Тема: Захоплюючий світ пригод у творах Миколи Трублаїні.
Микола Трублаїні «Пустуни на пароплаві».
Мета: Ознайомити дітей із відомостями про життя і творчість Миколи Трублаїні.
Вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати вміння визначати головну думку твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів.
Розвивати й поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин. Збагачувати словниковий запас учнів. Удосконалювати вміння характеризувати дійових осіб, навички стисло переказувати, виразно читати.
Виховувати любов до тварин, взаємоповагу, охайність, відпові - дальність у груповій роботі.
Урок читання 4 клас
Тема: Захоплюючий світ пригод у творах Миколи Трублаїні.
Микола Трублаїні «Пустуни на пароплаві».
Мета: Ознайомити дітей із відомостями про життя і творчість Миколи Трублаїні.
Вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати вміння визначати головну думку твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів.
Розвивати й поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин. Збагачувати словниковий запас учнів. Удосконалювати вміння характеризувати дійових осіб, навички стисло переказувати, виразно читати.
Виховувати любов до тварин, взаємоповагу, охайність, відпові - дальність у груповій роботі.
Обладнання: портрет М. Трублаїні, виставка його книг, картки зі завданнями, таблиці розвитку навичок читання, таблиця кросворду, завдання уроку та правила поведінки у групах, музичний супровід, жетони червоного, зеленого та синього кольорів.
Тип уроку: урок-тренінг ( групова робота ).
Хід уроку:
Вправа «Очікування»
Сьогодні на уроці: (слайд 1)
з-під низу веде борозенку,
а землю старанно відводить угору.
Назвіть його, діти, швиденько. (Кріт)
цілий день банан жує?
Дражнить всіх мале звірятко.
Хто це, діти? (Мавпенятко)
розбійниця морська!
Усіх би проковтнула
зажерлива … (акула)
трудимось невтомно:
зводимо будинок
з соснових хвоїнок. (Мурахи)
із спини в нього б’є фонтан. (Кит)
животик товстенький ця пташечка має.
За море у теплі краї не літає,
а з нами зимує, для нас співає. (Синиця)
Загадка – бонус на швидкість:
заміта до лісу слід,
де недавньою порою
тут відбувсь її обід. (Лисиця)
к |
р |
і |
т |
|
||||||
|
м |
а |
в |
п |
е |
н |
я |
т |
к |
о |
|
а |
к |
у |
л |
а |
|
||||
|
м |
у |
р |
а |
х |
и |
|
|||
|
к |
и |
т |
|
||||||
с |
и |
н |
и |
ц |
я |
|
||||
л |
и |
с |
и |
ц |
я |
|||||
Кожне звіренятко потребує нашої опіки і турботи. Любити потрібно не тільки домашніх тваринок, таких наприклад як, собачки, котики, пташки, рибки, морські свинки та інше, а ще й диких тваринок, таких як, леви, леопарди, бегемоти, слони і т.д.
Дата проведення всесвітнього дня тварин була вибрана не випадково. 4 жовтня — день пам'яті про Франциска Ассізького , одному з найшанобливіших в католицькій церкві святих. Франциск Ассізький вважається у католиків за покровителя тварин, тому і зупинилися саме на цьому дні.
(Брати наші менші.)
•Пошануй худобу раз, а вона тебе десять раз пошанує.
- Одним із письменників, які описували у своїх творах спостереження за природою і пригодами тварин, був Микола Трублаїні . Микола Петрович Трублаїні (справжнє прізвище Трублаєвський) – відомий український письменник, який написав дуже багато творів для дітей. Нелегке дитинство й нелегке життя не зламали письменника. Матрос, кочегар, кореспондент, письменник, людина з великої букви – все це одна людина, а саме Микола Трублаїні. За свої недовгі 34 роки написав багато творів: «Шхуна «Колумб», «Крила рожевої чайки», «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку», «Волохан» і т.д.
3. Розповіді учнів. (слайд 20)
Виступи Всезнайок (слайд 21-27)
I гр. Народився письменник у с. Вільшанці Вінницької області. У 5 років він навчився читати, тому що його мама була вчителькою, тому часто брала його до школи. Коли підріс, то полюбив математику та читання. А ще добре вмів наслідувати голоси птахів, людей.
II гр. Микола Трублаїні багато подорожував. Те, що він бачив під час подорожі, записував до щоденника, а згодом писав оповідання і нариси. Відвідав письменник Сибір, Чукотку, Якутію, Камчатку, Карелію, Кавказ та інші місця.
III гр. Своїми творами Трублаїні хотів зацікавити дітей подорожами, викликати в них бажання стати дослідниками. На жаль, Микола Трублаїні прожив коротке життя — він загинув у Великій Вітчизняній війні у 1941 році. Але нам залишилися його цікаві твори.
Мавпенятко мовить: «Мамо,
Масла, моркви, маку мало.
Миска, мамочко, мілка,
Мало містить молока».
а) учитель промовляє весело, сумно;
б) учні повторюють. Колективна робота.
I гр. промовляє як велетні;
II гр. - як ліліпути;
III гр. - як велетні.
2. Робота над заголовком твору.
— Як ви гадаєте, про кого розповідатиметься у творі? Де відбуватимуться події? А хто може бути пустуном на пароплаві? Що це за звірятко?
а) Тлумачення незрозумілих слів до частини «Шоколад боцмана» (слайд 30)
На дошці написані тлумачення слів. Учитель показує слова. Пояснення яких діти добирають з дошки. (слайд 31-34)
Високий, міцний стовп на судні для ведення спостереження –
Невелика окрема кімната на судні –
Горизонтальне перекриття в корпусі судна у вигляді підлоги –
Помічник капітана корабля, який стежить за порядком і чистотою –
б) Виразне читання вчителем 3-х уривків. (слайд 35)
- Де відбуваються описані події? Як мавпочки з’явилися на пароплаві? Як до них ставились матроси?
в) Хвилинка-цікавинка.(слайд 36)
У Гімалаях проживає новий вид мавп. Незвичайний вид мавп отримав назву Ринопітека Страйкера. І мавпи дещо відрізняються від інших відомих приматів. Їх середній ріст становить 55 см, а сам хвіст цілих 78 см. Тварина має чорне забарвлення, білу бороду та кирпатий ніс. Крім цього, Ринопітек Страйкера виділяється своєю унікальною властивістю – чхає під час дощу, а також ховає голову між коліна для того, щоб краплі дощу не потрапляли в ніс.
г) Читання учнями мовчки.
I група буде читати і працювати над уривком «Яшка і Машка», II група – «Шоколад боцмана», III група – «Нічна тривога».(слайд 37-39)
Фізкультхвилинка для очей (слайд 40)
д) Вибіркове читання уривка для I групи («Яшка і Машка»).
- Прочитайте, як описуються мавпочки.
- Що любили робити мавпочки?
Робота над змістом для II групи. Вибіркове читання.(«Шоколад боцмана»)
— Як мавпочка потрапила до каюти боцмана?
— Як її звали? Що вона там робила? Чому боцман погнався за нею?
III група віддповідає на запитання:
Оцінки з коментуванням!
е) Хвилинка-цікавинка.(слайд 41)
Цікаве дослідження, яке було проведене вченими Оксфордського університету, довело, що деякі високоорганізовані тварини можуть відчувати ті чи інші емоції. Наприклад, такі тварини, як собаки, коти, шимпанзе і щури можуть самостійно вирішувати, якими їм бути – хорошими чи поганими. Шимпанзе карають тих побратимів , які порушили правила поведінки в групі.
є) Лист-завдання для 3-х груп:
-I група - Подумайте та дайте відповіді на запитання.
II група - Визначити послідовність подій і відповісти на запитання.
III група - Подумайте та дайте відповіді на запитання.
6. Вправи для розвитку швидкості читання. Завдання – змагання 3-х груп.
а) Переказ учнями однієї з частини.
Учні переказують уривок за вибором і пояснюють, чому обрали саме цю частину для переказу.
б) «Найшвидший шукач».
- Хто швидше знайде і прочитає абзаци з такими висловами: «біля берегів Африки», «стали улюбленцями команди», «галас і метушня», «доїдала шоколад», «хотілося покалатати».
в) «Розвідники».
- Знайдіть у творі і прочитайте, якими словами автор називає мавпочок.
- Скільки разів на с.67 зустрічається слово «Машка»? (5)
Завдання «Перевір себе» (слайд 42)
Цей урок мене навчив: (слайд 43)
(слайд 43)
Написання на серцях кращих якостей друга.