Урок "Типи мовлення (розповідь, опис, роздум)"

Про матеріал

Тема уроку: "Типи мовлення".

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про типи мовлення, їхні функції; навчити розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи, тексти-роздуми, ознайомити з особливостями побудови розповіді на основі власного досвіду, опису окремих предметів, елементарного роздуму; удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання, його належність до певного стилю та типу мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів; на основі мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати моральні та естетичні якості учнів.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Перегляд файлу

Розвиток мовлення. Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум.

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про типи мовлення, їхні функції; навчити розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи, тексти-роздуми, ознайомити з особливостями побудови розповіді на основі власного досвіду, опису окремих предметів, елементарного роздуму; удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання, його належність до певного стилю та типу мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів; на основі мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати моральні та естетичні якості учнів.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, граматика, орфографія, культура мовлення.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Хай  це,  можливо,  і  не  найсуттєвіше,  
але  ти,  дитино,  
покликана  захищати  своїми  долоньками  
крихітну  свічечку  букви  "ї",  
а  також,  
витягнувшись  на  пальчиках,  
оберігати  місячний  серпик  
букви  "є",  
що  зрізаний  з  неба  
разом  із  ниточкою.  
Бо  кажуть,  дитино,  
що  мова  наша  -  солов'їна...​

Іван Малкович

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

Завдання

Розшифруйте текст, використовуючи алфавіт. Кожній букві відповідає її цифра.​

3 11 6 11  23 7 15 22 23 12 3

Види   текстів

ІV. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  • Які існують стилі мовлення?
  • Як їх розрізняти?
  • Навести приклад кожного зі стилів мовлення.

Завдання

Прочитайте тексти. Чим вони відрізняються? Який текст розповідає, який - описує, а який - роздумує?​

Текст №1

Іде дощ​

Давно вже не дощило... Та раптом налетіли хмари. Важкі краплі застукотіли по дахах. Усі зраділи дощу. Ожили сади, луги, поля. Усе зазеленіло.​

Текст №2

Дощ​

Ллє дощ. Із густих хмар все падають і падають масивні краплі. Вони барабанять по дахах, шумлять у листі... З вікон стікають численні струмочки, а на асфальті дрижать калюжі.​

Текст №3

Чому потрібен дощ?​

Дощ надзвичайно потрібен землі. Коли довго немає дощу, земля висихає, трава і дерева вкриваються пилюкою, і всі рослини чекають вологи. Якщо дощу нема дуже довго, то засуха може знищити посіви. Але коли дощі приходять вчасно, то зріє багатий урожай, на радість людям.​

Різновиди текстів:

  •     Розповідь
  •     Розповідається про певні події. Питання що? де? коли? що відбулось?​

У Марійки було кошеня.Одного дня воно зникло. Дівчинка шукала його, але не знайшла. Марійка гірко заплакала.​

  •     Опис
  •     Описуються люди, тварини, предмети, явища. Питання який? які? чиє? 

Кошеня мало попелясто-сіру мордочку. Його маленькі  лапки наче вдягнуті в білі шкарпетки,а оченята яскраво-зелені. 

  •      Роздум (міркування)​
  •     Пояснюється, доводиться щось; автор обмірковує події, дає їм оцінку. Питання чому? навіщо?​

Чому кошеня втекло від Марійки? Можливо, тому що вона його образила.​

V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.

Завдання

Визначити тип тексту.

Текст №1

Осінній день

Разом з осінню до нас приходять похмурі дні. Блакитне небо повністю затягується  сірими хмарами, так що й сонця не видно. Десь там, над хмарами, воно продовжує світити, та до нас на землю ледве пробивається його неяскраве світло.

В осінній день усе навколо наче покрите легким сірим покривалом. Дерева, квіти, будинки – все має приглушений колір, фарби ніби меркнуть. Квіти закривають свої бутони. У таку погоду ніщо не відкидає тінь, тому і здається одноманітним. Сірий асфальт, сірі стіни, сіре небо.

Та з іншого боку, похмурий осінній день сповнений і особливої краси, спокою та гармонії. Сонце не ріже очі, не блищить поверхня води. Все стримане й неяскраве. Осінні вбрання дерев радують око та прикрашають пейзаж навколо.

Текст №2

Листопад в моєму місті

Листопад – останній місяць осені, попереду нас чекає зима, але не варто впадати у відчай. Так, в листопаді нас можуть промочити незліченні дощі. Автомобілі спробують облити з ніг до голови водою з калюж. Парасольки будуть ламатися, рватися і відлітати геть.

Але листопад – час добрих котів, що весь час муркотять. Цього місяця приємно ходити в кіно – грітися в затишних кріслах, дивитися цікаві фільми про теплі краї. Кіно можна дивитися вдома з чашкою чаю, тому листопад автоматично стає чайно-кавовим періодом.

У природи немає поганої погоди. Тому листопад це, чи лютий, чи квітень – погоду створюємо ми самі. Отож насолоджуймось кожним моментом.

Текст №3

Осінній вечір

На міські вулиці швидко опустилася темрява. Насувається негода. Я повертаюся додому. Заходжу додому, а в кімнатах вже зовсім темно. Вмикаю комп'ютер, заварюю собі чаю.

Батьків ще немає вдома. Сестра після університету десь тиняється. Напевно, сидить у подруги. Адже на вулиці погода не для гуляння. Потрібно зробити уроки, але не хочеться. Хочеться відволіктися від похмурого вечора.

Але от вся родина зібралася разом. На вулиці все-таки пішов затяжний дощ. А в нас удома затишно та тепло, скрізь горить світло. З кухні доносяться смачні запахи: це мама готує вечерю.

Тато п'є каву. Ми з ним розмовляємо. Я радий, що цей осінній вечір проводжу зі своєю сім'єю.

Завдання

Переглянути мультфільм.

www.youtube.com/watch?v=ljLQwhnwU0Y

Визначити, про що мультфільм. Які відчуття присутні в мультфільмі: запахи, звуки, смак..? Чому овочі приготували для головного героя суп?

  • І ряд : Написати текст-розповідь про Георгія. Дати йому назву.
  • ІІ ряд: Написати текст-опис: «Улюблений суп Георгія». Описати його смак, колір, запах, як він впливає на героя.
  • ІІІ ряд: Написати текст-роздум: «Чому овочі приготували для головного героя суп?»

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VIІ. Домашнє завдання.

Написати твір-розповідь «Мій осінній вечір».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Яблокова Марго
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жогла Алина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мартошенко Лідія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лутай Елена
    Дякую за розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
38966
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку