Тема: «Поширення плодів та насіння, їх значення у природі та для людини»
Мета:
Формування компетентностей:
Методи й форми роботи: словесні, пояснювально-ілюстративні, частково-пошукові, практичні, інтерактивні, проектна діяльність, групова робота.
Базові поняття та терміни: маточка, зав’язь, зародковий мішок, насінний зачаток, плід, автохорія, гідрохорія, анемохорія, орнітохорія, антропохорія.
Обладнання та матеріали: малюнки, підручник, колекція плодів і насіння, комп’ютер,телевізор.
Тип уроку: комбінований
Хронометраж уроку:
Хід уроку:
Добрий день, діти. (слайд №1)
Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай щасливішим за всі той день і ту годину, коли ти засвоїв багато нового». Тож зробімо цей день щасливішим за всі, посміхнемось один одному, і вперед до нових знань.
Діти, а скажіть мені, хто знає таку рослину як калина? Так, це символ нашої країни, а як же ця рослина з’явилась серед нас?
Дівчата отримали завдання дослідити, чому саме калина стала символом України, та яким чином рослина з’явилась серед нас.
Захист мініпроєкту «Образ калини в український культурі».(інформаційна компетентність, обізнаність і самовираження у сфері культури)
Учениця:
Колись на нашу землю напали татари. Вони захопили в полон дівчат і примусили бути провідниками до осель, де жили їх рідні. Дівчата завели чужинців у непрохідні лісові хащі, подалі від свого поселення. Нападники не могли звідти вибратися, а патріотки, незважаючи на жахливі тортури, відмовились показати їм дорогу. Розлючені чужинці порубали дівчат шаблями і там, де пролилася кров бранок, зросли калинові кущі з кетягами яскраво-червоних ягід. Плоди калини, ніби краплини крові, пролитої волелюбними дочками українського народу, а кожна насінина схожа на людське серце.
Калина - символ рідної землі, батьківської хати, невмирущості роду людського. В Україні був прекрасний звичай: народжувався син - висаджували жолуді, з'являлася донька - висівали калинове зерня.
Учитель. Звичайно, це легенда. Усі ми знаємо, що рослини з’являються за допомогою насіння чи коріння (у рослини є органи вегетативні та генеративні, вегетативні органи слугують для процесів дихання, живлення, обміну речовин, а також для розмноження – корінь, стебло, листя. А генеративні (квітка, сім’я, плід) – це органи, які забезпечують статеве розмноження. Але насіння різноманітних рослин часто опиняється далеко від рослини, на якій воно утворене. Для рослини важливо забезпечувати якомога ширше його розповсюдження і розселення. А ще народне прислів’я каже, що яблуко від яблуньки недалеко котиться. У дійсності плоди нерідко виявляються досить таки далеко від материнської рослини завдяки різним пристосуванням. Хто ж їм допомагає в цьому? Отже тема уроку «Поширення плодів та насіння, їх значення у природі і для людини». (слайд №3)
Наше завдання (слайд №4) дослідити способи поширення насіння і плодів, з’ясувати, яке значення мають плоди у житті людини. Після вивчення цих питань ви впевнитесь, що плоди - це користь для вашого організму. Навчитеся обирати плоди, які корисні для здоров’я.
Але перш ніж перейти до розгляду даних питань, ми пригадаємо що таке плід, як утворюються плоди та насіння.
Сьогодні на урок ви прийшли з певним багажем знань, які отримали на попередніх уроках. Перевіримо домашнє завдання.
Для цього ви об’єднались у групи та отримаєте конверти, в яких знаходяться різні вправи. (Роздаються конверти із завданнями)
Відкрийте їх, ознайомтесь із завданням та виконайте його. (комунікативна компетентність).
ЧАС ВИКОНАННЯ 10 ХВ.
1 група: «Доміно» (слайд №6,№7) (додаток№1) .
За принципом доміно складіть ланцюжок послідовних етапів утворення плоду із квітки:
Квітка, яйцеклітина, зародковий мішок , плід, запліднення,
насінний зачаток , насінина, спермії, зав’язь, маточка.
відповідь: квітка - маточка - зав’язь – насінний зачаток - зародковий мішок –яйцеклітина – сперміі – запліднення – насінина - плід
2 група: Позначте на малюнках особливості будови плодів; (слайд №8,№9) (додаток№2)
Відповідь:
3 група: Розгляньте хмару тегів, знайдіть визначення плоду та види плодів; (слайд №10,№11) (додаток№3)
відповідь: Плід-це генеративний орган рослини,що розвивається із квітки.За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті.
