Тема уроку: "Типи мовлення".
Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про типи мовлення, їхні функції; навчити розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи, тексти-роздуми, ознайомити з особливостями побудови розповіді на основі власного досвіду, опису окремих предметів, елементарного роздуму; удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання, його належність до певного стилю та типу мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів; на основі мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати моральні та естетичні якості учнів.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Розвиток мовлення. Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум.
Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про типи мовлення, їхні функції; навчити розрізняти тексти-розповіді, тексти-описи, тексти-роздуми, ознайомити з особливостями побудови розповіді на основі власного досвіду, опису окремих предметів, елементарного роздуму; удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання, його належність до певного стилю та типу мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів; на основі мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати моральні та естетичні якості учнів.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, граматика, орфографія, культура мовлення.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Хай це, можливо, і не найсуттєвіше,
але ти, дитино,
покликана захищати своїми долоньками
крихітну свічечку букви "ї",
а також,
витягнувшись на пальчиках,
оберігати місячний серпик
букви "є",
що зрізаний з неба
разом із ниточкою.
Бо кажуть, дитино,
що мова наша - солов'їна...
Іван Малкович
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
Завдання
Розшифруйте текст, використовуючи алфавіт. Кожній букві відповідає її цифра.
3 11 6 11 23 7 15 22 23 12 3
Види текстів
ІV. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Завдання
Прочитайте тексти. Чим вони відрізняються? Який текст розповідає, який - описує, а який - роздумує?
Текст №1
Іде дощ
Давно вже не дощило... Та раптом налетіли хмари. Важкі краплі застукотіли по дахах. Усі зраділи дощу. Ожили сади, луги, поля. Усе зазеленіло.
Текст №2
Дощ
Ллє дощ. Із густих хмар все падають і падають масивні краплі. Вони барабанять по дахах, шумлять у листі... З вікон стікають численні струмочки, а на асфальті дрижать калюжі.
Текст №3
Чому потрібен дощ?
Дощ надзвичайно потрібен землі. Коли довго немає дощу, земля висихає, трава і дерева вкриваються пилюкою, і всі рослини чекають вологи. Якщо дощу нема дуже довго, то засуха може знищити посіви. Але коли дощі приходять вчасно, то зріє багатий урожай, на радість людям.
Різновиди текстів:
У Марійки було кошеня.Одного дня воно зникло. Дівчинка шукала його, але не знайшла. Марійка гірко заплакала.
Кошеня мало попелясто-сіру мордочку. Його маленькі лапки наче вдягнуті в білі шкарпетки,а оченята яскраво-зелені.
Чому кошеня втекло від Марійки? Можливо, тому що вона його образила.
V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.
Завдання
Визначити тип тексту.
Текст №1
Осінній день
Разом з осінню до нас приходять похмурі дні. Блакитне небо повністю затягується сірими хмарами, так що й сонця не видно. Десь там, над хмарами, воно продовжує світити, та до нас на землю ледве пробивається його неяскраве світло.
В осінній день усе навколо наче покрите легким сірим покривалом. Дерева, квіти, будинки – все має приглушений колір, фарби ніби меркнуть. Квіти закривають свої бутони. У таку погоду ніщо не відкидає тінь, тому і здається одноманітним. Сірий асфальт, сірі стіни, сіре небо.
Та з іншого боку, похмурий осінній день сповнений і особливої краси, спокою та гармонії. Сонце не ріже очі, не блищить поверхня води. Все стримане й неяскраве. Осінні вбрання дерев радують око та прикрашають пейзаж навколо.
Текст №2
Листопад в моєму місті
Листопад – останній місяць осені, попереду нас чекає зима, але не варто впадати у відчай. Так, в листопаді нас можуть промочити незліченні дощі. Автомобілі спробують облити з ніг до голови водою з калюж. Парасольки будуть ламатися, рватися і відлітати геть.
Але листопад – час добрих котів, що весь час муркотять. Цього місяця приємно ходити в кіно – грітися в затишних кріслах, дивитися цікаві фільми про теплі краї. Кіно можна дивитися вдома з чашкою чаю, тому листопад автоматично стає чайно-кавовим періодом.
У природи немає поганої погоди. Тому листопад це, чи лютий, чи квітень – погоду створюємо ми самі. Отож насолоджуймось кожним моментом.
Текст №3
Осінній вечір
На міські вулиці швидко опустилася темрява. Насувається негода. Я повертаюся додому. Заходжу додому, а в кімнатах вже зовсім темно. Вмикаю комп'ютер, заварюю собі чаю.
Батьків ще немає вдома. Сестра після університету десь тиняється. Напевно, сидить у подруги. Адже на вулиці погода не для гуляння. Потрібно зробити уроки, але не хочеться. Хочеться відволіктися від похмурого вечора.
Але от вся родина зібралася разом. На вулиці все-таки пішов затяжний дощ. А в нас удома затишно та тепло, скрізь горить світло. З кухні доносяться смачні запахи: це мама готує вечерю.
Тато п'є каву. Ми з ним розмовляємо. Я радий, що цей осінній вечір проводжу зі своєю сім'єю.
Завдання
Переглянути мультфільм.
www.youtube.com/watch?v=ljLQwhnwU0Y
Визначити, про що мультфільм. Які відчуття присутні в мультфільмі: запахи, звуки, смак..? Чому овочі приготували для головного героя суп?
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VIІ. Домашнє завдання.
Написати твір-розповідь «Мій осінній вечір».