Урок толерантності "Толерантність починається з тебе"

Про матеріал
Допомогти учням з'ясувати сутність поняття „толерантність“; сприяти формуванню ціннісних настанов на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, розвивати здатність до емпатії, співпереживання і співчуття,
Перегляд файлу

 

УРОК ТОЛЕРАНТНОСТІ

«ТОЛЕРАНТНІСТЬ
ПОЧИНАЄТЬСЯ

З ТЕБЕ»

Тиждень Толерантності - ДНЗ №46

 

 

Мета: допомогти учням з'ясувати сутність поняття „толерантність“; сприяти формуванню ціннісних настанов на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, розвивати здатність до емпатії, співпереживання і співчуття,

почуття колективіз­му, вміння слухати, розуміти один одного; показати, що важливим у стосунках між людьми є вміння спілкуватися; переконати учнів у необхідності бути терпимими до оточуючих; учити будувати взаємини на доброзичливій, толерантній основі.

 

Обладнання:  постер, розтяжка, плакати з цитатами, роздавальний матеріал

для виконання вправ, ноутбук, олівці, маркери, іграшкові казкові герої.

 

1. Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати. Мольєр, французький драматург

2. Наші вороги дають нам прекрасну нагоду практикувати терпіння, стійкість і співчуття. Далай-лама XIV.

3. Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. Леонардо да Вінчі, італійський художник епохи Відродження

4. Людина, яка робить інших щасливими, не може бути сама нещасною. Гельвецій, французький філософ

5. Дійсна ознака, за якою можна впізнати справжнього мудреця, – терпимість. Генрік Ібсен, норвезький драматург)

6. Привчи свій розум до сумніву, а серце до терпимості! Георг Ліхтенберг, німецький учений і публіцист

7. Нехай справи твої будуть такими, якими ти хотів би їх згадувати на схилі віку. Марк Аврелій, римський імператор

8. Ваша думка мені глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я готовий пожертвувати своїм життям. Вольтер, французький філософ

9. Любов виникає з любові: коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю. Григорій Сковорода, український поет і педагог

10. Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна (Гете).

11.  Моя свобода розмахувати ру­ками завершується там, де починається ніс мого сусіда(Емерсон).

Хід заняття

І. Вступ.

Вчитель.

 «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.

Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими,

якби не існувало між нами взаємної терпимості».

                               Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

- Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини.  Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що ска­жуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або занадто «крутим». Попри все людські стосунки нерідко спричиняють про­блеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладна­ти з різними людьми в різних ситуаціях. Саме тому ми і зібралися сьогодні, щоб вчитися  бути доброзичливими, вміти сприймати один одного такими, якими ми є.

1. Вправа «Очікування».

Мета: усвідомлення учасниками власних цілей цього заняття.

- На кожне заняття ви приходите, працюєте, чогось очікуєте. Отже, які цілі ви ставите перед собою на сьогоднішньому занят­ті? Кожен із вас отримав сердечко,  на якому запише свої очі­кування від сьогоднішнього заняття, від своєї роботи на ньому. Тепер кожен із вас прочитає та прикріпить  на плакат «Серце очікувань».

2. Вправа «Розпізнай і поміркуй».

- Перед вами казкові герої. Розпізнайте їх і скажіть, чому саме вони завітали до нас на урок.

Висновок. Жили всі разом, хоч і всі різні за характером, розміром, вдачею, місцем проживання.

ІІ. Практичне заняття.

- А зараз всі активно будемо працювати, щоб, підсумовуючи роботу, кожен залишився задоволеним, а головне, отримав нові знання і навички.

1. Вправа « Збери слово».

(Із заздалегідь роздрукованих літер, що належать слову «Толерантність», учасники витягають одну з літер цього слова, на яку і підбиратимуть значення слова «толерантність». Наприклад: «Т» — терпіння, творчість, талант.  Після обговорення розфарбовують долоньки із літерами різними кольорами. Збираємо слово "ТОЛЕРАНТНІСТЬ" і кріпимо літери на плакат.)

    T — терплячий, терпимий, турботливий;

О — обережний, оптимістичний, об'єктивний;

Л — лояльний, люб'язний;

Е — емпатійний (звернення до тлумачного словника);

P — розважливий, розумний;

А — адекватний, акуратний у стосунках з іншими;

H — ненав'язливий;

T — тактовний;

H — ніжний;

І — інтелігентний, ініціативний;

С — стриманий, співчутливий;

Т — турботливий;

Ь — м'якість (символ толерантності).

Т – терплячий, товариський, тактовний.

О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е – енергійний, елегантний, ефективний.

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А – активний, акуратний, авторитетний.

Н – надійний, найдорожчий.

Т – терплячий.

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Т – тактовний, товариський.

Вчитель.

- Отже, сьогодні ми поведемо мову про толерантність. 16 листопада - Міжнародний день толерантності, що урочисто був проголошений «Декларацією принципів толерантності», затвердженою  у 1995 р. на 28-й Генеральній конференції ЮНЕСКО. Толерантність означає, що ви сприймаєте думки інших, навіть якщо ви не погоджуєтесь. Це мистецтво жити у світі різних людей та ідей, виявляти свою точку зору, але при цьому адекватно сприймати думки інших людей, не порушуючи їх права та свободу.  Водночас  толерантність – це не якісь вчинки, поблажливість чи потурання, це - здатність сприймати без агресії інший спосіб життя, поведінку, інші погляди шляхом встановлення довірливих взаємовідносин, співпраці та компромісу.

2. Вправа «Дерево толерантності».

     (На жолудях  учні записують, що таке толерантність).

Мета: дати можливість учасникам закріпити поняття «толерантність» у його багатогранності.

Вчитель.

- Отже, толерантність – це миролюбність, терпимість до етичних, релігійних, політичних, міжособистісних розбіжностей, визнання можливості рівноправного існування «іншого». Толерантність – це поступливість, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві.Спрощене сприйняття толерантності включає одночасно всі види, коли толерантність має місце і у висловлюваннях, і у відносинах, і в діях. Своє практичне вираження вона знаходить у витримці, самовладанні, здатності тривалий час терпіти несприятливі впливи. І на кінець - варто відмітити, що  толерантність добре «працює», якщо це – «гра в двоє воріт». Сподівання на те, що вияви толерантності до людини, яка систематично, брутально, цинічно порушує Ваші права, зрештою теж стане до Вас толерантною – як правило, не справджуються. Тому будьмо добрішими! Будьмо терпимими! Будьмо толерантними один до одного! І буде всім нам щастя.

3. Вправа «Віночок толерантності».

    ( На пелюстках квітів  учні записують риси толерантної людини і називають, які притаманні їм).

Мета:  формувати  уявлення про толерантну особистість, прорефлексувати над тим, чи учні є толерантними.

Висновок.  Якщо ви прагнете ефективно спілкуватися, треба по­водитися так, аби не ображати партнера, поважати точку зору іншого та його особистість незалежно від соціального становища, національності, індивідуальних особливостей, уподобань тощо. Таке спілкування називається толерантним.

4. Вправа «П’ять добрих слів».

- Запишіть на сердечках п’ять приємних слів, які характеризують толерантну людину. Обмінюєтеся аркушами із сусідом. Напишіть яку-небудь привабливу, на ваш погляд, якість один одному  (наприклад, «Ти дуже добрий», «Ти завжди заступаєшся за слабких», «Мені дуже подобаються твої вірші» тощо).

Мета: одержання зворотного зв'язку від групи, підвищення самооцінювання, самопізнання, можливість зробити приємне іншій людині.

5. Вправа «Бджоли».

  (Всім учасникам пропонують стати колом і заплющити очі. Потім ведучий каже: «Уявіть собі сонячний ранок. Ви — бджоли. Вилітаєте на галявину й дзижчите. По команді «Бджоли, у вулик» ви із заплющеними очима повинні стати в рівне коло». Вправа повторюється кілька разів).

Мета: спрямувати навички на закріп­лення почуття згуртованості й довіри в групі (колективі).

6. Перегляд мультфільмів «Каструлька», «Подарунок».

- Що найбільше  вразило вас?

Вчитель читає вірш.

Толерантність

Чи навчилися ми бути толерантними?

 Люди створені у світі різнобарвними,

Білі, чорні, жовті і мулати,

 І для всіх одна Земля, як мати.

 Чи можемо бути ми терплячими,

Коли в спорах буваємо гарячими,

Коли зневажаємо невинну ми людину?

Але ж ми із одного тіста, із одного млину.

Люди! Схаменіться! Будьте добрими!

Не личить вже бути нам погордими.

Толерантність і терпіння до людей, -

 Це те, що нам треба на сьогоднішній день.

                                           Вікторія Бондаренко

ІІІ. Рефлексія.

1. Вправа «Рецепт толерантності».

-  Толерантність - дорога до миру та співпраці. Тож всі разом створімо рецепт, як бути толерантними.


(Велика чаша, пригорща, ложка, склянка, порція, лійка).

 (Гуманізм, терпіння, чуйність, довіра, повага, прощення).

Порада. Вживати щоденно в необмеженій кількості.

2. Вправа «Побажання» .

Вчитель.

У День толерантності забудьмо розбіжності.
Пам’ятаймо, що теплота і розуміння важливіші.

Нехай образи всі проходять!

Будьмо трохи добрішими.
 

(Учні піднімають гасла: Будьмо добрішими! Будьмо терпимими! Будьмо толерантними!)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 листопада 2023
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку