Урок ток-шоу з технології 6 клас.
Тема: Вибір та складання технології виготовлення виробу.
Технологічний процес виготовлення виробу: розмічання
вирізання основи виробу. Повторення: види механічних
з’єднань.
Мета: Ознайомити учнів з технологічним процесом виготовлення
виробів розширити і вдосконалити знання, уміння , навички
виготовляти виріб із підручних матеріалів своїми руками,
дотримуючись безпечних прийомів праці; розвивати творчі
здібності учнів, логічне мислення, просторову уяву, художній
та естетичний смак; виховувати працелюбність, творчість,
почуття прекрасного, потребу проявити себе в різноманітних
видах творчої діяльності. Продовжити формувати ключові ком
петентності: здатність спілкуватися рідною та іноземними
мовами (уміння оперувати базовою технічною термінологією);
інформаційно-комунікаційна компетентність (уміння вести діалог,
розповідь про виготовлення виробу); соціальна та громадянська
компетентності (уміння організовувати свою діяльність);
навчання впродовж життя (уміння самостійно опановувати
нові технології).
Очікуванні результати:
Тип уроку: комбінований.
Об’єкт праці: декоративна ваза.
Обладнання, інструменти, матеріали: робочий стіл, зошит, креслярський інструмент, картон, клей, ножиці, ноутбук, підручник.
Міжпридметні зв’язки: креслення, математика, інформатика, хімія.
Основні терміни і поняття: технологічний процес, економічний аналіз, екологічній аналіз, фахівець.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Привітання.
Добрий день діти.
Налаштування на урок.
Урок я хочу розпочати словами французького поета, критика ХІХ ст. Шарля Бодлера.
Найважча робота - та, яку
ми не наважуємося почати.
То давайте почнемо працювати а початок уроку прикрасимо вашими посмішками. Всі посміхніться.
Тому що добрий настрій - запорука успіху в будь-якій справі.
ІІ Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
Вашій увазі пропоную ребус. Розгадайте, будь ласка, це слово входить до теми уроку та чим ми будемо займатися на уроці. А підказка вам така: це слово (в називному відмінку) означає - сукупність та послідовність дій спрямованих на досягнення певного результату.
Правильно це слово - «процес».
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку: Вибір та складання технології виготовлення виробу. Технологічний процес виготовлення виробу: розмічання, вирізання основи виробу. Повторення: види механічних з’єднань.
А під час уроку ми вивчимо та згадаємо:
Сьогодні урок ми проведемо в вигляді телевізійного ток – шоу. Де будуть присутні «гості» - фахівці різних професій, будуть глядачі та ведучий ток – шоу. А ми з вами будемо впродовж уроку перевтілюватися в різні ролі учасників нашого шоу. Я, на правах учителя, буду ведучим цього шоу.
IV. Мотивація учбової діяльності.
Питання учням - що потрібно знати для виготовлення виробу?
Для того, щоб виготовити виріб потрібно знати як його виготовити, з яких матеріалів, у якій послідовності, яким інструментом, на якому обладнанні. Для цього треба опанувати основи проектування та виготовлення виробів. Вміючи правильно підбирати технологію виготовлення виробів, ви зможете без проблем створювати різні вироби для власних потреб, виготовляти подарунки іншим і навіть зробити свій маленький бізнес.
V. Вивчення нового матеріалу.
Слово ведучого:
Технологічний процес виготовлення виробів являє собою сукупність різних операцій, у результаті виконання яких змінюються розміри, форма, властивості предметів праці, виконується з’єднання деталей, здійснюється контроль виготовлення.
Розробкою технологій на виробництві займаються технологи, інженери, конструктори, програмісти, проєктувальники, дизайнери й інші фахівці у відповідних сферах. Проєктування технологічного процесу це одна із основних функцій виробництва. Але для отримання кінцевого результату треба правильно обрати технологічний процес, щоб була можливість застосувати певну технологічну операцію і виготувати виріб.
Проблемна ситуація:
Але, дітки, ми знаходимося зараз у своїх домівках і не можемо використовувати деякі матеріали, інструменти, обладнання.
І в мене до вас таке питання:
Виберіть матеріали, інструмент та обладнання, які можна використати в домашніх умовах, а зайве замалюйте.
Міні-практикум (робота в групах)
Вправа «зайве слово» за допомогою дошки jamboard (джамборд)
Діти замальовують зайве та відповідають мотивуючи свою відповідь.
Матеріали: папір, картон, дошки, дерев'яні бруски, фанера, ДВП, ДСП, металеві листи, сталевий дріт, тканина, фетр, нитки, пластилін, гудзики, бісер, сірники, шпажки, лак, фарба, клей, дерев'яна колода, мілке каміння, мушлі, крупи, цвяхи, болти, гайки, шурупи.
Інструмент: олівець, фломастери, лінійка, кутник, трикутник, кольорові олівці, пензлик, ножиці, слюсарні ножиці, молоток, напилок, в’язальні спиці, гачок для в’язання, голка, рубанок, столярна ножівка, слюсарна ножівка, лобзик, стамеска, дриль, ріжкові ключі, викрутки.
Обладнання: верстак, свердлильний верстат, токарний верстат, швейна машинка.
Операції: розмічання, різання, пиляння, свердління, шиття, в'язання, склеювання, паяння, зварювання, точіння, обпилювання, стругання, випалювання, з'єднання саморізами, цвяхами, лакування, фарбування.
Тому ми з вами повинні вибирати такий технологічний процес виготовлення виробу, щоб у нас була можливість його здійснити, а кінцевим результатом був виготовлений проектний виріб. А гості нашого ток-шоу в цьому нам допоможуть.
Перший гість «Менеджер проекту». Брисюк Тетяна.
Проектування та виготовлення виробу складається з чотирьох етапів. На першому етапі, організаційно-підготовчому, виконується підготовча робота. Визначається мета та завдання проектування, доцільність виконання проекту. Формуються вимоги до проектованого виробу. Створюється банк ідей та пропозицій. Вибирається оптимальний варіант. Знаходиться цікава інформація та історична довідка про об'єкт проектування та його виготовлення.
Слово ведучого: одним із матеріалів є сірники і тому слухаємо цікаву інформацію:
Другий гість. «Інженер механік» Курлищук Роман.
Одна із таких інформацій – Шведському хіміку Йохану Лундстрему вдалося у 1855 році створити збалансовану суміш для головок сірників на основі червоного фосфору. Цей вид сірників, став популярним скрізь. Зараз в усьому світі випускають сірники, прототипом яких є саме винахід Лундстрема, але в складі головок зазвичай використовують парафін і без хлорні окиснювачі.
Третій гість. «Інженер проектувальник» Шолуха Поліна
Отримавши завдання ми почали шукати інформацію про декоративні вази та знайшли багато різних варіантів виготовлення ваз. Із них вибрали декілька варіантів, які можна виготовити та знайти матеріал для них. Критерії за якими ми обирали виріб: це доступність матеріалів, простота виготовлення, естетичність, практичність, економічність та екологічність. Під ці вимоги припадає варіант, який ми бачимо.
Четвертий гість. «Інженер конструктор» Забродіна Дар’я
На другому конструкторському етапі, вибравши остаточний варіант, йде розробка ескізів та креслень деталей виробу, підбирається необхідний конструкційний матеріал, інструмент, обладнання та пристосування. Розробляється технологія виготовлення та складається технологічна карта виготовлення виробу. Вибирається оздоблення за необхідністю. Виконуються економічний, екологічний аналіз та міні маркетингові дослідження.
П’ятий гість. «Інженер дизайнер» Голонська Поліна
Під час конструкторського етапу ми побудували кресленик виробу та визначилися з габаритними розмірами, приблизно - 130 х 100 мм. Для виготовлення проектного виробу необхідний наступний матеріал: картон, сірники, клей, серветки; інструмент: олівець, лінійка, ножиці, пінцет, пензлик; обладнання: стіл. Виріб можна використовувати безпосередньо як вазу, як прикрасу для житла, подарунок або як товар для продажу.
Шостий гість. «Інженер економіст» Федорова Єлизовета
До конструкторського етапу входить також економічний аналіз, під час якого ми розраховуємо собівартість виготовлення виробу. Для виготовлення виробу плануємо використати 1 лист кольорового картону – це приблизно 2 гривни; клею - третину ємкості – 8 гривен; сім коробок сірників – 7 гривен; роботу ми виконуємо в денний час і не використовуємо електричних пристроїв, тому витрат електрики не має.
Сьомий гість «Інженер маркетолог» Лаптінова Ірина
Свою роботу по виготовленню виробу оцінюємо в 30 гривен. Тож собівартість виробу складає приблизно - 47 гривен. Якщо виріб виготовляєм для продажу, необхідно мати прибуток, який приблизно складає 30% від собівартості виробу. Тому наш виріб можна продати як мінімум за 61 гривню.
Восьмий гість. «Інженер еколог» Балабас Анастасія
Під час виготовлення проекту «Декоративна ваза» ми використовуємо екологічно чисті матеріали та технології, які не шкодять здоров’ю людини та навколишньому середовищу. Але під час виготовлення виробу необхідно дотримуватися технології виготовлення та правил безпечної роботи.
Дев’ятий гість. «Інженер технолог» Синявська Анжеліка
Третій етап, технологічний, передбачає виготовлення виробу згідно технології виготовлення деталей та виробу в цілому. Під час виготовлення виробу в технологічну послідовність можуть вноситися необхідні корективи відносно інструментів та пристосувань для більш раціональної праці. Також треба здійснювати контроль якості виготовлення виробу та дотримуватися відповідних правил безпечної праці.
Десятий гість. «Інженер з охорони праці» Ткаченко Іван
Під час виготовлення проєктного виробу треба дотримуватися наступних правил з безпеки праці:
- підготувати робоче місце, прибрати все зайве;
- підготувати необхідний матеріал та інструменти;
- не відволікатися під час роботи;
- уважно слухати учителя;
- використовувати інструмент тільки за призначенням;
- при попаданню клею на руки – витерти серветками або помити руки;
- особливу увагу під час роботи необхідно приділяти різальним інструментам, в нашому випадку – звичайним ножицям, якими ми працюємо.
Одинадцятий гість. «Інженер з техніки безпеки» Грицюк Олексій
- під час роботи ножицями, руку яка утримує матеріал, тримати подалі від лез;
- ножиці не можна класти на край стола, вони можуть впасти і поранити ногу;
- не можна проводить руками по відкритим лезам ножиць, вони гострі і можуть порізати палець або руку;
- ножиці не можна тримати лезами вгору або у напрямку до себе.
Дванадцятий гість. «Інженер з безпеки виробництва» Кузьменко Ярослав
- ножиці не можна передавати лезами вперед;
- ножицями не можна вирізати на ходу;
- ножиці потрібно зберігати в підставці ручками вгору;
- після закінчення роботи - прибрати робоче місце, вимити руки, провітрити кімнату.
Тринадцятий гість. Інженер випробувач. Приходько Данил
Останній етап, називається заключний, найменший за обсягом часу. Під час цього етапу виконуємо випробування виробу, якщо потрібно усуваємо недоліки, презентуємо проектну діяльність та захищаємо проєкт, підводимо підсумки проєктування та виготовлення виробу. Аналізуємо складності які виникали при виготовлені та способи їх усунення.
Слово вчителя.
Дякуємо гостям за цікаву, корисну та необхідну для виготовлення виробу інформацію. В кого-небудь до наших гостей є запитання.
Добре. А зараз ми з вами , всі присутні, перетворимося у майстрів професіоналів – це люди, будь якої професії: столяри, теслярі, слюсарі, електрики, механіки, складальники, токарі, ремонтники та багато інших професій людей, без яких неможлива технологія виготовлення будь-якого виробу.
Але перед початком роботи давайте згадаємо про механічні види з’єднань та які інструменти, матеріали, пристосування застосовуються під час цих з’єднань. Тим більш, що одне із видів з’єднань ми з вами будемо використовувати під час виготовлення виробу. (З’єднання деталей виробу може відбуватися за допомогою клею, цвяхів, шурупів, болтів, гвинтів, зварювання, паяння, шиття, в’язання.
VI. Практична робота.
Інструктаж.
Тож давайте з вами почнемо виготовляти проєктний виріб «декоративна ваза». І спочатку підготуємо робоче місце, матеріал, інструмент та не забуваємо про правила безпеки під час роботи.
Перша технологічна операція – виготовлення основи виробу. Нам знадобяться
наступні інструменти та матеріали: картон, клей, олівець, лінійка, ножиці.
1. Розмітка картону (розгортки циліндра, основи підставки).
2. Різання за розміром.
3. Виготовлення циліндра (основи вази).
4. Склеювання циліндра.
5. З’єднання (склеювання) основи вази з підставкою.
Діти виконують практичну роботу.
VIІ. Рефлексія. (вправа «відкрий коробку»).
Учні продовжують речення…
1. На сьогоднішньому занятті я розібрався ( - лась)…
2. Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті …
3. Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться…
4. На сьогоднішньому заняття я дізнався (- лась)…
5. На наступному занятті я хочу…
6. Було важко … але я…
7. Найбільш мій успіх – це…
8. На сьогоднішньому занятті я зрозумів (- ла)…
9. На занятті мені особливо сподобалося…
10.На сьогоднішньому уроці мене здивувало…
11.Тепер я знаю, що…
VIІІ. Підсумок уроку.
Ви сьогодні чудово впоралися з різними завданнями на уроці і більшість із вас показали дивовижні результати. А як що, в когось щось не вийшло - старайтеся і ви зможете все виконати, тому що ви талановиті дітки.