Урок підготувала Педорич Віта Михайлівна
Вчитель Линовицької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Тема уроку: «Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів.»
Мета:
Формування ключових компетентностей учнів на різних етапах уроку.
На етапі: Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Мета: розвивати логічне мислення, допитливість.
Результат: формування самоосвітньої компетентності.
На етапі: Актуалізація опорних знань
Мета: актививати розумову діяльність.
Результат: формування пізнавальної компетентності.
На етапі: Вивчення нового матеріалу.
Мета: допомогти учням засвоїти факти та основні ідеї, залучення додаткового матеріалу.
Результат: формування інформаційної компетентності та вміння вчитися.
На етапі: Первинна перевірка та закріплення знань.
Мета: формувати вміння приймати рішення.
Результат: формування соціально трудової компетентності.
На етапі: Підсумки уроку.
Мета: стимулювати вміння учнів висловлювати власну точку зору.
Результат: формування комунікативної компетентності.
На етапі: Домашнє завдання.
Мета: удосконалити, узагальнити, систематизувати знання учнів.
Результат: формування інформаційної компетентності, вміння вчитися.
Тип уроку: урок вивчення і первинного закріплення нових знань.
Обладнання та наочність : мультимедійне обладнання для демонстрації презентації, комп’ютери для проходження тесту « Теплові двигуни», підручник.
Хід уроку
І Організаційний момент
Урок сьогодні не простий,
А цікавий і повчальний.
Слухай все залюбки,
Легше буде зберегти
Дари природи необхідні
У ході будь уважним,
Добре думай, не спіши.
Нам знання завжди потрібні,
Щоб енергозбереження відкрити.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Виконання тесту «Теплові двигуни»
ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Виступ учителя
Життєдіяльність сучасної людини на кожному кроці потребує споживання енергії. На жаль, енергії зазвичай не вистачає, тому протягом свого існування людство накопичує знання щодо її економії. Особливо це є актуальним останнім часом, коли стало помітно «дно» світових запасів органічного палива (викопних ресурсів). І саме зараз сформовано декілька принципів енергозбереження та розроблено технології для втілення цих принципів у життя через новітні пристрої та обладнання.
Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо ці принципи та научимося зберігати енергію у себе вдома, що буде невеличким внеском збереження енергії у всесвітньому масштабі.
Тема уроку : Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів. ( Слайд №2)
Прийом « Мікрофон»
Завдання. Висловіть свою думку, продовживши речення « Способи збереження енергетичних ресурсів я буду вивчати, щоб…»
IVАктуалізація опорних знань
Евристична бесіда ( Слайд №3)
V Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди.
План вивчення нової теми.
Отже основним завданням людства є збереження та ефективне використання обмежених ресурсів, створення альтернативних джерел енергії. Прикладом таких джерел є гідроелектростанції, атомні електростанції, вітрогенератори, сонячні батареї. (слайд №4)
Альтернативні джерела енергії, розроблення й створення яких потребує значних витрат, виникли «не від доброго життя». Адже саме у ХХ ст.. різко зросло використання теплових машин – пристроїв, що перетворюють енергію палива на інші види енергії (електричну, механічну). Ідеться насамперед про автомобілі та решту транспортних засобів, що використовують як джерело енергії продукти переробки нафти. (Слайд №5)
Назвіть ці продукти. ( бензин і дизельне паливо)
Крім того, практично всюди для обігрівання житла та приготування їжі застосовують пристрої, що спалюють природний газ. Цей газ у значній кількості використовують також у виробничих процесах (металургія, хімічний синтез). ( Слайд №6)Газ, нафту, вугілля застосовують для вироблення електроенергії на теплових елекростанціх. (Слайд №7)
Як ви знаєте, зазначені види палива є викопними ресурсами і їх запаси обмежені. Приблизно за 100 років мільйони автомобілів «з’їли» значну кількість світових запасів нафти. Існує думка, що запаси природного газу вичерпаються протягом десь 40 років; розвіданих запасів вугілля вистачить на кількасот років споживання. До того ж для спалювання вугілля, нафти та газу потрібна велика кількість кисню. Так, щоб спалити 1 кг вугілля, необхідно 2,7 кг кисню, 1 кг нафти – 3,4кг, 1 кг природного газу ( метану) – 4 кг. (Слайд №8)
Наведені дані свідчать про те, що через декілька десятків років звичні зараз види палива опиняться на межі зникнення.
Що ж робити?(запитання до учнів)
На сьогодні пропонують три напрями розв’язання проблеми майбутнього «енергетичного голоду».
Назвіть рослину з якої виготовляють дизельне паливо. ( Питання для учнів.) – ріпак.
Знайдіть у підручнику назви цих країн (завдання учням) – Україна, Франція, США.
Невичерпним джерелом може стати термоядерна енергія. Запасів важкого водню – палива для термоядерного синтезу – у Світовому океані вистачить на багато тисячоліть.
Сучасні принципи енергозбереження полягають не лише в застосуванні певних новинок, нехай і унікальних. Принциповим є завдання комплексного використання кількох технологій.
Розглянемо звичайну квартиру. Найбільша кількість енергії, що надходить до неї, – це енергія, необхідна для обігрівання. Заміна традиційних вікон на склопакети, утеплення дверей, нанесення спеціального теплозахисного покриття на зовнішні стіни будинку дозволяють зекономити значну кількість тепла, яке зазвичай втрачається на «обігрів довкілля».
Тепловтрати
Вентиляція – 15%, стіни – 35 %, вікна – 18 %, дах – 23% , підвал – 10%.
( Слайд №13)
15 цікавих порад економії енергії без додаткових вкладень ( Слайд №14. Відео-фрагмент)
Доку теплові станції не мали великої потужності, а автомобілів було небагато, шкідливість теплових машин не дуже турбувала людство. Проблема стала актуальною в другій половині ХХ ст.., коли з’явилися кислотні дощі, спричинені викидами електростанцій, люди почали задихатися в автомобільних заторах, вдихати разом із повітрям отруйний чадний газ.
Які б ви запропонували способи вирішення даної проблеми.
Учені пропонують різні технічні вирішення цих проблем. ( Слайд №15) Наприклад зменшення викидів бензинових двигунів:
Чому саме таке використання краще?
Що виділяється під час роботи теплових машин?( вуглекислий газ)
Чим він небезпечний ? ( Його велика кількість спричинила парниковий ефект)
Через парниковий ефект середня температура поверхні Землі підвищилася на 0,6 °С.
Що це означає для планети?
Провідним в Україні центр у галузі тепломасообміну, теплоенергетики та енергозбережувальних тепло технологій є Інститут технічної теплофізики НАН України. ( Слайд №16. Відео-фрагмент)
Інститут створено 1947р. на базі Інституту енергетики АН УРСР. Робота інституту спрямована на дослідження теплофізичних процесів, розвиток теорії теплопереносу, вимірювання теплових величин. В інституту працюють провідні науковці НАН України. Серед них:
Долинський Анатолій Андрійович – почесний директор інституту, професор, академік НАН України.
Снєжкін Юрій Федорович – директор інституту, член-кориспондент НАН України.
Бабак Віталій Павлович – замісник директора з наукової роботи, член-кориспондент НАН України.
Авраменко Андрій Олександрович – заступник директора з наукової роботи, член-кориспондент НАН України.
Учені Інституту технічної теплофізики НАН України працюють над вирішенням актуальних проблем: підвищення енергоефективності в ході вироблення, транспортування та споживання теплової енергії; комплексна модернізація об’єктів комунальної теплоенергетики шляхом розробки і реалізації регіональних програм, залучення до паливно-енергетичного потенціалу відновлювальних джерел енергії та місцевих видів палива.
VI Первинна перевірка застосування та закріплення знань
Прийом « Дай відповідь»
VII Підсумок уроку
Прийом « Мікрофон»
Найцікавішим на уроці було….
VIII Домашнє завдання
§18 с.87-91
Вправа 18( 1 або 2) с. 91 ( Слайд №17)
1