Інтегрований урок
Тема. Рух крові по судинах.
Мета: вивчити причини руху крові по судинах, визначити особливості їх будови, сформувати поняття про пульс, артеріальний тиск, лімфообіг, розглянути регуляцію кровообігу; розвивати вміння інтегрувати знання; виховувати інтерес до наукових узагальнень.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця «Кровоносна система людини».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя (тезовий виклад міркувань). Більше 300 років тому голландський лікар Ван Хорн говорив: «Тіло побудоване із кровоносних судин». І дійсно, у будь-якому органі настільки багато кровоносних судин, що складається враження, ніби відсутні інші тканини. У XVIII ст. був винайдений точний спосіб виготовлення моделей кровоносних судин. У судини того чи іншого органа чи частини тіла трупа запускали пасту, що швидко тверднула. Далі м’які частини розчиняли концентрованою кислотою Н2SO4. Так було одержано сітку судин, що повторюють форму органа.
2.Фронтальна бесіда:
1. Які судини входять до кровоносної системи людини?
2. Куди здебільшого тече кров по артеріях? Яка кров?
3. Чи завжди по артеріях тече артеріальна кров?
4. Яка найтовща артерія в організмі людини?
5. Яка будова артерій, вен, капілярів? (спостерігаючи за рухом крові по капілярах, італійський фізіолог Мальпігі вигукнув: «Я з більшим правом, ніж колись Гомер, можу сказати, що велике я бачу своїми очима» )
6. Як рухається кров в організмі людини?
7. Де починається і як рухається кров у організмі людини по малому колу кровообігу? Хто його відкрив?
8. Де починається і закінчується велике коло кровообігу? Хто його відкрив?
II. Формування нових знань і вмінь
1. Виступ учителя фізики.
Алгоритм виступу:
2. Виступ учителя біології. Інформація з теми: «Регуляція тиску крові» .
У здорової людини рівень тиску крові в артеріях відносно постійний. Він регулюється гуморально і нервовою системою. Розгляньмо регуляцію тиску крові нервовою системою. Подразнюючи у тварин кору великих півкуль головного мозку, можна змінити кров’яний тиск.
У нормі від серця відштовхується стільки крові, скільки її потрапляє до серця.
При деяких захворюваннях виникає раптове звуження судин, а це призводить до підвищення кров’яного тиску, тобто гіпертонії. Втрата еластичності судин може призвести до гіпертонії. Пониження кров’яного тиску називають гіпотонією. Причини можуть бути різні: перенесення інфекційних хвороб, недоїдання, перевтома. Відомий французький фізіолог Клод Бернар перерізав у кролика один із нервів, що йде до правого вуха. Він помітив, що вухо почервоніло, набрякло від крові, судини розширилися. Подразнюючи кінець відрізаного нерва, учений помітив збудження капілярів. Так вперте було доведено вплив нервової системи на діаметр судин. Учені поставили дослід, в основі якого було спостереження за судинами мозку. Тім’яні кістки в собаки замінили плексигласом, який прикріпили до скроневих кісток срібними гвинтами. Через плексиглас спостерігали рух крові без пульсації. Коли собаку з «прозорим» черепом помістили у приміщення зі стиснутим повітрям, діаметр судин мозку збільшився у 2-3 рази.
Діаметр кровоносних судин регулюють і залози внутрішньої секреції. Наприклад, наднирки виробляють гормон адреналін, що прискорює роботу серця, підвищує кров’яний тиск.
3. Виступ учителя фізики. Інформація з теми: «Опір стінок судин. Пульс. Вимірювання пульсу».
Судини |
Діаметр (мм) |
Швидкість (см) |
Тиск (мм.рт.ст.) |
Аорта |
20 |
50 |
50-150 |
Артерії |
5-10 |
20-50 |
20-80 |
Вени |
10-30 |
10-20 |
-5-+5 |
Капіляри |
0,01-0,5 |
0,05-0,1 |
10-20 |
7. Фронтальне опитування:
1. По яких судинах найшвидше рухається кров?
2. По яких судинах найповільніше рухається кров?
3. В яких судинах найбільший тиск? Найменший?
8. Виступ учителя біології. Інформація з теми «Розподілення крові в організмі».
Для виявлення рівня осмислення теми учитель використовує метод «Доповни думку». Він називає першу частину речення, учні продовжують думку — метод незакінчених речень, що використовується з метою активізації пізнавальної діяльності.
Половина крові людини циркулює... (по кровоносних судинах). Решта знаходиться ... (у кров’яних депо). Печінка має ... (20% крові), селезінка ... — (16%), шкірні судини ... — (10%).
За потреби кров викидається із кров’яних депо до органа, що працює.
11. Практична робота № 4. «Вимірювання артеріального тиску в спокою і при фізичних навантаженнях».
12. Виступ учителя біології: ознайомлення школярів лімфатичною системою, лімфою, лімфатичними вузлами, розкриває функції лімфатичної системи. (у процесі розповіді вчителя школярі розглядають малюнок № 57 на с. 121)
13. Підсумки уроку.
III. Домашнє завдання на вибір:
а) продовжити експеримент у домашніх умовах: виміряти артеріальний тиск членів своєї родини ввечері і вранці, зробити обґрунтовані висновки;
б) опрацювати теоретичний матеріал на с. 21;
в) скласти алгоритм до теми «Рух крові по судинах»;
г) виписати з тексту незнайомі терміни, визначити їхній зміст за словником.