Урок "Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів"

Про матеріал

Методична розробка уроку у 8 класіТ еплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів»

Підготувала вчитель фізики НВК №3 м. Кам'янського Дніпропетровської обл.

Перегляд файлу

Конспект уроку  фізики у 8 касі

Тема. « Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів»

Підготувала вчитель  фізики  НВК №3 м. Кам’янського Дніпропетровської обл.

 

 

 

Мета уроку : Формувати  економічну компетентність, створити мотивації для зберігання енергоресурсів; стимулювати  інтерес до наукових досліджень і практичного застосування знань отриманих в школі;

виховувати  економічне мислення, розуміння життєвої необхідності дбайливого використання енергії, вміння  знаходити  шляхи зменшення втрат теплоти в квартирі; привернути увагу охорони навколишнього  середовища;

розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість. сприяти розвитку комунікативних навичок під час роботи; уміння вислуховувати думку інших, доводити власні переконання.

Впровадження екологічної наскрізної ліні  та фінансової грамотності  учнів.

 

Тип уроку : засвоєння нових знань, умінь та навичок.

 

 Обладнання : картки із завданнями, підготовлені учнями міні-проекти, презентація.

 

Ми не успадкували Землю від своїх батьків,

ми її позичили у своїх дітей.

Л. М.Толстой

 

І. Організаційний момент

ІІ. Вступне слово вчителя

Україна має безліч  економічних проблем, розв’язувати які доведеться вам, майбутнім випускникам школи. Тому  кожному з вас потрібна фундаментальна загальна підготовка. Я сьогодні дещо хочу відвернути вашу увагу від дошки та направитиїї на повсякденне життя.

 ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Саме під час  уроку з теми  «Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів», ми з вами маємо можливість   набути навичок  економного використання енергоносіїв, розглянути проблему на рівні власного помешкання і  знайти способи економії енергоносіїв у власній квартирі. Адже ви розумієте, що проблема  економії енергоресурсів є глобальною проблемою, що має багато аспектів прояву і кожен може зробити свій внесок у її вирішення. Ваша задача сьогодні на уроці  запомінати і записувати всі наші поради!!

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Відео – фрагмент з презентації. «Енергія» (слайд 2)

 

Невідомий китайський поет дві з половиною тисячі років тому писав: (слайд 3)

 

Якщо ви думаєте на рік уперед — сійте зерна.

Якщо ви думаєте на 10 років уперед — саджайте дерева.

Якщо ви думаєте на 100 років уперед — виховуйте людину.

Напевно, це і є основна мета екологічної освіти.

Навіщо ж зберігати енергію? (Відповідь учнів).

     В 1992 році у Бразилії, у Ріо-де-Жанейро відбулася конференція ООН по питанню навколишнього середовища та розвитку. На ній були присутні представники 172 країн світу. На конференції була прийнята «Програма стійкого розвитку». Основна ідея цієї програми в тому, що на всіх рівнях сучасного суспільства – міждержавному, державному, місцевому, індивідуальному – необхідно було прийняти термінові заходи по запобіганню всесвітній екологічній катастрофі. Тобто кожен з нас повинен усвідомити свою відповідальність за майбутнє планети.

V. Засвоєння  нових знань.

Як зберегти енергетичні ресурси?

Зараз пропонується три напрямки вирішення проблеми майбутнього «енергетичного голоду». (слайд 4)

 

Перший напрямок: це економія існуючих корисних копалин. Економія передбачає використання нових технологічних рішень — енергозберігаючих технологій.

 (слайд 5)

Виникає питання, чому ж ми, начебто все знаючі, не економимо електроенергію? Можливо, ми погано уявляємо реальні результати навіть елементарної економії електроенергії?

А чи зберігаємо ми енергію у своїх будинках?

Давайте проведемо анкетування «Енергозбереження у нашому домі».

- Чи завжди у вашій сім’ї електроенергія витрачається раціонально?

Анкета

У нашому домі

Так

Ні

Ми контролюємо наше енергоспоживання

 

 

Ми вимикаємо світло в кімнаті, коли йдемо з неї

 

 

Холодильник стоїть у холодній кімнаті

 

 

Ми не ставимо меблі перед обігрівачем

 

 

Ми почали використовувати енергозберігаючі лампочки.

 

 

Ми використовуємо місцеве освітлення (настільну лампу, бра).

 

 

Ми провітрюємо приміщення швидко і ефективно,

всього кілька хвилин за раз.

 

 

Ми заклеюємо вікна на зиму

 

 

Ми зашторюємо вікна на ніч

 

 

Ми кладемо кришку на каструлю, коли варимо їжу

 

 

Ми часто розморожуємо холодильник

 

 

Ми використовуємо раковину для миття посуду

 

 

Ми миємося під душем, а не приймаємо ванну

 

 

Ми ходимо пішки чи їздимо на велосипеді до школи й на роботу

 

 

Ми ремонтуємо речі, замість того, щоб замінити їх.

 

 

Хатні справи робимо вдень, а не ввечері

 

 

Кип’ятимо воду на чай стільки, скільки потрібно для використання

 

 

Ми вимикаємо всі електроприлади, які не використовуються

 

 

Протираємо електричні лампи від пилу

 

 

Не залишаємо заряджатися телефони, ноутбуки на всю ніч

 

 

 

Скільки відмітили  до 5 «так»?, до 10,  15, 20? (слайд 6)

(аналіз результатів анкетування.)

 

Другий напрямок: поступова заміна викопного палива на паливо, одержуване з рослин. (слайд 7)

Учнівськи проекти. 1.  Біопаливо.

                                  2. Водень  як паливо для автомобіля.

Третій напрямок: використання альтернативних джерел енергії, (слайд 8)

Учнівськи проекти.

Поновлювані джерела  енергії. 1  Вітрові електростанції. (слайд 9)

                                                      2. Сонячні електростанції. (слайд 10)

 

Чи знаєте ви, скільки витрачають батьки на оплату електроенергії, газу?

Чи можливо зекономити на комунальних послугах вже зараз?

(слайд 11, 12)

Для того, щою економити енергоресурси, ми повинни у себе вдома раціонально використовувати  і зберігати  тепло, електроенергію, воду.

 

Ми маємо певний теоретичний багаж та життєвий досвід з даної теми.

Тому завдання сьогоднішнього  уроку:   Допомогти  мені зменшити плату за квартиру. Що для цього потрібно?

 

Відповіді учнів:

- виявити причини втрати  енергії;

- визначити шляхи збереженняенергії;

- дати  практичні  поради.

 

Учнівській  проект. «Застосування економних ламп».  (слайд 13)

Найяскравіший приклад енергозберігаючої технології — заміна традиційних ламп накалювання на новий вид економічних ламп. Якщо замінити всі звичайні лампочки накалювання на нові, то споживання енергії для освітлення квартир зменшиться.

 

У нас вдома 7 ламп. (слайд 14, 15)

Зараз треба вмикати лампи у 16.30 .

  1. Якщо в мене працюють лампи розжарювання потужністю 100 вт до 22.30 (5 години), то розхід електроенергії: 0,1кВт = 3,5 кВт год.(вартість 3,15 грн при тарифі 0,9 грн за 1 кВт год)
  2. Якщо всі лампи замінили на LED лампи  потужністю 12 Вт: 0,012кВт = 0,42 кВт год.(вартість 0,378грн)

     За 30 днів місяця економія складає :

    (3,15грн94,50 - 11,34 = 83,16 грн

А які ще є шляхи заощадження ? (слайд 16)

 

Проведемо поверхневий тепловий аудит:

- заміна вікон на склопакети, (слайд 17)

-  утеплення дверей(слайд 18)

теплення стін та підлоги, (слайд 19, 20, 21)

- Економія на електроприладах (слайд 22, 23)

 

Учнівській  проект.   «З повагою до енергозбереження.» (слайд  24 - 29)

 

1. Виключайте всі електроприлади, які не використовуються, та не залишайте їх у режимі очікування.

 Виключайте всі електричні прилади, які не використовуються, оскільки навіть у режимі очікування вони споживають енергію. Не залишайте заряджатися мобільні телефони та ноутбуки всю ніч.

2. Протріть електричні лампи від пилу. Витерта лампа світить на 10-15% яскравіше, ніж запилена.

3. Закривайте штори наприкінці дня, аби тепло не залишало приміщення.

4. Тримайте вікна чистими. Запилене скло може поглинати до 30% світла.

5. Кип’ятіть лише стільки води, скільки вам потрібно, та не забувайте чистити чайник від накипу.

6. Функціональні можливості сучасних електронних лічильників дозволяють вести облік електроенергії по зонах доби і навіть за порами року. Регіональна енергетична комісія поділила добу на дві тарифні зони - день (з 7.00 до 23.00) і ніч (з 23.00 до 7.00) - і встановили для кожної окремий тариф. При цьому нічний тариф значно нижче денного, що дає можливість населенню скоротити витрати на оплату електроенергії. Двухтарифна система обліку вигідна в рівній мірі як абонентам, так і енергосистемі. Це дозволило б значно знизити виробничі витрати, а також відкласти на деякий час введення нових генеруючих потужностей за рахунок зменшення споживання електроенергії в години максимуму. Ця система обліку дозволяє істотно економити на оплаті електроенергії, якщо правильно організувати використання деяких побутових електроприладів.

Витратьте зекономлені гроші на щось приємне!

Учням підготовлено  памятку«З повагою до енергозбереження.» (додаток 2)

 

VІ. Закріплення отриманих  знань.

Інтерактивна  технологія.

 Робота в групах. (слайд 30, 32)

Учні об’єднуються   в 3 групи по  рядам.

Завдання для груп: користуючись  роздатковим  матеріалом,  кожна група , працюючи 5 хв. повинна надати свої  практичні  поради, рекомендації,  спланувати шляхи   зменшення втрат  теплоти та електроенергії  в новой  квартирі, яку ви купили восени.

1 група: 2-х кімнатна квартира, в якой звичайні дерев’яні вікна, але ви не можете  встановити нові.

2 група: 2-х кімнатна квартира з новими вікнами.

3 група: 2-х кімнатний дім в селі

 

Мета кожної групи довести ефективність даної енергозберігаючої технології та  заробити  якомога  більше балів  для себе.

Презентація свого проекту.

 

Вчитель. Ви сьогодні добре попрацювали! Я, як замовник, задоволена вашою роботою!

Дякую!

За кожний елемент роботиви ставляються бали: за презентацію свого завдання, доведення  його ефективності, активність.

 

Підведення підсумків уроку. Рефлексія(слайд33).

Сьогодні на нашому занятті ми спробували подивитися на енергозбереження з різних позицій: навіщо і як? Дуже сподіваюсь, що ви зробите висновки, поділитеся своїми враженнями з батьками та близькими і змінете своє ставлення до заощадження енергії.

Хочу зупинитися на одній цікавій акції, що проводиться щороку в усьому світі. Це «Година Землі». Щороку в останню субота березня мільйони людей вимикають світло на годину, тому що їм важливо майбутнє нашої планети Земля. «Година Землі» - це символ дбайливого ставлення до природи, турботи про обмежені ресурси нашої планети. Рекордне число країн взяли участь в акції «Година Землі», яка пройшла в минулому році. У 134 державах, в приватних будинках і на державних об'єктах люди на цілу годину вимикали електроенергію. У Парижі згасла Ейфелева вежа, в Лондоні - найбільше в світі колесо огляду «Лондонське око», в Нью-Йорку - площа Таймс-сквер, в Пекіні - гігантський стадіон «Пташине гніздо». Чи не хочете й ви взяти участь в цій акції?

 

Домашнє завдання: Напишіть твір на тему «Енергія і ми» про роль енергії в нашому житті і житті планети. (слайд34).

• Чому ми повинні використовувати енергію більш ефективно?

• Як ми можемо економити енергію?

• Опишіть, що конкретно ви робите зараз для економії енергії?

• Чи пояснили ви своїм друзям і батькам причини, за якими необхідно зберігати енергію?

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Анкета

У нашому домі

Так

Ні

Ми контролюємо наше енергоспоживання

 

 

Ми вимикаємо світло в кімнаті, коли йдемо з неї

 

 

Холодильник стоїть у холодній кімнаті

 

 

Ми не ставимо меблі перед обігрівачем

 

 

Ми почали використовувати енергозберігаючі лампочки.

 

 

Ми використовуємо місцеве освітлення (настільну лампу, бра).

 

 

Ми провітрюємо приміщення швидко і ефективно,

всього кілька хвилин за раз.

 

 

Ми заклеюємо вікна на зиму

 

 

Ми зашторюємо вікна на ніч

 

 

Ми кладемо кришку на каструлю, коли варимо їжу

 

 

Ми часто розморожуємо холодильник

 

 

Ми використовуємо раковину для миття посуду

 

 

Ми миємося під душем, а не приймаємо ванну

 

 

Ми ходимо пішки чи їздимо на велосипеді до школи й на роботу

 

 

Ми ремонтуємо речі, замість того, щоб замінити їх.

 

 

Хатні справи робимо вдень, а не ввечері

 

 

Кип’ятимо воду на чай стільки, скільки потрібно для використання

 

 

Ми вимикаємо всі електроприлади, які не використовуються

 

 

Протираємо електричні лампи від пилу

 

 

Не залишаємо заряджатися телефони, ноутбуки на всю ніч

 

 

 

 

Якщо у вас вийшло:

  1. Від 1 до 5 відповідей «так». Вам потрібно освоїти методики для того, щоб ефективно зберігати енергію, почніть зараз!
  2. Від 6 до 10 відповідей «так». У Вас багато гарних звичок, які можуть слугувати основою для подальшої роботи над тим, як ефективно зберігати енергію у Вашій оселі.
  3. Від 11 до 15 відповідей «так». Ви є зразком всім іншим в тому, як потрібно зберігати енергію.
  4. Від 16 до 20 відповідей «так». Хтось з Вашої сім’ї повинен стати керівником Міністерства палива та енергетики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

«З повагою до енергозбереження.»

