Урок "Сільськогосподарські рослини"

Про матеріал
Метою уроку є: формувати поняття "сільськогосподарські рослини" та "культурні рослини"; ознайомити з сільськогосподарськими рослинами, що вирощуються в Україні, їх значенням для людини; розвивати уміння розпізнавати культурні рослини своєї місцевості; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння виділяти головне, порівнювати і робити висновки, працювати в команді.
Перегляд файлу

Тема : Сільськогосподарські  рослини.

Мета: формувати знання про сільськогосподарські рослини (культури) ; ознайомити з рослинами, що вирощуються в Україні; розвивати уміння розпізнавати культурні рослини своєї місцевості, визначати значення рослин для людини; розвивати спостережливість, увагу, уяву, пам’ять; виховувати  екологічну  культуру,  зацікавлювати  до  вивчення  біології;  поповнювати словниковий запас учнів, працювати над мовою учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: презентація «Країна корисних рослин», муляжі овочів та фруктів, свіжі овочі та фрукти.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Які класи рослин ми вивчали ?
  2. Яка найхарактерніша ознака квіткових рослин?

3.     На які групи  поділяються квіткові рослини ?

4.     Чим однодольні рослини відрізняються від дводольних?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  На  сьогоднішньому  уроці  ми  з  вами  здійснимо подорож  по країні «Корисні Рослини».  Щоб розпочати цю дивовижну подорож  вам необхідно придбати квитки. Для цього ви виконаєте одне завдання, за вірну відповідь кожний отримає квиток (додаток 1).

Завдання : Назвіть рослини, що дали нам дані продукти

1.олія … 2.цукор … 3.крохмаль… 4.борошно … 5.кетчуп … 6.халва …

Відповіді: соняшник, цукровий буряк, картопля, пшениця, помідори, соняшник.

 

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Ці рослини дуже корисні, їх вирощує людина і називаються вони - сільськогосподарські рослини.

Тема нашого уроку «Сільськогосподарські рослини»

Сільськогосподарські рослини (культури) – рослини, які вирощують люди щоб забезпечити себе  продуктами харчування, кормами  свійських тварин, сировиною  окремі  галузі промисловості.

Робота з словником:

Сільськогосподарські – від сільське господарство;

Свійські тварини – домашні тварини.

Під час подорожі ми робитимемо зупинки. На кожній зупинці  ви будете дізнаватись про різні рослини , які людина використовує в їжу, для виготовлення одягу та інших потреб. Свої спостереження ви будете заносити в таблицю, яка є у вас на квитках(Додаток 1).

 

V. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Отож сідайте зручніше.  Поїхали!

Зупинка 1. Вправа «Впізнай мене»

Мене вирощують понад 10 тис. років. Стебло у мене соломина, плід – зернівка. Що я?   

                                    (пшениця)

Пшениця – дуже  давня культурна рослина. Насіння пшениці знаходять під час розкопок давніх поселень людини, а також у пірамідах фараонів.

Пшениця найважливіша зернова культура(заповнюємо таблицю). Із пшениці виготовляють борошно вищих сортів, манну крупу, макаронні вироби.

 До зернових культур також відносять жито , ячмінь, овес, рис, кукурудзу.

Повідомлення учнів:

І учень. Жито  широко вирощується людиною для отримання зерна та як кормова культура. Зерно  жита використовується для виготовлення певних сортів хліба, який  містить багато вітамінів. Також часом споживається в їжу цільне зерно жита, приготовлене у вигляді каші.

ІІ учень.  Вирощування вівса почалося близько 2500 років до нашої ери. Близько 95 % вівсу вирощується для годівлі тварин  і лише 5 % для людського споживання. Зерно вівса має занадто мало клейковини, тому для виготовлення хліба воно  не підходить. З вівсяного зерна виготовляють крупи, вівсяні пластівці, замінник молока (вівсяне молоко), вівсяне печиво, сурогат кави. Також овес використовують в медицині у дієтичному харчуванні та в косметології.

