Урок толерантності
«Всі ми такі різні»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Новоукраїнсткий ліцей №6
Юлія Корнієнко
2024р.
Мета:
ввести і закріпити визначення терміну "толерантність"; відпрацьовувати вміння бачити індивідуальне в кожній людині; показати, що таке толерантне ставлення до відмінностей; сформувати уявлення про толерантне ставлення; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: мультфільм, «квіточки» фломастери.
Діти сідають в класі по колу
Хідзаняття:
І. Організаційний момент
Учитель.Створимогарнийнастрій. Знайдітьмовчкиочимасусіда і посміхнітьсяйому так, щоб стало приємно і йому, і тобі. Спасибі за позитивнийнастрій.
ІІ. Повідомлення теми
Учитель. Сьогоднінезвичайний урок. Ви дізнаєтеся, чомуприсвячений він, розгадавши загадку.
Вранці на чотирьох, днем на двох, увечері - на трьох. (Людина).
Діти.Роблятьприпущення, з допомогоювчителяприходять до розгадки.
Учитель. Ми будемоговорити про людину, про людські вчинки, про позитивні якості людини, які є дуже важливими для кожного з нас.
Є така відома фраза, яку ми часто чуємовіддітей.: "Щоб мене боялись, щоб не насміхались!".І один герой мультфільмудужехотів стати таким сміливцем..
-Про що цей мультфільм? (Промаленького Вовчика, який мріє вирости і стати страшним звіром. Післялітньоїзливи до нього в хатинупотрапляє весела і товариськадощовакраплинкаКапітошка. СпочаткуВовчикнамагаєтьсяїїз'їсти, але краплинказапрошуєйогопогратися разом. ІзКапітошкоювовкзабуває про своїкровожернімрії та стаєдобрим і приязним. Він не хочерозлучатисяізновим другом, але краплинці час вертатися на ріднухмаринку.)
-За що любимо Капітошку? (За веселі пісні Капітошки та його товариський характер. Саме Капітошка показує Вовчику, що йому краще бути радісним та добрим, аніж сумним та злим.)
-У чому схожість між ними?
2.Гра «Чим ми схожі?»
Діти стоять у колі. Ведучийзапрошує в коло одного з учасників на основіякого-небудь реального чиуявногосхожості з собою. Наприклад: «Марта, вийди, будь ласка, до мене, тому що у нас з тобою однаковийколірволосся (або ми схожітим, що ми жителіЗемлі, абоми одного зросту і т.д.)». Марта виходить в коло і запрошуєнаступногоучасника, не забувшиназватийого по імені. Грапродовжується до тих пір, покивсі не опиняться в колі.
Бачитедіти, ми всірізні, але у нас є щосьспільне. Нам цікаводружити один з одним, тому що ми не схожі, але маємоспільніриси характеру, зовнішності.
ВИСНОВОК: Відмінностідоповнюють і збагачуютьсуспільство. Щобжити в світі, людям треба навчитисяжити, вирішуючипроблеми і завдання на основівзаєморозуміння.
3.Знайомство з поняттям «толерантність»
Я хочу познайомити вас з древньоїкитайської притчею «Гарнасім'я»
Жила-була на світісім'я. Чи не проста сім'я. Більше 100 чоловікналічувалося в ній. Мало таких сімей? Так, не мало. Але ця родина булаособлива. Ні сварок, нілайки, нібійок, нічвар. І звістка про цюсім'юдійшла до самого владики. І вирішиввінперевірити, чи правду кажуть люди. Прибуввін в село, і душа йогопораділа: чистота і порядок, краса і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувавсявладика і вирішивдізнатися, як домогласявсьогоцьогосім'я. Прийшоввін до старійшини. «Розкажи», - каже». Довго писав щось на паперістарійшина. А, коли написав, простягнуввладиці. Всього 3 слова було написанона папері: «ЛЮБОВ, ПРОЩЕННЯ, ТЕРПІННЯ». А в кінці листа: «СТО РАЗІВ ЛЮБОВ, СТО РАЗІВ ПРОЩЕННЯ, СТО РАЗІВ ТЕРПІННЯ».
-І саме ці слова є основоюжиттябудь-якої сім’ї і цілого світу також.
Учитель: Діти,чизгідніви з тим, що написав на аркушіпаперу глава сім'ї? Як видумаєте, про що я хочу сьогодні з вами поговорити? (Продружнівзаємини в класі ... і т.д.)
16 листопада відзначаєтьсяВсесвітній ДЕНЬ ТОЛЕРАНТНОСТІ. Саме до цього дня присвячений наш урок.
УФранції колись жив Шарль Моріс Талейран.Цебулалюдина, талановитаі умілавраховуватинастроїоточуючих, уважно до них ставитися, шукатирішення проблем.Відіменіцього мудрецяз'явилося слово ТОЛЕРАНТНІСТЬ, що в перекладі з англійськоїозначаєтерпіння.Терпіння виражається якостями, що входять у квітку терпіння.
А одним із символів толерантності є рука людини, рука допомоги, яку ми можемо протягнути кожному. (Учні виходять до дошки створюють коло і подають один одному руку допомоги, віри, підтримки і т.п..).
4. Розповідь вчителем казки «Дідусевапорада»
Петрикбувнепоганим хлопчиком, але як тількизустрічався з Колею, вінвідразу ж дратувався. З усіхзнайомих Колька бувнайнеприємнішим, усюдихотів бути першим, але, найголовніше, він любив насміхатися і дражнилкиобразливіпридумував. Одного разу Петрикпобився з Колею і прийшовдодому весь брудний. Вдомайогозустрівдідусь, і Петрикрозповівйому про все, навіть про те, як вжецілийрік, зустрічаючись з Колею і згадуючи про нього, він сильно сердиться і злиться.
- Треба бути, Петрику, доброзичливим до всіх людей, навіть до тих, хтотобі не подобається, - сказав йомудідусь.
- Як же цеможнабажати добра тим, хто не подобається і хтопоганий? - здивувався Петрик.
- Може бути, щотількитивважаєш Колю поганим, а іншінавпаки - вважаютьйого хорошим.
- Ні, я точно знаю, щовінпоганий.
- Тоді скажи, Петрику, мама Колі любить свогосина?
- Напевно, любить, - відповів Петрик.
- А друзі у нього в школіабо у дворі є?
- Є.
- От бачиш, інші до нього добре ставляться, а ти не можеш. Значить вся справа в тобі самому, а не в Колі. Просто не хочешти бути доброзичливим, а хочеш і далі на нього злим поглядомдивитися.
- Що ж, дідусю, меніробити, якщовінмені не подобається?
- Тиможеш не грати і не дружити з ним, але завждиможеш тихо, про себе, побажатийомучогосьхорошого, щобвін став кращим і добрішим. А продовжуючизлитися, тибудештільки сам собішкодити і душу свою бруднити.
- А просто мовчати не можна? - запитавПетрик.
- Ні, тизанадтодовгозлістю і роздратуванням душу свою отруював, тепертількидобрі думки їїочиститиможуть. Титільки не забувайвчаснопогані думки на добріміняти.
Став Петрикробити так, як дідусьйогонавчив. Побачить Колю, відвернетьсяубік і пошепкипобажаєйомукращим і добрішим стати. А якщозгадає про нього, то погані думки в голову не пускає, а відразудобримиїхвитісняє.
Через місяцьйдедідусьдодому, дивиться, а онукйогоПетрик з Колею грає і голосносміється. Усміхнувсядідусь, дивлячись нахлопців,що здружилися, і тут же, пошепкищось добре їмпобажав.
Учитель:
- Не мігчи не хотівПетрик бути доброзичливим до Колі?
- Яку пораду дав дідусьПетрикові? (Бажати людям добра, мінятипогані думки на хороші).
Доброзичливість - рідкіснаякість в людині. Кожнійлюдині,навіть поганому, дуже легко бажати добра:своїмзнайомим, друзям і просто приємним людям.Бажати добра тількитим, хтоподобається, або тому, хто вас любить, - цетільки половина доброзичливості («Любітьворогів ваших»). Ви не хочете наполовину радіти, наполовину дружити і любити, наполовину бути сміливим. Справжнядоброзичливістьтеж не повинна бути наполовину ...
5. Творча робота «Квіткатолерантності».
Учні на пелюсткахквіточок з різнокольорового паперузафарбовують ті малюночки, на яких зображено те, що треба робити, щобклас став «Простором толерантності», прикріплюють свої квіточкина дошку біля символічногомалюнкаквітки Толерантності.
6. Рефлексія
Наш клас - цемаленькасім'я. І хотілося б, щоб у нашійродинізавждипанували доброта, повага, взаєморозуміння, не булоні сварок,ніконфліктів. Так як одним із символів толерантності є рука людини, яку ми можемо протягнути не тільки своїм близьким, але й всім тим, хто нас оточує. Покладемо всі свої руки один на одну – і це буде символ дружби нашого першого класу.
А ще пригадаймо з вами мультфільм про Кота Леопольда. Він говорив такі мудрі слова «Давайте жити дружно!»
Символ толерантності - рука допомогиСимвол толерантності - рука дружби
Шарль Моріс Талейран
Толерантність – терпіння
Давайте жити дружно!