Розробка уроку з теми : Тема : Амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
Біологія 6 клас . До підручника Л.І.Остапченко,Г.П. Балан, Н.Ю. Матяш
Тема : Амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
Лабораторне дослідження 3 Спостереження інфузорій.
Мета : розширити уявлення учнів про тваринний світ, розкрити особливості будови і процесів життєдіяльності одноклітинних представників тваринною світу як цілісних організмів, як ведуть самостійний спосіб життя і в яких відбуваються всі процеси життєдіяльності, притаманні багатоклітинному організму на прикладі амеби та інфузорії - туфельки, визначити риси пристосування одноклітинних твариноподібних організмів до середовища життя. їх значення в природі; сформувати поняття про органели клітин: травна вакуоля, скоротлива вакуоля, циста та поняття "гетеротрофний тип живлення";
- на матеріалі уроку продовжити формування наукового світогляду учнів, показуючи можливості пізнання найпростіших представників тваринного світу, значення знань про них для розуміння єдності організації •сіх живих організмів планети;
- продовжити формування загальнонавчальних умінь і навичок роботи з текстом і малюнками підручника, навичок аналізувати, порівнювати біологічні об'єкти, виділяти їх істотні ознаки, проводити лабораторне дослідження, описувати біологічні об'єкти, замальовувати їх, робити висновки не основі отриманих знань і проведеного лабораторного дослідження
Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Наочність та обладнання: таблиця "Тип найпростіших", малюнки, фотографії, колекція комп'ютерних зображень одноклітинних твариноподібних організмів, відеофрагменти «Амеба протей», «Інфузорія туфелька»
Для проведення лабораторного дослідження: культура інфузорії-туфельки, набір піпеток, предметних і накривних скелець, фільтрувальний папір, набір постійних мікропрепаратів одноклітинних тварин.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.
Одноклітинні організми — це організми, які перебувають на клітинному рівні організації. За будовою вони відповідають окремій клітині багатоклітинних (звідси назва «одноклітинні»), за функціями — цілому самостійному організму. Принциповою відмінністю одноклітинних тварин від клітини багатоклітинних є спеціалізація останніх, тобто кожний вид клітин виконує в організмі яку-небудь одну функцію і тому залежить від діяльності інших клітин і не може існувати ізольовано. На протилежність цьому єдина клітина, яка є організмом одноклітинних тварин, пересувається, захоплює їжу, розмножується, захищається від ворогів, тобто володіє всіма властивостями цілого організму і фізіологічно йому відповідає. Тому сьогодні одноклітинних називають організмами на клітинному рівні.
Одноклітинних тварин учені об’єднують в окрему групу і називають найпростішими.
Розміри тіла найпростіших варіюють у широких межах. Найдрібніші з них, які паразитують у клітинах крові ссавців, не перевищують 2–4 мкм; деякі інфузорії досягають 1,5 мм у довжину, паразит грегарина — до 1 см; черепашки морських корененіжок-форамініфер, які мешкають на великих глибинах, можуть досягати 5–6 см у діаметрі.
Завдання уроку.
1. Визначити, у яких середовищах мешкають одноклітинні твариноподібні організми.
2. З'ясувати особливості будови і процесів життєдіяльності амеби протея.
3. З'ясувати особливості будови і процесів життєдіяльності інфузорії-туфельки
4. Визначити риси пристосування одноклітинних тварин до
настання несприятливих умов.
5. З'ясувати роль прісноводних одноклітинних твариноподїбних організмів у природі та житті людини.
II. Вивчення нового матеріалу.
Проблемне запитання:
- як організм з такою простою будовою здатен існувати у довкіллі?
- чи дійсно будова найпростіших така вже проста?
// Перегляньте відеофрагмент www.youtube.com/watch?v=URDRM-kk1AI
Питання до наукового фільму
Виконання учнями лабораторного дослідження «Спостереження інфузорій» за інструктивною карткою
Мета : вивчити особливості будови інфузорії туфельки та простежити за її рухом ; удосконалити уміння роботи з світловим мікроскопом , вчитися спостерігати за живими біологічними об’єктами.
Хід роботи
Перегляньте відеофрагмент «Амеба протей»
www.youtube.com/watch?v=yMZlaOyMeJg Амёба протей Amoeba proteus
Порівняйте особливості будови амеби протей та інфузорії-туфельки:
IІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Дайте порівняльну характеристику будові і життєдіяльності одноклітинних тварин
Особливості будови і життєдіяльності |
Амеба протей |
Інфузорія – туфелька |
Середовище існування |
|
|
Форма клітини |
|
|
Органи руху |
|
|
Подразливість |
|
|
Живлення |
|
|
Регулювання тиску всередині клітини |
|
|
Виділення |
|
|
Дихання |
|
|
Ядро |
|
|
Розмноження |
|
|
Здатність утворювати цисту |
|
|
«Закінчи речення».
1. Амеби рухаються за допомогою… (псевдоподій).
2. У прісноводних найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через… (скоротливу вакуолю).
3. Здатність організмів реагувати на зміни навколишнього середовища називається… (подразливістю).
4. Інфузорія-туфелька рухається за допомогою… (війок).
5. Кисень у цитоплазму надходить через… (поверхню тіла).
6. В інфузорії неперетравлені рештки їжі виводяться через… (порошицю).
7. Евглена зелена рухається за допомогою… (джгутика).
І Y. «Мозковий штурм».
— Чи виправданою є назва «найпростіші» для одноклітинних тварин?
Очікувана відповідь учнів: Назва «найпростіші» для одноклітинних тварин не відповідає дійсності. Клітини одноклітинних і багатоклітинних тварин зазвичай мають усі органели, характерні для еукаріотичних клітин. Але порівняно з клітинами багатоклітинних, які, входячи до складу тієї чи іншої тканини, виконують певні функції, клітини одноклітинних є цілісним організмом, що виконує всі функції, притаманні організмові. У зв’язку із цим клітини одноклітинних, окрім вищезгаданих органел, ще мають особливі органели, які в багатоклітинних або відсутні, або трапляються дуже рідко: травні й скоротливі вакуолі; органели виділення (порошиця), руху (псевдоподії, джгутики, війки), захоплення їжі (клітинний рот, клітинна глотка). Окрім того, у деяких одноклітинних спостерігається диференціація ядер усередині клітини на вегетативні та генеративні.
V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.
VI. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати § 16, підготувати відповіді на запитання і тестові завдання ; підготувати повідомлення про одноклітинних тварин - збудників хвороб людини (за рекомендаціями вчителя), скласти простий або складний план розповіді про одноклітинний організм (за особистим вибором).