Дану розробку можна використовувати для проведення урока нестандартного виду.
Фізичні явища оточують нас повсюди, багато з них нам уже знайомі,і ми можемо їх пояснити. Я хочу, щоб ви побачили й переконалися в тому, що фізика – це не тільки храм точних формул, законів і правил, асаме життя у всіх його проявах.
1
Мета уроку:
Навчальна. Сформувати поняття про енергію палива; забезпечити розуміння фізичного змісту питомої теплоти палива; увести формулу кількості теплоти, що виділяється в процесі повного згоряння палива.
Розвивальна. Розвивати вміння встановлювати зв’язки нового з раніше вивченим.
Виховна. Виховувати уважність, зібраність, спостережливість.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Доброго дня! Мене звати Руслана Андріївна Тукусер і цей урок фізики ми проведемо разом! Увага на екран, учні КЗ «Татарбунарський НВК «Школа-гімназія», де я працюю, передають вам привіт, бажають успіхів на цьому уроці і вірять, що у нас все вийде! А у нас все вийде!
І так сьогодні працюють три групи І, ІІ, ІІІ.
Правила роботи в групах:
У вас на столах є робочі карти уроку для кожного учня. На протязі уроку ви будете записувати в цій карти проміжні спостереження і висновки. Все зрозуміло.
Отже починаємо наш урок:
Діти, я думаю що ніхто не заперечуватиме проти того, що я скажу:
Природа - це язик предметів і явищ, і розмовляти з природою потрібно тільки на її мові. Згодні?
Тоді для початку пропоную відновити ланцюжок етапів послідовного вивчення будь-якого природного явища. Для цього на столі у кожної групи є картки. Візьміть їх. Ваше завдання протягом 1 хвилини порадившись в групі розташувати картки в певній правильній послідовності.
Завдання зрозуміло, тож розпочнемо.
(групи працюють, вчитель спостерігає)
Перевіримо, що ж у нас вийшло. Отже
І етап – спостереження
ІІ етап – гіпотеза. Дуже добре а чому?
ІІІ етап – експеримент. Ви можете пояснити чому експеримент?
ІV етап – закон
V етап – застосування. Дякую всім! Дуже добре.
Отже діти, ми зробили перший крок на шляху до пізнання природи.
Ось по такому алгоритму ми будемо з вами працювати. Дякую.
Продовжуємо спілкування з природою на її мові.
Тож згадаємо яку тему ви вивчаєте зараз на уроках фізики (Відповідь:Теплові явища) сьогодні на уроці ми продовжимо її вивчати. Увага на екран і дайте відповідь на питання:
-Що об’єднує оливки і теплову електростанцію? Так подумайте. Можете порадитись у групах.
(Можливі варіанти відповідей: оливкове масло, паливо, енергія. Всі варіанти мають право на існування. Тоді вчитель задає навідні питання.)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Отже об’єкт вивчення ми вибрали . А тепер увага питання:
Паливом можуть слугувати:
Паливо буває:
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Види палива
(середовище, де горітиме паливо, кисень)
(Вуглекислий газ і енергія у вигляді теплоти.)
CH4 + 2O2 2H2O + CO2 +Q
(тепло-корисне, а вуглекислий газ-ні).
Виконання роботи і теплопередача
(діти працюють групами, виконують роботу і порівнюють з екраном)
2. Питома теплота згоряння палива
Можна довести закон?
Проведемо дослід
Кількість теплоти, яка виділяється під час повного згоряння палива, залежить від маси палива.
Кількість теплоти, яка виділяється під час повного згоряння палива, залежить від роду речовини.
Або проведемо дослід
Дві склянки заповнюємо водою однакової маси. Під однією склянкою спалюємо таблетку сухого пального, а під іншою — шматочок деревини, який дорівнює сухому пальному за масою. Після повного згоряння палива вимірюємо температуру води в склянках. Вона виявляється різною.
Взагалі, що означає питома? Це виділена, та що припадає на одиницю маси. Наприклад, для сухих дров . Це означає, що за повного згоряння 1 кг сухих дров виділяється 10 МДж теплової енергії.
Питома теплота згоряння палива — це фізична величина, яка характеризує певне паливо і чисельно дорівнює кількості теплоти, що виділяється під час повного згоряння 1 кг цього палива.
Питому теплоту палива позначають символом q
Питому теплоту згоряння різних видів палива визначають у лабораторних умовах і заносять до таблиць (див. табл. 6 Додатка).
речовина |
q |
m |
Q |
Кам’яне вугілля |
27 |
3 |
? |
Солома |
14 |
? |
140 |
? |
? |
10 |
340 |
Дрова сухі |
10 |
? |
200 |
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Які види палива ви знаєте?
2. Опишіть дослід на підтвердження того, що під час горіння різних видів палива виділяється різна кількість теплоти.
3. Яким є фізичний зміст питомої теплоти згоряння палива?
4. У яких одиницях вимірюються питома теплота згоряння палива?
5. Як обчислити кількість теплоти, що виділяється в процесі повного згоряння палива?
VІ. Домашнє завдання
Вивчити § 15, ст.72-75, Вправа № 15 (2, 3).
Текст № 1
Основні напрями подолання енергетичног кризи.
Нафта, природний газ і вугілля — це викопні ресурси, запаси яких є вичерпними, обмеженими. Наведені дані свідчать про те, що через декілька десятків років звичні зараз види палива опиняться на межі зникнення. Що ж робити?
На сьогодні пропонують три напрями розв'язання проблеми майбутнъого «енергетичного голоду»:
— економія наявних викопних ресурсів;
— впровадження новітніх технологій з метою зменшення використання палива з вичерпних ресурсів. Поступова заміна палива з викопних pecypciв на паливо, одержуване з рослин. Зараз уже використовують два типи технологій виробництва рослинного палива: видобування замінників бензину з рослин, що містять цукор, та переробляння на дизельне паливо олії, одержуваної з деяких рослин
— використання альтернативних джерел енергії, насамперед ядерної та термоядерної енергії. Викопних запасів урану — палива для атомних станцій — вистачить на кілька сотень років. Так, в Україні на атомних станціях виробляють близько половини Bcієї електроенергії.
Невичерпним джерелом може стати термоядерна енергія . Запасів важкого водню — палива для термоядерного синтезу — у Світовому океані вистачить на багато тисячолігь.
Текст № 2
Енергозбережувальні технології.
Сучасні принципи енергозбереження полягають не лише в застосуванні певних новинок, нехай і унікальних. Принциповим є завдання комплексного використання кількох технологій.
Розглянемо звичайну квартиру. Найбільша кількість енергії, що надходить до неї, - це енергія, необхідна для обігрівання. Заміна традиційних вікон на склопакети, утеплення дверей, нанесення спеціального теплозахисного покриття на зовнішні стіни будинку дозволяють зекономити значну кількість тепла, яке зазвичай втрачається на «обігрів довкілля».
Гаряча вода проходить по трубах від котелень декілька кілометрів. Такий довгий шлях постачання пов'язаний із великими втратами тепла. Тому котли установлюють у квартирах.
Для економії електричної енергії слід застосовувати економічні лампи та електричні прилади з невеликим споживанням енергії. Поміркуйте, за рахунок чого ще можлива економія в домівках.
Текст № 3
Вплив теплоенергетики на природу. Забруднення навколишнього середовища.
Доки теплові станції не мали великої потужностї, а автомобілів було небагато, шкідливість теплових машин - пристроїв, що перетворюють енергію палива на інші види енергії, не дуже турбувала людство.
Учені пропонуютъ різні технічні вирішення цих проблем. Як приклад наведемо кілька рішень щодо зменшення викидів бензинових двигунів:
— «доспалювання» за допомогою спеціальних пристроїв чадного газу до менш шкідливого вуглекислого газу;
— створення екологічно чистих електромобілів. Електромобілі практично не забруднюють довкілля: в них використовують електричний двигун.
— використання гібридних автомобілів, оснащених двома двигу нами — електричним i бензиновим.
Для людства існує ще одна велика проблема. Парниковий ефект — підвищення температури поверхні Землі. Чому так сталося?
У верхніх шарах атмосфери накопичилася значна кількість вуглекислого газу, цей газ став «дзеркалом» для випромінювання з поверхні Землі. У результаті частина енергії затримується в атмосфері і нагрівається.
Через парниковий ефект неминучими стануть глобальні катаклізми: танення льодовиків, піднімання рівня Світового океану, затопления портових міст та ін.