання»
1.Опрацювати статті підручника ст..127 -131
2.Створити фотоальбом «Мальовничий куточок України»
3. Підготувати розповідь про одного представника тваринного або рослинного світу