Урок «Тиск тіл, рідин і газів»

Про матеріал
Урок повторення з теми "Тиск тіл, рідин і газів" .Клас поділений на три команди. Під час уроку учні продемонструють здобуті знання на практиці та у нестандартних ситуаціях.
Перегляд файлу

Тема.  Урок повторення та систематизації знань з теми «Тиск тіл, рідин і газів»

Мета :

Дидактична: узагальнити і систематизувати знання учнів про тиск тіл,рідин і газів, виштовхувальну дію рідин і газів; формувати в учнів уміння застосовувати здобуті знання на практиці та у нестандартних ситуаціях;

Розвивальна: розширити світогляд учнів, формувати вміння самостійно працювати, проводити та аналізувати експерименти;

Виховна: виховувати культуру оформлення задач, продовжити виховання зацікавленості учні до вивчення фізики, уважності, працелюбності.

 Тип уроку: урок повторення і поглиблення знань. 
Обладнання : посудин из водою, камяна  сіль, картопля, пластикова бутилка, кульки, папір, сірники, яйце варене, голки, скоч, лійка, свічка, нитки, чорний ящик, рідинний манометр, барометр-анероїд, портрет Б.Паскаля.
Методичні поради: для проведення уроку клас ділиться на три команди. Кожна команда вирішує експериментальні завдання та задачі. За правильну відповідь команда отримує по 2 бали, а за конкурс капітанів – 3 бали. В кінці уроку оголошується команда-переможець. 

План уроку.

І.Вступна бесіда та діагностичний драйв-тест.

ІІ. Мозковий штурм.

ІІІ. Експериментальний тур.

ІV. Конкурс капітанів.

V. Практичне завдання.

VІ.Віртуальний магазин.

VІІ. Підсумок уроку. Оголошення переможців.

VІІІ. Домашнє завдання.

                                                         Хід уроку 
І. Вступна бесіда та діагностичний драйв-тест. 
    Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок - творча лабораторія. До нього ми готувались протягом усього часу, коли вивчали тиск твердих тіл, рідин і газів. 
     Під час сьогоднішнього уроку ви повинні показати свої знання з теми та підтвердити їх лабораторними дослідженнями. 
     Важливою умовою успіху є час, тому вміло використовуйте його. Бажаю вам успіху.

Діагностичний драйв-тест у вигляді гри «Вірю-не вірю».

  Кожен учень самостійно в зошиті дає відповіді на запитання.  Відповідь з якою ви згодні, позначатимете(+), не згодні (-).Команда в якої більше правильних відповідей – перемагає.  

1.Закон: «Тиск рідин і газів передається в усіх напрямках однаково» належить Паскалю. ВІРЮ

 2.Виштовхувальна сила залежить від глибини занурення тіла. НЕ ВІРЮ

 3. Прилад для вимірювання атмосферного тиску називається манометр. НЕ ВІРЮ

4. При переході з річки у море осадка корабля зменшується. ВІРЮ

5. Атмосферний тиск вперше виміряв Галілео Галілей. НЕ ВІРЮ

 6.Тиск, що чинить людина, стоячи на двох ногах, більший ніж на одній. НЕ ВІРЮ

 7. В сполучених посудинах однорідна рідина завжди встановлюється на одному рівні. ВІРЮ

8. Запуск першої повітряної кулі належить братам Монгольфє. ВІРЮ

9. Тиск вимірюється у Джоулях. НЕ ВІРЮ

10. Тиск рідин вимірюється барометром. НЕ ВІРЮ

11. Більша частина айсберга плаває під водою ВІРЮ

12. Атмосферний тиск у горах вищий ніж на рівні моря.НЕ ВІРЮ

ІІ. Мозковий штурм.

   Учасникам команд пропонуються якісні задачі. 

  • Морська вода густіша за річкову. Як змінюється осадка корабля, коли він виходить з річки в море?                  В-дь: Зменшується. 
  • Чому біля поверхні Землі атмосферний тиск найбільший? 
    В-дь: Густина атмосфери більша.  
  •  Чому для зниження повітряної кулі необхідно випустити з неї частину гелію чи водню? 
    В-дь: Для зменшення об’єму.  
  •  Чому мисливські лижі роблять ширшими, ніж спортивні? 
    В-дь: Для зменшення тиску. 
  •  Чи діє закон Архімеда в невагомості? Обґрунтувати.  
    В-дь: Не діє. Тіла невагомі.  
  • Чому склянка, вимита теплою водою і поставлена догори дном на клейонку, якою накритий стіл , щільно пристає до клейонки? 

 В-дь: Повітря в стакані охолоджується і тиск зменшується. 

  •  Чому не можна гасити нафту чи гас водою під час їх горіння?  
    В-дь: Вони плавають на поверхні води. 
  •  Як змінюється тиск газу в герметично закритій посудині з підвищенням температури? Чому? 
    В-дь: Збільшується, бо збільшується швидкість руху молекул. 
  •  Щоб підводний човен занурився у воду, частину його об'єму заповнюють водою. Чи змінилася при цьому маса човна? Чи змінилася при цьому виштовхувальна сила води? Що тепер більше: виштовхувальна сила чи сила тяжіння, яка діє на човен? 

 В-дь: Змінилась маса, не змінилась сила, FT>FA. 

  • Чому кропива навіть при слабенькому дотику легко розрізає клітини тіла людини? 
    В-дь: Тонкі сторони листочків, а тиск високий. 
  •  Старогрецький учений Арістотель, доводячи невагомість повітря, зважував шкіряний мішок без повітря і той самий мішок з повітрям. Вага в обох випадках була однакова. Чого не врахував Арістотель, вважаючи на основі цих дослідів, що повітря невагоме? 
    В-дь:  Арістотель не врахував виштовхувальну силу, яка дорівнює вазі повітря. 
  • Чому під час польоту на літаках не рекомендується мати в кишені авторучки з чорнилом? 
    В-дь: Витече чорнило. 
  •  Що змушує рухатись рідину за поршнем медичного шприца? 

 В-дь: Атмосферний тиск. 

  • Під час пострілу в круто зварене яйце в ньому утворюється отвір. Чому ж під час пострілу в сире яйце воно розлітається в усіх напрямках? 
         В-дь: Рідина передає тиск у всі сторони однаково.

ІІІ. Експериментальний тур.

1.Завдання для першої команди.

 1.Взяти дві однакові посудини: одна з водою, інша з насиченим розчином кам’яної солі .В посудини почергово опустити прив’язану на нитці картоплину. В одній посудині картоплина тоне, а в іншій – плаває. Пояснити явище.

 Висновок: Питома густина першої рідини - менша, а другої більша.

2. «Кулька у бутилці».

  Продемонструвати учням пластикову бутилку, в якій знаходиться надута повітряна кулька.

 Запитання: яким чином кулька опинилась у бутилці?

 Запропонувати учням зробтит це.

  Учні опустять кульку у бутилку і почнуть її надувати, але тільки но розмір кульки закриватиме отвір у бутилці, як подальше надуття стане неможливим і кулька не досягне розміру запропонованої.

 Відповідь: внизу бутилки треба зробити отвір гострим предметом.

2.Завдання для другої команди.

  1.В пляшку з широким горлом опустити запалений папір і швидко закрити горло круто звареним, очищеним яйцем. Яйце поступово втягується та провалюється всередину. Пояснити явище?

 Пояснення: Полум’я нагріває повітря в пляшці. Коли її закривають яйцем повітря в ній охолоджується, тиск його падає і атмосферний тиск заганяє яйце у пляшку. 

 2 . « Їжачок»

 Учням демонструють повітряну кульку, в яку встромлено декілька голок. Пропонують повторити дослід. Під час торкання кульки голками , вона лопається.

  Відповідь: місця встромлення голок слід заклеяти прозорим скотчем.

 3.Завдання для третьої команди.

 1.Взявши до рота горловину лійки , подути на полум’я свічки . Полум’я відхилиться в сторону лійки. Пояснити явище.

 Пояснення: Навпроти широкої горловини лійки створюється область пониженого тиску , в яку втягується полум’я свічки. 

  2 .«Повітряний поцілунок».

 Примусити повітряні кульки, підвішені на нитках поцілувати одна одну.

 Відповідь: подути між ними. Завдяки великій швидкості повітря, зменшується тиск, тому атмосфера,  яка діє в усіх напрямках,  притискає їх одна до одної.

ІV. Конкурс капітанів.

  Вчитель виносить «чорний ящик». За описом необхідно визначити, що міститься у чорному ящику. За правильну відповідь  команда отримує 2 бали.

  • Цей прилад складається зі сполучених посудин, у яку наливають однорідну рідину. До однієї з посудин прикріплено гумову трубу з плоскою коробкою, один бік якої затягнутий гумовою плівкою. До двоколінної скляної трубки прикріплено шкалу, проградуйовану в міліметрах. Цим приладом вимірюють тиск більший або менший від атмосферного. Що це за прилад?

   ( Опис відкритого рідинного манометра)

  • Цей прилад складається з гофрованої металевої коробочки, з якої викачано повітря. До коробочки прикріплена пружина зі стрілочкою-покажчиком, яка пересувається вправо або вліво. Під стрілкою закріплено шкалу. Цим приладом вимірюють атмосферний тиск. Що це за прилад?

( Опис барометра-анероїда.)

  • Французький математик, фізик, релігійний філософ і письменник. У 1641 р.  сконструював першу машину, яка могла сумувати числа. Він, один із основоположників гідростатики, встановив її основний закон, на якому заснована дія гідравлічних пресів.

(Портрет Блез Паскаля)

V. Практичне завдання.

  Розрахувати  силу тиску, з якою ви могли тиснути на підлогу, як би стояли на руках.

Відповідь: покласти долоню на аркуш паперу в клітинку і обвести.

р=F/S,         
F = Р=mg- вага вашого тіла, масу визначити напольними вагами,

S– площа долоні, яку можна визначити  за формулою

S= ( n+1/2k)*s0, де n – кількість цілих клітинок, k – кількість не цілих клітинок,  s0 – площа однієї клітинки.

VІ.Віртуальний магазин.

І команда – оберіть лише те, що зменшує тиск.

 ІІ команда– оберіть лише те, що збільшує тиск.

4.jpgІІІ команда – оберіть лише те, що зменшує тиск. 5276_1.jpg5080226.jpg50698496.jpg1016546804.jpgBucyrus-MT-6300-AC.jpg1021724619.jpg1021213802.jpg1018251126.jpgcactus-plant-flower-palm-little-flowering-plant-land-plant-hedgehog-cactus-771742.jpg

 

1451462044_6567862.jpg

 

Коньки-для-фигурного-катания-Melior.jpg

 

57a618f24ae68287e70c4764aad7.jpgshassi.jpg

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку. Оголошення переможців.

VІІІ. Домашнє завдання.

  Повторити § 22 – 29. Завдання для самоперевірки ст. 192 – 193

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
10 липня 2019
Переглядів
954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку