7 клас Відкритий урок Дата
Тема. Загальна характеристика класу Амфібії.
Мета:
Тип уроку:. комбінований (засвоєння нових знань і формування практичних умінь та навичок).
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем, таблиці.
Наприкінці уроку учні називають характерні ознаки земноводних; наводять приклади ускладнення будови і процесів життєдіяльності земноводних порівняно з рибами; організацію земноводних та риб, риси пристосованості земноводних до життя у водному та наземному середовищі існування; роблять висновки про основні відмінності в будові скелетів кісткових риб та земноводних.
ХІД УРОКУ
Прийом «Психологічна настанова».
Добрий день! Хочу, щоб ми всі привітали один одного виконавши таку вправу
Ви по черзі торкніться однойменних пальців рук свого сусіда, починаючи з великих пальців і кажуть:
бажаю (стикаються великими пальцями);
успіху (вказівними);
великого (середніми);
у всьому (безіменними);
і всюди (мізинцями);
Вітаю! (Дотик всією долонею)
Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
Індивідуальна форма роботи
Метод «Біологічне лото»
Інша частина дошки залишена для вивченя нової теми земноводних.
Запитання:
Риби- |
|
Відділи тіла- |
Голова, тулуб, хвіст, плавці |
Покриви тіла – |
Шкіра, луска, слизові залози |
Опорно-рухова система |
Череп, відділи хребта: тулубовий, крижовий, хвостовий. Ребра. Плечовий та тазовий пояси кінцівок. Плавці. |
Травна система |
Рот, глотка, стравохід, шлунок. Кишечник, анальний отвір. Є печінка та підшлункова залоза. |
Дихальна система |
Зябра |
Кровоносна система |
Одне коло кровообігу, двокамерне серце |
Видільна система |
Нирки, сечоводи, сечовий міхур. |
Нервова система |
Головний і спинний мозок, нерви |
Органи чуття |
Органи нюху, зору, смаку, слуху та рівноваги, бічна лінія. |
Індивідуальна форма роботи
Інтерактивний метод «Пазли» (знання термінології)
Діти обирають номер запитання на інтерактивній дошці за яким стоїть зміст питання- правильна відповідь –це частина цілої картинки, яка стане темою даного уроку
Луска |
Плавальний міхур |
Зябра |
Бічна лінія |
Плавці |
Хорда |
Нервова трубка |
Хребетні або Черепні |
Іхтіологія |
|
На екрані відкривається фото земноводного
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення тварин, які в одних викликають огиду, а в інших – захоплення. Дехто вважає їх прекрасними, ніжними, мудрими створіннями. Деяким з них навіть поклоняються. А окремі особини можуть здатися непривітними і огидними. Хто ж ці тварини?
ЗЕМНОВОДНІ, або АМФІБІЇ – перша група хребетних тварин, що у процесі історичного розвитку вийшла на сушу, однак їх розмноження та розвиток відбувається у прісній воді.
Метод «Здивуй» (Цікаві факти про жаб).
Презентація
Світ земноводних дивний і різноманітний. Доказом цьому можуть служити деякі цікаві факти про жаб, істот, які в більшості не викликають сплеску позитивних емоцій.
Звісно, Земноводні – це тварини, які в дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді і мають зябра; дорослі особини виводять «серенади» які чути на великих відстанях; здатні турбуватися про потомство.
Сьогодні ми дамо загальну характеристику земноводним тваринам і порівняємо їх із вивченими раніше рибами.
Систематика. (слайд )
Батрахологія – наука, що вивчає особливості будови і життєдіяльності земноводних. (запис в зошит)
Земноводні - це перші хребетні тварини, які пристосувалися до життя на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Предками амфібій були давні кистепері риби, які залишили водне середовище існування.
(Запис в зошит)
Походження амфібій пов’язане з низкою таких ароморфозів:
Жаба озерна – типовий представник класу Амфібії. Вона живе в річках, озерах і великих ставках, уникаючи місць, порослих густою водяною рослинністю. Цим жаба озерна відрізняється від спорідненого виду – жаби ставкової, що оселяється в невеликих озерцях і річкових затонах, водна поверхня яких вкрита лататтям. Удень жаба веде активний спосіб життя. Значну частину доби вона перебуває у воді, на берег виходить лише полювати і погрітися на сонечку.
Жаба озерна – ненажерлива тварина. Протягом літа вона поїдає тисячі комах. Полює жаба із засідки, висовуючи з води лише голову, або причаївшись на суходолі. Вона нападає на здобич, яка рухається. Через особливу будову мозку і очей жаба не здатна помічати нерухому тварину. Викидаючи довгий липкий язик, вона вловлює комах.
А чи знаэте ви як відбуваються сезонні явища в житті земноводних
Жаби озерні зимують на дні водойми: закопуються в мул і впадають у стан заціпеніння – не живляться, майже не рухаються і втрачають до половини своєї маси.
Жаби кліматичної зони України спроможні витримувати навіть нетривале заморожування, перетворюючись на крижинку, яка при кімнатній температурі повітря розтає, оживає і починає стрибати.
Зелені жаби зимують на дні водойм; кумки, тритони і ропухи – на суходолі.
Групова форма роботи
На попередньому уроці учні отримували завдання в якому повинні були визначити основні характеристики окремих життєвих систем
Група 1 Будова та покриви тіла.
Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), під нижньою повікою є мигальна перетинка, яка закриває око. За очима розташовані барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).
Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.
Група 2. Опорно-рухова система.
Скелет земноводних складніший, ніж у риб Хребет поділений
на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець з’єднує голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.
Череп переважно хрящовий.
Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.
Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.
Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток. Кінцівки закінчуються пальцями (переважно п'ятьма).
Фізкультхвилинка
Група 3. Кровоносна система
Група 4 . Травна система
Група 5 . Видільна система
Група 6. Нервова система
Розмноження перегляд відео.
Скласти діаграму Вена (на дошці допрацьовуємо таблицю, що розпочали на початку уроку)
Надклас Риби Клас Амфібії
спільне
(Фронтальна бесіда)
Вправа «Прикраси слово» прикметниками
Н-д Комар
Які відмінності у будові скелета земноводних та риб можна визначити?
Завершення уроку (рефлексія)
Вправа «Сходинка успіху»
Учні повинні самостійно визначити, на якій сходинці вони опинились в кінці уроку, і намалювати на ній фігурку людини.
Якщо ви уважно слухали, але нічого не робили, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №1.
Якщо ви уважно слухали і виконували деякі вправи, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №2.
Якщо ви уважно слухали і виконували усі вправи, але вони не завжди були правильно виконані, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №3.
Якщо ви уважно слухали і виконували правильно усі вправи, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
За результатами вправи проводиться коротке обговорення, чому саме на тій чи іншій сходинці намалювали себе учні, і що треба зробити для того, щоб у подальшому у навчанні піднятись на сходинку вище.
Опрацювати відповідний параграф підручника.
створити проекти з тем:
Схема 1 «Місце земноводних у системі органічного світу» (Додаток)
1