1.Завжди вимикайте світло, виходячи надовго з приміщення. При виході з

Будинку вимкніть з розеток всі  побутові прилади, крім холодильника. Навіть якщо у вас  телевізор або ПК новітньої моделі, то в місяць в режимі очікування вони споживають, відповідно, 0,2 кВт і 3,6 кВт на місяць, а застарілі  моделі - в кілька разівбільше.

2.Купуйте побутову техніку класу А, А+, А++. Завдяки цьому економія електроенергії в кінці місяця буде очевидна. У порівнянні з приладами більш низького класу енергоспоживання, вони споживають електрики на 30-40% менше.

3. Правильно використовуйте електрочайник. Він споживає від 2 до 3 кВт. Щоб заощадитиелектроенергію, дотримуйтеся простих правил:

кип'ятити стільки води, скільки потрібно в даний момент, і своєчасно видаляйте накип у  чайнику. Якщо у вас електроплита, то для приготуваннясупів, макаронів і варіння овочів   доцільніше кип'ятити воду в електрочайнику і переливати в каструлю на електроплиті, бо вода в електрочайнику закипає швидше і на це витрачається менше електроенергії.

4.Не допускайте нагрівання холодильника прямими сонячними променями і не

Ставте його біля плити або батареї опалення. Також для економії електроенергі ї необхідно своєчасно розморожувати холодильник і ніколи не ставити в нього гарячі страви.

5.Бажано, до початку опалювального сезону  прочистити батареї.( Накип пориста речовина, погано проводить теплоту.). Зняти з них старуфарбу, ошкурити, пофарбуватив темний колір.( Гладка і темна поверхня віддає на 5 - 10 % тепла більше)

Слід взяти лист фанери, пофарбувати сріблястою фарбою і засунути за батарею, або

обклеїти алюмінієвою фольгою. ( Теплопровідний  екран спрямує тепло в квартиру,

батарея не буде марно нагрівати с тіни.)Не ставити перед радіатором великих предметів.

6.Завантажуйте пральну машину згідно з інструкцією. Занадто велике або дуже маленьке завантаження не дозволяють економно витрачати електрику. Перевитрата електроенергії може становити  до  30%.

7.Під час прасування намагайтеся починати і закінчувати процес прасування речей, що потребують низького температурного режиму.Тоді останні хустки і косинки можна гладити вже вимкненою праскою.

8.Не забувайте міняти або чистити фільтри пилососа, адже інакше вони будуть

ускладнювати його роботу, зменшувати тягу повітря і, як наслідок, збільшувати його

енергоспоживання.

9.Підбирайте посуд правильного розміру. Каструлі і сковороди повинні відповідати діаметру конфорки вашої електроплити.

Раціонально  використовуйте  тепло конфорок, привчіть себе до того,що електроплита може готувати і тоді, коли вже вимкнена.

10.Налаштуйте в комп'ютері режим енергозбереження, при якому можна заощадити до 50% електроенергії.

Всі комп'ютери, що випускаються на сьогоднішній день, підтримують такий режим.

11.Включайте кондиціонер лише тоді, коли закриті всі вікна і двері, інакше кондиціонер  буде охолоджувати вулицю або інші приміщення.

10.Додайте світильники у всіх ключових місцях квартири. Точкове освітлення набагато  економніше, ніж освітлення всього приміщення з однієї точки.

12.Частіше мийте лампи, плафони і вікна. Бруд і пил знижують освітленість в

приміщенні на 30%. Ще не забудьте зняти з підвіконня великірослини і не закривати

вдень штори, раціонально  використовуйте природне освітлення.

13.Використовуйте нічний і денний тариф на електроенергію. Таким чином

Ви зможете нагрівати бойлер, включати теплу підлогу або пральну машину - вночі, коли за електрику можна платити на 30% менше. Саме така різниця існує між нічним (з 23:00 до 7:00) і денним тарифами.

 14.Встановіть систему «розумний дім», яка активно використовується в Європі. Вона передбачає використання сучасних  дистанційних автоматичних пристроїв, датчиків освітленості приміщення, датчиків руху  тощо. Завдяки такій системі ваші витрати на електроенергію можуть знизитися в 8-10 разів.

На жаль, така система вимагає чималих початкових вкладень, але в довгостроковій перспективі ці інвестиції повністю окупляться.

15. Не включайте без потреби опалювальні прилади. Необхідно підтримувати температурний режим 18ºС в  житлових приміщеннях. Зниження  температури в приміщенні на 1ºС заощадить 5 %  енергії на опалення.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Добряк Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 18. Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів
Додано
9 січня 2019
Переглядів
3456
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку