Урок "Тканини рослин (постійні)"

Про матеріал
Урок побудовано з метою опанування теми на всіх рівнях пізнання, із застосуванням прийомів технології критичного мислення. В основі - прийом еліцитації - логічно побудовані запитання-відповіді. Передбачено роботу з підручником та наочністю.
Перегляд файлу

Тема. Тканини рослин

Мета: сформувати поняття про постійні тканини рослин, що формуються з твірних, вибудувати логічні взаємозв’язки між   їх будовою і функціями; розвинути знання про будову рослинного організму, про тканини рослин; виховуватибережливе ставлення до природи, формуват екологічний світогляд.

Обладнання: таблиці «Тканини рослин», «Внутрішня будова листка», «Внутрішня будова стебла», «Внутрішня будова кореня», «Пагін».

                                                                      Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

1. Кубик Блума

1) З чого складаються всі рослини? Чи однакові усі клітини? У що групуються схожі клітини? Що таке тканини?

2) Як утворюються нові клітини в рослин? Чи будь-які клітини можуть ділитись? Де вони розташовані?

3) Назвіть та охарактеризуйте ці скупчення клітин, функція яких – безперервний поділ.

4) Порівняйте різні види твірної тканини.

5) Якими були б рослини, якби вони втратили верхівкову твірну тканину;

                                                                                       - камбій;

                                                                                       - вставну твірну тканину.

6) Оцініть значення твірних тканин у життєдіяльності рослинного організму.

2. Пригадайте, які види тканин утворюються з клітин твірної тканини

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Чим важливі для нас рослини? (Дають нам кисень,  їжу, з них будують житло…)

Як утворюється в рослинах кисень? Чи в будь-яких  клітинах рослини може відбуватись фотосинтез? (Тільки в надземних частинах рослини, бо потрібно світло. Тільки в тих клітинах, що містять хлоропласти) –Отже, це окрема тканина?

Ми їмо овочі, фрукти, каші заради поживних речовин – білків, жирів, вуглеводів та вітамінів. Які частини рослин ми їмо найчастіше? ( Насіння рослин, їх плоди, бульби картоплі, морква…) Отже, в цих частинах вони запасаються, й тут теж – окремий вид тканини

Щоб сформувались смачні плоди, потрібно достатньо води. Як вона надходить до плодів від кореня? – По особливих клітинах ще однієї тканини.

Щоб використати деревину в будівництві, вона має бути міцною. Цієї властивості надає рослинам теж особливий вид тканин.

Які ж тканини надають рослинам таких корисних для нас властивостей? Давайте познайомимось з цим трохи детальніше

ІІІ. Формування нових знань і вмінь

В ході вивчення будується схема - карта поняття, що включає класифікацію тканин.

  1. Покривні тканини

Чи має тіло рослини бути захищеним? Від яких впливів? Де має бути розміщена така тканина? (Покриває рослину ). Тому й назвемо цю тканину  - покривна .  Які мають бути особливості цієї тканини, якщо вона покриває листок, в якому, пам’ятаєте, відбувається фотосинтез? (Прозора, проникна для кисню й вуглекислого газу, тому – тонка).

Відкрийте підручник на ст. 100 та прочитайте, які є види цієї тканини? (Два перші абзаци §23).

Обговорення за таблицями

  1. Основна тканина

  Який основний спосіб живлення рослин, яка основна роль рослин на Землі (Фотосинтез). Тому тканину, в якій він відбувається теж назвемо … (основна фотосинтезуюча). Рослини дають їжу тваринам, бо запасають в собі поживні речовини. Це теж основна роль рослин для життя таких тварин? Тому тканина зветься…. (основна запасаюча).

  Для рослин які оселились в болоті, основною  стає можливість забезпечити себе повітрям, тоу в них розвинена тканина … (основна повітряносна ).

  Хто знає, в яких місцевостях ростуть кактуси? Чи достатньо там води? Чи вистачатиме там її для всіх тварин?

Для деяких з них саме кактуси стають основним джерелом води. Тому, якщо рослини запасають всобі воду, то таку тканину називають…  (основна водоносна)

Обговорення зображень на таблицях та малюнків 68-69 на ст.102 підручника

  1. Провідні тканини

  Які речовини потрібні для фотосинтезу в листку? Як туди потрапляє вода?Якої форми мають бути клітини, щоб по них легко могла рухатись вода?

  Як ви думаєте, як вода долає силу земного тяжіння? Як будете пити сік через трубочку, згадайте дерево: з його листків випаровується вода (хто її «смокче»?) По трубочках – судинах – вона рухається вгору по стеблу. Така тканина називається деревина. Вона утворюється з камбію вглиб стебла (таблиця).

Прочитайте останній абзац на ст. 100 підручника. Що ще ви дізнались про судини, що утворюють деревину?

(Це мертві клітини)

  Звідки беруться корисні речовини в коренеплодах моркви, в бульбах картоплі? (Надходять туди з листка)

Ці речовини рухаються  вниз. Як ви думаєте, рослині легше «піднімати»  вгору воду, чи спускати вниз вуглеводи,  що утворились в листку під час фотосинтезу?  Тому клітини, по яких рухаються речовини вниз, мають іншу будову,  - це ситовидні трубки.  Чому вони так називаються? Така тканина називається – луб.  Прчитайте на ст. 101 про цю тканину. Що ще ви дізнались? ( Ці клітини живі, але не мають ядер. Їх життєдіяльність забезпечують багатоядерні клітини- супутники)

Обговорення за таблицями та малюнками 66-67 підручника. Судинно-волокнисті пучки.

  1. Механічні тканини.

  Отже, коли ви дивитесь на листок, бачите жилки, то це … судинно- волокнисті пучки. Яка їх функція? Ви помічали, що вони ще й тверді. Провідні тканини супроводжуються механічними.  Яка їх функція? Наведіть приклади частин рослин , що є твердими (стебло, кісточки ягід…)Існує два види механічної тканини: коленхіма та склеренхіма. Коленхіма побудована із живих клітин, а склеренхіма – із мертвих.

IV. Узагальнення й систематизація набутих знань і вмінь

  1. Нижчі й вищі рослини

Але, чи усі рослини мають тканини? Які, на вашу думку, їх не мають? (Одноклітинні).

  • Чи можуть багатоклітинні рослини взагалі обійтись без тканин?  Тоді, якщо  фотосинтезують, то усі її клітини, поживні речовини не запасаються,  їх тіло не міцне й нема потреби в ранспортуванні води, власне й кореня справжнього нема. Де  мають жити ці рослини, щоб виконати всі ці умови? (У воді)
  • Як ви думаєте, є такі рослини? До них відносять усіх водоростей. Чи складною має бути їх будова? Це –нижчі рослини. 

   Решта рослин, окрім водоростей, мають добре сформовані тканини, та утворені ними органи – це вищі рослини

  1. «Інтерв’ю»

Бажаючі учні беруть на себе роль знавця-науковця,  решта учнів формулюють їм питання

 V.  Домашнє завдання

Вивчити §23, повторити §22

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
539
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку