Урок Тема : Рух крові по судинах

Про матеріал
Основні тези фізичних законів руху рідини по судинах - Для руху рідини по судинах необхідна енергія, що створює тиск. - Рідина рухається з ділянок з більшим тиском у ділянки з меншим тиском. - Швидкість руху рідини залежить від сумарного поперечного перерізу судин. - Чим менший сумарний поперечний переріз судин, тим більша швидкість руху рідини.
Перегляд файлу

 

 

 

Інтегрований урок

 

Тема. Рух крові по судинах.

Мета: вивчити причини руху крові по судинах, визначити особливості їх будови, сформувати поняття про пульс, ар­теріальний тиск, лімфообіг, розглянути регуляцію крово­обігу; розвивати вміння інтегрувати знання; виховувати інтерес до наукових узагальнень.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиця «Кровоносна система людини».

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя (тезовий виклад міркувань). Більше 300 років тому голландський лікар Ван Хорн говорив: «Тіло побудоване із кровоносних судин». І дій­сно, у будь-якому органі настільки багато кровоносних судин, що складається враження, ніби відсутні інші тка­нини. У XVIII ст. був винайдений точний спосіб виготов­лення моделей кровоносних судин. У судини того чи ін­шого органа чи частини тіла трупа запускали пасту, що швидко тверднула. Далі м’які частини розчиняли кон­центрованою кислотою Н2SO4. Так було одержано сітку судин, що повторюють форму органа.

 

2.Фронтальна бесіда:

1. Які судини входять до кровоносної системи лю­дини?

2. Куди здебільшого тече кров по артеріях? Яка кров?

3. Чи завжди по артеріях тече артеріальна кров?

4. Яка найтовща артерія в організмі людини?

5. Яка будова артерій, вен, капілярів? (спостеріга­ючи за рухом крові по капілярах, італійський фізіолог Мальпігі вигукнув: «Я з більшим правом, ніж колись Гомер, можу сказати, що велике я бачу своїми очима» )

6. Як рухається кров в організмі людини?

7. Де починається і як рухається кров у організмі лю­дини по малому колу кровообігу? Хто його відкрив?

8. Де починається і закінчується велике коло крово­обігу? Хто його відкрив?

II. Формування нових знань і вмінь

1. Виступ учителя фізики.

Алгоритм виступу:

  • Тиск, кров’яний тиск, способи його вимірювання.
  • Роль тиску в русі крові, причини виникнення кро­в’яного тиску.
  • Вимірювання тиску Стефаном Галсом, технологія процесу (учений ставив скляну трубку в стегнову арте­рію коня; кров піднімалася на декілька метрів).

2. Виступ учителя біології. Інформація з теми: «Ре­гуляція тиску крові» .

 У здорової людини рівень тиску крові в артеріях від­носно постійний. Він регулюється гуморально і нервовою системою. Розгляньмо регуляцію тиску крові нервовою системою. Подразнюючи у тварин кору великих півкуль головного мозку, можна змінити кров’яний тиск.

 У нормі від серця відштовхується стільки крові, скіль­ки її потрапляє до серця.

 При деяких захворюваннях виникає раптове звужен­ня судин, а це призводить до підвищення кров’яного тиску, тобто гіпертонії. Втрата еластичності судин може призвести до гіпертонії. Пониження кров’яного тиску називають гіпотонією. Причини можуть бути різні: пе­ренесення інфекційних хвороб, недоїдання, перевтома. Відомий французький фізіолог Клод Бернар перерізав у кролика один із нервів, що йде до правого вуха. Він по­мітив, що вухо почервоніло, набрякло від крові, судини розширилися. Подразнюючи кінець відрізаного нерва, учений помітив збудження капілярів. Так вперте було доведено вплив нервової системи на діаметр судин. Учені поставили дослід, в основі якого було спостереження за судинами мозку. Тім’яні кістки в собаки замінили плек­сигласом, який прикріпили до скроневих кісток срібни­ми гвинтами. Через плексиглас спостерігали рух крові без пульсації. Коли собаку з «прозорим» черепом поміс­тили у приміщення зі стиснутим повітрям, діаметр су­дин мозку збільшився у 2-3 рази.

 Діаметр кровоносних судин регулюють і залози внут­рішньої секреції. Наприклад, наднирки виробляють гормон адреналін, що прискорює роботу серця, підви­щує кров’яний тиск.

 3. Виступ учителя фізики. Інформація з теми: «Опір стінок судин. Пульс. Вимірювання пульсу».

  1. Практична робота № 3 «Визначення частоти сер­цевих скорочень у стані спокою та фізичного заванта­ження».
  2. Дослід, який проводить учитель фізики, з теми «Швидкість руху крові по різних кровоносних судинах; залежність швидкості руху від діаметру судин».
  3. Самостійна робота — аналіз таблиці.

 

Судини

Діаметр (мм)

Швидкість

(см)

Тиск

(мм.рт.ст.)

Аорта

20

50

50-150

Артерії

5-10

20-50

20-80

Вени

10-30

10-20

-5-+5

Капіляри

0,01-0,5

0,05-0,1

10-20

 

7. Фронтальне опитування:

1. По яких судинах найшвидше рухається кров?

2. По яких судинах найповільніше рухається кров?

3. В яких судинах найбільший тиск? Найменший?

8. Виступ учителя біології. Інформація з теми «Роз­поділення крові в організмі».

Для виявлення рівня осмислення теми учитель ви­користовує метод «Доповни думку». Він називає першу частину речення, учні продовжують думкуметод незакінчених речень, що використовується з метою ак­тивізації пізнавальної діяльності.

Половина крові людини циркулює... (по кровоносних судинах). Решта знаходиться ... (у кров’яних депо). Пе­чінка має ... (20% крові), селезінка ... — (16%), шкірні судини ... — (10%).

За потреби кров викидається із кров’яних депо до ор­гана, що працює.

  1. Проблемне завдання: чи варто відразу ж після вживання їжі робити уроки?
  2.  Слово вчителя. Ученим Моссо було доведено, що працюючий орган одержує більше крові. Дослідник урівноважив людину на підпертій посередині дошці і попросив виконати наступні дії — розв’язати задачу чи порухати ногами. Дошка переважувала або в бік голови, або в бік ніг.

11. Практична робота № 4. «Вимірювання артеріаль­ного тиску в спокою і при фізичних навантаженнях».

12. Виступ учителя біології: ознайомлення школярів  лімфатичною системою, лімфою, лімфатичними вузла­ми, розкриває функції лімфатичної системи. (у процесі розповіді вчителя школярі розглядають малюнок № 57 на с. 121)

      13. Підсумки уроку.

III. Домашнє завдання на вибір:

а) продовжити експеримент у домашніх умовах: ви­міряти артеріальний тиск членів своєї родини ввечері і вранці, зробити обґрунтовані висновки;

б) опрацювати теоретичний матеріал на с. 21;

в) скласти алгоритм до теми «Рух крові по судинах»;

г) виписати з тексту незнайомі терміни, визначити їх­ній зміст за словником.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Інтегровані уроки
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку