Урок темою «Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка». Добро та зло в казці».

Про матеріал
Розробка уроку надасть можливість цікаво, пізнавально та креативно підсумувати творчість В.Королева-Старого.
Перегляд файлу

Тема: Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка».  Добро і зло у казці

Мета: вчити розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, оцінювати вчинки казкових героїв, допомогти зрозуміти повчальність казок; розвивати вміння  висловлювати власні думки, почуття, відстоювати особисті погляди; виховувати доброту, порядність, чуйність, любов і повагу до природи, уважне ставлення до ближнього, прищеплювати бажання робити добро.

Тип уроку: формування компетентностей

Обладнання: дитячі малюнки, мультимедійна презентація з теми, хмара слів, фоточелендж, кросенс, відео.

Епіграф уроку

Будь кришталем, коли ти з каміння,
будь фіалкою, коли ти рослина,
солов’єм, коли ти пташина, 
а любов'ю, коли ти людина.

                          Олександр Козловський

 

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.Емоційне налаштування

Пролунав шкільний дзвінок,

Всіх покликав на урок.

Попрацюємо старанно, щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі усі просто молодці!

Добрий день усім! Я рада вітати  Вас, діти,  та гостей на  сьогоднішньому уроці.  Давайте подаруємо один одному посмішку і розпочнемо працювати.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, актуалізація опорних знань.

Тема нашого уроку Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка».  Добро і зло у казці.

Сьогодні на уроці ви навчитеся розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, оцінювати вчинки казкових героїв в порівнянні зі своїми, зрозумієте повчальність казок, виховуватимете доброту, порядність, чуйність, любов і повагу до природи, уважне ставлення до ближнього.

Запис теми у зошити

Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка».  Добро і зло у казці

IІI. Основний етап уроку

У якому жанрі усної народної творчості добро завжди перемагає зло?

Казка є найпоширенішим видом усної народної творчості. З нею ми зустрічаємося на кожному кроці, починаючи з раннього дитинства. Вона увібрала в себе народну мудрість і життєвий досвід. У казці здійснюються найвибагливіші бажання та мрії.

Сьогодні ми знову помандруємо в гості до казки! Як ви думаєте, ЧОМУ?

 Саме так, у казці своє життя, свої закони, але головні залишаються незмінними: Добро тримає світ, зло наказує само себе. А найголовніше -  ти сам обираєш - яким тобі бути.  Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими і мудрими, долати перешкоди й біди та не забувати добра…

  1. Хмарка слів

А з якими поняттями ми працюватимемо та про що йтиме мова на уроці, ви дізнаєтеся, коли розглянете «Хмарку слів».  Які знайомі поняття уже бачите?

  1.               Казка – це…
  2.               Будова казки…
  3.               Народна казка ….
  4.               Авторською (літературною) казкою називається ….
  5.               На попередніх уроках ми вивчали казку….
  6.               Яку ми казку вивчаємо зараз….

D:\DCIM\Camera\Screenshot_2018-11-13-16-04-15-1.png

(Діти пояснюють кожне поняття)

Серед понять, записаних у хмарі слів, ви бачите поняття Добро і Зло.

Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява.

Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі.

   2. Випереджувальне завдання
       -    А чи знаєте ви прислів'я та приказки про добро?

(діти зачитують відомі їм прислів'я та приказки про добро)

Проблемне питання

Що ж потрібно для того, щоб добро перемагало зло?

Про це ми спробуємо дізнатися з уроку

Слово вчителя

Василь Королів-Старий поставив перед собою нелегке завдання: облагородити «нечисту силу», показати традиційно злі й лихі образи добрими, вчинки яких здебільшого приносять людям користь.

 

3.Знайомство з головним героєм

Хто це?

C:\Users\Anna\Desktop\хуха\картинки\11156400_1588287751455413_8166262161507449320_n.jpghuha-mohovinka5002

Повідомлення 1 учня

Ху́хи — лісові духи в слов'янській міфології – це добрі духи, що за своїм зовнішнім виглядом схожі на маленьких пухнастих звірків. Свої  маленькі будинки-нори хухи влаштовують між корінням лісових дерев. Зимою впадають у сплячку аж до весни. Хухи мають здібність змінювати забарвлення своєї шерсті в залежності від того місця, де вони перебувають.  Вони  рідко спілкуються з людьми. А побачити їх можуть тільки ті,  хто має добре серце. Хоча дехто вважає хух мстивими і злими духами, але існує багато історій про те, що ці духи часто допомагають мандрівникам, що заблукали у лісі. Крім цього,  вони нерідко попереджують людей про небезпеку.

         Повідомлення 2 учня

Як описує Королів-Старий, вони мали довгу вовночку, що, мов шовком, вкривала все тільце, і тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку – братки. Люди згадують цю міфічну особу, коли, зробивши якусь нелегку чи важливу справу, добре натомившися, полегшено зітхають: “Хух!”

 

Отже, діти, ви розгадали головоломку- кросенс.

4. Головоломка – кросенс

За головоломкою підсумовуємо риси характеру головної героїні

C:\Users\Admin\Desktop\відкритий урок Хуха\ХУХА-МОХОВИНКА\Без названия (7).jpgСлово вчителя.

Щоб передати опис зовнішності героя у творі, автори використовують портрет.

 

5. Знайдіть, будь ласка, діти портрет  Хухи у творі?

     «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — «братики». Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».

 «Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою».

6. Ви отримали випереджувальне завдання намалювати свою Хуху. Покажіть її нам, будь ласка.

Фізкультхвилинка…..

Руки вгору підніміть,

Всім малюнки покажіть.

Пальчики ми розім’яли

Адже довго працювали!!!

 

 

  1.                   Діти, перегляньте відео про Андрія Щербака, який є безпосередньо ілюстратором до нашої казки. Порівняйте свої малюнки з  ілюстраціями відомого українського художника.

https://www.youtube.com/watch?v=cWeVroKeKlw

 

А чи були ви уважними, переглядаючи відео. Отже, яка ж тема нашої казки?

 

Тема казки: зображення життя добрих та фантастичних істот в тісному взаємозв’язку зі світом людей.

ІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок

А тепер, діти, ми помандруємо стежинками казки

C:\Users\Admin\Desktop\preview.jpgЕкспрес-опитування.

  •               За що Хуху любили?
  •               Де була домівка Моховинки?
  •               Хто зруйнував її хатинку?
  •               Чому моховинка не пішла жити до свої братів та сестер?
  •               Чи мстилася  Моховинка дідові за те, що він залишив її без дому у холодну зиму?
  •               Хто у цій ситуації  є  злим, а хто добрим? 
  •               Де знайшла собі домівку Хуха? Як тепер вона стала називатися?
  •               Які стосунки склалися у Моховинки з дітьми?   Чому перед дітьми Моховинка стала видимою?
  •               Як діти описували мамі Хуху?
  •               Чи добре жилося Моховинці у хліві?
  •               Яка біда сталася з Лискою? Хто допоміг врятувати її?
  •               Якого лиха завдав Хусі  дід? 
  •               Чому він не любив їх?
  •               Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  •               Яку подяку  попросила хуха  від діда за свою добру справу?
  •               Як закінчується казка? Що перемагає — добро чи зло?

 

 

 

Скажіть, а люди, зображені у казці, готові допомогти?

 Поясніть слова «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності».           Як ви розумієте слово повинність?

Отже, яка ж ідея твору…

Ідея твору: уславлення доброти, чуйності, взаємодопомоги; обурення жорстокістю та несправедливістю.

 

Ви, діти,  як вірні друзі природи, опікуючись тваринками, робите перший крок до добра. Перегляньте, будь ласка, нами створений відеочелендж «Мій домашній улюбленець»

ІV. Підсумок уроку

  1. Напій побажань

Підготуйте, діти, нашій Хушці  ароматний напій із щирих слів та побажань, щоб вона раділа з того, що прийшла до нас недаремно.

 

 

Усі ми знайомі з твердженням про те, що людина повинна завжди залишатися людиною. Діти, будьмо добрішими!

Добро врятує світ!

 

VI. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання.

Створіть сенкан Хуха-Муховинка

 

 

Додаток до уроку

rnLimVfXKUk

 

docx
Додано
4 березня 2021
Переглядів
1387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку