Урок. Тема: " Пори року. Осінь"

Про матеріал

Кожна пора року незвичайна, неповторна. Дітям з особливими освітніми потребами важко побачити цю красу, проявити любов до природи, охорони природи.

Перегляд файлу

ТЕМА:   Пори року. Осінь.

МЕТА:   Узагальнити знання учнів про ознаки осені; вчити їх спостерігати за змінами у природі; - розвивати спостережливість, логічне  мислення; навички усного мовлення; - вчити дітей бачити красу рідної землі, милуватися нею.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації і картинки осені;

                              осіннє листя, олівці, картки з завданнями;

                              уривки мелодій з " Пір року " П.І.Чайковського та А.Вівальді;

                              кошик з овочами, фруктами.

 

                                                ХІД   УРОКУ:

І.  Фенологічні спостереження. Робота у парах.

    а) Як називається сьогоднішній день? Підкресліть його назву. Яке сьогодні число? Підкресліть його. Скільки днів у тижні, назвіть їх.

     б)  Подивіться у вікно, подумайте, що ви можете сказати про сьогоднішній день. (відповіді дітей)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Загадка про осінь.

                  Коли з дерев всі листочки злітають,

                  Коли вже на південь птахи відлітають,

                  Коли небо синє, холодний дощ ллється,

                  Оця пора року як зветься?

                                                             (Осінь).

( Вивішується картина і ілюстрації про осінь).

Вчитель:  Осінь… Зворушлива пора в’янення природи… Ранки вже холодні. Сріблиться інеєм потьмяніла трава, золотими блискітками горять жовті листки лип, палають багряні клени та червоні кетяги горобини. А у небі нескінченно пливуть низькі сірі хмари, готові ось-ось розплакатися осіннім дощем. Ось послухайте, якою побачив композитор П.І. Чайковський і скажіть, що ви собі уявили.

( Відповіді дітей: летить павутиння, кружляє листя, стеляться килимки, сіється дрібний дощ).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми повторимо і закріпимо все вивчене про пору року осінь. Послухайте легенду.

 

                                            Легенда

За народним переказом осінь – старша дочка сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

  • Забирай усе моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе. І Осінь виконує наказ Сонця: кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
  • Чому осінь називають золотою? Багатою?
  • Назвіть овочі і фрукти, які  " збирає " осінь.

(Діти називають по одному, вчитель вивішує малюнки).

  • Кожна пора року має своїх синочків -  місяців і осінь теж їх має.
  1. Відгадування загадок про місяці.

                             Знов лункий шкільний дзвінок

                             нас покликав на урок.

                             Як цей місяць звати? Прошу відгадати.

                                                       ( Вересень)

( Вивішується картинка місяця вересня).

  • А чому ще так назвали цей місяць?

Вересень ближче до літа, ніж до зими. Саме о цій порі викидає рожево-бузкове суцвіття вічнозелений верес. У давнину вересень називали ще "септебрій", "септябрь" -  від того, що був він сьомим місяцем. Неповторна ознака вересня – бабине літо, швидкоплинне повернення тепла, що триває від кількох днів до кількох тижнів. Тоді у повітрі снує сріблясте павутиння, осідає на деревах, кущах, будівлях.

                                  Кличуть нас ліси, поля, сади

                                  Дозбирати осені плоди.

                                  Із дерев спадає листя жовте.

                                  То землею ходить місяць… (Жовтень).

( Вивішується картинка місяця жовтня).

Цікаво що на Русі жовтень з кінця   ХУ до початку ХУІІ століття був другим місяцем і лише потім став десятим. Тоді його називали " весільник" – бо відбувалися весілля. У жовтні дедалі частіше теплі, сонячні дні чергуються з похмурими, дощовими.

                                         Капа з неба, дахів, сріх,

                                         Дощ холодний, перший сніг,

                                         Почорнів без листя сад,

                                         Що за місяць?    (Листопад)

   У народі листопад називали ще " падолистом", " листогнієм". А може це погано, що листя опадає? Що скажете?

І учень:     Листя опадає тому, що так дерева готуються до зими і краще                          переносять морози.

 

ІІ учень:     Взимку гілки не обламаються від снігу і вітрів.

ІІІ учень:    Опале листя є добривом для землі.

ІУ учень:    Затримує вологу.

У учень:     Взимку є теплою ковдрою для коренів, комах і звірят у лісі.

Молодці!   А тепер пограємо у гру "Ходить Осінь лісом".

Вчитель:    Ходить Осінь лісом і звірят питає:

Осінь:        Що ви поробляєте, як про зиму дбаєте?

Вчитель:    Загойдалась гілка, обізвалась білка!

Білка:         Я збираю шишки, жолуді, горішки.

Вчитель:    Обізвався Їжачок!

Їжачок:      В мене шубка з голочок,

                   Я носив суниці, грушки і гриби.

Вчитель:    Осінь рада. Добре діти. Ви у мене працьовиті.

ІУ.  Мандрівка у сади і поля.

  1. Гра " Що це ? "

( На дошці ілюстрації саду і городу).

Вчитель:               Із садів, полів і грядок

                               Принесла дарунків щедрих

                               Повен кошик на сніданок.

( Діти дістають із накритого рушником кошика якийсь осінній подарунок, характеризують його і кладуть туди, де він росте: до саду чи городу).

Діти:  Яблуко росте у саду – це фрукт ( кладуть до саду). Воно жовте, солодке,

           смачне.

           Буряк росте на городі – це овоч. Він червоний і поживний.

(Так далі характеризують грушу, капусту, цибулю, моркву).

За правильні відповіді учні отримують осінні листочки.

  1. Гра " Ласунка".

Вчитель:  Хочу вам запропонувати

                 Дарами осені поласувати.

                 Очі швидко закривай

                 Дар до ротика вкладай.

                 Що це? Нумо, відгадай!

(Діти куштують шматочки яблука, помідора, огірка, груші, винограду, кукурудзи, кавуна, дині. Відгадують: овоч чи фрукт, називаючи його).

  1. Фізкультхвилинка – цікавинка.

( Діти виконують чистомовки з рухами).

Ом-ом-ом – ходить осінь під вікном.

Ім – ім – ім – заглядає осінь в дім.

Ма – ма – ма – плаче осінь, йде зима.

У. Узагальнення, повторення, закріплення вивченого.

1. А тепер перевіримо, що ви запам’ятали.

Пограємо у " Добавлянку ".

            Прийшла золота …(осінь)

            На деревах пожовкло…(листя)

            Часто ідуть …(дощі)

            Спорожніли …(поля) і (сади)

            Незабаром настане …(зима)

  1. Гра " Кмітливість ".

Завдання: - Назви предмети. Знайди зайве. Чому?

  1. " Пальчикова" гімнастика

" Квіточка",  "Горобець", "Метелик".

  1. Загадки.

                     Що буває, коли небо ридає?

                     Прийшов незнати хто, забрав

                     Незнати що, пішов туди,

                     Незнати куди.

УІ.  Підсумок уроку. Домашнє завдання.

  • Ми сьогодні говорили про осінь, слухали музику, милувались осіннім пейзажем.

Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми "Осінь". Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про свої спостереження, намагалися передати у словах власні почуття.

(Оцінювання учнів)

                                      Збіг урок наш, як коротка мить,

                                      Дуже швидко час у грі біжить.

                                      Ще попереду у нас багато кроків,

                                      І цікавих і важких уроків.

 

 

doc
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
26 липня 2018
Переглядів
3246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку