Урок "Травлення в ротовій порожнині"

Про матеріал

«Травний канал за своєю функцією є складним хімічним заводом, сирий матеріал, що потрапляє на завод, проходить через велику кількість верстатів, у яких він підлягає механічній і, головним чином, хімічній обробці, та через чисельні бічні ворота переводиться до магазинів тіла. Крім основної лінії верстатів, якими рухається сирий матеріал, існує низка бічних хімічних фабрик, які готують відомі реагенти для відповідної обробки сирого матеріалу...

Перегляд файлу

Тема уроку: Процес травлення. Травлення в ротовій порожнині.

Дослідницький практикум № 2 «Дія ферментів слини на крохмаль»

Мета: з'ясувати процеси, що відбуваються в ротовій порожнині, розкрити значення механічної та хімічної обробки їжі, ознайомити учнів властивостями ферментів слини; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів.

Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, підщелепні, під'язикові; амілаза; мальтоза; лізоцим; центр слиновиділення.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми: бесіда, лабораторна робота.

Обладнання: презентація,  рис. «Будова зуба», обладнання для проведення дослідницького практикуму.

Хід уроку

  1.    Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

Слайд 1 Слово вчителя

«Травний канал за своєю функцією є складним хімічним заводом, сирий матеріал, що потрапляє на завод, проходить через велику кількість верстатів, у яких він підлягає механічній і, головним чином, хімічній обробці, та через чисельні бічні ворота перево­диться до магазинів тіла. Крім основної лінії верстатів, якими рухається сирий матеріал, існує низка бічних хімічних фабрик, які готують відомі реагенти для відповідної оброб­ки сирого матеріалу...

Ви любите екскурсії? Тоді давайте разом з вами відвідаємо хімічний завод про який говорив відомий фізіолог Іван Петрович Павлов. Наша екскурсія триватиме впродовж трьох уроків за таким маршрутом:

Зупинка№1 – ротова порожнина

Зупинка №2 – шлунок

Зупинка № 3 – кишечник

Щоб потрапити на завод треба отримати перепустку. Для цього вам потрібно розгадати термінологічний кросворд. Ключове слово дозволить пройти на територію заводу і водночас підкаже тему сьогоднішнього уроку. 

Слайд 2

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Органічні сполуки різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів  (вітаміни)
  2. Хвороба, що виникає за недостатньої кількості вітамінів в організмі (гіповітаміноз)
  3. Захворювання, що розвивається внаслідок відсутності вітамінів в організмі  (авітаміноз)
  4. Процеси, внаслідок яких відбувається утворення органічних сполук, необхідних для забезпечення життєдіяльності клітин (асиміляція)
  5. Вітаміни A,D,E,K відносяться  до групи …. (жиророзчинні)
  6. Процеси, внаслідок яких відбувається розщеплення органічних сполук на більш прості речовини (дисиміляція)
  7. Вітаміни групи В та вітаміни С і РР відносяться  до групи …. (водорозчинні)
  8. Кількість їжі, яку людині треба споживати, щоб відновити енергетичні витрати називають добовий …… аціон)
  9. Складний ланцюг перетворень різноманітних сполук в організмі, починаючи з моменту потрапляння їх із зовнішнього середовища і закінчуючи видаленням продуктів розщеплення  називається – (обмін речовин або метаболізм)

Слайд 3 Повідомлення теми та мети уроку.

 

III. Засвоєння нового матеріалу

 

Зупинка І – ротова порожнина

Слайд 3б     1. Будова та функції ротової порожнини.

C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpegТравний канал починається з ротової порожнини. У порожнині рота відбувається подрібнення їжі, змочування її слиною, часткове розщеплення вуглеводів і формування харчової грудки.

Ротова порожнина утворена спереду губами, збоку — щоками, зверху — піднебінням, знизу — язиком і дном рота, ззаду вона переходить у глотку.

C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader12.00\media\image2.jpegНа щелепах розміщуються зуби, щелепи вкриті яснами. Ряди зубів поділяють ротову порожнину на передротову й власне ротову. У нижній частині ротової порожнини є м’язовий орган — язик.

  1. Будова та функція язика Слайд 4

 

Язик людини та інших ссавців утворений по­смугованою м’язовою тканиною, вкритою слизо­вою оболонкою. Він виконує безліч різноманітних функцій. Це участь у процесі жування, ковтання, артикуляції, мовлення.  У ньому розрізняють: кінчик, тіло й корінь.

Язик є органом смаку. Надзвичайно важливою є роль язика під час ссан­ня молока матері дитинчатами ссавців (у тому числі й людини). У зв’язку з цим язик новонаро­дженого й немовляти відносно великий, товстий і широкий.

 

Язик перевіряє їжу не лише на наявність твер­дих часточок, а й аналізує її хімічний склад. Його поверхня вкрита сотнями мікроскопічних сосоч­ків, які визначають смакові різновиди. Різні ді­лянки язика розрізняють різні смаки. На солодке реагує кінчик язика, по боках — ділянки, що від­чувають солоне, а задня частина язика сприймає гіркий смак їжі. Відчуття кислоти виникає на кінчику та по боках. Язик відчуває температуру їжі й біль. Усі відчуття виникають завдяки сосоч­кам, що надають язику оксамитового вигляду.

 

 

А зараз трішки цікавого (Додаток 1)!!!

Додаток 1

Багато про що може розповісти і колір язика. Наприклад, бордовий указує на ймовірне гостре інфекційне захворювання, фіолетовий сигналізує, що можливі порушення в роботі системи крово­обігу й дихання. Білий наліт — ознака загрози за­крепів. Жовтий свідчить про серйозні порушення в роботі органів травлення, сірий — про хвороби шлунка й кишечнику, що стали хронічними, сіру­ватий наліт — про підвищену кислотність. Якщо язик почервонів із боків, то можливі порушення в діяльності печінки. Дуже світлий язик свідчить про можливе виснаження організму. Наліт у ви­гляді плям — ознака того, що ослаблений імунітет. Якщо наліт на язику тонкий, то захворювання або тільки починається, або перебігає в легкій формі. Чим товщий наліт, тим більше побоювання, що захворювання перейшло у хронічну форму. Зміна нальоту на язику найчастіше свідчить про те, що в людини одне з таких поширених захворювань, як гастрит, виразкова хвороба шлунка або дванад­цятипалої кишки.

Вважається, що чистий язик без нальоту — це здорові органи травлення. Але деякі фахівці стверджують, що повна відсутність нальоту — теж не завжди добре. Будьте пильні, дотримуйтеся гі­гієни рота. Не лінуйтеся готувати їжу з вітчизня­них, бажано натуральних продуктів і вживайте тільки ті ліки, що призначив лікар.

  1. C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader12.00\media\image3.jpegБудова та функція зубів 

Зуб є складовою частиною організму людини, одним із його органів. Головною його функцією є механічне подрібнення їжі, проте зуби також беруть участь у вимові людиною звуків, а також є обов’язковим компонентом посмішки.

Зуби розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини (зубних альвеолах). Слизова оболонка, що вкриває зубні відростки щелеп, утворює ясна. Кожен зуб має коронку, що вкрита емаллю й виступає в порожнину рота, та корінь зуба, що заглиблюється в товщу альвеолярних відростків верхньої або нижньої щелепи. На межі коронки й кореня виділяють шийку зуба.

Середні терміни прорізування зубів (додаток 2)

Додаток 2

Середні терміни прорізування зубів

 

Назва зуба

 Молочні зуби

Постійні зуби

Внутрішній різець

6-8 місяців

7-7,5 років

Зовнішній різець

7-9 місяців

8-8,5 років

Ікло

15-20 місяців

11-11,5 років

Перший малий корінний

-

10-10,5 років

Другий малий корінний

-

11-11,5 років

Перший великий корінний

12-15 місяців

7-7,5 років

Другий великий корінний

20-24 місяці

12-12,5 років

Третій великий корінний

-

18-25 років і пізніше

Основна тканина зубів — це дентин, який на 70-80 % складений із неорганічних солей кальцій ортофосфат та кальцій фторид. У складі емалі зубів вміст неоргані­чних речовин сягає 96-98 %, тому вона дуже тверда. Центральна частина зубів заповне­на пухкою сполучною тканиною, що пронизана нервами, кровоносними судинами та лімфатичними протоками й називається пульпою зуба. Через пульпу здійснюється об­мін речовин у тканинах зубів.

 Слайд 7

C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader12.00\media\image4.jpeg

Зуби верхньої та нижньої щелеп:

а) різці;

б) ікла;

в) малі кутні;  

г) великі кутні                  (мал. 42 ст.44)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скільки в людини зубів? У ново­народженого немовляти взагалі немає зубів. Дуже рідко діти народжуються із зубами. Зазвичай у здо­рової дитини перші нижні зуби з’являються на сьо­мому місяці життя; до одного року дитина має 8 зу­бів, а до трьох років — 20 зубів. Це молочні зуби. Хвороби (особливо рахіт) затримують прорізування зубів. Після 6 років починається зміна зубів.

 

У дорослої людини 32 зуби. За формою та функціями зуби поділяють на різці, ікла, малі кутні, великі кутні. На кожній щелепі розміщується по 2 ікла, 4 різці, 4 малі кутні, 6 великих кутніх зубів. Різці та ікла мають по 1 кореню (ними відкушують їжу), кутні зуби — 2—3 корені (вони подрібнюють їжу). Остання пара зубів (зубів мудрості) у лю­дини з’являються до 25 років.

Розрізняють такі позначки в зубних формулах:

І (лат. dentes incisivi) — «різці».

С (лат. dentes canini) — «ікла».

Р (лат. dentes premolares) — «малі корінні або премоляри».

М (лат. dentes molares) — «великі корінні або моляри».

У зубній формулі наступним за позначкою типу зуба розташований дріб,
у якому в чисельнику вказано кількість пар зубів цього типу у верхній шелепі,
а у знаменнику — у нижній шелепі. Наприклад, зубна формула людини:

І 2/2 С 1/1 Р 2/2 М 3/3 = 32

Це означає, що людина має у верхній і нижній щелепах по одній парі ікол, по дві пари різців та премолярів та по три пари молярів. Усього — 32 зуби (загальну кількість зубів указують не завжди).

У стоматологічній практиці  формулу зубів записують таким чином

           3212      2123

 

 

    3212       2123

 

 

 

Цікавинки!!! (Додаток 3)

