Кожна пора року незвичайна, неповторна. Дітям з особливими освітніми потребами важко побачити цю красу, проявити любов до природи, охорони природи.
ТЕМА: Пори року. Осінь.
МЕТА: Узагальнити знання учнів про ознаки осені; вчити їх спостерігати за змінами у природі; - розвивати спостережливість, логічне мислення; навички усного мовлення; - вчити дітей бачити красу рідної землі, милуватися нею.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації і картинки осені;
осіннє листя, олівці, картки з завданнями;
уривки мелодій з " Пір року " П.І.Чайковського та А.Вівальді;
кошик з овочами, фруктами.
ХІД УРОКУ:
І. Фенологічні спостереження. Робота у парах.
а) Як називається сьогоднішній день? Підкресліть його назву. Яке сьогодні число? Підкресліть його. Скільки днів у тижні, назвіть їх.
б) Подивіться у вікно, подумайте, що ви можете сказати про сьогоднішній день. (відповіді дітей)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Коли з дерев всі листочки злітають,
Коли вже на південь птахи відлітають,
Коли небо синє, холодний дощ ллється,
Оця пора року як зветься?
(Осінь).
( Вивішується картина і ілюстрації про осінь).
Вчитель: Осінь… Зворушлива пора в’янення природи… Ранки вже холодні. Сріблиться інеєм потьмяніла трава, золотими блискітками горять жовті листки лип, палають багряні клени та червоні кетяги горобини. А у небі нескінченно пливуть низькі сірі хмари, готові ось-ось розплакатися осіннім дощем. Ось послухайте, якою побачив композитор П.І. Чайковський і скажіть, що ви собі уявили.
( Відповіді дітей: летить павутиння, кружляє листя, стеляться килимки, сіється дрібний дощ).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Легенда
За народним переказом осінь – старша дочка сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
(Діти називають по одному, вчитель вивішує малюнки).
Знов лункий шкільний дзвінок
нас покликав на урок.
Як цей місяць звати? Прошу відгадати.
( Вересень)
( Вивішується картинка місяця вересня).
Вересень ближче до літа, ніж до зими. Саме о цій порі викидає рожево-бузкове суцвіття вічнозелений верес. У давнину вересень називали ще "септебрій", "септябрь" - від того, що був він сьомим місяцем. Неповторна ознака вересня – бабине літо, швидкоплинне повернення тепла, що триває від кількох днів до кількох тижнів. Тоді у повітрі снує сріблясте павутиння, осідає на деревах, кущах, будівлях.
Кличуть нас ліси, поля, сади
Дозбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте.
То землею ходить місяць… (Жовтень).
( Вивішується картинка місяця жовтня).
Цікаво що на Русі жовтень з кінця ХУ до початку ХУІІ століття був другим місяцем і лише потім став десятим. Тоді його називали " весільник" – бо відбувалися весілля. У жовтні дедалі частіше теплі, сонячні дні чергуються з похмурими, дощовими.
Капа з неба, дахів, сріх,
Дощ холодний, перший сніг,
Почорнів без листя сад,
Що за місяць? (Листопад)
У народі листопад називали ще " падолистом", " листогнієм". А може це погано, що листя опадає? Що скажете?
І учень: Листя опадає тому, що так дерева готуються до зими і краще переносять морози.
ІІ учень: Взимку гілки не обламаються від снігу і вітрів.
ІІІ учень: Опале листя є добривом для землі.
ІУ учень: Затримує вологу.
У учень: Взимку є теплою ковдрою для коренів, комах і звірят у лісі.
Молодці! А тепер пограємо у гру "Ходить Осінь лісом".
Вчитель: Ходить Осінь лісом і звірят питає:
Осінь: Що ви поробляєте, як про зиму дбаєте?
Вчитель: Загойдалась гілка, обізвалась білка!
Білка: Я збираю шишки, жолуді, горішки.
Вчитель: Обізвався Їжачок!
Їжачок: В мене шубка з голочок,
Я носив суниці, грушки і гриби.
Вчитель: Осінь рада. Добре діти. Ви у мене працьовиті.
ІУ. Мандрівка у сади і поля.
( На дошці ілюстрації саду і городу).
Вчитель: Із садів, полів і грядок
Принесла дарунків щедрих
Повен кошик на сніданок.
( Діти дістають із накритого рушником кошика якийсь осінній подарунок, характеризують його і кладуть туди, де він росте: до саду чи городу).
Діти: Яблуко росте у саду – це фрукт ( кладуть до саду). Воно жовте, солодке,
смачне.
Буряк росте на городі – це овоч. Він червоний і поживний.
(Так далі характеризують грушу, капусту, цибулю, моркву).
За правильні відповіді учні отримують осінні листочки.
Вчитель: Хочу вам запропонувати
Дарами осені поласувати.
Очі швидко закривай
Дар до ротика вкладай.
Що це? Нумо, відгадай!
(Діти куштують шматочки яблука, помідора, огірка, груші, винограду, кукурудзи, кавуна, дині. Відгадують: овоч чи фрукт, називаючи його).
( Діти виконують чистомовки з рухами).
Ом-ом-ом – ходить осінь під вікном.
Ім – ім – ім – заглядає осінь в дім.
Ма – ма – ма – плаче осінь, йде зима.
У. Узагальнення, повторення, закріплення вивченого.
1. А тепер перевіримо, що ви запам’ятали.
Пограємо у " Добавлянку ".
Прийшла золота …(осінь)
На деревах пожовкло…(листя)
Часто ідуть …(дощі)
Спорожніли …(поля) і (сади)
Незабаром настане …(зима)
Завдання: - Назви предмети. Знайди зайве. Чому?
" Квіточка", "Горобець", "Метелик".
Що буває, коли небо ридає?
Прийшов незнати хто, забрав
Незнати що, пішов туди,
Незнати куди.
УІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми "Осінь". Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про свої спостереження, намагалися передати у словах власні почуття.
(Оцінювання учнів)
Збіг урок наш, як коротка мить,
Дуже швидко час у грі біжить.
Ще попереду у нас багато кроків,
І цікавих і важких уроків.