Температура повітря
Вид навчальної діяльності: урок-проєкт
Мета уроку: пояснити дітям від чого залежить температура повітря та яке вона має значення в житті людини.
План уроку
Добрий день, діти, який настрій сьогодні у вас на уроці (діти підіймають один із п’яти кольорів які в них лежать на парті) якому кольору він відповідає? В усіх вас кольори яскраві, тому можу сказати, що в усіх вас гарний настрій і ви налаштовані на сьогоднішній урок.
Тепло і холод – це дві руки природи,
якими вона дає майже все.
Френсіс Бекон
Діти, як ви розумієте цей вислів
Давайте пригадаємо що ми вивчили на попередньому уроці
Прийом «Інтелектуальна розминка- «Світлофор»
Прийом «Хмаринка слів»
Діти, назвіть поняття над якими ми сьогодні будемо працювати
(температура повітря, амплітуда коливань температури повітря, максимальна та мінімальна температура повітря, середня температура повітря, атмосфера, середнє арифметичне)
Які з цих понять вам відомі?
Подумайте, в яких випадках або у життєвих ситуаціях вимірюють температуру повітря?
Людям яких професій необхідно знати температуру повітря?
Вивчення нового матеріалу
Перш ніж розпочати вивчення матеріалу давайте встановимо правила уроку
За допомого якого приладу визначають повітря? (термотетр)
Слово термометр переводиться з грецької (термо-тепло, метр-міряю) тобто вимірювати тепло
Перегляд мультфільму «Фіксіки» про термометр термін 4 хв
https://www.youtube.com/watch?v=QPkxWle1WIg
Отже, з мультфільму ви зрозуміли як правильно користуватися термометром.
Давайте поміркуємо над запитанням:
Як нагрівається повітря? (сонячний промінь нагріває землю, а земля віддає тепло), а чим далі від землі тим стає холодніше, тому коли ви підіймаєтесь на вершину гори температура завжди буде знижуватись.
Встановлено, що на 1 км висоти температура падає на 6 градусів.
Діти, а як нагрівається повітря в кімнаті взимку? Навіщо за батареї ставлять відбивачі?
Давайте уявимо, що батарею ми поставили біля кафеля, як буде нагріватися повітря? (гірше), а якщо батарея буде стояти біля паркету, як тоді буде нагріватися повітря? (краще), отже нагрівання повітря залежить і від підсилюючої поверхні.
Діти, поясніть мені будь ласка, чому вранці коли ви приходите до школи у вас на термометрах, які знаходяться на вулиці різна температура? (діти пояснюють що це залежить від висоти, на протязі чи в затінку знаходиться термометр, чи північна чи південна сторона)
Прийом «Географічний практикум»
Підійдіть до вікна доторкніться до скла, а потім до підвіконня. Зробіть висновок. (скло холодне, а підвіконня тепле. Скло як і повітря пропускає сонячний промінь)
Діти об’єднуються в три групи і працюють над запитаннями, які ставить вчитель.
Від чого залежить температура повітря?
Чому вона найвища приблизно о 14.00-15.00 годині дня?
Чому найхолодніше вранці?
Чому ближче до екватора стає жаркіше, а чим далі від екватора стає холодніше?
Після обговорення діти створюють мапу думок ( на дошці у вигляді схеми).
Діти роблять висновок , що сонячні промені протягом доби нагрівають Землю нерівномірно і чим вище сонце над горизонтом тим тепліше. Отже, все залежить від кута падіння сонячних променів. Чим вищий кут падіння, тим тепліше і навпаки.
Коли ми чуємо прогноз погоди, то передають середню температуру повітря, тобто називають одну цифру, а не всі виміри за добу, її обчислюють шукаючи середнє арифметичне.
Прийом «Географічний практикум»
За допомогою календаря погоди знайдіть середню температуру повітря протягом останнього тижня.
Прийом «Географічний практикум»
Різницю між найвищою і найнижчою температурою повітря називають – амплітудою коливань температури повітря (А). Можна вирахувати добову, місячну та річну амплітуду повітря.
Наприклад якщо найвища температура повітря становить +23*С, а найнижча +9*С то яка амплітуда? 23-9=14*С
За календарем погоди можна побудувати графіки ходу температури повітря як добового так і річного.
Рекорди світу
Відкрийте свої атласи на сторінці 27 і знайдіть де зафіксована найвища і найнижча температура повітря (Найвища м. Тріполі +58*С на півночі Африки, найнижча -89,2*С на науковій станції «Восток» в Антарктиді)
Кут падіння сонячних променів залежить не тільки від доби, а від широти, між екватором і тропіками спостерігається найбільший кут падіння сонячних променів (90 градусів)
Закріплення.
Діти виконують інтерактивну вправу
https://learningapps.org/display?v=pigfo1u0522
Скажіть який вислів ви отримали після виконання вправи?
(Географічна освіта необхідна для розвитку відповідальних та активних громадян сьогодення і майбутнього світу. ( Міжнародна хартія з географічної освіти (1995 p.))
Рефлексія
1. На уроці я працював (активно/пасивно)
2. Своєю роботой на уроці я (задоволений/незадоволений)
3. За урок я (дізнався/недізнався)
4. Мій настрій став (кращий/залишився без змін)
5. Матеріал уроку (важкий/легкий)
Підсумок
Прийом п’ять речень
Учні разом із вчителем складають п’ять речень за темою уроку.
Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф у підручнику