4 група: Впізнайте типи плодів; (слайд №12) (додаток№4)
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Тип плоду: 1 - ____________________________ 2 - ____________________________ 3 - ____________________________ 4 - ____________________________ 5 - ____________________________ 6 - ____________________________ |
відповідь:1-коробочка,2-крилатка,3-яблуко,4-зернівка,5-стручок,6-біб
5 група: Продовжіть речення; (слайд №13) (додаток №5)
_____________________________, вони утворюються у ______________________________________________________________________________________
Відповідь: плід;сухі, соковиті; кістянка; сливі, вишні, персику, абрикосі; яблуко, ягода,гарбузина,помаранча;грушах,помідорах,огірках,гарбузі;сім’янка,зернівка,крилатка;кукурудзі,рисі,просі,соняшнику;коробочка,стручок,біб,стручечок;квасолі,гороху,гірчиці;захист та поширення насіння.
6 група: Вправа «КОШИК» (слайд №14) (Учні у два кошики, виставлених на столі, мають відсортувати плоди). ЗАЙВЕ - бульба картоплі, буряк, редис, морква, цибулина. А чому це зайве? (Так, правильно, у плодах є насіння).
Для перевірки демонструємо слайди с правильними відповідями.
Діти – ви великі молодці, оскільки показали гарні знання, але знань ніколи не буває багато і нам є ще над чим працювати.
Вправа «Австралійський дощ»
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки).
А зараз пропоную переглянути відео-фрагмент «Поширення плодів» (слайд №16) та знайти відповідь на таке запитання: «Як рослини вміють мандрувати?» та які є у рослин пристосування для здійснення далеких подорожей?
Перегляд відео-фрагмента. Під час перегляду відео пропоную вам у зошиті скласти опорну схему «Способи поширення плодів.»
(слайд №17)
За допомогою чого ж мандрує рослина? Які є способи поширення плодів? Вітром-анемохорія, водою-гідрохорія, тваринами-зоохорія, людиною-антропохорія, самостійно –автохорія.
Візьміть свої ментальні карти та доповніть їх знаннями про способи поширення плодів та насіння. (слайд №18)
Зараз об’єднайтесь у групи та, користуючись підручником, оберіть рослини відповідно до різних способів поширення в природі.
1 група – водою;
2 група– вітром;
3 група– самостійно;
4 група– тваринами;
5 група– людиною;
Гра «Вгадай транспортний засіб» (слайд №19, №20, №21, №22)
Учитель: Чому плід завжди супроводжує насіння? (фронтально)
Учень: Плід – захищає насіння від пошкодження, засихання та допомагає розповсюдженню насіння.
Учитель: Правильно. А як людина використовує плоди у своєму житті?
Захист проектів: (слайд №23, №24) (екологічна грамотність і здорове життя)
1. Плоди як їжа (відео-фрагмент, що підготували учні);
2. Плоди, насіння і вітаміни;
3. Плоди в медицині та косметології;
4. Плоди в мистецтві.
Повертаємося до нашої ментальної карти і запишемо значення плодів та насіння, на цю роботу у вас є 3 хв.
Підсумок уроку – зачитайте, будь ласка, зі своїх ментальних карт способи поширення та значення плодів та насіння.
Рефлексія
Оцінювання учнів
Опрацювати матеріал підручника § 36 ст. 162-163. (За підручником
І. Костікова)
Підготувати короткі повідомлення про їстівні плоди, що використовують як лікарські засоби.
Використані джерела:
1. Підучник «Біологія» І Костіков.
2.Інтернет-ресурси https://youtu.be/5Tq_QEgI0Co
3. «Українські легенди»
4. «Міфи та легенди українців» Ю. Винничук
5. Сайт «Ukr.Media» Найкорисніші фрукти і овочі для здоров’я: як їх колір впливає на організм»
Додаток 1
За принципом доміно складіть ланцюжок послідовних етапів утворення плоду із квітки:
Квітка, яйцеклітина, зародковий мішок , плід, запліднення,
насінний зачаток , насінина, спермії, зав’язь, маточка.
Додаток 2
Позначте на малюнках особливості будови плодів
Додаток 3
Розгляньте хмару тегів, знайдіть визначення плоду та види плодів:
Додаток 4
Впізнайте типи плодів
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Тип плоду: 1 - ____________________________ 2 - ____________________________ 3 - ____________________________ 4 - ____________________________ 5 - ____________________________ 6 - ____________________________ |
Додаток 5
Продовжить речення:
_____________________________, вони утворюються у ______________________________________________________________________________________