Урок. Тема Тема : Амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).

Про матеріал

Розробка уроку з теми : Тема : Амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).

Біологія 6 клас . До підручника Л.І.Остапченко,Г.П. Балан, Н.Ю. Матяш

Перегляд файлу

Тема :          Амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування,        процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).

  Лабораторне дослідження 3 Спостереження інфузорій.

Мета : розширити уявлення учнів про тваринний світ, розкрити особливості будови і процесів життєдіяльності одноклітинних представників тваринною світу як цілісних організмів, як ведуть самостійний спосіб життя і в яких відбуваються всі процеси життєдіяльності, притаманні багатоклітинному організму на прикладі амеби та інфузорії - туфельки, визначити риси пристосування одноклітинних твариноподібних організмів до середовища життя. їх значення в природі; сформувати поняття про органели клітин: травна вакуоля, скоротлива вакуоля, циста та поняття "гетеротрофний тип живлення";
- на матеріалі уроку продовжити формування наукового світогляду учнів, показуючи можливості пізнання найпростіших представників тваринного світу, значення знань про них для розуміння єдності організації •сіх живих організмів планети;
- продовжити формування загальнонавчальних умінь і навичок роботи з текстом і малюнками підручника, навичок аналізувати, порівнювати біологічні об'єкти, виділяти їх істотні ознаки, проводити лабораторне дослідження, описувати біологічні об'єкти, замальовувати їх, робити висновки не основі отриманих знань і проведеного лабораторного дослідження

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Наочність та обладнання: таблиця "Тип найпростіших", малюнки, фотографії, колекція комп'ютерних зображень одноклітинних твариноподібних організмів, відеофрагменти «Амеба протей», «Інфузорія туфелька»

Для проведення лабораторного дослідження: культура інфузорії-туфельки, набір піпеток, предметних і накривних скелець, фільтрувальний папір, набір постійних мікропрепаратів одноклітинних тварин.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Одноклітинні організми — це організми, які перебувають на клітинному рівні організації. За будовою вони відповідають окремій клітині багатоклітинних (звідси назва «одноклітинні»), за функціями — цілому самостійному організму. Принциповою відмінністю одноклітинних тварин від клітини багатоклітинних є спеціалізація останніх, тобто кожний вид клітин виконує в організмі яку-небудь одну функцію і тому залежить від діяльності інших клітин і не може існувати ізольовано. На протилежність цьому єдина клітина, яка є організмом одноклітинних тварин, пересувається, захоплює їжу, розмножується, захищається від ворогів, тобто володіє всіма властивостями цілого організму і фізіологічно йому відповідає. Тому сьогодні одноклітинних називають організмами на клітинному рівні.
Одноклітинних тварин учені об’єднують в окрему групу і називають найпростішими.
Розміри тіла найпростіших варіюють у широких межах. Найдрібніші з них, які паразитують у клітинах крові ссавців, не перевищують 2–4 мкм; деякі інфузорії досягають 1,5 мм у довжину, паразит грегарина — до 1 см; черепашки морських корененіжок-форамініфер, які мешкають на великих глибинах, можуть досягати 5–6 см у діаметрі.

Завдання уроку.
1.  Визначити, у яких середовищах мешкають одноклітинні твариноподібні організми.
2.  З'ясувати особливості будови і процесів життєдіяльності амеби протея.
3.  З'ясувати особливості будови і процесів життєдіяльності інфузорії-туфельки
4.  Визначити риси пристосування одноклітинних тварин  до

настання несприятливих умов.      

 5.  З'ясувати роль прісноводних одноклітинних твариноподїбних організмів у природі та житті людини.
II. Вивчення нового матеріалу.

Проблемне запитання:

- як організм з такою простою будовою здатен існувати у довкіллі?

- чи дійсно будова найпростіших така вже проста?

// Перегляньте відеофрагмент   www.youtube.com/watch?v=URDRM-kk1AI

Инфузория туфелька Paramecium caudatum

Питання до наукового фільму

  1. Де можна зустріти інфузорію туфельку?
  2. Яку форму тіла має інфузорія туфелька?
  3. Які розміри має інфузорія туфелька?
  4. Чим вкрите тіло  інфузорії туфельки?
  5. Як рухається  інфузорія туфелька?
  6. Яку значення має глотка?
  7. Чим харчується інфузорія туфелька?
  8. Як відбувається рухи травної вакуолі в клітині інфузорії туфельки?
  9. Що таке порошиця?
  10. Як дихає  інфузорія туфелька?
  11. Яке значення скоротливих вакуолей?
  12. Скільки ядер має  інфузорія туфелька?
  13. Яке значення великого ядра?
  14. Яке значення маленького ядра?
  15. Як розмножується  інфузорія туфелька?
  16. Яке значення статевого розмноження у  інфузорій?

Виконання учнями лабораторного дослідження «Спостереження інфузорій» за інструктивною карткою

Мета : вивчити особливості будови інфузорії туфельки та простежити за її рухом ; удосконалити уміння роботи з світловим  мікроскопом , вчитися спостерігати за живими біологічними об’єктами.

Хід роботи

  1. Краплину води з інфузоріями за допомогою піпетки нанесіть на предметне скло і накрийте покривним скельцем.
  2. Розгляньте форму клітини інфузорії. Порівняйте побачене  з відеофрагментом .
  3. Знайдіть і розгляньте скоротливі вакуолі .
  4. Намалюйте інфузорію і позначте її основні структури.
  5. Зробіть підсумок роботи

Перегляньте відеофрагмент «Амеба протей»

www.youtube.com/watch?v=yMZlaOyMeJg  Амёба протей Amoeba proteus

  1. Де можна зустріти амебу протей?
  2. За допомогою чого амеба рухається?
  3. Скільки видів цитоплазми  має амеба?
  4. Що таке псевдоподії?
  5. Як називається спосіб харчування амеби протей?
  6. Яке значення травної вакуолі?
  7. Як називається пухирець з водою та надлишком солей?
  8. Яку значення скоротливої вакуолі?
  9. Яку значення ядра в клітині, де воно розташовано к клітині?
  10.  Як розмножується амеба протей?
  11. Які таксиси є у амеб?

Порівняйте особливості будови амеби протей та інфузорії-туфельки:

  • давайте знайдемо спільні ознаки
  • чим відрізняються між собою амеба протей і  інфузорія туфелька?

IІІ.  Узагальнення та систематизація знань.

Дайте порівняльну характеристику будові і життєдіяльності одноклітинних тварин

Особливості будови і

життєдіяльності

Амеба протей

Інфузорія – туфелька

Середовище існування

 

 

Форма клітини

 

 

Органи руху

 

 

Подразливість

 

 

Живлення

 

 

Регулювання тиску

всередині клітини

 

 

Виділення

 

 

Дихання

 

 

Ядро

 

 

Розмноження

 

 

Здатність утворювати цисту

 

 

«Закінчи речення».
1. Амеби рухаються за допомогою… (псевдоподій).
2. У прісноводних найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через… (скоротливу вакуолю).
3. Здатність організмів реагувати на зміни навколишнього середовища називається… (подразливістю).
4. Інфузорія-туфелька рухається за допомогою… (війок).
5. Кисень у цитоплазму надходить через… (поверхню тіла).
6. В інфузорії неперетравлені рештки їжі виводяться через… (порошицю).
7. Евглена зелена рухається за допомогою… (джгутика).


І Y. «Мозковий штурм».
Чи виправданою є назва «найпростіші» для одноклітинних тварин?
Очікувана відповідь учнів: Назва «найпростіші» для одноклітинних тварин не відповідає дійсності. Клітини одноклітинних і багатоклітинних тварин зазвичай мають усі органели, характерні для еукаріотичних клітин. Але порівняно з клітинами багатоклітинних, які, входячи до складу тієї чи іншої тканини, виконують певні функції, клітини одноклітинних є цілісним організмом, що виконує всі функції, притаманні організмові. У зв’язку із цим клітини одноклітинних, окрім вищезгаданих органел, ще мають особливі органели, які в багатоклітинних або відсутні, або трапляються дуже рідко: травні й скоротливі вакуолі; органели виділення (порошиця), руху (псевдоподії, джгутики, війки), захоплення їжі (клітинний рот, клітинна глотка). Окрім того, у деяких одноклітинних спостерігається диференціація ядер усередині клітини на вегетативні та генеративні.

V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.
VI.   Повідомлення домашнього завдання: опрацювати § 16, підготувати відповіді на запитання і тестові завдання   ; підготувати повідомлення про одноклітинних тварин - збудників хвороб людини (за рекомендаціями вчителя), скласти простий або складний план розповіді про одноклітинний організм (за особистим вибором).

 

doc
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
7251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку