Урок №47
Вч. фізики: Петрик Н. О.
Тема : Тиск твердих тіл, рідин, газів
Мета: Систематизувати та узагальнити знання учнів після вивчення
теми «Тиск твердих тіл, рідин, газів », закріпити основні
поняття, які вивчались за темою.
Показати зв’язок фізики з іншими навчальними дисциплінами.
Розвивати вміння та навички розв’язування задач, дослідження фізичного експерименту, розвивати інтелект та мову учнів, ініціативу, активність, навички самостійної роботи з літературою.
Формувати науковий світогляд, діалектичне мислення, високі
моральні якості: взаєморозуміння, вміння відстоювати свою
точку зору, формувати інтерес до фізики на основі зв’язку
з життям, технікою.
Очікувані результати: учень (учениця) застосовує закон Паскаля, формули для розрахунку тиску твердих тіл, рідин та газів, сили тиску під час
розв’язування різних типів задач , здатен (здатна) запропонувати способи зменшення/збільшення тиску в практичних ситуаціях; використовує набуті знання у навчальній і практичній діяльності; оцінює практичне значення знань про тиск , застосування законів і закономірностей у природі та техніці.
Тип уроку: Систематизація та закріплення знань
Обладнання: Сполучені посудини з підфарбованою водою, пластмасова пляшка, посудина з водою, лійка, банка із згущеним молоком закрита, консервний ніж,кусачки, плоскогубці, долото, сокира, повітряні кульки, кнопки, повітряна кулька, барометр-анероїд.
Мультимедійний проектор, комп’ютер, презентація до уроку.
Слово вчителя: Ми закінчуємо вивчати тему „Тиск твердих тіл, рідин, газів”. (Слайд 1)
Говоримо про тиск (Слайд 2).
Поясніть вислови:
Чи важливі знання про тиск? Подивимось, як застосовуються ці знання у різних галузях науки та нашому житті.
І. Активізація опорних знань.
З’єднати стрілками речення з формулами або твердженнями за змістом (Слайд 3).
ІІ. Використання знань (Слайд 4). Розв’язування задач.
Урок фізичного виховання
Урок біології
Задача. В 1773 році священик Хейлс виміряв атмосферний тиск коня за допомогою вертикальної трубки, з’єднаної зі стегновою артерією. Трубка наповнилась кров’ю до висоти 2 метра. Який результат отримав священик? (Слайд 14)
(р=ρgh, р=19600 Па)
Урок географії (експедиція)
Найвища гора в Україні – гора Говерла. Її висота 2061 метр.
Визначте приблизно тиск повітря на вершині гори, якщо біля підніжжя атмосферний тиск нормальний. ( Слайд 15)
(Відповідь: 588 мм рт. ст.)
Урок історії
6 440 000 т. Розрахуйте тиск піраміди на основу. (Слайд 19)
Відповідь: 120687 Па
Урок трудового навчання ( бесіда)
Урок основ здоров’я
Урок фізики
Ми всі в дитинстві часто грались іграшками у ванні з водою. У посудину з водою опускаємо колбу, набираємо в неї воду і перевертаємо. Вода не виливається. Чому?(Атмосферний тиск на поверхню води у посудині більший за тиск води у колбі, тому вода не виливається)
Сполучені посудини. Підфарбована вода в них знаходиться на одному рівні. Одну з посудин закриваємо корком. Рівні води різні. Чому?
(При переливанні води з однієї посудини в іншу, у посудині, закритій корком об’єм повітря зменшується, тому його тиск буде більший за атмосферний тиск)
Повітряна кулька падає на одну кнопку і лопається. Коли на столі насипано багато кнопок, кулька залишається неушкодженою. Пояснити дослід. (Площа дотику однієї кнопки дуже маленька, і кнопка легко пробиває кульку. Якщо кнопок багато, то їх загальна площа набагато більша, тому тиск – менший).
(Гідростатичний парадокс , полягає в тому, що вага рідини, налитої в судину, може відрізнятися від сили тиску, що надається нею на дно судини. Так, в посудинах , що розширюються догори, сила тиску на дно менше ваги рідини, а в тих, що звужуються — більше. У циліндровій судині обидві сили однакові.
Якщо одна і та ж рідина налита до однієї і тієї же висоти в судини різної форми, але з однаковою площею дна, то, не дивлячись на різну вагу налитої рідини, сила тиску на дно однакова для всіх судин і дорівнює вазі рідини в циліндровій судині. Це витікає з того, що тиск рідини, що покоїться, залежить лише від глибини під вільною поверхнею і від густини рідини. Пояснюється Р. п. тим, що оскільки гідростатичний тиск р завжди нормально до стінок судини, сила тиску на похилих стінки має вертикальну складову p 1 , яка компенсує вагу зайвого проти циліндра 1 об'єму рідини в судині 3 і вага того, що не дістає проти циліндра 1 об'єму рідини в судині 2 . Р. п. виявлений французьким фізиком Б. Паскалем .)
(Слайд 28) ( У твердому тілі тиск передається в напрямку дії сили, в даному випадку вниз. А в рідині тиск передається у всіх напрямках однаково за законом Паскаля).
Чому? (Слайд 29) (Варене яйце – це тверде тіло, тому тиск в ньому передається в напрямку руху кулі, у сирого яйця всередині рідина, тому тиск за законом Паскаля передається в усіх напрямках, і воно розлітається).
Тиск кінчика жала оси - 3,1·1010 Па
Тиск колеса легкового автомобіля на дорогу - 2·105 Па
Нормальний атмосферний тиск - 105 Па
Тиск трактора на грунт - 5·104 Па
У чому причина такої відмінності тисків? (Слайд 30)
(Площі дотику всіх цих тіл до поверхні різні: найбільший тиск там, де площа найменша, хоча сили тиску різні)
Перерва ( фізична лотерея)
Фізична лотерея
(на дошці вивішується завдання у формі таблиць)
Прилад для вимірювання атмосферного тиску |
|
Формула розрахунку тиску твердих тіл |
Прилад для вимірювання тиску рідин та газів |
Па |
Вчений, який вимірив атмосферний тиск |
Одиниці вимірювання сили |
Формула для розрахунку сили тиску |
Варіанти відповідей на окремих картках:
2 учня накривають картками комірки таблиці.
ІІІ. Підсумки уроку. (Слайд 31)
Як ви розумієте цей вислів?
ІV. Домашнє завдання (слайд 32) :
V. Виставлення оцінок.
1