УРОК-ТРЕНІНГ
КОНСТРУКТИВНЕ РОЗВ'ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ
Мета
Ознайомити учнів з поняттям конфлікту, прийомами конструктивного розв'язання конфліктів, відпрацювати навички самоконтролю
Результати навчання
Наприкінці заняття учні мають уміти:
Обладнання і матеріали
Що підготувати заздалегідь
Домашнє завдання
Подивитися фільм «Опудало» Ролана Бикова
Стартові завдання
• Привітайте учнів, назвіть тему і завдання уроку.
• Зворотний зв’язок, актуалізація нової теми. Об’єднатися в пари. Учні розказують один одному про людину, стосунки з якою вважають особливими. Відтак — про ситуацію, коли сварилися чи сперечалися з цією людиною або іншими своїми друзями. Що спричинило суперечку? Як це відбувалося? Що вони відчували?
• Мозковий штурм: «Які дії можуть спричинити суперечку?»
• Запитання для обговорення: Які почуття виникають в учасників конфлікту? Які наслідки для здоров’я можуть мати конфлікти?
• Підсумуйте, що таке конфлікт і чому важливо навчитися конструктивно розв’язувати конфлікти (підручник, с. 176).
Вправа «На містку»
• Учні сидять у колі, в центрі крейдою накреслено лінію — «місток».
• Учитель: «Уявіть, що ця лінія — навісний місток через глибоку ущелину. Його розгойдує вітер, а внизу вирує гірський потік. Цей місток такий вузький, що на ньому не можуть розминутися двоє людей. Але одного разу, коли впав густий туман, на ньому зустрілися двоє перехожих...»
• Запропонуйте бажаючим стати посередині лінії і показати, як можна пройти по містку, не звалившись униз.
• Обговорення: Хто був лідером у цій ситуації? Учасники намагалися досягти лише своєї мети чи допомагали партнеру? За допомогою мал. 76 (підручник, с. 178) з’ясуйте запропонований учасниками спосіб розв’язання конфлікту. Які способи є найдоречнішими в такій умовно небезпечній ситуації?
Практична робота
• Об'єднати клас на 2 групки, роздати їм роздруковані ситуації з конфліктами та підказками.
Учні розігрують сценку конфліктів та коментують: Які способи розв'язання конфлікту обрали персонажі історій? Який це вид конфлікту?
Обговорення історії
• Прочитайте вірш Дж. Румі про ім’я винограду
• Запитання для обговорення: Чи існувала взагалі конфліктна ситуація? (Ні, тому що інтереси усіх чотирьох людей збігалися). Яких життєвих навичок бракувало
персонажам? (Уміння слухати і перепитувати те, що незрозуміло). Який спосіб розв’язання конфлікту вони обрали? (Боротьба — лайка, бійка). Який стиль поведінки вони продемонстрували? (Агресивний).
Інформаційне повідомлення
• Назвіть шість кроків розв’язання конфлікту (підручник, с. 182—183).
• Нагадайте відмінність між «Я-повідомленнями» і «Ти-повідомленнями».
• Поясніть, що означають вислови: «Обговорювати проблему, а не людину» і «Змінити позицію "Я — проти тебе" на позицію "Ми разом — проти проблеми"».
• Пояснити як запобігти розпалюванню конфліктів. Дати визначення понятю «конфліктогени».
• Мозковий штурм: «Які конфліктогени ви знаєте?».
Робота в групах
• Об'єднуємо клас на 5 груп, роздаємо їм роздруковані 5 ситуацій. Учні по черзі демонструють своє вміння аналізувати конфлікт. Учні доповідають: який це був тип конфлікту? які конфліктогени були використані? які типи повідомлень були використані? який спосіб розв'язання конфлікту обрали персонажі та чим завершився конфлікт?
Завершення тренінгу
Заспівати разом пісню:
«Мы поссоримся и поми римся»