 ІІІ учень.  Кукурудза – одна з найпоширеніших і найважливіший сільськогосподарських культур у світі. У світовому рільництві, у тому числі й в Україні, кукурудзу використовують як універсальну культуру — на корм худобі (стебла і качани), для виробництва круп і борошна, харчового крохмалю, рослинної олії, меду. З оболонок кукурудзяного качана виготовляють папір, кошики та капелюхи . З качанів отримують фурфурол, який потрібний у виробництві синтетичних смол і інших хімічних матеріалів.

Серед нас є учні, які проживають в сільській місцевості. Які з цих зернових культур вирощують на полях вашого населеного пункту?

 

Зупинка 2. Вправа «Відгадай мене»

Я - надзвичайно цінний продукт харчування. Білка маю стільки, як у яловичині. Мене їдять у сирому вигляді та використовують для приготування супів та каші. Що я?

                                             (горох)

     Горох – це зернобобова культура. До зернобобових належать квасоля, соя, боби, сочевиця (заповнюємо таблицю).

Їх насіння використовують для харчування, воно містить дуже багато рослинного білка. А також бобові використовують як дуже цінну кормову масу. Але найцінніша властивість бобових – збагачувати грунт сполуками Нітрогену, які необхідні рослинам для синтезу білків.

Повідомлення учня:

Соя - однорічна трав'яниста культурна рослина, зовні подібна до квасолі. Соя -  одна з найдавніших їстівних культур. Вона походить з Південно-східної Азії.  З насіння виробляють борошно, олію, крупи, соєве молоко, м’ясо, сир,сурогат кави . З зелених бобів — різноманітні страви, консерви. Використовують також на корм худобі. Крім того жом використовується для виробництва біопалива.  

Рухаємось далі.

Зупинка 3. Поле чудес.

Наша зупинка «Поле чудес»: тут одночасно  ростуть і овочі,  і фрукти (овочі та фрукти розкладені по всьому класу). А зараз трішки попрацюємо – об`єднаємось в дві групи  та позбираєм   овочі і фрукти.  Одна група збиратиме овочі, інша група – фрукти.

Запитання:

  1. Назвіть ці овочі і фрукти.
  2. Які з них ростуть на вашій присадибній ділянці?

Овочі або овочеві культури. До найпоширеніших в Україні овочевих культур належать буряк, морква,цибуля, картопля,капуста, помідор та багато інших. (заповнюємо таблицю)

 Плодово – ягідні культури - це переважно дерева та кущі,  які дають соковиті смачні їстівні плоди. Серед плодових культур нашої країни найпоширеніші яблуня, слива, вишня, груша, черешня, абрикос. На півдні України вирощують персики. До ягідних відносять малину, смородину, полуницю (заповнюємо таблицю).

Чим корисні, на вашу думку, овочеві та плодово-ягідні культури?(містять вітаміни). Значення цих культур у харчуванні людини знайдіть в підручнику  (робота з підручником с.171-172).

Вони містять вуглеводи, білки, жири, вітаміни, клітковину та біологічно активні речовини, що вкрай необхідні для життєдіяльності організму та зміцнюють імунітет людини . Людина використовує різні частини рослин у сирому та термічно обробленому вигляді. З плодів і ягід готують соки, варення, джеми, компоти. Їх використовують в кондитерській промисловості

Наступна зупинка 4:   Що в чорній скриньці?

Щоб дізнатись, що в чорній скриньці потрібно відгадати загадки:

«Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте».

                                   ( Цибуля)

«Під землею народилась
І для борщику згодилась.
Мене чистять, ріжуть, труть,
Смажать, варять і печуть».

                                     (Картопля)

Картопля – технічна культура.

Батьківщина картоплі - узбережжя Чилі і гори Перу (Південна Америка).
Європейці завезли картоплю в 1565 році . До України картопля потрапила за часів Петра І. Спочатку її вирощували заради красивих квітів, а вже потім стали вживати в їжу. З бульб картоплі одержують крохмаль, патоку, спирт та інші продукти. Використовують картоплю і для відгодівлі худоби.

V. Домашнє завдання: Використовуючи  інтернет-ресурси, знайдіть які ще  культури належать до технічних і яке їх значення. Заповніть таблицю.

 

Додаток 1

Квиток.

 Прізвище та ім`я __________________________________

Назва групи культурних рослин

Назви рослин

Значення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Джунь Світлана
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
1125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку