«Травний канал за своєю функцією є складним хімічним заводом, сирий матеріал, що потрапляє на завод, проходить через велику кількість верстатів, у яких він підлягає механічній і, головним чином, хімічній обробці, та через чисельні бічні ворота переводиться до магазинів тіла. Крім основної лінії верстатів, якими рухається сирий матеріал, існує низка бічних хімічних фабрик, які готують відомі реагенти для відповідної обробки сирого матеріалу...
Тема уроку: Процес травлення. Травлення в ротовій порожнині.
Дослідницький практикум № 2 «Дія ферментів слини на крохмаль»
Мета: з'ясувати процеси, що відбуваються в ротовій порожнині, розкрити значення механічної та хімічної обробки їжі, ознайомити учнів властивостями ферментів слини; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів.
Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, підщелепні, під'язикові; амілаза; мальтоза; лізоцим; центр слиновиділення.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми: бесіда, лабораторна робота.
Обладнання: презентація, рис. «Будова зуба», обладнання для проведення дослідницького практикуму.
Хід уроку
Слайд 1 Слово вчителя
«Травний канал за своєю функцією є складним хімічним заводом, сирий матеріал, що потрапляє на завод, проходить через велику кількість верстатів, у яких він підлягає механічній і, головним чином, хімічній обробці, та через чисельні бічні ворота переводиться до магазинів тіла. Крім основної лінії верстатів, якими рухається сирий матеріал, існує низка бічних хімічних фабрик, які готують відомі реагенти для відповідної обробки сирого матеріалу...
Ви любите екскурсії? Тоді давайте разом з вами відвідаємо хімічний завод про який говорив відомий фізіолог Іван Петрович Павлов. Наша екскурсія триватиме впродовж трьох уроків за таким маршрутом:
Зупинка№1 – ротова порожнина
Зупинка №2 – шлунок
Зупинка № 3 – кишечник
Щоб потрапити на завод треба отримати перепустку. Для цього вам потрібно розгадати термінологічний кросворд. Ключове слово дозволить пройти на територію заводу і водночас підкаже тему сьогоднішнього уроку.
Слайд 2
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
8. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Слайд 3 Повідомлення теми та мети уроку.
III. Засвоєння нового матеріалу
Зупинка І – ротова порожнина
Слайд 3б 1. Будова та функції ротової порожнини.
Травний канал починається з ротової порожнини. У порожнині рота відбувається подрібнення їжі, змочування її слиною, часткове розщеплення вуглеводів і формування харчової грудки.
Ротова порожнина утворена спереду губами, збоку — щоками, зверху — піднебінням, знизу — язиком і дном рота, ззаду вона переходить у глотку.
На щелепах розміщуються зуби, щелепи вкриті яснами. Ряди зубів поділяють ротову порожнину на передротову й власне ротову. У нижній частині ротової порожнини є м’язовий орган — язик.
Язик людини та інших ссавців утворений посмугованою м’язовою тканиною, вкритою слизовою оболонкою. Він виконує безліч різноманітних функцій. Це участь у процесі жування, ковтання, артикуляції, мовлення. У ньому розрізняють: кінчик, тіло й корінь.
Язик є органом смаку. Надзвичайно важливою є роль язика під час ссання молока матері дитинчатами ссавців (у тому числі й людини). У зв’язку з цим язик новонародженого й немовляти відносно великий, товстий і широкий.
Язик перевіряє їжу не лише на наявність твердих часточок, а й аналізує її хімічний склад. Його поверхня вкрита сотнями мікроскопічних сосочків, які визначають смакові різновиди. Різні ділянки язика розрізняють різні смаки. На солодке реагує кінчик язика, по боках — ділянки, що відчувають солоне, а задня частина язика сприймає гіркий смак їжі. Відчуття кислоти виникає на кінчику та по боках. Язик відчуває температуру їжі й біль. Усі відчуття виникають завдяки сосочкам, що надають язику оксамитового вигляду. |
А зараз трішки цікавого (Додаток 1)!!!
Додаток 1
Багато про що може розповісти і колір язика. Наприклад, бордовий указує на ймовірне гостре інфекційне захворювання, фіолетовий сигналізує, що можливі порушення в роботі системи кровообігу й дихання. Білий наліт — ознака загрози закрепів. Жовтий свідчить про серйозні порушення в роботі органів травлення, сірий — про хвороби шлунка й кишечнику, що стали хронічними, сіруватий наліт — про підвищену кислотність. Якщо язик почервонів із боків, то можливі порушення в діяльності печінки. Дуже світлий язик свідчить про можливе виснаження організму. Наліт у вигляді плям — ознака того, що ослаблений імунітет. Якщо наліт на язику тонкий, то захворювання або тільки починається, або перебігає в легкій формі. Чим товщий наліт, тим більше побоювання, що захворювання перейшло у хронічну форму. Зміна нальоту на язику найчастіше свідчить про те, що в людини одне з таких поширених захворювань, як гастрит, виразкова хвороба шлунка або дванадцятипалої кишки.
Вважається, що чистий язик без нальоту — це здорові органи травлення. Але деякі фахівці стверджують, що повна відсутність нальоту — теж не завжди добре. Будьте пильні, дотримуйтеся гігієни рота. Не лінуйтеся готувати їжу з вітчизняних, бажано натуральних продуктів і вживайте тільки ті ліки, що призначив лікар.
Зуб є складовою частиною організму людини, одним із його органів. Головною його функцією є механічне подрібнення їжі, проте зуби також беруть участь у вимові людиною звуків, а також є обов’язковим компонентом посмішки.
Зуби розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини (зубних альвеолах). Слизова оболонка, що вкриває зубні відростки щелеп, утворює ясна. Кожен зуб має коронку, що вкрита емаллю й виступає в порожнину рота, та корінь зуба, що заглиблюється в товщу альвеолярних відростків верхньої або нижньої щелепи. На межі коронки й кореня виділяють шийку зуба.
Середні терміни прорізування зубів (додаток 2)
Додаток 2
Середні терміни прорізування зубів
Назва зуба |
Молочні зуби |
Постійні зуби |
Внутрішній різець |
6-8 місяців |
7-7,5 років |
Зовнішній різець |
7-9 місяців |
8-8,5 років |
Ікло |
15-20 місяців |
11-11,5 років |
Перший малий корінний |
- |
10-10,5 років |
Другий малий корінний |
- |
11-11,5 років |
Перший великий корінний |
12-15 місяців |
7-7,5 років |
Другий великий корінний |
20-24 місяці |
12-12,5 років |
Третій великий корінний |
- |
18-25 років і пізніше |
Основна тканина зубів — це дентин, який на 70-80 % складений із неорганічних солей кальцій ортофосфат та кальцій фторид. У складі емалі зубів вміст неорганічних речовин сягає 96-98 %, тому вона дуже тверда. Центральна частина зубів заповнена пухкою сполучною тканиною, що пронизана нервами, кровоносними судинами та лімфатичними протоками й називається пульпою зуба. Через пульпу здійснюється обмін речовин у тканинах зубів.
Слайд 7
Зуби верхньої та нижньої щелеп:
а) різці;
б) ікла;
в) малі кутні;
г) великі кутні (мал. 42 ст.44)
Скільки в людини зубів? У новонародженого немовляти взагалі немає зубів. Дуже рідко діти народжуються із зубами. Зазвичай у здорової дитини перші нижні зуби з’являються на сьомому місяці життя; до одного року дитина має 8 зубів, а до трьох років — 20 зубів. Це молочні зуби. Хвороби (особливо рахіт) затримують прорізування зубів. Після 6 років починається зміна зубів.
У дорослої людини 32 зуби. За формою та функціями зуби поділяють на різці, ікла, малі кутні, великі кутні. На кожній щелепі розміщується по 2 ікла, 4 різці, 4 малі кутні, 6 великих кутніх зубів. Різці та ікла мають по 1 кореню (ними відкушують їжу), кутні зуби — 2—3 корені (вони подрібнюють їжу). Остання пара зубів (зубів мудрості) у людини з’являються до 25 років.
Розрізняють такі позначки в зубних формулах:
І (лат. dentes incisivi) — «різці».
С (лат. dentes canini) — «ікла».
Р (лат. dentes premolares) — «малі корінні або премоляри».
М (лат. dentes molares) — «великі корінні або моляри».
У зубній формулі наступним за позначкою типу зуба розташований дріб,
у якому в чисельнику вказано кількість пар зубів цього типу у верхній шелепі,
а у знаменнику — у нижній шелепі. Наприклад, зубна формула людини:
І 2/2 С 1/1 Р 2/2 М 3/3 = 32
Це означає, що людина має у верхній і нижній щелепах по одній парі ікол, по дві пари різців та премолярів та по три пари молярів. Усього — 32 зуби (загальну кількість зубів указують не завжди).
У стоматологічній практиці формулу зубів записують таким чином
3212 2123
3212 2123
Цікавинки!!! (Додаток 3)
Додаток 3
!!! Для того, щоб ви трохи відпочили вправа «Анаграма» Слайд 6
Переставивши літери отримайте термін:
О Р К Н О А К (коронка)
Й К Ш И А (шийка)
І Н Ь Р К О(корінь)
Ц І Р З І (різці)
Л І К А (ікла)
Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з’їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з’їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає й сухий рис з’їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму.
У порожнину рота відкриваються й виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота й по своєму розташуванню називаються піднебінними, щічними, губними, мовними та зубними, та великі залози, розташовані за межами слизової оболонки.
Складання схеми
За підручником, складіть схему найбільших слинних залоз людини. (ст. 46) Слайд 7
Слина являє собою в’язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5 % складається з води та на 1-1,5 % — з органічних і неорганічних речовин. Реакція слини — слабко лужна. У слині містяться два травні ферменти, амілаза й мальтаза, які викликають розщеплення вуглеводів до глюкози; фермент лізоцим знезаражує мікроорганізми, сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота; муцин (слиз) — зволожує та обволікає їжу. У людини за добу виробляється близько 1500-2000 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від роду їжі.
За допомогою слини харчова грудка зволожується, стає слизькою й легко проходить по глотці та стравоходу. Також завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення вуглеводів.
Секреція слинних залоз настає через кілька секунд після потрапляння їжі в рот. Установлено, що слиновиділення є рефлекторним актом. їжа при попаданні в ротову порожнину збуджує її рецептори, імпульси поширюються по чутливих нервових волокнах до центру слиновиділення в довгастому мозку, а потім по парасимпатичних нервах, доходять до клітин слинних залоз і збуджують їхню секреторну діяльність. Цей процес являє собою безумовно-рефлекторний механізм виділення слини.
Як ви вважаєте, чому чорний хліб, якщо його довго пережовувати, змінює смак (з кислуватого на солодкий?
Спробуємо відтворити цей процес на практиці
1. Демонстрація досліду
а) Беремо один клаптик накрохмаленої тканини, занурюємо його в розчин йоду. Що спостерігається?
Відповідь. Під час занурення клаптика в розчин йоду він синіє, бо крохмаль від йоду дає таке забарвлення. Це є якісна реакція йоду на крохмаль.
Якісні реакції – це реакції за допомогою яких можна визначити наявність певних речовин, йонів, атомів, груп атомів. |
б) На іншому крохмальному клаптику сірником з ватою, змоченою слиною, написана літера, опускаємо в розчин йоду. Що спостерігаєте? (Клаптик посиніє, а літера буде білою).
Як ви думаєте чому? Учні пояснюють, що слина містить ферменти, які розщеплюють складні вуглеводи (наприклад, крохмаль — до глюкози).
З отриманих букв утворюємо термін амілаза.
Для того щоб пояснити дію ферменту послухайте таку історію (Додаток 4)
Додаток 4
1941 року король Данії Христіан X вручив відомому біохіміку Ліндерстрем-Лангу вищу нагороду за дослідження білків і ферментів. Король попрохав ученого пояснити йому та присутнім, що таке ферменти. Учений розповів таку історію.
Помирав старий араб. Усе його багатство складалося із 17 чарівних білих верблюдів. Він зібрав своїх синів і оголосив їм своє останнє бажання: «Мій старший син повинен одержати після моєї смерті половину верблюдів. Середньому сину я заповідаю третину всіх верблюдів. Але й мій молодший син повинен одержати свою частку — одну дев’яту частину череди». Поховавши батька, три брати почали ділити верблюдів. Але виконати бажання батька вони не змогли: неможливо було поділити 17 верблюдів ні навпіл, ні на три частини, ні на дев’ять частин. Тут крізь пустелю проходив дервіш. Бідний, як усі вчені, він вів чорного худого верблюда. Брати звернулися до нього по допомогу в розподілі спадку. 1 дервіш сказав: «Виконати бажання вашого батька дуже просто. Я дарую вам свого верблюда, а ви спробуйте розподілити його спадок». У братів стало 18 верблюдів, і все було вирішено. Старший син одержав половину верблюдів — 9, середній — третину череди — 6, а молодший син одержав свою частину — 2 верблюди. Але 9, 6 і 2 в сумі дають 17, і після розподілу залишився один зайвий — старий верблюд ученого. І дервіш сказав: «Віддайте мені мого верблюда за те, що я допоміг вам розподілити спадок». «Ось цей чорний верблюд, — закінчив розповідь Ліндерстрем-Ланг, і схожий на фермент. Він зробив можливим процес, який без нього не був би можливим, а сам залишився без змін».
Ферменти слини — а-амілаза (птіалін) і мальтаза — у слабко-лужному середовищі за температури тіла розщеплюють крохмаль до мальтози й глюкози. Точніше, амілаза розщеплює крохмаль, декстрин і глікоген до мальтози та глюкози, а мальтаза розщеплює мальтозу до глюкози. Демонструючи дослід, доходимо висновку, що травлення починається вже в ротовій порожнині.
Пережована, змочена слиною, а отже, більш слизька їжа перетворюється на грудку. Сформована харчова грудка завдяки скороченням м’язів язика і щік переміщується на корінь язика. До моменту потрапляння їжі на корінь язика цей процес є довільним (хочу - ковтну, а не хочу - ще пожую). Але щойно їжа потрапляє на корінь язика і подразнює його рецептори, нервові імпульси відразу надходять до центру ковтання, розташованого у довгастому мозку, і виникає рефлекс ковтання. При цьому стискаються губи та щелепи, піднімається м’яке піднебіння, яке обмежує позаду ротову порожнину. Завдяки підняттю м’якого піднебіння їжа не потрапляє в носову порожнину, а завдяки скороченням м’язів язика харчова грудка проштовхується у глотку. У момент проштовхування відбувається підняття гортані й закриття її входу надгортанником. їжа в цьому випадку не потрапляє в дихальні шляхи, а в результаті скорочення м’язів глотки просувається у стравохід. Остання фаза акту ковтання є мимовільною. Центр ковтання взаємодіє з центром дихання й центром серцевої діяльності. Ось чому під час кожного ковтального руху затримується дихання і частішають серцеві скорочення. З глотки харчова грудка потрапляє в стравохід. У цей час відкривається вхід у шлунок.
Цікаво, що людина на відміну від тварин не може ковтати і дихати одночасно. Тільки новонароджені немовлята можуть це робити одночасно, але позбавляються такої можливості у віці близько 9 місяців.
Сьогодні наша екскурсія підходить до завершення. Ми з вами продовжимо нашу захоплюючу подорож, наступна зупинка – шлунок.
ТЕМА. ДІЯ ФЕРМЕНТІВ СЛИНИ НА КРОХМАЛЬ
Мета: переконатися, що слина містить ферменти, здатні за певних умов розщеплювати крохмаль.
Обладнання: штатив з пробірками, тримач пробірок, термометр, лійка, піпетки, склянка з водою, склянка з льодом, 2% крохмальний клейстер, розчин йоду.
Хід роботи
Пробірка №1 |
Пробірка №2 |
Пробірка №3 |
Крохмаль + слина + тепло |
Крохмаль + вода + тепло |
Крохмаль + слина + холод |
Результати йодної реакції |
||
|
|
|
Травлення у різних відділах травної системи
Відділ |
Ферменти, що секретуються |
Особливості будови |
Процеси, що відбуваються |
Амілаза (виділяється слинними залозами) |
Ротова порожнина обмежена щеле-пами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (перевертає їжу, крім того, на ньому розташовані смакові рецептори), три пари слинних залоз і щічні залози |
Їжа, її пережову-вання і проковту-вання. Перший етап перетравлення вуглеводів |
а |
р |
м |
л |
о |
ц |
к |
о |
л |
о |
в |
а |
м |
а |
у |
і |
з |
и |
о |
з |
о |
г |
у |
я |
і |
м |
ц |
и |
н |
м |
в |
у |
ц |
у |
о |
з |
л |
а |
з |
а |
я |
а |
т |
б |
т |
б |
и |
и |
а |
б |
к |
а |
н |
з |
а |
и |
у |
м |
о |
к |
ж |
у |
в |
а |
н |
а |
н |
і |
с |
о |
л |
о |
ш |
щ |
о |
к |
и |
ц |
н |
я |
л |
и |
н |
а |
Відповідь до угорського кросворду.
а |
р |
м |
л |
о |
ц |
к |
о |
л |
о |
в |
а |
м |
а |
у |
і |
з |
и |
о |
з |
о |
г |
у |
я |
і |
м |
ц |
и |
н |
м |
в |
у |
ц |
у |
о |
з |
л |
а |
з |
а |
я |
а |
т |
б |
т |
б |
и |
и |
а |
б |
к |
а |
н |
з |
а |
и |
у |
м |
о |
к |
ж |
у |
в |
а |
н |
а |
н |
і |
с |
о |
л |
о |
ш |
щ |
о |
к |
и |
ц |
н |
я |
л |
и |
н |
а |
2. Питання до учнів
а) Для учнів з математичними здібностями: розбитися на групи та скласти формулу зубів кожного учня даної групи. Цю формулу записати у вигляді дробу: у чисельнику — зуби половини верхньої щелепи, у знаменнику — нижньої. У дорослої людини - 2123, у підлітка -2122;
б) Для учнів, схильних до творчої діяльності: створити рекламу зубних паст, з якою можна було б виступити перед школярами 5-6 класів;
в) Для допитливих: створити кросворд із теми «Зуби»;
г) Для учнів з гуманітарними здібностями: знайти прислів'я, приказки загадки про зуби та язик.
д) Для учнів, які цікавляться соціологією: провести соціологічні опитування серед учнів 7-8 класів. З'ясувати, скільки разів на день вони чистять зуби і якими пастами? Як часто звертаються до стоматолога? Зробити відповідні висновки.
Додаток 6
Травлення у різних відділах травної системи
Відділ |
Ферменти, що секретуються |
Особливості будови |
Процеси, що відбуваються |
Амілаза (виділяється слинними залозами) |
Ротова порожнина обмежена щеле-пами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (перевертає їжу, крім того, на ньому розташовані смакові рецептори), три пари слинних залоз і щічні залози |
їжа, її пережову-вання і проковту-вання. Перший етап перетравлення вуглеводів |
|
Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота |
Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові зало-зи, які утворюють слиз, травні фер-менти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілорич-ний сфінктери (кільцеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка) |
Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, дея-кий час відбува-ється перетрав-лення вуглеводів ферментами слини) |
|
Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клу-бової кишок. До дванадцятипалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена двома шарами гладких м’язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких розташовані волокна гладких м’язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками |
Емульгування жирів, остаточне перетравлення всіх органічних сполук, усмоктування продуктів, що утворилися |
||
|
За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками) |
Усмоктування води, вироблення вітамінів симбіотичними мікроорганізмами |
1