Урок "Тканини рослин, їх функції"

Про матеріал
Продовжити формувати знання про будову та життєдіяльність рослин; вивчити основні тканини рослин, встановити залежність між їх будовою і функціями. Розвивати уміння порівнювати життєві процеси організмів; розвивати критичне мислення; уміння логічно мислити і робити відповідні висновки. Виховувати любов до природи та краси навколишнього світу.
Перегляд файлу

Тема.   Тканини рослин, їх функції.

Мета. Продовжити формувати знання про будову та життєдіяльність рослин; вивчити основні тканини рослин, встановити залежність між їх будовою і функціями. Розвивати уміння порівнювати життєві процеси організмів; розвивати критичне мислення; уміння логічно мислити і робити відповідні висновки. Виховувати любов до природи та краси навколишнього світу.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв ́язки: література, природознавство.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.

Основні поняття та терміни: твірна тканина, покривна тканина, провідна тканина, механічна тканина, фотосинтезуюча тканина.

 

                                              Розум полягає не тільки в знанні, але й в 

                                                      умінні застосовувати знання на практиці.

                                                                                                          Аристотель

 

ХІД УРОКУ

 

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

         Пригадати будову і функції складових клітини, давши відповідь на запитання:

« Чому деякі вчені порівнюють клітину з фабрикою. Чи є підстави для такого порівняння? Обговорити відповідь.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

    Повідомити тему, мету та завдання уроку. Щоб зрозуміти дані завдання дати учням завдання підібрати слова-асоціації до поняття “тканина”: одяг, текстильна, лляна, рослинна, бавовняна, шовкова, нитка…

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Метод «Дослідник»

     Розглянути клаптики різних тканин. Неозброєним оком або за допомогою лупи можна побачити, що до складу тканини входять нитки. По довжині тканини тягнеться нитка основи, а по ширині – нитка витоку. Спробуйте підчепити голкою одну ниточку і витягнути її. Ви побачите, що це можна зробити, а на тому місці утвориться отвір.

       Проблемне запитання:

- А чи можна витягнути одну клітину з рослини?

    Розповідь про: покривну, основну, механічну, провідну та твірну

тканини рослин. Покривну можна порівняти з нашою шкірою; основна схожа на наші м’язи; механічну можна порівняти з нашими кістками, провідну з кровоносними судинами.            

Прийом «Моя опора»

Скласти таблицю за ознаками будови і функцій тканин.

Чим зумовлені особливості та різноманітність рослинних клітин?

     Із клітин складаються бактерії, рослини, гриби, тварини. Але рослинні клітини, у зв'язку з особливостями життєвих функцій рослин, мають певні відмінності. Ви вже знаєте, що головною характерною рисою рослим є їхня здатність до фотосинтезу, що здійснюється в хлоропластах — пластидах зеленого кольору. Оскільки рослини ведуть нерухомий спосіб життя і нерідко бувають великих розмірів, вони мають бути особливо міцними. Саме тому клітинна оболонка в них побудована з целюлози. Велике значення для забезпечення цілісності мають цитоплазматичні містки між клітинами. Наявність вакуолей  у клітинах рослин дозволяє підтримувати в них постійний тиск, накопичувати розчинні поживні речовини, регулювати вміст води в цитоплазмі тощо. Клітини рослин можуть мати різні розміри, форму, забарвлення тощо. Більшість рослинних клітин дрібні (від 0,01 до 0,1 мм). Іноді клітини бувають такими великими, що їх можна побачити неозброєним оком. Великі розміри мають клітини м'якоті кавуна, лимона, помідора, бульб картоплі. За формою клітини бувають овальними, яйцеподібними, паличкоподібними, спіралеподібними, кубічними тощо. Розрізняють і два основні типи клітин: округлі, у яких довжина майже не перевищує ширини, і видовжені, у яких довжина завжди перевищує ширину більш як удвічі. Отже, особливості будови рослинних клітин зумовлені особливостями процесів життєдіяльності рослин, а різноманітність клітин рослин залежить від функцій, які вони викопують.

 

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

 

Прийом «Спіймай помилку»

     Знайти у тексті біологічні помилки. Допоможіть основній тканині змінити свою функцію на якусь іншу. Уявіть і спрогнозуйте, якими можуть бути наслідки таких змін функцій тканинами?

- Помінялися якось в органах рослин усі тканини. “Не хочу, -

каже покривна тканина, захищати і край! Буду тепер запасати речовини” – і занурилася всередину стебла, полізла в бульби і плоди. Тут обізвалася твірна: “Скільки можна все утворювати і ділитися? У мене вже сил немає, хочу бути опорою – як механічна”, і побігла в жилки, деревину, кісточки плодів. Далі мовила провідна: “Хочу захищати, а не працювати все життя як насос”, - і перемістилася на зовнішню частину стебла і листків. Не забарилась і механічна тканина: “А я, бідолашна, для всіх завжди опорою була. А відтепер хочу, щоб з мене формувалися всі органи рослини, хочу бути твірною тканиною!” Основна ж сказала: “Ви, дівчата, вже всі “теплі” місця позаймали, а що ж мені залишили?”

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Виконання учнями тестових завдань

1.Група клітин, які мають подібну форму і виконують однакові функції називають:

        а) органом;

        б) орган і тканина;   

        в) тканина.

2.Рослинний організм має такі тканини:

        а) твірну ,основну ,провідну;

        б) твірну ,основну ,покривну;

        в) твірну ,основну ,покривну ,провідну

 3.Ця тканина розташована на верхівці стебла та кінчику кореня:

        а) твірна;

        б) покривна;

        в) основна.

 4.З якої тканини формуються всі інші типи тканин:

       а) основна;

       б) покривна;

       в) твірна.

  5. Цю тканину утворюють живі або мертві клітини ,які щільно прилягають одна до  одної:

       а) твірна;

       б) покривна;

       в) основна.

   6.Покривна тканина представлена:

      а) шкіркою;

      б) шкіркою і корком;

      в) мертвими клітинами.

   7.Основна тканина знаходиться під:

     а) основною;

     б) твірною;

     в) основною і твірною.

   8.Фотосинтезуюча ,механічна і запасаюча тканини розрізняють серед таких тканин:

    а) покривною;

    б) основною;

    в) твірною.

  9.Товсті щільні клітини кісточок вишні ,персиків ,слив відносять до такої тканини:

   а) запасаючої;

   б) механічної;

   в) основної.

  10.Типи провідних тканин:

   а) камбій ,судини;

   б) судини ,ситоподібні трубки;

   в) ситоподібні трубки , камбій.

  11.Тканини обєднуються  і утворюють:

   а) рослини;

   б) організм;

   в) органи.

12. Клітини можуть бути різні за:

   а) формою, розміром, кольором;

   б) формою, розміром;

    в) кольором, розміром.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Підготувати повідомлення про найбільші органи рослин планет

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Комарова Валентина Володимирівна
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
2 березня 2019
Переглядів
1399
Оцінка розробки
3.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку