А.А. Павленко – вчитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії, старший вчитель
Шполянської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №1
Шполянської міської ради
об’єднаної територіальної громади
Черкаської області
Інтегрований урок
(Природознавство. Музика. Літературне читання)
3 клас
Тема. Ранньоквітучі рослини
Мета. Формувати природознавчі компетентності: вміння характеризувати ознаки весни в живій і неживій природі; вміння розпізнавати ранньоквітучі рослини своєї місцевості, стимулювати до збереження первоцвітів. Викликати позитивні емоції від краси природи навесні. Сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей, інтересу учнів до знань, вміння співпрацювати, вміння презентувати творче завдання. Виховувати ціннісне ставлення до природи
Обладнання: малюнки, аплікації, мультимедійні засоби, таблиця «Рослинний світ».
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Закінчи речення»
Весна – особлива пора року, тому що…
(Саме цієї пори пробуджується від зимового сну земля, розквітають перші квіти. Ще біліє сніг, а під сніговою ковдрою прокльовуються ніжні , тендітні квіточки. Це провісники зеленої весни)
2. Гра «Дешифрувальники»
ПРВЦВТ
Тут зашифроване слово, яким називають перші весняні квіти. Саме про первоцвіти, про їх охорону ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель
Усі ранньоквітучі рослини називають однією назвою первоцвіти. Це слово означає «швидкоплинний». Така назва говорить про те, що ці рослини розквітають ранної весни. Вони з коротким весняним періодом розвитку. Інколи люди завдають невиправної шкоди природі, знищуючи ці рослини.
Кущик конвалї, наприклад, цвіте один раз на сім – вісім років. Що вже говорити про інші рослини? До Червоної книги занесені рослини, які донедавна були в природі у великій кількості: первоцвіт, конвалія, пролісок, лілія лісова, тюльпан, підсніжник.
Подумайте, чому цю книгу називають саме «червоною»?
(Бо червоний колір – це колір небезпеки, перестороги, він привертає увагу).
Тому давайте разом подумаємо і запропонуємо ідеї про збереження і примноження первоцвітів.
2.Перегляд відео «Первоцвіти»
(Учні обговорюють задум, пропонують власні ідеї).
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
V. Робота над темою уроку
Вчитель
Ми часто шукаємо зірку з небес,
Щоб звірити тихо бажання,
А квітку весняну - це чудо з чудес-
Зриваєм безжально, стоптавши ногами.
А їм первоцвітам, й мороз не страшний,
В снігах розкошує привітна родина.
В них ворог один, здичавілий, страшний,
Байдужа, безлика і хитра людина.
Екологи – дослідники презентують інформацію про первоцвіти:
1учень
.Підсніжник
Ці перші квіти – весняні усмішки рідної землі. Вони користуються величезним попитом, їх безжально виривають і продають. Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги.
Цвіте у березні – квітні. Дуже цінна рослина.
Легенда про підсніжник
Давно, коли люди були вигнані із раю, пішов сніг. Єва дуже замерзла. Щоб її утішити, дати надію на кращі часи, кілька ажурних сніжинок перетворились на підсніжники. Із того часу ці маленькі тендітні квітки стали для людей символом надії, тепла і краси.
Підсніжник
З’явився з-під снігу.
Побачив шматочок неба.
Самий перший, самий ніжний,
Чистий, маленький підсніжник
2 учень
Проліска
Проліска дволиста росте у листяних і мішаних лісах, по чагарниках. Зацвітає зразу після танення снігу. Цвіте у березні-квітні. Декоративна, медоносна і лікарська рослина. У народній медицині використовують цибулини проліски дволистої. Він занесений до Червоної книги України. А назва цієї квітки – проліска означає : «про» - провісник нового, «ліска» - розпускається в лісі.
3 учень
Пролісок
Я- перша квіточка весни,
Я – пролісковий цвіт.
Я пережив зимові сни –
І знов родивсь на світ.
Зелені рученьки мої
Листочками зовуть.
Я полюбив ліси й гаї
Живу я здавна тут.
У мене очі голубі,
Такі, як неба синь.
Росту між кленів, між дубів,
Люблю і сонце, й тінь.
І вірю люблять всі мене,
Як весну золоту,
Бо знають, що зима мине,
Коли я розцвіту.
5 учень Мати – мачуха
Тільки сонечко пригріло,
Мати – й мачуха з’явилась.
Серед чорної землі
Сяють сонечка малі.
Золотим промінням сяють,
Нашу землю зігрівають,
Щоб прокинулась вона
І до нас прийшла весна!
У природі є квіти, які заявляють про себе квіткою, ніби поспішають прикрасити землю, бо бояться, що не встигнуть продовжити свій рід. До таких рослин належить мати – й -мачуха. Своєю квіткою вона схожа на промінчик сонечка. За квіткою з’являється листя, зверху гладеньке, а знизу – пухнасте, м’якеньке й тепле. Саме за це рослину прозвали мати – й – мачуха.
6 учень Сон- трава
Ще холодні в лісі ранки,
Сніг ще в полі дотліва.
Та розкрила на світанку
Сині очі сон-трава.
Квітки мати-й-мачухи радісно всміхаються весняному сонцю золотисто-жовтими голівками. А тільки-но зійдуть перші зірки на небі, голівки закриваються, засинають. Листочки з одного боку вкриті сірим пушком. А з другого боку — темно-зелені, гладенькі. Вони проростають після того, як одцвітуть квіточки, щоб не заступити їм сонця. Тому й назву отримали — "мати". А зворотнім боком пригорни до себе листочок — холод пройме. Це — мачуха.
Це чудова цілюща рослина, з якою в народі пов'язано багато легенд і повір'їв.
7 учень Ряст
Пізніше з’являється ряст, який ще називають «кониками», «півниками». Коли буйно навесні зацвітав ряст, парубки й дівчата ходили в ліс і там топтали ряст, приказуючи:
Топчу, топчу ряст, ряст,
Бог здоров’я дасть, дасть,
Іще буду топтати,
Щоб на той рік діждати!
У народі вважалося, що «топтати ряст» – це означає жити, ходити по землі, а не «топтати рясту»- помирати.
8 учень Фіалка
Лісові фіалки зазвичай не такі яскраві, як польові, але по-своєму чудові. Рослина привертає увагу ніжно-блакитними, фіолетовими, блідо-синіми та фіолетовими квітками з жовтим центром. Також в природі можна зустріти цю рослину і білого кольору.
Ми фіалочки синенькі,
Наші квіти запашні,
Розцвітаємо ми раненько
Скрізь під лісом навесні.
Вітер пестить нас, гойдає,
Бджоли мед із нас беруть.
Соловейко нам співає,
На віночки діти рвуть.
Фіалка любить лісові галявини, прохолоду. Це лікарська рослина
9учень Конвалія
Багаторічна трав’яниста рослина з родини лілійних. Листки овальної форми. Білі квітки нагадують дзвіночки. Квітки дуже запашні. Плід – червона соковита ягода. Цвіте рослина у травні-червні. Спробуйте завітати до лісу на початку червня. Якщо ніхто не зривав конвалії навесні, ви побачите маленькі ягідки, які утворилися замість квітів. З цих ягідок згодом дозріє насіння, яке сіється само собою. Щоб з цього насіння виросла конвалія, потрібно від шести до восьми років. Самі розумієте, яку невиправну помилку роблять ті, хто зриває квітучу конвалію.
Конвалія
Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки,
Як зовуть їх – угадай!
Це конвалії у гаї.
VІ. Фізкультхвилинка.
Вчитель
Слово надається біологам-любителям, які склали пам’ятку «Будь природі другом»
Пам’ятка «Будь природі другом»
Вчитель
Письменники повинні були за початком і опорними словами скласти міні-твір.
Початок: Після зимового сну прокидається природа. З приходом весни розквітають первоцвіти.
Опорні слова: природа, ліс, рослина, весна, Червона книга, нищити, зривають, квіти для наживи, первоцвіти, милуватися, любити природу.
Міні-твір
Бережіть природу
Після зимового сну прокидається природа. З приходом весни розквітають первоцвіти. Їхньою домівкою є ліс. А люди лише гості в ньому. Тому не потрібно нищити лісову красу для своєї наживи. Адже багато первоцвітів зникають. Їх занесено до Червоної книги України.
Пам’ятайте! Кожна квітка дарує красу, коли росте в природі і цвіте на волі. Давайте, люди, милуватися красою природи, не приносячи шкоду їй.
Вчитель
Група «Художники» продемонструють малюнки первоцвітів.
А група «Працьовиті» створили аплікації первоцвітів.
VІІ. Систематизація і закріплення знань учнів.
Робота в парах
Ця рослина не боїться холоду, бо одягнена в пухнасту шубку і волохатих волосин. Листя в неї розсічене, а квіти великі, фіолетові, схожі на вогники. Цвіте у квітні. Занесена до Червоної книги України. ( Сон-трава)
Просто з цибулинки виходять два тоненьких листочки, а між ними на тоненькому стебельці - біла квіточка, яка з’являється у березні. (Підсніжник)
Тендітна рослинка з двома листками і китицею схожих на небесну блакить квіточок.( Проліска)
(Збирання квітів на букети та їх продаж для наживи. Винищення місць виростання первоцвітів. Випас худоби в місцях виростання первоцвітів).
VІІІ.Підсумок уроку
1.Вікторина «Загадкова»
1.Тільки вчора теплий вітер
Вість приніс нам від весни,
А сьогодні дивні квіти
Крізь замети проросли.
(Підсніжники)
2. Перша квіточка весняна
Тихо над сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
І з’явився цвіт біленький.
(Підсніжник)
Голубим намистом квітну.
Не одну вже квітку маю –
Сім до неба підіймаю.
(Проліска )
4.Ми дзвіночки білосніжні,
Аромат в нас ніжний-ніжний.
(Конвалія)
5.Фіолетові фіранки
У світлиці та на ганку.
Фіолетові малята
Весну люблять зустрічати.
(Фіалки)
2.Пісня «Будь природі другом»
ІХ.Домашнє завдання
Скласти кросворд про первоцвіти