Додаток 3

  •     Назву першим зубам людини та зубам мудрості дав давньогрецький лікар Гіппократ. Він назвав їх «молочними», тому що вважав, що зуби в дитини утворюються з молока. Згідно його думки, коли людина «завдяки навчанню стає мудрою» у неї виростають зуби мудрості.
  •     Якщо вас непокоять перші два зуби на будь-якій щелепі — це означає, що у вас хворі нирки і сечовий міхур. Якщо болять треті зу­би — треба звернути увагу на печінку і жовчний мі­хур; 4-5 зуби нижньої щелепи та 6-7 зуби верхньої - сигнал про проблеми зі шлунком. Хворі зуби мудрос­ті — порушення роботи серця й прямої кишки.
  •     Король Франції Луї XIV народився у 1638 році з двома зубами.
  •     Є випадки, коли зуби виростали втретє. У Франції в 1896 році зареєстровано випадок, коли в людини виросли зуби вчетверте.
  •     У 1680 році Альбертус Хеллвігіус писав про людину з трьома рядами зубів.
  •     Половина людства має тільки два, а не чотири зуби мудрості.
  •     Найдорожчим зубом став зуб Ісаака Ньютона, проданий у 1816 році за 730 фунтів стерлінгів (приблизно $3241 сьогодні), після чого він був вправлений у перстень аристократом, що купив його.
  •     Джордж Вашингтон, у якого майже не було власних зубів, дуже ретельно стежив за станом зубів своїх шести коней, щодня наказуючи оглядати й чистити їх.
  •     19 квітня 1999 року у Фініксі, штат Арізона, пройшла акція «За здорову посмішку». 1365 американських школярів, вишикувавшись у формі зубної щітки, одночасно чистили зуби впродовж 3 хвилин 3 секунд.
  •     Мао Цзедун, як і багато китайців у той час, відмовлявся чистити зуби. Замість
    цього він полоскав рот чаєм і пережовував чайне листя. «Навіщо чистити? Хіба
    тигр коли-небудь чистить зуби?»,— говорив він.
  •     Древні японські стоматологи видаляли зуби голими руками.
  •     Зубна паста була винайдена єгиптянами приблизно 5000 років тому й була сумішшю вина та пемзи. Із часів ранньої Римської імперії й до XVIII століття сеча була одним з основних компонентів зубної пасти, оскільки аміак, що міститься в ній,
    має прекрасні очищуючі властивості. Досі аміак входить до складу багатьох зубних паст.
  •     Зубні щітки з нейлоновою щетиною вперше з’явилися в 1938 році. Проте щітки із щетиною з інших матеріалів існували задовго до цього. Так, у Китаї перші зубні
    щітки з’явилися в 1498 році. Матеріалами для них служили свиняча щетина, кінський і борсуковий волос.
  •     Щоб підвищити зацікавленість у збереженні здорових зубів і ясен серед населення, у Китаї було встановлено національне свято, назву якого можна перевести як «День любові до своїх зубів», який проходить щороку 20 вересня.

!!!  Для того, щоб ви трохи відпочили вправа «Анаграма»  Слайд 6

Переставивши літери отримайте термін:

О Р К Н О А К (коронка)

Й К Ш И А (шийка)

І Н Ь Р К О(корінь)

Ц І Р З І (різці)

Л І К А (ікла)

 

  1. Склад і функції слини

Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з’їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з’їсти, його визнавали не­винним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає й сухий рис з’їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму.

У порожнину рота відкриваються й виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота й по своєму розташуванню називаються піднебінними, щічними, губними, мовними та зуб­ними, та великі залози, розташовані за межами слизової оболонки.

Складання схеми

За  підручником, складіть схему найбільших слинних залоз людини. (ст. 46) Слайд 7

http://l.lekciya.com.ua/pars_docs/refs/8/7274/7274_html_1cb2af65.jpgСлина являє собою в’язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5 % складається з води та на 1-1,5 % — з органічних і неорганічних речовин. Реакція слини — слабко лужна. У слині містяться два травні ферменти, амілаза й мальтаза, які викликають розщеплення вугле­водів до глюкози; фермент лізоцим знезаражує мікроорганізми, сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота; муцин (слиз) — зволожує та обволікає їжу. У людини за добу виробляється близько 1500-2000 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залеж­ності від роду їжі.

C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader12.00\media\image6.jpegЗа допомогою слини харчова грудка зволожується, стає слизькою й легко проходить по глотці та стравоходу. Також завдяки ферментам слини в ротовій порожнині почина­ється розщеплення вуглеводів.

Секреція слинних залоз настає через кілька секунд після потрапляння їжі в рот. Установлено, що слиновиділення є рефлекторним актом. їжа при попаданні в ротову порожнину збуджує її рецептори, імпульси поширюються по чутливих нервових волок­нах до центру слиновиділення в довгастому мозку, а потім по парасимпатичних нервах, доходять до клітин  слинних залоз і збуджують їхню секреторну діяльність. Цей процес являє собою безумовно-рефлекторний механізм виділення слини.

 

 

 

 

Як ви вважаєте, чому чорний хліб, якщо його довго пережовувати, змінює смак (з кислуватого на солодкий?

Спробуємо відтворити цей процес на практиці

1. Демонстрація досліду

а) Беремо один клаптик накрохмаленої тканини, занурюємо його в розчин йоду. Що спостерігається?

Відповідь. Під час занурення клаптика в розчин йоду він синіє, бо крохмаль від йоду дає таке забарвлення. Це є якісна реакція йоду на крохмаль.

 

Якісні реакції – це реакції за допомогою яких можна визначити наявність певних речовин, йонів, атомів, груп атомів.

б) На іншому крохмальному клаптику сірником з ватою, змоченою слиною, написана літера, опускаємо в розчин йоду. Що спостерігаєте? (Клаптик посиніє, а літера буде білою).

Як ви думаєте чому? Учні пояснюють, що слина містить ферменти, які розщеплюють складні вуглеводи (наприклад, крохмаль — до глюкози).

З отриманих букв утворюємо термін амілаза.

 

Для того щоб пояснити дію ферменту послухайте таку історію (Додаток 4)

Додаток 4

1941 року король Данії Христіан X вручив відомому біохіміку Ліндерстрем-Лангу вищу нагороду за дослідження білків і ферментів. Король попрохав ученого пояснити йому та присутнім, що таке ферменти. Учений розпо­вів таку історію.

 Помирав старий араб. Усе його багатство скла­далося із 17 чарівних білих верблюдів. Він зі­брав своїх синів і оголосив їм своє останнє ба­жання: «Мій старший син повинен одержати після моєї смерті половину верблюдів. Серед­ньому сину я заповідаю третину всіх верблю­дів. Але й мій молодший син повинен одер­жати свою частку — одну дев’яту частину череди». Поховавши батька, три брати поча­ли ділити верблюдів. Але виконати бажання батька вони не змогли: неможливо було по­ділити 17 верблюдів ні навпіл, ні на три час­тини, ні на дев’ять частин. Тут крізь пустелю проходив дервіш. Бідний, як усі вчені, він вів чорного худого верблюда. Брати звернулися до нього по допомогу в розподілі спадку. 1 дер­віш сказав: «Виконати бажання вашого батька дуже просто. Я дарую вам свого верблюда, а ви спробуйте розподілити його спадок». У братів стало 18 верблюдів, і все було вирішено. Стар­ший син одержав половину верблюдів — 9, се­редній — третину череди — 6, а молодший син одержав свою частину — 2 верблюди. Але 9, 6 і 2 в сумі дають 17, і після розподілу залишив­ся один зайвий — старий верблюд ученого. І дервіш сказав: «Віддайте мені мого верблюда за те, що я допоміг вам розподілити спадок». «Ось цей чорний верблюд, — закінчив розпо­відь Ліндерстрем-Ланг, і схожий на фермент. Він зробив можливим процес, який без нього не був би можливим, а сам залишився без змін».

C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader12.00\media\image9.jpegФерменти сли­ни — а-амілаза (птіалін) і мальтаза — у слабко-лужному середовищі за температури тіла роз­щеплюють крохмаль до мальтози й глюкози. Точніше, амілаза розщеплює крохмаль, декстрин і глікоген до мальтози та глюкози, а мальтаза роз­щеплює мальтозу до глюкози. Демонструючи дослід, доходимо висновку, що травлення починається вже в ротовій порожнині.

 

  1. Ковтання їжі  Слайд 8

Пережована, змочена слиною, а отже, більш слизька їжа перетворюється на грудку. Сформована харчова грудка завдяки скорочен­ням м’язів язика і щік переміщується на корінь язика. До моменту потрапляння їжі на корінь язика цей процес є довільним (хочу - ковтну, а не хочу - ще пожую). Але щойно їжа потрапляє на корінь язика і по­дразнює його рецептори, нервові імпульси відразу надходять до центру ковтання, розташованого у довгастому мозку, і вини­кає рефлекс ковтання. При цьому стискаються губи та щелепи, підніма­ється м’яке піднебіння, яке обмежує позаду ротову порожнину. Завдяки підняттю м’якого піднебіння їжа не потрапляє в носову порож­нину, а завдяки скороченням м’язів язика харчова грудка проштовхується у глотку. У момент проштовхування відбува­ється підняття гортані й закриття її входу над­гортанником. їжа в цьому випадку не потрапляє в дихальні шляхи, а в результаті скорочення м’язів глотки просувається у стравохід. Остання фаза акту ковтання є мимовільною. Центр ков­тання взаємодіє з центром дихання й центром серцевої діяльності. Ось чому під час кожного ковтального руху затримується дихання і час­тішають серцеві скорочення. З глотки харчова грудка потрапляє в стравохід. У цей час відкри­вається вхід у шлунок.

Цікаво, що людина на відміну від тварин не може ковтати і дихати одночасно. Тільки новонароджені немовлята можуть це робити одночасно, але позбавляються такої можливості у віці близько 9 місяців.

Сьогодні  наша екскурсія підходить до завершення. Ми з вами продовжимо нашу захоплюючу подорож, наступна зупинка – шлунок.

  1.  Дослідницький практикум №2 (віртуальна лабораторія) Слайд 9

ТЕМА. ДІЯ ФЕРМЕНТІВ СЛИНИ НА КРОХМАЛЬ

Мета: переконатися, що слина містить ферменти, здатні за певних умов розщеплювати крохмаль.

Обладнання: штатив з пробірками, тримач пробірок, термометр, лійка, піпетки, склянка з водою, склянка з льодом, 2% крохмальний клейстер, розчин йоду.

Хід роботи

  1. Ополосніть рот водою і зберіть слину разом з водою у пробірку з лійкою.
  2. Пронумеруйте 3 пробірки.
  3. У всі пробірки налийте по 3 мл. крохмального клейстеру
  4. У пробірки №1 та №3 додайте по 1 мл. слини, а у пробірку №2 – 1 мл. води.
  5. Пробірки №1 та №2 тримайте в руках 12-15 хв. Або на водяній бані при температурі 380С, а пробірку №3 опустіть у склянку з льодом.
  6. За 12-15 хв. Дістаньте пробірки з водяної бані та зі склянки з льодом. Поставте у штатив.
  7. Вміст пробірок дослідіть за допомогою йодної проби на наявність крохмалю. Для цього у кожну пробірку додайте по 1-2 краплі розчину йоду. За присутності крохмалю вміст пробірки забарвлюється у синій колір.
  8. Результати досліду запишіть у таблицю

Пробірка №1

Пробірка №2

Пробірка №3

Крохмаль + слина

+ тепло

Крохмаль + вода

+ тепло

Крохмаль + слина + холод

Результати йодної реакції

 

 

 

  1. Зробіть висновок про умови, при яких відбувається розщеплення крохмалю.
  1. Підбиття підсумків

 

  1. Заповнення таблиці (робота з підручником)

Травлення у різних відділах травної системи

 

Відділ

Ферменти, що секретуються

Особливості будови

Процеси, що відбуваються

Ротова

порож­нина

Амілаза (виділяється слинними залозами)

Ротова порожнина обмежена щеле-пами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (перевертає їжу, крім того, на ньому розташовані смакові рецептори), три пари слинних залоз і щічні залози

Їжа, її пережову-вання і проковту-вання. Перший етап перетрав­лення вуглеводів

 

  1. Що нового ви дізналися на уроці?
  1. Функції органів ротової порожнини:
  •   механічне подрібнення їжі (язик, зуби);
  •   утворення харчової грудки (слина, язик);
  • часткове розщеплення вуглеводів (фермен­ти слини);
  • визначення якості їжі та її температури (язик);
  •   орган мови в людини (язик, зуби, губи).
  1. Регуляція слиновиділення:
  • нервова:
  •   безумовний слиновидільний рефлекс (до­вгастий мозок — центр слиновиділення); виникає за наявності їжі в роті);
  •   умовний рефлекс — слиновидільний (ви­гляд і запах їжі).
  • гуморальна: гормони гіпофіза, підшлункової залози, щитовидної залози, статевих залоз.
  1. Функція органів смаку дуже важлива в проце­сі травлення.

 

  1.  УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
  1.   Перед вами один із різновидів кросвордів – угорський. Спробуйте відшукати              10 термінів, що стосуються ротової порожнини (слова можуть ламатися тільки під прямим кутом!) Слайд 10

 

а

р

м

л

о

ц

к

о

л

о

в

а

м

а

у

і

з

и

о

з

о

г

у

я

і

м

ц

и

н

м

в

у

ц

у

о

з

л

а

з

а

я

а

т

б

т

б

и

и

а

б

к

а

н

з

а

и

у

м

о

к

ж

у

в

а

н

а

н

і

с

о

л

о

ш

щ

о

к

и

ц

н

я

л

и

н

а

 

 

Відповідь до угорського кросворду.

а

р

м

л

о

ц

к

о

л

о

в

а

м

а

у

і

з

и

о

з

о

г

у

я

і

м

ц

и

н

м

в

у

ц

у

о

з

л

а

з

а

я

а

т

б

т

б

и

и

а

б

к

а

н

з

а

и

у

м

о

к

ж

у

в

а

н

а

н

і

с

о

л

о

ш

щ

о

к

и

ц

н

я

л

и

н

а

 

2. Питання до учнів

  • Чому люди, які швидко ковтають їжу, не пере­жовуючи її, мають проблеми із травленням?
  • Чому відсутність багатьох зубів призводить до погіршення травлення?
  1. Домашнє завдання  Слайд 11
  1. Опрацювати §9
  2. Диференційовані завдання:

а) Для учнів з математичними здібностями: розбитися на групи та скласти формулу зубів кожного учня даної групи. Цю формулу записати у вигляді дробу: у чисельнику — зуби половини верхньої щелепи, у знаменнику — нижньої. У дорослої людини - 2123, у підлітка -2122;

б) Для учнів, схильних до творчої діяльності: створити рекламу зубних паст, з якою можна було б виступити перед школярами 5-6 класів;

в) Для допитливих: створити кросворд із теми «Зуби»;

г) Для учнів з гуманітарними здібностями: знайти прислів'я, приказки загадки про зуби та язик.

д) Для учнів, які цікавляться соціологією: провести соціологічні опитування серед учнів 7-8 класів. З'ясувати, скільки разів на день вони чистять зуби і якими пастами? Як часто звертаються до стоматолога? Зробити відповідні висновки.

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Травлення у різних відділах травної системи

 

Відділ

Ферменти, що секретуються

Особливості будови

Процеси, що відбуваються

Ротова

порож­нина

Амілаза (виділяється слинними залозами)

Ротова порожнина обмежена щеле-пами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (перевертає їжу, крім того, на ньому розташовані смакові рецептори), три пари слинних залоз і щічні залози

їжа, її пережову-вання і проковту-вання. Перший етап перетрав­лення вуглеводів

Шлунок

Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стін­ці є шлункові зало-зи, які утворюють слиз, травні фер-менти й гормони, що регулюють процес травлен­ня. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілорич-ний сфінктери (кільцеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

Перетравлення білків (усе­редині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, дея-кий час відбува-ється перетрав-лення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий  кишечник

Амілаза, мальтаза, лак­таза, сахараза (входять до складу кишкового соку, що секретується слизовою оболонкою кишечнику). Трипсин, хімотрипсин, амілаза, ліпаза, нуклеази (вхо­дять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч (містить солі жовчних кислот)

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клу-бової кишок. До дванадцятипалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлунко­вої залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що ре­гулюють процес травлення. Стінка кишечнику утво­рена двома шарами гладких м’язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких розташовані во­локна гладких м’язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів, остаточне перетравлення всіх органічних сполук, усмоктування продуктів, що утворилися

Товстий

кишеч­ник

 

За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м’язів не су­цільний (представлений трьома стрічками)

Усмоктування води, ви­роблення вітамінів симбіо­тичними мікроорганізмами

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 жовтня 2022
Переглядів
2911
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку