Тема. Урок повторення та систематизації знань з теми «Тиск тіл, рідин і газів»
Мета :
Дидактична: узагальнити і систематизувати знання учнів про тиск тіл,рідин і газів, виштовхувальну дію рідин і газів; формувати в учнів уміння застосовувати здобуті знання на практиці та у нестандартних ситуаціях;
Розвивальна: розширити світогляд учнів, формувати вміння самостійно працювати, проводити та аналізувати експерименти;
Виховна: виховувати культуру оформлення задач, продовжити виховання зацікавленості учні до вивчення фізики, уважності, працелюбності.
Тип уроку: урок повторення і поглиблення знань.
Обладнання : посудин из водою, кам’яна сіль, картопля, пластикова бутилка, кульки, папір, сірники, яйце варене, голки, скоч, лійка, свічка, нитки, чорний ящик, рідинний манометр, барометр-анероїд, портрет Б.Паскаля.
Методичні поради: для проведення уроку клас ділиться на три команди. Кожна команда вирішує експериментальні завдання та задачі. За правильну відповідь команда отримує по 2 бали, а за конкурс капітанів – 3 бали. В кінці уроку оголошується команда-переможець.
План уроку.
І.Вступна бесіда та діагностичний драйв-тест.
ІІ. Мозковий штурм.
ІІІ. Експериментальний тур.
ІV. Конкурс капітанів.
V. Практичне завдання.
VІ.Віртуальний магазин.
VІІ. Підсумок уроку. Оголошення переможців.
VІІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Вступна бесіда та діагностичний драйв-тест.
Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок - творча лабораторія. До нього ми готувались протягом усього часу, коли вивчали тиск твердих тіл, рідин і газів.
Під час сьогоднішнього уроку ви повинні показати свої знання з теми та підтвердити їх лабораторними дослідженнями.
Важливою умовою успіху є час, тому вміло використовуйте його. Бажаю вам успіху.
Діагностичний драйв-тест у вигляді гри «Вірю-не вірю».
Кожен учень самостійно в зошиті дає відповіді на запитання. Відповідь з якою ви згодні, позначатимете(+), не згодні (-).Команда в якої більше правильних відповідей – перемагає.
1.Закон: «Тиск рідин і газів передається в усіх напрямках однаково» належить Паскалю. ВІРЮ
2.Виштовхувальна сила залежить від глибини занурення тіла. НЕ ВІРЮ
3. Прилад для вимірювання атмосферного тиску називається манометр. НЕ ВІРЮ
4. При переході з річки у море осадка корабля зменшується. ВІРЮ
5. Атмосферний тиск вперше виміряв Галілео Галілей. НЕ ВІРЮ
6.Тиск, що чинить людина, стоячи на двох ногах, більший ніж на одній. НЕ ВІРЮ
7. В сполучених посудинах однорідна рідина завжди встановлюється на одному рівні. ВІРЮ
8. Запуск першої повітряної кулі належить братам Монгольфє. ВІРЮ
9. Тиск вимірюється у Джоулях. НЕ ВІРЮ
10. Тиск рідин вимірюється барометром. НЕ ВІРЮ
11. Більша частина айсберга плаває під водою ВІРЮ
12. Атмосферний тиск у горах вищий ніж на рівні моря.НЕ ВІРЮ
ІІ. Мозковий штурм.
Учасникам команд пропонуються якісні задачі.
В-дь: Повітря в стакані охолоджується і тиск зменшується.
В-дь: Змінилась маса, не змінилась сила, FT>FA.
В-дь: Атмосферний тиск.
ІІІ. Експериментальний тур.
1.Завдання для першої команди.
1.Взяти дві однакові посудини: одна з водою, інша з насиченим розчином кам’яної солі .В посудини почергово опустити прив’язану на нитці картоплину. В одній посудині картоплина тоне, а в іншій – плаває. Пояснити явище.
Висновок: Питома густина першої рідини - менша, а другої більша.
2. «Кулька у бутилці».
Продемонструвати учням пластикову бутилку, в якій знаходиться надута повітряна кулька.
Запитання: яким чином кулька опинилась у бутилці?
Запропонувати учням зробтит це.
Учні опустять кульку у бутилку і почнуть її надувати, але тільки но розмір кульки закриватиме отвір у бутилці, як подальше надуття стане неможливим і кулька не досягне розміру запропонованої.
Відповідь: внизу бутилки треба зробити отвір гострим предметом.
2.Завдання для другої команди.
1.В пляшку з широким горлом опустити запалений папір і швидко закрити горло круто звареним, очищеним яйцем. Яйце поступово втягується та провалюється всередину. Пояснити явище?
Пояснення: Полум’я нагріває повітря в пляшці. Коли її закривають яйцем повітря в ній охолоджується, тиск його падає і атмосферний тиск заганяє яйце у пляшку.
2 . « Їжачок»
Учням демонструють повітряну кульку, в яку встромлено декілька голок. Пропонують повторити дослід. Під час торкання кульки голками , вона лопається.
Відповідь: місця встромлення голок слід заклеяти прозорим скотчем.
3.Завдання для третьої команди.
1.Взявши до рота горловину лійки , подути на полум’я свічки . Полум’я відхилиться в сторону лійки. Пояснити явище.
Пояснення: Навпроти широкої горловини лійки створюється область пониженого тиску , в яку втягується полум’я свічки.
2 .«Повітряний поцілунок».
Примусити повітряні кульки, підвішені на нитках поцілувати одна одну.
Відповідь: подути між ними. Завдяки великій швидкості повітря, зменшується тиск, тому атмосфера, яка діє в усіх напрямках, притискає їх одна до одної.
ІV. Конкурс капітанів.
Вчитель виносить «чорний ящик». За описом необхідно визначити, що міститься у чорному ящику. За правильну відповідь команда отримує 2 бали.
( Опис відкритого рідинного манометра)
( Опис барометра-анероїда.)
(Портрет Блез Паскаля)
V. Практичне завдання.
Розрахувати силу тиску, з якою ви могли тиснути на підлогу, як би стояли на руках.
Відповідь: покласти долоню на аркуш паперу в клітинку і обвести.
р=F/S,
F = Р=mg- вага вашого тіла, масу визначити напольними вагами,
S– площа долоні, яку можна визначити за формулою
S= ( n+1/2k)*s0, де n – кількість цілих клітинок, k – кількість не цілих клітинок, s0 – площа однієї клітинки.
VІ.Віртуальний магазин.
І команда – оберіть лише те, що зменшує тиск.
ІІ команда– оберіть лише те, що збільшує тиск.
ІІІ команда – оберіть лише те, що зменшує тиск.
VІІ. Підсумок уроку. Оголошення переможців.
VІІІ. Домашнє завдання.
Повторити § 22 – 29. Завдання для самоперевірки ст. 192 – 193
1