Урок "Терморегуляція в організмі людини. Захворювання шкіри та їх профілактика".

Про матеріал
План-коспект уроку містить ключові моменти з даної теми, "родзинки",які роблять урок яскравим і цікавим
Перегляд файлу

 Тема: Терморегуляція в організмі людини. Захворювання шкіри та їх профілактика.

 Мета уроку:  Освітня. Ознайомити учнів з особливостями процесів терморегуляції тіла людини , ознаками захворювань шкіри   та їх профілактикою.

Розвиваюча. Розвивати уміння учнів логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі шкіри; розвивати можливість отримувати міцні знання, вміння і навички шляхом самостійної роботи з додатковою літературою; увагу, кмітливість, логічне мислення, активну пізнавальну діяльність, інтерес до вивчення біології, систему знань, умінь і навиків на основі між предметних зв’язків

Виховна. Виховувати розуміння значення нормального функціонування шкіри для збереження  здоров’я людини , працелюбність, вміння доказово відповідати.

 Очікувані результати навчання учнів.

Знаннєвий компонент.

Учні: знають особливості процесів терморегуляції тіла людини, оперують термінами:

- терморегуляція, теплоутворення, тепловіддача, тепловий удар, сонячний тепловий удар ;

характеризують процеси терморегуляції;

- дотримання правил гігієни;

- загартовування організму ;

- запобігання захворюванням шкіри.

Діяльнісний компонент.

Учні: пояснюють біологічне значення терморегуляції;

-  розуміють значення загартовування організму  в житті людини.  

Ціннісний компонент.

Учні: усвідомлюють  важливість надання першої допомоги при термічних пошкодженнях шкіри  та профілактики  шкірних захворювань .

Ключові компетентності:

- вільне володіння державною мовою (вміння здобувати та опрацьовувати інформацію з різних цифрових джерел);

- здатність спілкуватися рідною мовою;

- здатність спілкуватися іноземною мовою (латина);

- математична компетентність (знання математики);

- компетентності в галузі природничих наук (пояснення біологічного значення терморегуляції та тепловіддачі;

- екологічна компетентність (дотримання правил природоохоронної поведінки, розуміння контексту і взаємозв’язку господарської людської діяльності і важливості збереження природи для сталого розвитку суспільства);

- інформаційно-комунікаційна компетентність (навички роботи з цифровими носіями, навчання заради здобуття знань, соціальні та громадянські навички);

- навчання впродовж життя (спроможність навчатися і працювати в колективі та самостійно, організовувати своє навчання, оцінювати його, ділитися його результатами з іншими);

- громадянські та соціальні компетентності (уміння конструктивно співпрацювати у команді, дбайливе ставлення до особистого здоров’я, розуміння правил поведінки).

  Наскрізні змістові лінії:

- «Екологічна безпека та сталий розвиток» націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості у виявленні вибіркового ставлення: щодо корисних і шкідливих речовин у сечі;

- «Громадянська відповідальність» виявляє переконання: щодо важливості здорового способу життя для збереження покривів; виховувати бережливе ставлення до власного організму та усвідомлення необхідності дотримання здорового способу життя.

- "Здоров'я і безпека" попередження  про вплив

зовнішніх та внутрішніх чинників, що спричинюють захворювання шкіри та волосяного покриву , розуміння негативного надмірної сонячної радіації на шкіру;

Наскрізні вміння: 

- читати з розумінням, що передбачає здатність до інтелектуального сприймання і усвідомлення прочитаного, розуміння інформації, переданої у різний спосіб або відтвореної технічними пристроями;

- висловлення власної думки усно (передавати словесно власні думки);

- читання з розумінням;

- критичне та системне мислення (визначення основних способів профілактики захворювань шкіри , використовуючи різноманітні ресурси);

- конструктивне керування емоціями;

- співпрацювати з іншими.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки:  медицина, зоологія.

Матеріали та обладнання: схема на дошці,  малюнки в підручнику, таблиці        « Будова шкіри»,  «Гігієна шкіри ».

Основні поняття та терміни: терморегуляція, теплоутворення, тепловіддача, тепловий удар, сонячний тепловий удар ;

 Очікувані результати: учні пояснюють процеси терморегуляції, теплоутворення, тепловіддачі ; характеризують  першу допомогу при теплових ударах та опіках, пояснюють реакцію організму на спеку та холод; можуть застосовувати  знання для профілактики захворювань шкіри.

Основні поняття:  терморегуляція, теплоутворення, тепловіддача, тепловий удар, сонячний тепловий удар .

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: урок – дослідження

Обладнання: підручники, плакати, схеми.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

1. Вправа «Коло ідей»

— Поміркуйте,  чому влітку, коли дуже спекотно , поту виділяється більше ,ніж сечі, а взимку навпаки.

  Що ж відбувається? 

Мозковий штурм

 Пригадайте, що таке виділення?

 Які органи забезпечують процес виділення?

(Легені, шкіра, кишечник, нирки)

«Закодоване слово»:    Установіть відповідність і ви розшифруєте слово - назву головної функції шкіри людини.

        Таблиця:

 

Функція шкіри

 

Характеристика

Закодована літера

1

захисна

А

бере участь у регуляції теплового обміну із зовнішнім середовищем

            Н

2

самоочищення

Б

містить рецептори, завдяки яким людина відчуває  тепло, холод, дотик, біль

             А

3

депо крові

В

загальний газообмін, поглинання кисню і виділення вуглекислого газу

             Ь

4

синтетична

Г

бере участь у регуляції водного, сольового, вуглеводного й жирового обмінів

             Л

5

обмінна

Д

Бере участь у виробленні вітаміну D, що відбувається під дією ультрафіолетового проміння

              І

6

дихальна

Е

У кровоносних судина шкіри дорослої людини може затримуватись до 1.5 л крові

             Д

7

терморегуляційна

Є

постійне злущування відмерлого верхнього шару шкіри запобігає проникненню бактерій та сприяє її відновленню

             И

8

рецепторна

Ж

слугує бар’єром між зовнішнім і внутрішнім середовищами, захищає від механічних і термічних ушкоджень та хвороботворних  організмів

             В

                                                                                                                                               

 Проблемне запитання

-         Чому запасання підшкірного жиру за виживання людини в природних умовах було дуже корисним, а в умовах сучасної цивілізації досить часто стає злом?

-         Чому тіло людини повністю не вкрите густим волоссям?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Під час напруженої фізичної праці утворення тепла в організмі збільшується, організм віддає теплову енергію за допомогою фізичних процесів. Один із цих процесів – потовиділення, яке  забезпечує  75% від загальної кількості тепла, що виділяється організмом. Поясніть, чому потовиділення  знижує температуру.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

 Пригадайте, як здійснюється терморегуляція в холоднокровних і теплокровних тварин.

Які термометри використовують під час вимірювання температури тіла людини?

Які захворювання належать до інфекційних?

 До яких груп тварин належать воші, коростяні свербуни, залозниці?

Що таке терморегуляція і як вона здійснюється ?

 Терморегуляція– здатність теплокровних організмів підтримувати на сталому рівні температуру тіла незалежно від змін температури навколишнього середовища.

Теплоутворення -хімічна регуляція теплопродукції в середині організму.    Тепловіддача -фізична регуляція процесів віддачі тепла з організму в середовище Центр терморегуляції міститься в гіпоталамусі й підпорядкований корі великих півкуль головного мозку.

Тремтіння – особливі скорочення м’язів , які сприяють збільшенню кількості утворюваного тепла, а отже, є пристосувальною реакцією, яка протидіє зниженню температури  тіла.

Показником взаємної узгодженості  процесів теплоутворення і тепловіддачі є  стала температура тіла людини.

Якою є температура в різних частин тіла людини?

 

ЦІКАВО ЗНАТИ! Сучасні автоматичні термометри мають електронний датчик, покази якого висвічуються на дисплеї. Точність вимірювання може сягати сотих часток градуса. Такі термометри безпечні, стійкі до ударів (деякі з них – водостійкі) і здатні визначати температуру від 6–10 с до 3 хв (залежно від моделі). Часто вони мають звукову сигналізацію (після закі нчення вимірювання подається звуковий сигнал), пам’ять (у них можна зберігати результати попередніх вимірювань).

Порушення механізмів терморегуляції спричиняє перегрівання або переохолодження організму, яке передусім залежить від температури довкілля.

 

 

 

 

 

Як шкіра бере участь у терморегуляції ?

Тепловий удар- патологічний стан, зумовлений загальним перегріванням організму внаслідок дії  зовнішніх теплових чинників.

За надмірної дії сонячного випромінювання може статися сонячний тепловий удар.

Завдання. Схарактеризуйте дії під час надання першої допомоги потерпілому

 

Здоров’я людини. Потерпілого від сонячного теплового удару потрібно перенести в прохолодне місце, розстебнути комір, покласти на голову змочений холодною водою рушник, трохи підняти вгору ноги, підклавши під них валик (мал. 111). Бажано загорнути людину в мокре простирадло, створити рух повітря і тим посилити випаровування поту. Якщо в потерпілого зупинилося дихання і не промацується пульс, необхідно зробити штучне дихання, непрямий масаж серця і негайно викликати лікаря. Щоб запобігти сонячному тепловому удару, треба покривати голову світлим головним убором з достатньою проникливістю для повітря, не перебувати занадто довго під прямими сонячними променями тощо.

Складання опорного конспекту

 

 

Тeпловий удaр

Опік

 

 

Чого нe cлід робити?

- не о6ро6ляйте кремом, олією чи жиром

- не о6ро6ляйте йодом, спиртом чи зе- ленкою

- не прикладайте лід

- не відкладайте візит до лікаря, якщо опік вас непокоїть

Пeршa допомогa

 

Здоров’я людини. Ефективність тепловіддачі залежить від правильно підібраного одягу, оскільки між одягом та тілом створюється шар нерухомого повітря, який відіграє роль тепло ізолятора. Одяг, виготовлений із природних матеріалів, зберігаючи тепло, здатний частково пропускати повітря і вбирати вологу. Натомість непроникний для повітря одяг перешкоджає випаровуванню поту. У такому одязі навколо тіла людини створюється шар повітря, насиченого водяною парою.

Як регулюються процеси терморегуляції?

Процеси теплоутворення і тепловіддачі регулюють нервова система та біологічно активні речовини.

Рецептори шкіри чутливі нервові шляхи центр терморегуляції(головний мозок)          м’язи, органи

Гнів          адреналін            збільшення тепловіддачі

Здоров’я людини. Терморегуляційні процеси в організмі людини можна вдосконалити завдяки загартовуванню. Пригадайте з курсу основ здоров’я способи загартовування організму людини: перебування на свіжому повітрі, водні процедури, сонячні ванни. Для того щоб загартовування було дієвим, слід дотримуватися певних правил. Перше з них – це поступове збільшення навантаження на організм.

Друге правило – регулярність.

 

Які бувають захворювання шкіри?

Складання опорного конспекту

 

Хвороби шкіри

Причини

виникнення

Ознаки

Профілактика

Дерматити

Вплив чинників зовнішнього середовища (сонце, мороз, вітер, хімічні речовини, деякі бактерії)

Почервоніння, свербіж, запальні реакції шкіри

Уникати впливу цих чинників, у разі інфекції звернутися до

лікаря

Себорея- запалення сальних залоз

Захворювання нер-

вової та ендокринної

систем, нераціональ-

не харчування

Запалення сальних

залоз (вугрі), біля

коренів волосся на голові (лупа)

Дотримання збалансованого раціонального харчування

Грибкові ураження

окремих ділянок

шкіри або її похід-

них

Зараження дріжджо-

подібним грибком

роду Кандида

Почервоніння шкіри,свербіж, утворення виразок, руйнування нігтьових пластинок

Профілактичні заходи після відвідування басейнів, лазень

загального користування

Педикульоз - ура-

ження вошами окремих ділянок шкіри, вкритих волоссям, переважно голови

Контакт з хворими на

педикульоз людьми

або їхніми речами

Нестерпний свербіж

Тримати волосся

у чистоті, не користуватися чужим гребінцем чи рушником

Короста– захворювання, збудником якого є кліщ коростяний

свербун

Контакт з хворими

на коросту

Висип, почервонін-

ня, нестерпний свербіж

Уникати контакту з

хворими на коросту,

 

Завдання. Користуючися таблицею 10, назвіть хвороби шкіри, причини їх виникнення та ознаки; профілактичні заходи щодо них.

Повідомлення учнів  

«Захворювання шкіри та їх профілактика»

 

Дерматит запальне захворювання шкіри, ио чаcто cупроводжуєтьcя cвербінням та порушенням ціліcноcті шкіри.

Себорея —дерматит, cпричинений гри6ками, що cупроводжуютьcя лущенням шкіри.

Псоріаз, екзема — алергічні дерматити, ио cупроводжуютьcя лущенням та cвербінням шкіри.

Акне (вyгрова виcипка) запальне захворювання шкіри, що пов’язане з закупоркою протоки cальної залози. Причини виникнення різноманітні, проте най6ільшу вагу має генетична cхильніcть та порушення метаболізму.

Демодекоз — запальне захворювання cальних залоз, що cпричинене кліщем — вугрицею залозиcтою (демодекc).

Biтіліго - порушення пігментації окремих ділянок тіла.

Альбінізм — генетичне захворювання, що пов'язане з відcутніcтю меланіну та порушенням пігментації уcього тіла.

Меланома злоякіcна пухлина з меланоцитів.

«Хімічні й термічні опіки»,      «Обмороження».

Це цікаво

V. Узагальнення і закріплення знань

 

 Людина належить до теплокровних організмів, завдяки досконалим механіз-мам терморегуляції за звичайних умов температура її тіла досить стала

(+36,5…+36,9 °С). Важливим органом, який забезпечує процеси терморегуляції, є шкіра. Процеси терморегуляції регулюються як нервовою системою, так і біологічно активними речовинами – гормонами. Дотримання правил гігієни шкіри, уникання переохолоджування та перегрівання організму, а також загартовування запобігають захворюванням шкіри й поліпшують її стан, а також покращують та зберігають здоров’я людини загалом.

 

 

 

Завдання для самостiйного опрацювання

 

Завдання 1.  Позначте компоненти будови шкіри.

 

A —  

B —  

C —  

1  

2  

3  

4  

5  

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Шкіра 6ере учаcть у терморегуляції. 3азначте оcо6ливоcті перебігу процеcів в організмі за зниження та підвищення температури тіла.

 

Підвищення темпеpaтypи тілa

 

Зниження темпеpaтypи тілa

посилення потовиділення

 

 

звуження судин шкіри

зниження о6міну речовин тa теплоутворення 

 

розслa6лення м’язів шкіри 

 

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

 «Закінчи речення» 

 

Вправа «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я зрозумів….

Мені сподобалось (чи не сподобалось)….

Отримані знання я можу використати….

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати §27 (автор Л.І. Остапченко), відповісти на питання в кінці параграфа (стор.137-138); завдання «Поміркуйте» (стор.138) виконати письмово;             завдання  «Творче» : підготуйте пам’ятку «Заходи щодо профілактики захво-рювань шкіри».

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
29 лютого
Переглядів
295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку