Урок №47
Вч. фізики: Петрик Н. О.
Тема : Тиск твердих тіл, рідин, газів
Мета: Систематизувати та узагальнити знання учнів після вивчення
теми «Тиск твердих тіл, рідин, газів », закріпити основні
поняття, які вивчались за темою.
Показати зв’язок фізики з іншими навчальними дисциплінами.
Розвивати вміння та навички розв’язування задач, дослідження фізичного експерименту, розвивати інтелект та мову учнів, ініціативу, активність, навички самостійної роботи з літературою.
Формувати науковий світогляд, діалектичне мислення, високі
моральні якості: взаєморозуміння, вміння відстоювати свою
точку зору, формувати інтерес до фізики на основі зв’язку
з життям, технікою.
Очікувані результати: учень (учениця) застосовує закон Паскаля, формули для розрахунку тиску твердих тіл, рідин та газів, сили тиску під час
розв’язування різних типів задач , здатен (здатна) запропонувати способи зменшення/збільшення тиску в практичних ситуаціях; використовує набуті знання у навчальній і практичній діяльності; оцінює практичне значення знань про тиск , застосування законів і закономірностей у природі та техніці.
Тип уроку: Систематизація та закріплення знань
Обладнання: Сполучені посудини з підфарбованою водою, пластмасова пляшка, посудина з водою, лійка, банка із згущеним молоком закрита, консервний ніж,кусачки, плоскогубці, долото, сокира, повітряні кульки, кнопки, повітряна кулька, барометр-анероїд.
Мультимедійний проектор, комп’ютер, презентація до уроку.
Слово вчителя: Ми закінчуємо вивчати тему „Тиск твердих тіл, рідин, газів”. (Слайд 1)
Говоримо про тиск (Слайд 2).
Поясніть вислови:
-
Тиск різко падає, можливі опади.
-
Захисники команди “Спартака” не витримали тиску нападаючих команди “Динамо”.
-
У хворого раптово підвищився тиск.
-
“Наутилус” занурився в бездонні глибини, не зважаючи на великий тиск зовнішнього середовища.
-
- Це була жінка, - сказав комісар Мегре, - тільки тоненька шпилька жіночих черевичків могла спричинити такий тиск.
Чи важливі знання про тиск? Подивимось, як застосовуються ці знання у різних галузях науки та нашому житті.
І. Активізація опорних знань.
З’єднати стрілками речення з формулами або твердженнями за змістом (Слайд 3).
-
Тиск твердого тіла дорівнює
-
Одиниця вимірювання тиску
-
Тиск рідини на дно посудини
-
Тиск в рідині або газі передається
-
Сила тиску твердого тіла спрямована
-
Одиниці вимірювання атмосферного тиску
-
Атмосферний тиск з висотою
-
Виштовхувальна сила
ІІ. Використання знань (Слайд 4). Розв’язування задач.
Урок фізичного виховання
-
Для чого в боксі використовують рукавиці? (Слайд 5) (Щоб збільшити площу і тим самим зменшити тиск)
-
Хто виграє перегони? Хлопчик на лижах чи у черевиках? (Слайд 6) (Хлопчик на лижах. Вага хлопчиків приблизно однакова, а площа лиж набагато більша, ніж площа черевиків, тому тиск на сніг лиж менший)
-
Учениця стрибає у басейн з водою. Чи зміниться при цьому тиск води на дно басейна? (Слайд 7) ( Тиск збільшиться. Учениця займає у басейні певний об’єм, тому рівень води підніметься. А чим більша висота стовпчика води, тим більший тиск.)
-
Розвязати задачу: Який тиск чинить ковзаняр масою 60 кг на лід, якщо ширина леза ковзана 4 мм, а довжина леза, що стикається з льодом, 30 см? (Слайд 8)
Урок біології
-
Щоб вдихнути повітря людина за допомогою м’язів розширює грудну клітину. Чому повітря входить при цьому у легені? Як відбувається видих? (Слайд 9) (За рахунок збільшення об’єму грудної клітини тиск в ній зменшується,а атмосферний тиск при цьому більший, тому повітря заходить в легені. Під час видиху грудна клітина стискається, і все відбувається навпаки.)
-
Чому підбори туфель дівчини чинять на землю набагато більший тиск, ніж ноги слона? (Слайд 10) ( Площа менша, тиск більший)
-
Завдяки чому мухи та деревинні жаби можуть триматися на віконному склі ? ( Слайд 11) (У них є на лапках спеціальні присоски. Притискаючи їх до скла, повітря в них відсутнє або дуже розріджене, атмосферний тиск набагато більший, тому лапки притискаються до скла)
-
В Амазонці є піран’я – на вигляд рибка так собі. Але якщо засунешь пальця в воду, перекусить вмить його. Чому? (Слайд 12) (Зуби дуже гострі, тому великий тиск)
-
Слон використовує атмосферний тиск кожного разу, коли хоче пити. Як він це робить? ( Слайд 13) ( Об’єм легенів збільшується, тиск в них стає меншим, слон втягує воду, при цьому він не дихає,вода потрапляє у рот під дією атмосферного тиску )
-
Дослідницька робота
Задача. В 1773 році священик Хейлс виміряв атмосферний тиск коня за допомогою вертикальної трубки, з’єднаної зі стегновою артерією. Трубка наповнилась кров’ю до висоти 2 метра. Який результат отримав священик? (Слайд 14)
(р=ρgh, р=19600 Па)
Урок географії (експедиція)
-
Задача.
Найвища гора в Україні – гора Говерла. Її висота 2061 метр.
Визначте приблизно тиск повітря на вершині гори, якщо біля підніжжя атмосферний тиск нормальний. ( Слайд 15)
(Відповідь: 588 мм рт. ст.)
-
Чи однаковим буде тиск на водолазів на дні водойми? (Слайд 16) (Так. Тиск передається однаково у всіх напрямках в будь- яку точку водойми за законом Паскаля)
-
З вчителем географії ми часто ходили у похід і брали із собою банку згущеного молока. Ми робили у банці отвір, при цьому молоко не витікало з банки, якщо її перевернути. Чому? Що треба зробити, щоб молоко витікало і його легко було б пити? (Тиск у банці менший за атмосферний тиск, тому молоко не тече. Треба зробити ще один отвір, тоді повітря буде надходити в банку, його тиск збільшиться і молоко буде легко з неї витікати).
Урок історії
-
У середині XVІІ ст. у Флоренції один з герцогів дав завдання будівельникам побудувати фонтан , висотою 30 метрів. Однак виявилось, що вище 34 футів (приблизно 10 метрів ) вода у фонтані не піднімається. Герцог звернувся за поясненнями до Галілея, який доручив своєму учневі Торрічеллі розібратися із цією проблемою. Які пояснення дав Торрічеллі? (Слайд 17)
-
У давні часи учнів, які не слухали вчителів та мали погану поведінку, ставили колінами на горох. Чому це було дуже жорстоке покарання? (Слайд 18)
-
Задача. На уроках історії ви дізналися, що найбільша у світі піраміда була збудована для фараона Хеопса. Вона височить на правому березі Нілу, навпроти Каїра - теперішньої столиці Єгипту. Довжина кожної сторони а=231 м, загальна маса блоків, що пішли на будівництво,
6 440 000 т. Розрахуйте тиск піраміди на основу. (Слайд 19)
Відповідь: 120687 Па
Урок трудового навчання ( бесіда)
-
Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий? (Слайд 20) ( Площа леза гострого ножа набагато менша, ніж тупого, тому тиск на поверхню буде більший ).
-
Навіщо заточують ножі, сокири, лопати та інші інструменти?
-
Навіщо у лопати верхній край, на який надавлюють ногою, зігнуто? (Слайд 21) ( Щоб зменшити тиск, площа поверхні, на яку надавлюють ногою стає набагато більша, а тиск менший).
-
Чому поверхня захвату плоскогубців плоска, а кусачки для металу ретельно заточені? (Слайд 22) (Площа захвату плоскогубців має бути великою, щоб тиск був малий, а кусачки мають бути заточені, щоб площа дотику була мала,а тиск був великий. Чим більша площа, тим менший тиск)
-
Для чого під час шиття голкою дівчата одягають на палець наперсток? (Слайд 23) ( Щоб не проколоти палець. Площа голки дуже мала, тому тиск на палець великий)
Урок основ здоров’я
-
Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Як врятувати потерпілого? (Слайд 24, 25) ( дістатися до потерпілого можна лише максимально зменшивши тиск на лід, збільшити площу поверхні дотику до льоду: лягти на дошку, лижі або просто на живіт і повзти, далі дати мотузку або палку і повільно тягнути. Врятованого відігріти: накинути сухий теплий одяг, ковдру та дати теплого чаю).
-
Під час поїздки в автомобілі обов'язково треба пристебнутися ременями безпеки. А чому ремені безпеки виготовляють достатньо широкими? (Слайд 26) (Чим ширший ремінь,тим площа дотику до людини більша, а тиск тоді менший. Це дає можливість уникнути травматизму під час аварій)
Урок фізики
-
Дослід 1.
Ми всі в дитинстві часто грались іграшками у ванні з водою. У посудину з водою опускаємо колбу, набираємо в неї воду і перевертаємо. Вода не виливається. Чому?(Атмосферний тиск на поверхню води у посудині більший за тиск води у колбі, тому вода не виливається)
-
Дослід 2.
Сполучені посудини. Підфарбована вода в них знаходиться на одному рівні. Одну з посудин закриваємо корком. Рівні води різні. Чому?
(При переливанні води з однієї посудини в іншу, у посудині, закритій корком об’єм повітря зменшується, тому його тиск буде більший за атмосферний тиск)
-
Дослід 3.
Повітряна кулька падає на одну кнопку і лопається. Коли на столі насипано багато кнопок, кулька залишається неушкодженою. Пояснити дослід. (Площа дотику однієї кнопки дуже маленька, і кнопка легко пробиває кульку. Якщо кнопок багато, то їх загальна площа набагато більша, тому тиск – менший).
-
Гідростатичний парадокс . Чи однакова дія рідини на дно посудин різної форми? Площі дна в посудинах однакові, стовпчик рідини однаковий. (Слайд 27)
(Гідростатичний парадокс , полягає в тому, що вага рідини, налитої в судину, може відрізнятися від сили тиску, що надається нею на дно судини. Так, в посудинах , що розширюються догори, сила тиску на дно менше ваги рідини, а в тих, що звужуються — більше. У циліндровій судині обидві сили однакові.
Якщо одна і та ж рідина налита до однієї і тієї же висоти в судини різної форми, але з однаковою площею дна, то, не дивлячись на різну вагу налитої рідини, сила тиску на дно однакова для всіх судин і дорівнює вазі рідини в циліндровій судині. Це витікає з того, що тиск рідини, що покоїться, залежить лише від глибини під вільною поверхнею і від густини рідини. Пояснюється Р. п. тим, що оскільки гідростатичний тиск р завжди нормально до стінок судини, сила тиску на похилих стінки має вертикальну складову p 1 , яка компенсує вагу зайвого проти циліндра 1 об'єму рідини в судині 3 і вага того, що не дістає проти циліндра 1 об'єму рідини в судині 2 . Р. п. виявлений французьким фізиком Б. Паскалем .)
-
У камері на пружинних стійках розмістили тверде тіло й рідину. Чи однаково передається тиск, що на них діє? У чому відмінність?
(Слайд 28) ( У твердому тілі тиск передається в напрямку дії сили, в даному випадку вниз. А в рідині тиск передається у всіх напрямках однаково за законом Паскаля).
-
Якщо вистрілити в сире яйце з мілкокаліберної гвинтівки, то воно розлетиться. У вареному яйці отвір буде наскрізь.
Чому? (Слайд 29) (Варене яйце – це тверде тіло, тому тиск в ньому передається в напрямку руху кулі, у сирого яйця всередині рідина, тому тиск за законом Паскаля передається в усіх напрямках, і воно розлітається).
-
Порівняйте тиски:
Тиск кінчика жала оси - 3,1·1010 Па
Тиск колеса легкового автомобіля на дорогу - 2·105 Па
Нормальний атмосферний тиск - 105 Па
Тиск трактора на грунт - 5·104 Па
У чому причина такої відмінності тисків? (Слайд 30)
(Площі дотику всіх цих тіл до поверхні різні: найбільший тиск там, де площа найменша, хоча сили тиску різні)
Перерва ( фізична лотерея)
Фізична лотерея
(на дошці вивішується завдання у формі таблиць)
Прилад для вимірювання атмосферного тиску
|
|
Формула розрахунку тиску твердих тіл
|
Прилад для вимірювання тиску рідин та газів
|
Па
|
Вчений, який вимірив атмосферний тиск
|
Одиниці вимірювання сили
|
Формула для розрахунку сили тиску
|
Варіанти відповідей на окремих картках:
2 учня накривають картками комірки таблиці.
ІІІ. Підсумки уроку. (Слайд 31)
-
«Знання без застосування – хмари без дощу!».
Як ви розумієте цей вислів?
-
Чи важливі знання про тиск у вашому житті?
-
Чи потрібні вам знання з даної теми в майбутньому?
ІV. Домашнє завдання (слайд 32) :
-
Підготуватися до контрольної роботи за темою «Тиск твердих тіл, рідин, газів»
-
Повторити § 12 – 16
-
Написати міні-твір “ Тиск і світ техніки ” або “ Тиск і медицина “
V. Виставлення оцінок.