Мета: формувати в учнів знання про силу тертя, види тертя, її причини і природу; розглянути способи зменшення й збільшення сил тертя; навчити учнів застосовувати знання з математики в процесі вивчення фізики; розвивати експериментальні навички та інтерес до фізики; виховувати активність та самостійність
Обладнання: кулька, жолоб, динамометри, дерев'яні бруски, лінійки, набір тягарців, 2 олівці, аркуш паперу, шліфувальний папір, комп'ютер, мультимедійний проектор, екран, картки із завданнями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-дослідження з використанням мультимедійної презентації
КЛАВДІЇВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ
БОРОДЯНСЬКОГО РАЙОНУ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Тема: Тертя. Сила тертя. Коефіцієнт тертя ковзання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу ( урок-дослідження з використанням мультимедійної презентації)
Підготувала:
Міщенко Олена Олександрівна
вчитель фізики
першої кваліфікаційної категорії
Клавдіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Бородянського району
Київської області
2011 р
Мета: формувати в учнів знання про силу тертя, види тертя, її причини і природу; розглянути способи зменшення й збільшення сил тертя; навчити учнів застосовувати знання з математики в процесі вивчення фізики; розвивати експериментальні навички та інтерес до фізики; виховувати активність та самостійність
Обладнання: кулька, жолоб, динамометри, дерев’яні бруски, лінійки, набір тягарців, 2 олівці, аркуш паперу, шліфувальний папір, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, картки із завданнями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-дослідження з використанням мультимедійної презентації
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Активізація опорних знань
Прослухайте вірш-загадку. Він допоможе нам ознайомитись із матеріалом, який ми сьогодні розглянемо.
Зима – це радість, лижі, сміх,
Це ковзанка, це гірка, сніг.
Фортеці, сніжки – це розваги!
В зими свої є переваги.
Але дорога, безперечно,
Узимку дуже небезпечна.
А те, що слизько, - всім на втіху!
Та водієві не до сміху!
Дорога, як каток, блищить –
Машину враз не зупинить!
В зимовий час, та й що казати,
Дорогу треба посипати!
Усе робити до пуття,
Щоб відбувалося… (тертя)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
В повсякденному житті ми часто шукаємо відповіді на запитання: Чому важко втримати живу рибу в руках? Чому нам тяжко ходити по дорозі взимку? Чому стираються підошви взуття? Чому санчата зупиняються на асфальті? Сьогодні ми спробуємо знайти відповіді на ці та інші запитання.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку (Слайд 1; 2; 3)
V. Вивчення нового матеріалу
Пояснення з елементами бесіди
Кожен знає, що шафу зрушити з місця непросто. Яка ж сила заважає це зробити? Це сила тертя спокою, яка виникає під час спроби зрушити одне з тіл, що дотикаються відносно іншого, і спрямована вздовж поверхонь дотикання тіл так, що перешкоджає відносному рухові тіла.
Дослід 1. Кулька котиться по похилому жолобу. Що буде з рухом кульки, якщо вона скотиться на поверхню стола? Як довго буде тривати такий рух? Як посипати пісок на шляху кульки?
Отже, на кульку буде діяти сила, напрям якої протилежний до напрямку руху. Ця сила виникає в наслідок взаємодії тіл, які дотикаються одне до одного і здійснює взаємне переміщення (кулька - поверхня стола)
Робота з підручником Силу, яка виникає при відносному переміщенні тіл, що дотикаються, і яка спрямована в протилежному напрямку до напрямку руху, називають силою тертя.
Розглянемо дію сили тертя на прикладі руху автомобіля.
(Слайд 4) Після вмикання двигуна автомобіль повинен рухатись прямолінійно і рівномірно, так як на нього не діють інші тіла, але він через деякий час зупиняється під дією деякої сили. Це і є сила тертя.
(Слайд 5) Сила тертя напрямлена протилежно напрямку руху, прикладена в точці дотику тіл, що труться.
Чому виникає сила тертя? (Слайд 6; 7)
(Робота з підручником)
(Слайд 8) Види сили тертя
тертя спокою
тертя ковзання тертя кочення
Як же виміряти силу тертя? (Слайд 9; 10)
Дослід 2. Брусок тягнемо за допомогою динамометра по дерев'яній лінійці, прикладаючи до нього горизонтальну силу і поступово збільшуючи її.
Fтертя ∞ N Fтертя = µN, µ-коефіцієнт тертя, який залежить від якості поверхні дотичних тіл і від речовин, з яких вони виготовлені.
Робота з підручником таблиця , ст.. 133
(Слайд 11; 12; 13) Сила тертя ковзання:
Сила тертя спокою: Тертя спокою – це сила, яка виникає в разі спроби зрушити з місця нерухоме тіло і перешкоджає появі руху.
Сила тертя спокою прикладена вздовж поверхні, якою тіло стикається з іншим тілом, і завжди дорівнює силі, що намагається зрушити тіло з місця.
Сила тертя кочення: При однакових навантаженнях сила тертя кочення завжди менша за силу тертя ковзання.
У класі формуємо три групи, кожна отримує завдання на картках (7-10хв) (Слайд 14; 15)
Дослід 1. Порівняння сил тертя спокою, ковзання і кочення
Прилади: динамометр, дерев′яний брусок, 2 тягарці, 2 олівці.
Порядок роботи
Максимальною є сила тертя спокою чи тертя ковзання?
Дослід 2.
Вивчення залежності сили тертя ковзання від роду поверхонь що стикаються.
Прилади: динамометр, брусок з тягарцями, аркуш паперу, шліфувальний папір.
Порядок роботи
Дослід 3.
Вивчення залежності сили тертя ковзання від маси тіла і від площі поверхонь, що труться.
Прилади: динамометр і лінійка, брусок, 2 тягарці.
Порядок роботи
Дати відповіді на запитання:
І група Порівняння сил тертя спокою, ковзання і кочення |
ІІ група Визначення залежності сили тертя ковзання від роду поверхонь, що стикаються |
ІІІ група Вивчення залежності сили тертя ковзання від ваги тіла і площі поверхонь, що труться |
|
|
|
( Поки групи працюють, частина учнів думають над питанням: шкідлива чи корисна сила тертя?)
(Слайд 16; 17) Висновки.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
В природі і техніці тертя має велике значення. Воно може бути корисним і шкідливим. Коли тертя корисне, його збільшують, коли шкідливе – зменшують. (Слайд 18;19)
Дидактична гра « Тертя й наше життя»
Учні отримують картки із завданнями. Сформулювати задачу користуючись картками-підказками. Задачі задають іншим учням. Див.додаток 1.
Поміркуй і відповідай.
Запитання 1. «Автомобіль. Дорога»
Запитання 2. «Будівництво»
Запитання 3. «Побут»
VІІ. Підсумок уроку
Прийом «Кошик знань»
Отже, ми ознайомились ще з одною силою і проявами її дії – силою тертя?
«Сьогодні на уроці ми вивчили…, ці знання мені знадобляться…»
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 27, ст.. 130-135. Підготуватися до лабораторної роботи. Написати міні-твір « Що б сталося, якби зникла сила тертя» .
Виконати задачу 4, вправа 23.