Тренінг "Проблеми ВІЛ / СНІДу"
Мета: виявити рівень знань, поінформованості учнів та визначити їхнє ставлення щодо проблеми СНІДу; спонукати учасників до усвідомлення зв'язку між цінностями людини, її поведінкою та наслідками для себе та оточуючих; поглибити знання дітей щодо СНІДу, основні шляхи зараження цією хворобою та заходи щодо її профілактики; формувати адекватне розуміння проблеми існування хвороби СНІД, толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей.
Проблеми ВІЛ / СНІДу
Тренінг
Мета: виявити рівень знань, поінформованості учнів та визначити їхнє ставлення щодо проблеми СНІДу; спонукати учасників до усвідомлення зв’язку між цінностями людини, її поведінкою та наслідками для себе та оточуючих; поглибити знання дітей щодо СНІДу, основні шляхи зараження цією хворобою та заходи щодо її профілактики; формувати адекватне розуміння проблеми існування хвороби СНІД, толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей.
Тривалість: 1 година.
Поняття: ВІЛ, СНІД, шляхи передачі, ризик зараження, толерантність, дискримінація.
Матеріали: маркери, аркуші паперу А4, АЗ, А1; плакати, стікери, клей, ножиці, скотч, журнали, газети, кольоровий папір.
«Поведінка — дзеркало, у якому кожний показує своє обличчя».
Й. В. Ґете
«Думай гарно, і думки твої визріють гарними вчинками».
Л. М. Толстой
Хід заняття.
Вчитель пропонує кожному з учасників на аркушах паперу написати власне ім’я (або як вас ласкаво називають вдома ваші батьки).
Вчитель нагадує, що золота рибка у казках завжди виконує бажання і просить кожного написати своє бажання на час тренінгу на стікері. Далі пропонується кожному учаснику закріпити стікери з написами на малюнку у вигляді рибки та озвучити свої записи.
1.Із перелічених життєвих цінностей виберіть одну, найважливішу для вас:
а) цікава робота;
б) матеріально забезпечене життя;
в) щасливе сімейне життя;
г) здоров’я;
д) свобода у вчинках і діях;
е) свій варіант.
2.Яка ситуація стосовно ВІЛ-інфекції в Україні:
а) благополучна;
б) неблагополучна;
в) не замислювався.
3.Чи допускаєте ви для себе можливість зараження ВІЛ-інфекцією?
а) Так;
б) ні;
в) сумніваюся.
4.Чи робите ви висновок про здоров’я людини за її зовнішнім виглядом?
а) Так;
б) ні;
в) іноді.
5.Назвіть шляхи передачі ВІЛ-інфекції__ ______________
6.Оцініть ризик зараження ВІЛ-інфекцією під час внутрішньовенного введення наркотиків:
а) високий;
б) низький;
в) не знаю.
7.Де можна обстежитися на ВІЛ-інфекцію?
а) у поліклініці;
б) у медичному пункті навчального закладу;
в) у центрі профілактики СНІДу;
г) у нашому місті немає таких місць;
д) не знаю.
8.Наскільки важлива для вас інформація про СНІД?
а) Дуже важлива;
б) не завадила б;
в) не замислювався про це;
г) не цікавить взагалі.
9.Із яких джерел ви одержуєте інформацію про ВІЛ/СНІД?
Чи розмовляли ви з однолітками про проблему ВІЛ/ СНІДу?
а) Так;
б) ні.
10.Чи є у вас необхідний рівень знань та інформація для бесіди про ВІЛ- інфекції?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
11.Хто має говорити про ВІЛ-інфекцію і СНІД?
а) Педагоги;
б) лікарі;
в) батьки.
12.Як ви гадаєте, з якого віку необхідно давати інформацію з проблеми ВІЛ/СНІДу?______________________________________________________ _____________________________________
13.Чи досить у вас знань, щоб уникнути зараження ВІЛ-інфекцією?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
14.Чи дотримуєтесь ви застережень, щоб уникнути зараження ВІЛ?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
15.Якщо так, то:
а) завжди;
б) від випадку до випадку;
в) не знаю.
16.Куди і до кого ви звернетеся за допомогою щодо проблеми ВІЛ/ СНІДу, якщо виникне в цьому необхідніс_______________________________________________________________________________________________________________
17.Як ви гадаєте, якщо у вас виникне якась особиста проблема, чи захоче ви розповісти про неї батькам.
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
18.Яку інформацію ви хотіли б одержати додатково?___________________________________________________________________________________________________________________
Інформаційне повідомлення «ВІЛ/СНІД: достовірно про проблему»
Вчитель розповідає учасникам нову інформацію про ситуацію із ВІЛ/СНІДом в Україні.
Учасникам зачитують твердження про ВІЛ, СНІД і пропонують вказати, чи правильні такі твердження (піднімаються картки Ф — факт; М — міф):
ВІЛ — це вірус, що спричиняє СНІД. (Ф)
Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований. (М)
ВІЛ передається через дружній поцілунок. (М)
Можна інфікуватися ВІЛ під час переливання неперевіреної крові. (Ф)
Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого сексуального партнера. (Ф)
Уживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ. (Ф)
Комарі можуть переносити ВІЛ. (М)
Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ-інфекції. (Ф)
Використання презервативів під час статевих контактів може зменшити ризик ВІЛ- інфекції. (Ф)
Можна інфікуватися ВІЛ через сидіння на унітазі. (М)
Більшість людей, інфікованих ВІЛ, становить загрозу для суспільства. (М)
ВІЛ — кінцева стадія захворювання на СНІД. (М)
СНІД — це респіраторна хвороба. (М)
Пам’ятка
Ти не заразишся, якщо будеш дотримуватися простих правил безпеки, навіть якщо у твоїй школі є хтось ВІЛ-інфікований.
Елементарні правила безпеки:
Будь обережний! Ніколи не грайся шприцами, які випадково знайшов на вулиці, й навіть не торкайся їх.
Якщо ти випадково вколовся знайденим шприцом, негайно скажи про це дорослим.
Уникай контактів із чужою кров’ю. Якщо все-таки це трапилося, добре промий шкіру проточною водою й негайно скажи про це дорослим.
Стеж за тим, щоб медпрацівник, який тебе обслуговує, використовував гумові рукавички й одноразові шприци.
Уникай незахищених статевих контактів.
ВІЛ-ІНФЕКЩЯ НЕ ЗАВАЖАЄ ДРУЖИТИ!
4.Завдання
Учасники діляться на 2 групи. Кожна група одержує ситуацію й аркуш паперу.
Необхідно прочитати опис ситуації, обговорити її у групі, потім на аркуші написати, яку можна надати допомогу, підтримку. Від групи виступає представник і кріпить аркуш на дошку. У випадку незгоди кожна група може запропонувати свій вихід із ситуації, що склалася. Обмін думками. Наприкінці гри вчитель може проаналізувати запропоновані варіанти.
Ситуація 1
У вас є дуже давній і хороший друг (назвемо його Макс). З певних обставин ви уже давно не спілкувались з ним. Але якось приятель поділився із вами своїми неприємностями.
Нещодавно він зійшовся з однією компанією, де вживають наркотики ін’єкційним шляхом. Коли Макс пробував наркотики вперше, друзі його запевняли, що нічого страшного не відбудеться. Днями він дізнався, що один хлопець із цієї компанії підозрює в себе ВІЛ-інфекцію. Макс розгублений, не знає, що йому тепер робити. Він прийшов до вас за порадою. Що ви робитимете? Що порадите своєму другові в цій ситуації?
Ситуація 2
У вас є дуже гарний друг, вас навіть можна назвати «не розлий водою». Ви завжди все робили разом: ходили до школи, готували уроки, відвідували басейн, багато часу проводили у вас удома. Останнім часом ви звернули увагу на те, що друг (подруга) погано себе почуває: у нього (неї) задишка, кашель, утома, пітливість, збільшені лімфатичні вузли. Ви підозрюєте, що він (вона) може бути хворий(ою). Ваші дії?
Підбиття підсумків тренінгу.
Вчитель підсумовує роботу на тренінгу, роблячи акцент на тому, що проблема поширення ВІЛ- інфекції в Україні, на жаль, набирає обертів. Отже, не можна сидіти, склавши руки, тому що бездіяльність ще ніколи не розв’язувала жодної проблеми.