Урок-тренінг (групова робота). Захоплюючий світ пригод у творах Миколи Трублаїні. Микола Трублаїні «Пустуни на пароплаві».

Про матеріал

Тема: Захоплюючий світ пригод у творах Миколи Трублаїні.

Микола Трублаїні «Пустуни на пароплаві».

Мета: Ознайомити дітей із відомостями про життя і творчість Миколи Трублаїні.

Вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати вміння визначати головну думку твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів.

Розвивати й поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин. Збагачувати словниковий запас учнів. Удосконалювати вміння характеризувати дійових осіб, навички стисло переказувати, виразно читати.

Виховувати любов до тварин, взаємоповагу, охайність, відпові - дальність у груповій роботі.

Перегляд файлу

Урок читання 4 клас

Тема: Захоплюючий світ пригод у творах Миколи Трублаїні.

            Микола Трублаїні «Пустуни на пароплаві».

Мета: Ознайомити дітей із відомостями про життя і творчість Миколи Трублаїні.

Вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати вміння визначати головну думку твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів.

Розвивати й поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин. Збагачувати словниковий запас учнів. Удосконалювати вміння характеризувати дійових осіб, навички стисло переказувати, виразно читати.

 Виховувати любов до тварин, взаємоповагу, охайність, відпові -        дальність у груповій роботі.

Обладнання: портрет М. Трублаїні, виставка його книг, картки зі завданнями, таблиці розвитку навичок читання, таблиця кросворду, завдання уроку та правила поведінки у групах, музичний супровід, жетони червоного, зеленого та синього кольорів.

Тип уроку: урок-тренінг ( групова робота ).

Хід уроку:

  1.               Організаційний момент ( організація класу ).
  • Сьогодні у нас незвичайний урок. А саме, наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості.
  • Вітаю вас і наших гостей на уроці обдуманості, розуму й уваги.
  1.           Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Вправа «Очікування»

  •                  Діти, сьогодні ми розпочинаємо вивчення розділу «Цікаві пригоди братів наших менших».
  •             Чого ви очікуєте від уроку?
  •             А я очікую від вас плідної праці. Сподіваюся, ви будете активними, дружними, будете виразно читати, фантазувати, творчо працювати.

Сьогодні на уроці: (слайд 1)

  •    виразно читати твір;
  •    орієнтуватися в структурі тексту;
  •    визначати головну думку;
  •    відповідати на запитання;
  •    висловлювати власну думку та доводити її.
  1.      Підготовка до сприймання нового матеріалу.
  1.              Робота в групах. (слайд 2)
  • Сьогодні на уроці ми будемо працювати в групах.
  • Згадайте правила спілкування в групах:
  • Працювати дружно.
  • Відповідати чітко.
  • Не перебивати.
  • Поважати думку кожного.
  • Виконувати завдання вчасно.
  1.    Розгадування кросворда.(слайд 3-17)
  •    А зараз у нас буде змагання груп. Яка з груп найкмітливіша, найуважніша, найкраща?!
  •    Кожна група по-черзі дає відповідь на загадку і за правильну відповідь отримує жетон.
  •    Правильно розгадавши загадки і заповнити клітинки кросворда, дізнаєтесь, про кого читатимемо у новому розділі.
  1. Орач невідомий вселився до двору –

    з-під низу веде борозенку,

    а землю старанно відводить угору.

    Назвіть його, діти, швиденько. (Кріт)

  1. Хто в Африці живе,

    цілий день банан жує?

    Дражнить всіх мале звірятко.

    Хто це, діти? (Мавпенятко)

  1. Ось вона яка –

    розбійниця морська!

    Усіх би проковтнула

    зажерлива … (акула)

  1. У лісі гуртом ми

    трудимось невтомно:

    зводимо будинок

    з соснових хвоїнок. (Мурахи)

  1. Його домівка – океан,

    із спини в нього б’є фонтан. (Кит)

  1. Цікава пташина у нас проживає,

    животик товстенький ця пташечка має.

    За море у теплі краї не літає,

    а з нами зимує, для нас співає. (Синиця)

Загадка – бонус на швидкість:

  1. Ходить свашка із мітлою,

    заміта до лісу слід,

    де недавньою порою

    тут відбувсь її обід. (Лисиця)

к

р

і

т

 

 

м

а

в

п

е

н

я

т

к

о

 

а

к

у

л

а

 

 

м

у

р

а

х

и

 

 

к

и

т

 

с

и

н

и

ц

я

 

л

и

с

и

ц

я

 

 

  1. Бесіда.
  •         З давніх-давен тварини живуть поряд з людьми. Але «мову» звірів, пташок, комах може зрозуміти лиш той, хто доброзичливо спостерігає за ними, не втручається і їхнє життя, але в потрібну мить приходить на допомогу.
  •         Любов до тварин визначає рівень культури, вихованості та показник людяності жителів країни.

    Кожне звіренятко потребує нашої  опіки і турботи. Любити потрібно  не тільки домашніх тваринок, таких наприклад як, собачки, котики, пташки, рибки, морські свинки та інше, а ще й диких тваринок, таких як, леви, леопарди, бегемоти, слони і т.д. 

  •         Давайте з вами пригадаємо, що за день 4 жовтня (всесвітній день тварин).
  •         Історія цього дня починається у Флоренції, Італія, в 1931 при угоді екологів.

Дата проведення всесвітнього дня тварин була вибрана не випадково. 4 жовтня — день пам'яті про Франциска Ассізького , одному з найшанобливіших в католицькій церкві святих. Франциск Ассізький вважається у католиків за покровителя тварин, тому і зупинилися саме на цьому дні.

  •                   Щогодини з лиця Землі зникають безповоротно 3 види тварин.
  •                   Щодня з лиця Землі зникають безповоротно більше 70 видів фауни і флори.
  •                   За 25 останніх років біологічне різноманіття Землі скоротилося більш ніж на третину.
  •              Який висновок можна зробити? Усе живе: тварини, рослини – потребують нашого захисту. Ніколи не будемо їх ображати, а тільки допомагати.
  •              Прочитайте, як люди називають тварин. (слайд 18)

 

 

 

 

 

 

 

(Брати наші менші.)

  •    Поміркуйте, чому така назва. (слайд 18)
  1. Прислів’я про тварини.(слайд 19)

•Пошануй худобу раз, а вона тебе десять раз пошанує.

  • Як ви розумієте  зміст цього прислів’я?
  1. Робота в групах.
  • А зараз ми продовжуємо працювати в групах: уважно, поважно, вчасно та відповідально!
  1. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом письменника.
  1. Розглядання портрета письменника. (слайд 20)
  2. Повідомлення теми та мети уроку.

-  Одним із письменників, які описували у своїх творах спостереження за природою і пригодами тварин, був Микола Трублаїні . Микола Петрович Трублаїні (справжнє прізвище Трублаєвський) – відомий український письменник, який написав дуже багато творів для дітей. Нелегке дитинство й нелегке життя не зламали письменника. Матрос, кочегар, кореспондент, письменник, людина з великої букви – все це одна людина, а саме Микола Трублаїні. За свої недовгі 34 роки написав багато творів: «Шхуна «Колумб», «Крила рожевої чайки», «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку», «Волохан» і т.д.

3. Розповіді учнів. (слайд 20)

          Виступи Всезнайок (слайд 21-27)

I гр. Народився письменник у с. Вільшанці Вінницької області. У 5 років він навчився читати, тому що його мама була вчителькою, тому часто брала його до школи. Коли підріс, то полюбив математику та читання. А ще добре вмів наслідувати голоси птахів, людей.

II гр.  Микола Трублаїні багато подорожував. Те, що він бачив під час подорожі, записував до щоденника, а згодом писав оповідання і нариси. Відвідав письменник Сибір, Чукотку, Якутію, Камчатку, Карелію, Кавказ та інші місця.

III гр. Своїми творами Трублаїні хотів зацікавити дітей подорожами, викликати в них бажання стати дослідниками. На жаль, Микола Трублаїні прожив коротке життя — він загинув у Великій Вітчизняній війні у 1941 році. Але нам залишилися його цікаві твори.

  1. Опрацювання  уривків  твору М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві». (слайд 27, 28)
  •                   Але перед тим, як ми розпочнемо опрацьовувати уривки твору М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві», трішки відпочинемо.
  1.     Скоромовка. (слайд 29)

C:\Users\пользователь\Downloads\mavpa.gif

Мавпенятко мовить: «Мамо,

Масла, моркви, маку мало.

Миска, мамочко, мілка,

Мало містить молока».

а) учитель промовляє весело, сумно;                                                                                                                                       

б) учні повторюють.                                           Колективна робота.    

I гр.  промовляє як велетні;

II гр.  - як ліліпути;

III гр. -  як велетні.

2. Робота над заголовком твору.

— Як ви гадаєте, про кого розповідатиметься у творі? Де відбуватимуться події? А хто може бути пустуном на пароплаві? Що це за звірятко?

  1.  I група. Робота над частиною «Яшка і Машка». (слайд 35)
  2.  II група. Опрацювання частини «Шоколад боцмана». (слайд 36)
  3.  III група.  Опрацювання частини «Нічна тривога». (слайд 37)

а) Тлумачення незрозумілих слів до частини «Шоколад боцмана» (слайд 30)

На дошці написані тлумачення слів. Учитель показує слова. Пояснення яких діти добирають з дошки. (слайд 31-34)

Високий, міцний стовп на судні для ведення спостереження –

 

Невелика окрема кімната на судні –

 

Горизонтальне перекриття в корпусі судна у вигляді підлоги –

 

Помічник капітана корабля, який стежить за порядком і чистотою –

 

б) Виразне читання вчителем 3-х уривків. (слайд 35)

- Де відбуваються описані події? Як мавпочки з’явилися на пароплаві? Як до них ставились матроси?

в)  Хвилинка-цікавинка.(слайд 36)

C:\Users\пользователь\Desktop\novi-mavpy.jpg

У Гімалаях проживає новий вид мавп. Незвичайний вид мавп отримав назву  Ринопітека Страйкера. І мавпи дещо відрізняються від інших відомих приматів. Їх середній ріст становить 55 см, а сам хвіст цілих 78 см. Тварина має чорне забарвлення, білу бороду та кирпатий ніс. Крім цього, Ринопітек Страйкера виділяється своєю унікальною властивістю – чхає під час дощу, а також ховає голову між коліна для того, щоб краплі дощу не потрапляли в ніс.

г) Читання учнями мовчки.

I група буде читати і працювати над уривком «Яшка і Машка», II група – «Шоколад боцмана»,  III група – «Нічна тривога».(слайд 37-39)

Фізкультхвилинка для очей (слайд 40)

д)  Вибіркове читання уривка для I групи («Яшка і Машка»).

-  Прочитайте, як описуються мавпочки.

- Що любили робити мавпочки?

Робота над змістом для  II групи.  Вибіркове читання.(«Шоколад боцмана»)

— Як мавпочка потрапила до каюти боцмана?

— Як її звали? Що вона там робила? Чому боцман погнався за нею?

 III група віддповідає на запитання:

  • Що розбудило одного разу вночі матросів? Чому усі вибігли на палубу? Чи була якась загроза для судна?
  • Чому матроси були обурені? Хто спіймав жартуна? Ким він виявився?

Оцінки з коментуванням!

  е) Хвилинка-цікавинка.(слайд 41)

C:\Users\пользователь\Desktop\vcheni-sperechayutsya-pro-nayavnist-u-tvaryn-emotsij.jpg

Цікаве дослідження, яке було проведене вченими Оксфордського університету, довело, що деякі високоорганізовані тварини  можуть відчувати ті чи інші емоції. Наприклад, такі тварини, як собаки, коти, шимпанзе і щури можуть самостійно вирішувати, якими їм бути – хорошими чи поганими. Шимпанзе карають тих побратимів , які порушили правила поведінки в групі.

є) Лист-завдання для 3-х груп:

-I група - Подумайте та дайте відповіді на запитання.

II група - Визначити послідовність подій і відповісти на запитання. 

III група - Подумайте та дайте відповіді на запитання.

6.  Вправи для розвитку швидкості читання. Завдання – змагання 3-х груп.

      а) Переказ учнями однієї з частини.

     Учні переказують уривок за вибором і пояснюють, чому обрали саме цю     частину для переказу.

 

  б) «Найшвидший шукач».

-  Хто швидше знайде і прочитає абзаци з такими висловами: «біля берегів Африки», «стали улюбленцями команди», «галас і метушня», «доїдала шоколад», «хотілося покалатати».

  в) «Розвідники».

- Знайдіть у творі і прочитайте, якими словами автор називає мавпочок.

- Скільки разів на с.67 зустрічається слово «Машка»? (5)

  1.              Підсумок уроку.

Завдання «Перевір себе» (слайд 42)

  •                  З яким новим твором М. Трублаїні ви сьогодні познайомились на уроці?  Який зробили висновок?
  •                  Коли людина складає твори, як ви думаєте, які почуття її переповнюють?

Цей урок мене навчив: (слайд 43)

  • визначати своє ставлення до героїв творів;
  • визначати моральні правила;
  • аналізувати розвиток подій у творі.
  •   А чи сподобалось вам працювати в групах?
  • Але ми з вами прочитали тільки половину уривків твору «Пустуни на пароплаві». На наступному уроці продовжимо роботу над вивченням творчості відомого українського письменника Миколи Трублаїні і прочитаємо ще 2 уривки.
  •   А зараз візьміть, будь ласка, аркуші паперу і дайте відповідь на запитання тесту. Потім представники груп зачитають відповідь.

(слайд 43)

  • Дякую Вам за урок!

 

Написання на серцях кращих якостей друга.

 

 

docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
2970
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку