Урок тема: «Поширення плодів та насіння, їх значення у природі та для людини»

Про матеріал
Розробка уроку з біологіі для учнів 6 класу. Можна використовувати для проведення відкритого уроку
Перегляд файлу

Тема: «Поширення плодів та насіння, їх значення у природі та для людини»

Мета:

  •    навчальна: Продовжувати формувати поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плоду, їх будову та різноманітність як результат пристосування). Сформувати в учнів поняття про способи поширення насіння і плодів; ознайомити їх з основними засобами поширення у природі. З’ясувати, яке значення мають плоди у житті людини.
  •    розвивальна: Розвивати вміння концентрувати увагу, пізнавальний інтерес, уміння і навички самостійного оволодіння знаннями; вміння та навички застосовувати теоретичні знання під час виконання практичних завдань, розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, прогнозувати, вільно висловлювати думки, вибирати головне з тексту підручника;
  •    виховна: Виховувати інтерес до національної культури, відповідальність, толерантне ставлення один до одного; культуру спілкування, бережне ставлення до природи та свого здоров’я, інтерес до предмету.

Формування компетентностей:

  •     комунікативна;
  •     інформаційна;
  •     саморозвитку й самоосвіти;
  •     екологічна грамотність і здорове життя;
  •     обізнаність і самовираження у сфері культури.

Методи й форми роботи: словесні, пояснювально-ілюстративні, частково-пошукові, практичні, інтерактивні, проектна діяльність, групова робота.

Базові поняття та терміни: маточка, зав’язь, зародковий мішок, насінний зачаток, плід, автохорія, гідрохорія, анемохорія, орнітохорія, антропохорія.

Обладнання та матеріали: малюнки, підручник, колекція плодів і насіння, комп’ютер,телевізор.

Тип уроку: комбінований

 

Хронометраж уроку:

  1.            Організаційний момент – 1 хв
  2.            Актуалізація опорних знань – 3 хв
  3.            Мотивація матеріалу і визначення теми уроку – 3 хв
  4.            Перевірка набутих знань – 10 хв (7+3)
  5.            Фізкульт хвилинка – 2 хв
  6.            Вивчення нового матеріалу – 20 хв
  7.            Рефлексія – 3 хв
  8.            Підсумки – 3 хв

Хід уроку:

  1.      Організаційний етап

Добрий день, діти. (слайд №1)

Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай щасливішим за всі той день і ту годину, коли ти засвоїв багато нового». Тож зробімо цей день щасливішим за всі, посміхнемось один одному, і вперед до нових знань.

 

  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок (слайд №2)

Діти, а скажіть мені, хто знає таку рослину як калина? Так, це символ нашої країни, а як же ця рослина з’явилась серед нас?

Дівчата отримали завдання дослідити, чому саме калина стала символом України, та яким чином рослина з’явилась серед нас.

Захист мініпроєкту «Образ калини в український культурі».(інформаційна компетентність, обізнаність і самовираження у сфері культури)

Учениця:

  •         Я хочу розповісти вам легенду про походження та розповсюдження плоду, який став символом нашого українського народу.

Колись на нашу землю напали татари. Вони захопили в полон дівчат і примусили бути провідниками до осель, де жили їх рідні. Дівчата завели чужинців у непрохідні лісові хащі, подалі від свого поселення. Нападники не могли звідти вибратися, а патріотки, незважаючи на жахливі тортури, відмовились  показати їм дорогу. Розлючені чужинці порубали дівчат шаблями і там, де пролилася кров бранок, зросли калинові кущі з кетягами яскраво-червоних ягід. Плоди калини, ніби краплини крові, пролитої волелюбними дочками українського народу, а кожна насінина схожа на людське серце.

Калина - символ рідної землі, батьківської  хати, невмирущості роду людського.  В Україні був прекрасний звичай: народжувався син - висаджували жолуді, з'являлася донька - висівали калинове зерня.

 

  1. Мотивація, повідомлення теми, мети й завдань уроку

Учитель. Звичайно, це легенда. Усі ми знаємо, що рослини з’являються за допомогою насіння чи коріння (у рослини є органи вегетативні та генеративні, вегетативні органи слугують для процесів дихання, живлення, обміну речовин, а також для розмноження – корінь, стебло, листя. А генеративні (квітка, сім’я, плід)  – це органи, які забезпечують статеве розмноження. Але насіння різноманітних рослин часто опиняється далеко від рослини, на якій воно утворене. Для рослини важливо забезпечувати якомога ширше його розповсюдження і розселення. А ще народне прислів’я каже, що яблуко від яблуньки недалеко котиться. У дійсності плоди нерідко виявляються досить таки далеко від материнської рослини завдяки різним пристосуванням. Хто ж їм допомагає в цьому? Отже тема уроку «Поширення плодів та насіння, їх значення у природі і для людини». (слайд №3)

Наше завдання (слайд №4)  дослідити способи поширення насіння і плодів, з’ясувати, яке значення мають плоди у житті людини. Після вивчення  цих  питань ви впевнитесь, що плоди - це користь для вашого організму. Навчитеся обирати плоди, які корисні для здоров’я.

Але перш ніж перейти до розгляду даних питань, ми пригадаємо що таке плід, як утворюються плоди та насіння.

  1. Перевірка набутих знань(слайд №5)

Сьогодні на урок ви прийшли з певним багажем знань, які отримали на попередніх уроках. Перевіримо домашнє завдання.

Для цього ви об’єднались у групи та отримаєте конверти, в яких знаходяться різні вправи. (Роздаються конверти із завданнями)

 Відкрийте їх, ознайомтесь із завданням та виконайте його. (комунікативна компетентність).

ЧАС ВИКОНАННЯ 10 ХВ.

1 група:  «Доміно» (слайд №6,№7) (додаток№1) . 

За принципом доміно складіть ланцюжок послідовних етапів утворення плоду із квітки:

Квітка,    яйцеклітина,     зародковий мішок ,    плід,       запліднення,

насінний зачаток ,    насінина,    спермії,      зав’язь,       маточка.

відповідь: квітка - маточка - зав’язь – насінний зачаток -  зародковий мішок –яйцеклітина – сперміі – запліднення – насінина - плід

2 група: Позначте на малюнках особливості будови  плодів; (слайд №8,№9)  (додаток№2)

Відповідь:

  1. зовнішній шар (екзокарпій)
  2. середній шар (мезокарпій)
  3. внутрішній шар (ендокарпій)
  4. насінина

 

 

 

3 група: Розгляньте хмару тегів, знайдіть визначення плоду та види плодів; (слайд №10,№11)   (додаток№3)

 

 

C:\Users\user\Desktop\Шевцова\для відкритого уроку\Word Art.jpeg

відповідь: Плід-це генеративний орган рослини,що розвивається із квітки.За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті.

4 група: Впізнайте типи плодів; (слайд №12)  (додаток№4)

1

Результат пошуку зображень за запитом "мак плод"

2

Результат пошуку зображень за запитом "клен плод"

3

Пов’язане зображення

4

Результат пошуку зображень за запитом "зерновка плод"

5

Пов’язане зображення

6

Пов’язане зображення

Тип плоду:

1 - ____________________________

2 - ____________________________

3 - ____________________________

4 - ____________________________

5 - ____________________________

6 - ____________________________

 

відповідь:1-коробочка,2-крилатка,3-яблуко,4-зернівка,5-стручок,6-біб

5 група: Продовжіть речення; (слайд №13) (додаток №5)

  • Після запилення і запліднення з зав’язі квітки утворюється ______________
  • Плоди бувають __________________ і _______________________________
  • Однонасінний соковитий плід називається _________________________, він зустрічається у ____________________________________________________
  • Соковиті багатонасінні плоди називаються ____________________________

_____________________________, вони утворюються у ______________________________________________________________________________________

  • Однонасінні сухі плоди називаються __________________________________________________________, вони зустрічаються у _____________________________________________________________________________________
  • Сухі багатонасінні плоди називаються ________________________________________________________, вони утворюються у ______________________________________________________________________________________
  • Плоди – це пристосування для ______________________________________

Відповідь: плід;сухі, соковиті; кістянка; сливі, вишні, персику, абрикосі; яблуко, ягода,гарбузина,помаранча;грушах,помідорах,огірках,гарбузі;сім’янка,зернівка,крилатка;кукурудзі,рисі,просі,соняшнику;коробочка,стручок,біб,стручечок;квасолі,гороху,гірчиці;захист та поширення насіння.

6 група: Вправа «КОШИК» (слайд №14)  (Учні у два кошики, виставлених на столі, мають відсортувати плоди). ЗАЙВЕ - бульба картоплі, буряк, редис, морква, цибулина. А чому це зайве? (Так, правильно, у плодах є насіння).

Для перевірки демонструємо слайди с правильними відповідями.

 

  1.   Фізкультхвилинка(слайд №15)  

Діти – ви великі молодці, оскільки показали гарні знання, але знань ніколи не буває багато  і нам  є ще над чим працювати.                             

Вправа «Австралійський дощ»

Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.

  •    Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
  •    Піднімається вітер (потираємо руки).
  •    Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
  •    Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).
  •    Злива перетворилась на бурю (тупаємо).
  •    Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
  •    Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
  •    Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
  •    Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки).

  1. Вивчення нового матеріалу

А  зараз пропоную переглянути відео-фрагмент «Поширення плодів» (слайд №16)   та знайти відповідь на таке запитання: «Як  рослини  вміють мандрувати?» та які є  у рослин пристосування для здійснення далеких подорожей?

Перегляд відео-фрагмента. Під час перегляду відео пропоную вам у зошиті  скласти опорну схему «Способи поширення плодів.»

(слайд №17)  

За допомогою чого ж мандрує рослина? Які є способи поширення плодів?  Вітром-анемохорія, водою-гідрохорія, тваринами-зоохорія, людиною-антропохорія, самостійно –автохорія.

Візьміть свої ментальні карти та доповніть їх знаннями про способи поширення плодів та насіння. (слайд №18)  

Зараз об’єднайтесь у групи та, користуючись підручником, оберіть рослини відповідно  до різних способів поширення в природі.

1 група – водою;

2 група– вітром;

3 група– самостійно;

4 група– тваринами;

5 група– людиною;

Гра «Вгадай транспортний засіб» (слайд №19, №20, №21, №22)  

Учитель: Чому плід завжди супроводжує насіння? (фронтально)

Учень: Плід – захищає насіння від пошкодження, засихання та допомагає розповсюдженню насіння.

Учитель: Правильно. А як людина використовує плоди у своєму житті?

Захист проектів: (слайд №23, №24) (екологічна грамотність і здорове життя)

1. Плоди як їжа (відео-фрагмент, що підготували учні);

2. Плоди, насіння і вітаміни;

3. Плоди в медицині та косметології;

4. Плоди в мистецтві.

Повертаємося до нашої ментальної карти і запишемо значення плодів та насіння, на цю роботу у вас є 3 хв.

  1.                    Підведення підсумків уроку (слайд №25)

Підсумок уроку – зачитайте, будь ласка, зі своїх ментальних карт способи поширення та значення плодів та насіння.

Рефлексія

  •     Сьогодні на уроці я дізнався…
  •     Сьогодні я навчився…
  •     Раніше я думав,що…
  •     Я зрозумів…

Оцінювання учнів

  1.                Повідомлення домашнього завдання(слайд №26)

Опрацювати матеріал підручника § 36 ст. 162-163. (За підручником

І. Костікова)

Підготувати короткі повідомлення про їстівні плоди, що використовують як лікарські засоби.

 

 

 

Використані джерела:

 1. Підучник  «Біологія»  І Костіков.

2.Інтернет-ресурси https://youtu.be/5Tq_QEgI0Co

 3. «Українські легенди»

 4. «Міфи та легенди українців» Ю. Винничук

  5. Сайт «Ukr.Media» Найкорисніші фрукти і овочі для здоров’я: як їх колір впливає на організм»

 

Додаток 1

 

За принципом доміно складіть ланцюжок послідовних етапів утворення плоду із квітки:

Квітка,    яйцеклітина,     зародковий мішок ,    плід,       запліднення,

насінний зачаток ,    насінина,    спермії,      зав’язь,       маточка.

 

 

 

 

 

Додаток 2

Позначте на малюнках особливості будови  плодів

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Розгляньте хмару тегів, знайдіть визначення плоду та види плодів:

C:\Users\user\Desktop\Шевцова\для відкритого уроку\Word Art.jpeg

 

 

Додаток 4

Впізнайте типи плодів

1

Результат пошуку зображень за запитом "мак плод"

2

Результат пошуку зображень за запитом "клен плод"

3

Пов’язане зображення

4

Результат пошуку зображень за запитом "зерновка плод"

5

Пов’язане зображення

6

Пов’язане зображення

Тип плоду:

1 - ____________________________

2 - ____________________________

3 - ____________________________

4 - ____________________________

5 - ____________________________

6 - ____________________________


Додаток 5

Продовжить речення:

  • Після запилення і запліднення з зав’язі квітки утворюється ______________
  • Плоди бувають __________________ і _______________________________
  • Однонасінний соковитий плід називається _________________________, він зустрічається у ____________________________________________________
  • Соковиті багатонасінні плоди називаються ____________________________

_____________________________, вони утворюються у ______________________________________________________________________________________

  • Однонасінні сухі плоди називаються __________________________________________________________, вони зустрічаються у _____________________________________________________________________________________
  • Сухі багатонасінні плоди називаються ________________________________________________________, вони утворюються у ______________________________________________________________________________________
  • Плоди – це пристосування для ______________________________________

 

 

docx
Додав(-ла)
Шевцова Ірина
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 липня 2022
Переглядів
1067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку